Előfizetői tartalom

Akkumulátoripar Magyarországon: kezd fogyni a hely a térképen

Talán nem túlzást az állítani, hogy Magyarország az akkumulátorgyártásra tette fel a jövőjét, mint az autóipari értéklánc új, megkerülhetetlen elemére. Ennek megfelelően sorban jönnek a bejelentések a különböző beruházásokról: csak az idei évben 6 hónap alatt 8 ilyen volt, a korábbi években pedig ennél is jóval több. Persze érdemes megkülönböztetni ezeket, hiszen nem minden esetben a közbeszédben gyakran emlegetett akkumulátorgyárakról van szó, hanem sokszor az iparág beszállítóiról, amelyek adott esetben az autóipari elektromos átállásra reagálnak az akkumulátoripar kiszolgálásával. Mivel a puszta mennyiségüknél fogva is nehezen követhető a magyarországi beruházások alakulása, így összegyűjtöttük az elmúlt évek összes releváns akkumulátoripari bejelentést, azok pontos helyét az értékláncban, valamint a vizualizáció érdekében egy interaktív térképre is feltettük őket.

Sorban jönnek a beruházások

Egymás után érkeznek a bejelentések a Magyarországon épülő akkumulátorgyárakról, miután a kormány nem titkolt szándéka, hogy az autóipari elektromos átállásból hazánk is kivegye a részét, és az autóipar itthoni erős jelenléte ehhez megfelelő pozícióba is helyezi az országot.

A történetnek persze van egy másik oldala is, hiszen az elmúlt időszakban bejelentett hazai akkumulátoripari beruházások elég keserű mellékízt kaptak a lakosság oldaláról. Gondolhatunk a CATL debreceni gigaberuházása kapcsán tartott lakossági fórumra, ahol a heves ellenállással talákoztak a kínai beruházók. A debreceniek reakciója annak volt betudható, hogy az elmúlt években a gödi és a komáromi akkumulátorgyárak működése során olyan zaj- és környezetszennyező esetek történtek, amiket a hatóságok nem elég alaposan vizsgáltak, titkosítottak, vagy kis mértékben büntettek. 

Ennek ellenére gyakran mégis olyan érzésünk lehet, mintha futószalagon érkeznének a bejelentések a különböző beruházásokról. Múlt héten is például érkezett hír azzal kapcsolatban, hogy a Hong Kong-i Sunwoda Automotive Energy Technology Limited, a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója leanycéget jegyzett be Budapesten. Ezt megelőzően egyébként a cég egyik (Magyarországtól teljesen független) sajtóközleményéből derült ki, hogy a Sunwoda nálunk terjeszkedne. Szintén ide kapcsolható Szijjártó Péter múlt heti bejelentése, mely szerint a CATL és az EVE Energy mellett Magyarország megegyezett két másik top 10-es kínai akkumulátorgyártóval is, amelyek hamarosan bejelentik beruházásaikat. Ezek közül feltehetően a Sunwoda az egyik, míg a másikról egyelőre csak találgatások vannak.

Miről szól még a cikk?

  • Összegyűjtöttük, milyen akkumulátoripari beruházásokat jelentettek be Magyarországon az elmúlt időszakban, és ezeknek milyen szerepe lesz.
  • Feltettük egy interaktív térképre hazai akkumulátoripar szereplőinek elkészült, és futó beruházásait.
  • Rendszereztük, hogy ezek a beruházások hol helyezkednek el az értékláncban.
  • A CATL gigantikus debreceni gyárát hazai szinten nehézkes perspektívába rakni, ezért röviden kieveztünk a nemzetközi vizekre.

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés