Portfolio signature

Akkumulátoripar Magyarországon: kezd fogyni a hely a térképen

Talán nem túlzást az állítani, hogy Magyarország az akkumulátorgyártásra tette fel a jövőjét, mint az autóipari értéklánc új, megkerülhetetlen elemére. Ennek megfelelően sorban jönnek a bejelentések a különböző beruházásokról: csak az idei évben 6 hónap alatt 8 ilyen volt, a korábbi években pedig ennél is jóval több. Persze érdemes megkülönböztetni ezeket, hiszen nem minden esetben a közbeszédben gyakran emlegetett akkumulátorgyárakról van szó, hanem sokszor az iparág beszállítóiról, amelyek adott esetben az autóipari elektromos átállásra reagálnak az akkumulátoripar kiszolgálásával. Mivel a puszta mennyiségüknél fogva is nehezen követhető a magyarországi beruházások alakulása, így összegyűjtöttük az elmúlt évek összes releváns akkumulátoripari bejelentést, azok pontos helyét az értékláncban, valamint a vizualizáció érdekében egy interaktív térképre is feltettük őket.
Lépjen szintet vállalkozásával, éljen a hatékonyságnövelés teljes eszköztárával az AI-tól az energiahatékonyság-javításig!

Sorban jönnek a beruházások

Egymás után érkeznek a bejelentések a Magyarországon épülő akkumulátorgyárakról, miután a kormány nem titkolt szándéka, hogy az autóipari elektromos átállásból hazánk is kivegye a részét, és az autóipar itthoni erős jelenléte ehhez megfelelő pozícióba is helyezi az országot.

A történetnek persze van egy másik oldala is, hiszen az elmúlt időszakban bejelentett hazai akkumulátoripari beruházások elég keserű mellékízt kaptak a lakosság oldaláról. Gondolhatunk a CATL debreceni gigaberuházása kapcsán tartott lakossági fórumra, ahol a heves ellenállással talákoztak a kínai beruházók. A debreceniek reakciója annak volt betudható, hogy az elmúlt években a gödi és a komáromi akkumulátorgyárak működése során olyan zaj- és környezetszennyező esetek történtek, amiket a hatóságok nem elég alaposan vizsgáltak, titkosítottak, vagy kis mértékben büntettek. 

Ennek ellenére gyakran mégis olyan érzésünk lehet, mintha futószalagon érkeznének a bejelentések a különböző beruházásokról. Múlt héten is például érkezett hír azzal kapcsolatban, hogy a Hong Kong-i Sunwoda Automotive Energy Technology Limited, a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártója leanycéget jegyzett be Budapesten. Ezt megelőzően egyébként a cég egyik (Magyarországtól teljesen független) sajtóközleményéből derült ki, hogy a Sunwoda nálunk terjeszkedne. Szintén ide kapcsolható Szijjártó Péter múlt heti bejelentése, mely szerint a CATL és az EVE Energy mellett Magyarország megegyezett két másik top 10-es kínai akkumulátorgyártóval is, amelyek hamarosan bejelentik beruházásaikat. Ezek közül feltehetően a Sunwoda az egyik, míg a másikról egyelőre csak találgatások vannak.

Miről szól még a cikk?

  • Összegyűjtöttük, milyen akkumulátoripari beruházásokat jelentettek be Magyarországon az elmúlt időszakban, és ezeknek milyen szerepe lesz.
  • Feltettük egy interaktív térképre hazai akkumulátoripar szereplőinek elkészült, és futó beruházásait.
  • Rendszereztük, hogy ezek a beruházások hol helyezkednek el az értékláncban.
  • A CATL gigantikus debreceni gyárát hazai szinten nehézkes perspektívába rakni, ezért röviden kieveztünk a nemzetközi vizekre.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. A Signature PRO szolgáltatás havi díja 2 990 forint. A hozzáférés egy évre is megvásárolható, amelynek díja 29 845 forint, az éves előfizetés keretében tehát 10 havi díjért cserébe 12 havi szolgáltatást kapnak olvasóink. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés