
2021 májusában vezette be a CIB Bank a Confirming faktoring szolgáltatást, amely ez első Magyarországon is elérhető nemzetközi faktoring szolgáltatás a piacon. Milyen tényezők sarkallták a CIB Bankot, illetve anyabankját, az Intesa Sanpaolot, hogy létrehozza a terméket, és pontosan milyen esetekben nyújthat segítséget a vállalatok számára?
Glósz Viktor: Másfél éve vezettük be a terméket, és már az induláshoz képest is nagyon sokat fejlesztettünk a szolgáltatáson, azóta például jelentősen kibővült a nemzetközi faktoringban résztvevő országok és piacok köre. A nemzetközi kereskedelemben résztvevő partnerek számára nyújtunk faktoring szolgáltatást: a vevő helyett kifizetjük a szállítónak a megrendelés ellenértékét, aki később nekünk fizeti majd ki a termékek árát.
Ez a finanszírozási modell a jelenlegi világpiaci, világkereskedelmi környezetben nagy működési biztonságot nyújt a vállalatok számára.
Az induláskor még egy geográfiailag viszonylag szűk, olasz-magyar kereskedelmi forgalmat tudtunk finanszírozni, társbankunk az ügyletekben pedig az anyabankunk, az Intesa Sanpaolo volt. Az elmúlt időszakban ezt a programot sikerült kiterjesztenünk a közép-kelet-európai régióra is, ami azt jelenti, hogy a bankcsoport leánybankjaival közösen is tudjuk jelenlegi és jövőbeli partnereinket finanszírozni.
A Confirming szolgáltatást több éves és nagyon sokrétű IT- és termékfejlesztési folyamat előzte meg, és csak a véletlen műve, hogy a covid-járvány és az orosz-ukrán konfliktus következményei olyan helyzetet teremtettek, amikor a beszállítói láncok finanszírozása és kockázat-átvállalása jelentősen felértékelődött. Kínából a tengeri szállítás költsége a négyszeresére emelkedett már a pandémia alatt, ráadásul a határidők is jelentősen megnőttek, ami a beszállítói láncok megdrágulásával és a fizetési futamidők kitolódásával járt. Mindez oda vezetett, hogy bizonyos beszállítói láncok akár szét is darabolódtak, de minimum bizonytalanná váltak. A beszállítói faktoring biztonságot tud hozni ebbe a láncolatba, főleg olyan vevő-szállító kapcsolatokba, amelyek távol vannak egymástól, és sok partner együttműködésére van szükség, hogy fizikailag is létrejöhessen az adott üzlet.
Jól látszik, hogy a jelenlegi helyzetre válaszul a cégek egyre inkább a zárt konstrukciók felé fordulnak, ahol mind a kockázatot, mind a finanszírozási költségeket kontroll alatt tudják tartani, vagy éppen kizárni.
Egy válság a negatív hatásai mellett mindig lehetőségeket is teremt a cégek és a bankok számára egyaránt, hogy új termékekkel válaszokat adjanak a változó kihívásokra, mely által kontroll alatt tartják a kockázatukat és menedzselik a működőtőke-igényüket.
Vállalatfinanszírozással foglalkozó banki szakértők szerint bár növekszik a faktoring volumene Magyarországon, de még mindig nagyon alacsony az ismertsége, sokkal nagyobb kör számára lenne hasznos szolgáltatás. Ez a nemzetközi faktoring szolgáltatásra még inkább igaz? Milyen iparágban működő vállalatok veszik igénybe jellemzően a szolgáltatást?
G.V.: A faktoring valóban nem olyan kézenfekvő vállalatfinanszírozási megoldás, mint például egy folyószámlahitel, ezért például működőtőke-finanszírozás kapcsán nem ez a legelső lehetőség, amely egy vállalatvezetőnek általában eszébe jut. Annyival azonban mindenképp árnyalnám a képet, hogy tapasztalataink szerint nagyon nagy különbségek vannak ismertségben a vállalat mérete, tulajdonosi viszonyai és tevékenysége függvényében.
A nemzetközi cégek általában már egy kialakult működőtőke- és likviditásfinanszírozással, cash-pool-lal rendelkeznek, ott más kihívásokkal szembesülünk. A magyar nagyvállalatok értik a terméket, és célzottan szeretnének bizonyos ügyleteket megfinanszíroztatni. A forgalmunk nagy részét viszont a hazai KKV-szektor és a magyar piac adja, azok a cégek, ahol egy tartósabb készletfinanszírozásra van szükség, vagy pedig hosszabbak a fizetési határidők a vevő-szállítói kapcsolatban. A Gumiflex Kft. is egy ilyen vállalat.
Ebben a szegmensben számítunk a legnagyobb növekedésre is, amihez elengedhetetlen a termékismeret erősítése.

Kiemelt iparágakként kezeljük a jellemzően hosszabb futamidejű ügyleteket bonyolító, nemzetközi beszállítói láncokkal rendelkező ágazatokat, mint a mezőgazdaság, gépipar, elektronika, illetve a kereskedelem. Tevékenységi körtől függetlenül egy kisebb vállalat, amelyik most szembesül a működési költségeinek drasztikus növekedésével, elképzelhető, hogy a működés fenntartása érdekében igyekszik a beszállítók kifizetését átütemezni, amelyre
a faktoring szintén nagyon jó eszköz, hiszen mind a vevő, mind a beszállító pénzügyi stabilitása megmarad.
Milyen piaci vagy üzleti tényezők vezérelték a Gumiflex Kft.-t, hogy igénybe vegye ezt a viszonylag új szolgáltatást? Mit vártak tőle, és az eredmények igazolták-e a várakozásokat?
Varga Gábor: Gumiabroncs nagykereskedő cégként kapcsolatban vagyunk a világszinten ismert legnagyobb gyártókkal és ezek magyarországi importőreivel. Az árubeszerzés 80 százaléka attól függetlenül, hogy európai szinten adjuk le a megrendeléseket, a hazai importőrcégeken keresztül érkezik meg, a tranzakciók pedig forintalapon történnek. A fennmaradó 20 százalékot pedig közvetlenül importáljuk, főleg ázsiai országokból, Indiából, Kínából, Törökország ázsiai részéről.
Számunkra – ahogy oly sok más iparág számára is – a covid-járvány és a háború okozta szállítási és ellátási nehézségek jelentették a legnagyobb gondot. Ugyanakkor igyekszünk előremenekülni, és megpróbáltunk egyfajta pufferszerepet betölteni a gyártók és a végfelhasználók között, ezért jelentősen növeltük a készleteinket, egy komoly beruházást is indítottunk 2020 elején. Növeltük a raktárkapacitásainkat, fejlesztettük a logisztikai folyamatainkat, és mindent feltettünk egy lapra, hogy ebből a válságból megpróbáljunk úgy kijönni, hogy esetleg profitáljunk is belőle. Ehhez viszont nagyon erős likviditásra volt szükségünk, egyre többre és egyre gyorsabban. Ezt az igényt egy darabig le lehetett fedni a klasszikus banki termékekkel, a támogatott hitelekkel, de főleg ez év második felére ezek a források beszűkültek, sőt eljutottunk oda, hogy nem is nagyon tudtak alkalmas terméket ajánlani a bankok.
Ekkor került képbe a beszállítói faktoring, ami úgy tűnt, hogy kifejezetten megfelel a céljainknak.
A mi nagykereskedelmi piacunk erősen hullámzó görbét mutat: a személyautók esetében a téli-nyári gumiabroncscsere időszaka miatt jelentős időeltolódás van a megrendelés, a beszállítás és a valós végfelhasználói értékesítés között. Ezek a kiugrások megjelennek a cash-flow-ban is, amit mindenképpen szerettünk volna kiegyenlíteni, és folyamatosan egyensúlyban tartani. Ehhez viszonylag nagy összegre, de csak relatív rövid időtartamra van szükségünk.
A beszállítói faktor erre tökéletes megoldást nyújtott számunkra.

Alapvetően azoknál a cégeknél működhet jól ez a szolgáltatás, akiknek likviditása nagyon hullámzó. Vannak olyan időszakok, amikor pár hét alatt nagyobb összegekre van szükség, míg más időszakban egyáltalán nincs szükség külső forrásra A faktoringgal ezeket a tüskéket lehet kisimítani a cash-flow-ban. Könnyen lehet szállítókat bevonni ebbe a programba, és számlaszinten lehet folyamatosan változtatni a kihasznált hitelkeretösszeget.
A faktoring szolgáltatás régiós kiterjesztésével a CIB Bank is nagyobb szerepet kapott, egyfajta regionális hub-ként működik, a nemzetközi tranzakciók is a bankon keresztül futnak. Minek köszönhetően nyerte el a magyar leányvállalat a bankcsoporton belül ezt a kiemelt szerepet, és pontosan mit jelent ez a működésben?
G.V.: Az Intesa Sanpaolo Csoport többi régiós leánybankjával dolgozunk együtt, velük osztjuk meg mind az ügyfélbázist, mind a piaci lehetőségeket, illetve a finanszírozást is. A CIB Bank a csoporton belül komoly lehetőséget kapott, a bankcsoport egy központot alakított ki Budapesten, amely a nemzetközi faktoring szolgáltatást menedzseli. Ez azt jelenti, hogy dacára annak, hogy az adott ügyletben nem vesz részt magyar fél, csak például egy szlovák beszállító és egy olasz vevő, akkor is a CIB Bank hub-ján keresztül történik a tranzakció finanszírozása. Ez üzleti szempontból óriási lehetőséget kínál, hiszen regionális finanszírozást tudunk behozni a CIB Bank mérlegébe, illetve faktorpozíciójába.
Korábban a csoporton belül ilyen nem volt, ez még inkább emeli a folyamat jelentőségét.
Az elmúlt másfél évben mekkora volumenben finanszíroztak ügyleteket? Megfelel a korábbi várakozásaiknak, vagy a jelenlegi, a szolgáltatásnak kedvező piaci környezet még javította is az eredményeket?
G.V.: A terveket meghaladó értékesítési számokat értünk el. Középtávon a célunk, hogy átlépjük az egymilliárd eurós határt, amely már a csoporton belül, a milánói központban is szemmel látható volument jelent.
A szolgáltatásnak azért is van kiemelt jelentősége, mert ez az első országhatárokon átívelő, digitalizált termék, amit a csoport kínál.
A nemzetközi Confirming arány az elmúlt hónapokban folyamatosan növekedett, de még a magyar piac adja a volumen döntő részét. A piaci változások – emelkedő energiaárak, infláció, háború, beszállítói láncok szétdarabolódása – oda vezetnek, hogy ez az igény növekedni fog, olyan termékek, amik korábban népszerűek voltak, a háttérbe szorulhatnak, és a faktor irányába terelődhet a forgalom.
A már több alkalommal is említett világgazdasági jelenségek mellett az árfolyamkockázatok is nőnek, amelyek a nemzetközi kereskedelemben jelentős tényezőnek számítanak. A CIB Bank a faktoring mellett erre is kínál valamilyen biztonsági megoldást? Kiegészítheti a faktoringot treasury szolgáltatás is?
G.V.: A cégek a piacon alapvetően azt látják, hogy a BUBOR felment 13,5 százalékra, az EURIBOR-t pedig még mindig alacsonyan tartja az Európai Központi Bank, így a kettő között folyamatosan tágult a kamatmarzs. Ugyanakkor hosszabb távon a piac kiegyenlíti egymást, ilyenkor az árfolyam korrigálja a kamatlábbeli különbözetet. Pont ebben az esetben a treasury sales különféle termékekkel, egy fedezeti vagy egy határidős ügylettel segíthet az árfolyamkockázatok mérséklésében, sőt akár kizárásában is.
Az európai autóiparról nem érkeznek jó hírek az elmúlt időszakban, a világgazdaságban és a lakosság körében is a recessziós félelmek és a magas infláció visszafogja a fogyasztást és a beruházásokat. Ezek a tényezők milyen hatással vannak az európai gumiiparra? Továbbra is prosperálni fog az ágazat? Hogy néz ki a piac üzleti szemmel?
