
A MOME egyre több nagynevű cég partnere, elég csak a Mercedes – Mobility Design Lab együttműködésre gondolni. Mekkora a jelentősége az egyik legjelentősebb, sikeres hazai divatmárkával való partnerségnek? Mennyire fontos, hogy a hazai sikeres vállalatok a hazai egyetemi know-how-t használják fel?
Böszörményi-Nagy Gergely: Ez a partnerség az egyik legfontosabb a MOME megújításáért végzett munkánk eddigi eredményei közül.
Végre eljutottunk oda, hogy egy világszínvonalú helyi márka és egy nemzetközi ambíciókat dédelgető helyi egyetem közös kutatás-fejlesztésbe fog, és együttes erővel állít elő új szellemi terméket és piaci értéket.
Ez az a modell, ami Izraeltől az Egyesült Államokig sikeressé teszi a világ legjobb innovációs ökoszisztémáit.
A Nanushka évek óta élen jár a fenntartható alapanyagok használatában. Ezt nem csak ők állítják magukról, a szakma is elismeri a törekvéseiket. A MOME Innovációs Központja eközben kiterjedt kutatásokat folytat a jövő alapanyagairól, a márka és az egyetem ambíciói tehát remekül kiegészítik egymást. Az emberiség károsanyag kibocsátásának 10 százalékáért a divatipar felel, miközben a textilek 85 százalékát sosem hasznosítják újra. Összefogásunk célja, hogy olyan új, természetes alapanyagok előállítását készítsük elő, amelyek csökkentik a divatipar ökológiai lábnyomát. A közös munkába a MOME hallgatói is bekapcsolódhatnak majd.
A ruhaipar köztudottan a legnagyobb szennyezők közé tartozik a világon. A fast fashion trendek, az online rendelhető, pár nap alatt elérhető (és visszaküldhető) ruhák óriási környezeti lábnyomot hagynak, mégis úgy tűnik, hogy ez a globális fogyasztók jelentős részét nem érdekli. A környezettudatos ruhaipar csak a társadalmi elitek kiváltsága, vagy a trend abba az irányba mutat, hogy egyre többen honorálják vásárlóként a fenntartható termékeket?
Baldaszti Péter: A divatipar jelenleg a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának 5-10 százalékáért felelős – ezért kulcsfontosságú a divatmárkák számára, hogy üzleti tevékenységük teljes spektrumába integrálják a fenntarthatóságot. Ugyanakkor a legkörnyezettudatosabb vállalkozások számára is nehéz ez a téma, hiszen egy cég alapvetően arra törekszik, hogy minél többet adjon el a termékeiből,
ez pedig nem igazán nevezhető fenntartható célnak.
Úgy látjuk, hogy a fenntarthatóság a vásárlóink számára az egyik legfontosabb kérdéssé vált, különösen a világjárvány után – ezért üzleti, etikai és reputációs szempontból is prioritást kell jelentenie minden olyan vállalat számára, amely versenyképes akar maradni. A Nanushka esetében joggal gondoljuk azt, hogy a mi termékeinkkel a vásárlók egy sokkal fenntarthatóbb választási lehetőséget kapnak, és biztosak vagyunk abban, hogy folyamatosan piaci részesedést veszünk el a nem fenntartható termékektől.

Számos kutatás kimutatta, hogy a globális fogyasztók abszolút hajlandóak többet is fizetni a fenntartható termékekért. Ezt az bizonyítja, hogy a vásárlók már most is olyan márkák iránt mutatnak érdeklődést, amelyeknek a fenntarthatóság a szívügyük.
Ami a divatot illeti, egyértelmű, hogy a vásárlóink egyediségre vágynak - de közben nagyobb átláthatóságra is.
Amikor egy befektetés-jellegű kiadásról van szó, tudni akarják, hogyan tervezték és hogyan, hol, milyen körülmények között gyártották a megvásárolt termékeket.
Ma, főleg az online piacterek dinamikus bővülésével óriási lett a globális ruhaipari kínálat, azonos árkategóriában nehéz a fogyasztói választás. Szükséges ma egy brandnek „sztorit” tenni a termékek mögé, ahhoz, hogy kitűnjenek a sokaságból? Egy olyan prémiummárkának, mint a Nanushka szüksége van az effajta brandépítésre?
B.P.: A storytelling, azaz ‘történetmesélés’ és a vásárlók edukálása minden márka nélkülözhetetlen eszköze. De a legfontosabb, hogy ezek a történetek csak akkor működnek, ha autentikusak, hitelesek. Azt látjuk, hogy hosszú távon csak azok a márkák tudnak sikeresek lenni, akkor önazonosak, ha nagyon magabiztosak abban, hogy mik az alapvető értékeik, jól ismerik az erősségeiket és gyengeségeiket, és hitelesen mesélik el a történetüket. A jó történet pedig ideálisan arról szól, hogy egy márka miért is létezik, mi a célja és szándéka a világban.
A vásárlók ezt keresik, ezzel tudnak azonosulni.
Mennyire jellemző a ruhaiparban a greenwashing jelenség?
B.P.: A greenwashing jelenség egy óriási globális probléma, hiszen számos szereplő továbbra is fenntarthatatlan működésre épít, miközben a fenntarthatósági üzenetek már a kommunikáció szinte kötelező elemei. Viszont azok a márkák, amelyek nem veszik figyelembe a környezeti és felelősségvállalási elvárásokat, szép lassan versenyhátrányba fognak kerülni. Hihetetlen márkaromboló hatása van annak, amikor napvilágra kerül a nem etikusan működő ellátási láncok valósága - elég, ha a közelmúltból az Asos, a BooHoo vagy a Zara botrányaira gondolunk. Ezért is gondolom, hogy a valóban zöld működés folyamatosan felértékelődik. Szerencsére elmondhatom, hogy a Nanushka globálisan is ennek egyik úttörője, amit jól mutat a Vogue Business Index releváns rangsorában elfoglalt harmadik helyezésünk. De a cél természetesen az elsőség ebben is.
A ruhaipar történetében folyamatosan kísérleteztek új anyagokkal, kétségkívül forradalmi változásokat idéztek elő pl. a bőr/műbőr, pamut/műszál relációban. Milyen trendek rajzolódtak ki az elmúlt években, milyen fejlesztések folynak ma a világban, amelyek hasonló volumenű gazdasági és környezeti hatásokkal járhatnak?
B.P.: Sokan úgy gondolják, hogy a fenntarthatóság a kevesebb termelés és birtoklás irányából közelíthető meg. Ez nemcsak a divatipar logikájával, de az emberi természettel is szembe megy. Én inkább úgy gondolom, hogy az iparág működését kell a természettel összhangba hozni, ehhez pedig a technológiai fejlesztések és az átláthatóság megteremtése vezetnek. Az utóbbi azért fontos, mert
a fenntarthatóság ma már nem csak önkényes vállalás, vagy marketingszlogen - a fogyasztók és a lassan a szabályozó hatóságok is egyre több információt és konkrétumot követelnek meg.
A piacon tapasztalható trend az innovatív, alacsonyabb környezeti lábnyomú anyagok létrehozása, amelyek valóban körkörösnek mondhatók. Ezt az Ellen McArthur Alapítvány munkájára hivatkozva foglalhatjuk össze. Az ő keretrendszerük szerint két fő életciklust különböztethetünk meg, amikor egy anyagot „körkörösnek” minősítünk – a műszaki ciklust és a biológiai ciklust. A műszaki ciklusban a termékeket és anyagokat olyan folyamatok tartják körforgásban, mint az újrahasználat, javítás, újragyártás és újrahasznosítás. A biológiai ciklus során pedig a biológiailag lebomló anyagokból származó tápanyagok visszakerülnek a földbe, hogy regenerálják a természetet.
Az imént említett célok eléréséért is kötött a márka megállapodást a MOME Innovációs Központjával. Melyek a Központ céljai, milyen mérföldköveket értek el eddig, és az együttműködéstől milyen eredményeket várnak?
B.P.: A Nanushka számára a fenntarthatóság mellett az innováció egy másik alapvető érték, és folyamatosan azon dolgozunk, hogy további módszerekkel és kezdeményezésekkel fejlesszük és erősítsük ezt a területet. Égető szükség van a körkörös üzleti modellekkel való kísérletezésre, ehhez pedig először is új nyersanyagok helyett innovatív, újrahasznosítási és újrafeldolgozásra épülő megoldásokra kell építeni a növekedést.

Ez az együttműködés több lehetőséget is magában hordoz: mindenekelőtt Közép-Európa egyik legnagyobb kreatív innovációs központjával való együttműködés egy tudáscsere-programon keresztül, az innováció és az innováció léptékváltásának támogatása, illetve új megoldások megtalálása az újrahasználat és újrahasznosítás terén. A MOME-n interdiszciplináris kutatásokat végeznek, így ideális partnerek az együttműködéshez, azon dolgozunk közösen, hogy hozzájárulhatunk egy jobb divatipari rendszerhez.
Azzal a jövőképpel, amivel az egyetem vezetése fejleszti az intézményt azonosulni tudunk, vannak közös értékeink és ambícióink.
Reméljük, hogy a MOME-val közös erőfeszítések érdemi megoldásokat hoznak nemcsak a Nanushka, hanem a teljes iparág legfontosabb kihívásaira is, és más márkákat is inspirálhatunk ezek megvalósítására.
B-N. G.: A MOME Innovációs Központja felel egyetemünk kutatás-fejlesztési tevékenységéért. Jelenlegi vezetője, Lāsma Ivaska a Baltikumból érkezett hozzánk, ami Európa legfejlettebb innovációs ökoszisztémája. Szakembereink számos izgalmas témával foglalkoznak, a design társadalomformáló szerepének lehetőségeitől az adatvizualizáció új formáin át, a jövő környezetbarát alapanyagainak kifejlesztéséig, aminek a Nanushkával indított együttműködés is része.
A piaci szereplőkkel való összefogás célja, hogy a design-tudatosság erősítésével segítsünk a magyar vállalatoknak értékesebbé és sikeresebbé válni, ezzel az egyetemünkön jelenlévő tudás beépülhessen a magyar gazdaság teljesítményébe.
Az egyetemmel való együttműködés és az elérni kívánt eredmények miként fognak hatni a Nanushka brandjére?
B.P.: Azt gondolom, hogy egy hozzánk hasonló vállalkozás számára a legfontosabb kérdés az, hogy miképp tudunk tíz-húsz év múlva is relevánsak maradni. A mi esetünkben ennek két záloga van. Az egyik, hogy folyamatosan tudjunk kreatív, fiatal tehetségeket vonzani, akik időről időre megújítják a szervezetet, a másik pedig, hogy képesek vagyunk innoválni, legyen szó az üzleti modellről vagy az általunk használt anyagokról.
Ez ez együttműködés mindkettőben segíteni fog!
Címlapkép és fotók: Liszkay Lilla
A cikk megjelenését a MOME támogatta.
Egyszerűen megőrülnek az oroszok az új iPhone-ért
Pedig az Apple három éve kivonult a piacukról.
Tőzsdére készül Svédország legnagyobb digitális bankja
Több mint kétmillió ügyfelük van, számos európai országban aktívak.
Brutális új vízumdíj az USA-ban: tisztázott egy fontos részletet a Fehér Ház
"Ez egy egyszeri díj".
Megállapodás született az EU-ban a digitális euró bevezetéséről
Egészen pontosan annak menetrendjéről.
A mesterséges intelligenciára bízzák egy párt vezetését a világ túloldalán
Aki ráadásul úgy fog kinézni, mint egy pingvin.
Alakulgat az új uniós hitel Ukrajnának, nem nyúlnának a zárolt orosz vagyonhoz
Tagállami garanciával fedeznék a kölcsönt.
Leállhat az amerikai kormányzat, sürgős találkozót követelnek a demokraták
Az egészségügyi finanszírozás körüli viták ugyanakkor egyre élesebbek.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