V.G.: A gumiipart is komolyan érintette a covid-járvány és a háborús helyzet, amely főleg a konkrét gyártási tevékenységet és az alapanyagbeszerzést lassította le. A gumiipari cégek és nagy autógyártók közötti szerződéseket csak úgy tudták tartani, hogy az aftermarket piacról kivonták a termékeiket, így nem jutott elég gumiabroncs a nagykereskedőkhöz. A szállítmányozásban és a mezőgazdaságban ez nagyon jelentős probléma volt abban az időszakban. A háború pedig főként az alapanyagellátást érinti, hiszen az ipari korom és az olyan kőolajszármazékok, amelyek a gyártáshoz elengedhetetlenül szükségesek, 80 százalékban azokról a területekről érkeztek, ahonnan most vagy a szankciók miatt, vagy a háborús helyzet miatt nem tudnak beszállítani. Körülbelül fél év kellett, hogy kialakuljanak azok az alternatív beszerzési források, amelyekkel életben tudják tartani a gyártást a megfelelő mennyiségen.

Azt tapasztalom, hogy idén nyár végére érhetett el a termelés egy olyan szintet, ami már emlékeztet a 2020 előtti időszakra. Ugyanakkor a covid-járvány előtti időszakhoz már nem fogunk tudni visszatérni, gyökeresen megváltozott például az importőrökkel való együttműködés vagy a megrendelések kiszámíthatósága. Míg 2019-ben még úgy adtunk le egy rendelést, hogy ha megállapodtunk, hogy egy nagyobb kontingens melyik termékéből melyik hónapban mennyit szeretnénk, akkor azt rendben leszállították. Ma az importőr jelzi, hogy a rendelésünkből éppen mit és mennyit tud szállítani.
Ha nincs rá szükség, akkor gyorsan odaadja másnak.
Az értékesítési oldalon más problémák merültek fel. A mezőgazdaságban például az aszályos időjárás jelentősen csökkentette a munkagépek területeken eltöltött üzemóráit, a belföldi kereskedelemben ezért visszaesett a kereslet. A teherfuvarozásban és a kiskereskedelemben nem látok egyelőre változást, de arra számítunk, hogy ezek is vissza fognak esni, a lakosság tartalékol, visszafogja a fogyasztást, ami a fuvarozásra is negatív hatást fog gyakorolni. Ha a beruházások visszaesnek, kevesebb építőanyagra van szükség, kevesebb földmunkára, és még sorolhatnám.
Ez a spirál szinte biztosan el fog indulni, és a mi számításaink szerint jövő áprilisban fog tetőzni.
Címlapkép és fotók: Kaiser Ákos - Portfolio
A cikk megjelenését a CIB Bank támogatta
Egy tollvonással áthúzhatja Biden fontos intézkedését Donald Trump
Mi lesz így a diákokkal?
Öt ország lázadozik az új ukrán kereskedelmi megállapodás ellen: destabilizálhatja az európai piacokat
Köztük van Magyarország is.
Berlin nem viccel: félelmetes hadsereget építenek Európa szívében
Az orosz fenyegetés miatt van szükség erre.
Miért nem emelkedik mindig az infláció, ha vámot emelnek?
Súlyos inflációt jósoltak az elemzők, amikor Donald Trump áprilisban bedurrantotta a vámháborút, és jogosan: a vámok növelik az importált termékek árát, ami végső soron a... The post Mié
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón
Mi a baj a statisztikáról szóló törvény új, anonimizálásra vonatkozó definíciójával?
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény* több ponton is módosította a hivatalos statisztikáról szóló
Hulladékhő újragondolva: így fűtik Finnországban az otthonokat
Az adatközpontok működése hatalmas mennyiségű hőt termel, amely a legtöbb helyen kárba vész. A pazarlást felismerve Finnország a számítógépes feldolgozólétesítmé
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
Balásy Zsolt (és a HOLD) új kollégát keres
Az After Hoursben is elhangzott, a LinkedIn-en is fent van: junior elemző kollégákat keres a HOLD. Ritkán hirdetünk meg elemzői állást nyilvánosan, szóval kérünk minden... The post Balásy Zsol
Spórolj energiát, kapj pénzt - új lehetőség a vállalkozásoknak!
A KEHOP Plusz-4.1.6-25 kódszámú hitelkonstrukció célja, hogy kedvezményes, kamatmentes kölcsön révén segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, valamint a víziközmű szolgáltatókat


Pokoli hónapok után vérszegény időket várnak az elemzők
Érkeznek a második negyedév amerikai vállalati beszámolói.
Csúnya képet mutathat egy fontos mutató Magyarországon
A trendek alapján baljósak a kilátások.
Rekordon a BUX: mi lehet a hátralevő év sikersztorija?
Négy év után duplázódott az index.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?