
Az alábbiakban Falcsik István írását közöljük, aki 2016 óta vezeti az RSM Hungary Zrt. Vám-, jövedéki és hulladékgazdálkodási tanácsadási üzletágát és vámszakértői csapatát.
EPR- rendszer - Mi változik április 1-től?
A hatályos szabályok szerint az EPR ellenőrzés joga az OHH-hoz tartozik, nem pedig a koncessziós jogokat birtokló MOHU-hoz. Bár eddig is zajlottak EPR ellenőrzések, ezek főként adategyeztetésekre korlátozódtak, valódi szankciók nélkül és komoly csapást nem mértek az EPR kötelezettséget elkerülő gazdálkodókra
Fokozódó EPR ellenőrzések
Az áprilisi módosítás azonban minden eszközt megad az OHH számára ahhoz, hogy hatékonyan fellépjen az EPR kötelezettségeket elmulasztó gazdálkodók ellen.
„A jövőben várhatóan fokozódik az ellenőrzések száma, amely megvalósulhat a gazdálkodók tevékenységének helyszíni ellenőrzésében.”
Az EPR adatszolgáltatás elmaradása vagy hibás teljesítése után bírság kerül kiszabásra
Mint minden új kötelezettség bevezetése során, az EPR-ben is várható egy „új világ” megérkezése, amikor is az ellenőrzés megállapítása alapján komoly összegű bírságokra számízhat az, aki nem, vagy nem megfelelően teljesíti az EPR kötelezettségét.
A hulladékgazdálkodási bírság alkalmazására vonatkozó kormányrendelet 2025. április 1-jén életbelépő módosítása minden feltételt megteremtett annak, hogy a hulladékgazdálkodási hatóság hatékony szankciót - EPR bírságot - alkalmazzon a potyautasokkal szemben.
Tekintettel arra, hogy még most is jelentős azon cégek száma, akik érintettek EPR kötelezettséggel – főleg a csomagolóanyag lebontása és a csomagolások előállítása terén,- egy következetes EPR birság alkalmazása megfelelő pofon lehet ezeknek a gazdálkodóknak.
EPR bírság
Az életbe lépő szankciós rendelet módosítást vizsgálva megállapítható, hogy aki nem megfelelően teljesíti az EPR kötelezettségeit az bírság kiszabására számíthat.
Mekkora lehet az EPR bírság összege?
Az új szabályok szerint az a gazdálkodó, aki:
- Nem szolgáltat adatot az általa forgalomba hozott körforgásos termékek mennyiségéről, a pótlólagos EPR díj mellett az elmaradt összeg 50%-ának megfelelő bírságot fizet.
- Hibásan teljesíti az EPR adatszolgáltatást, és ezáltal kevesebb EPR díjat fizet, a bírság az eltitkolt mennyiség után kiszámított összeg 50%-a lesz.
- Ha a jogsértés több termékáramra is kiterjed, az egyes termékáramok után megállapított EPR bírságok összeadódnak.
Összefoglalva és leegyszerűsítve a fenti szabályokat az EPR bírság mértéke a bevallani és ezáltal befizetni is elmulasztott EPR díj 50 %-a, amely jelentős szankciónak tekinthető.
Amennyiben a hatóság nem rendelkezik pontos adatokkal a szankció kiszabásához, a legmagasabb EPR díjtétel alapján állapítják meg a büntetést.
Mi tehetnek az EPR-ben érintett, de még nem regisztrált vállalatok?
Ahogy a fentiekből is látszik az EPR bírságolási rendszer élesedésével már nincs idő a halogatásra. Akinek még nincs EPR regisztrációja, annak sürgősen pótolnia kell ezt, valamint gondoskodnia kell:
- az EPR nyilvántartások kialakításáról
- az EPR adatszolgáltatásról
- az EPR díjfizetés teljesítéséről
A mulasztás mostantól nemcsak adminisztratív kockázatot, hanem komoly pénzügyi következményeket is jelenthet. Egy tapasztalt tanácsadó segítségével azonban még mindig elkerülhető a büntetés, és jogszerűen teljesíthetők az EPR kötelezettségek.
A hibrid szabályozás kihívásai
Az EPR egy sajátos, hibrid szabályozás, amely egyszerre hordozza magában a korábbi termékdíj-rendszer és a hulladékgazdálkodási előírások jegyeit. A fő különbség az, hogy míg a termékdíjat a NAV kezelte, az EPR egy koncessziós rendszerbe került, ahol a bevételeket nem az államkasszába fizetik, hanem a koncesszort működtető MOHU számára.
- Ez a kettősség a bírságolásnál is problémákat vet fel: Az önrevízió lehetősége korlátozott – a gazdálkodók csak évente egyszer javíthatják a bevallásukat, akkor is előzetes kérelem alapján.
- Ha az OHH közben ellenőrzést végez, és mulasztást talál, az önellenőrzés nem ment fel a szankció alól.
- Az EPR díjak és bírságok alakulása nagymértékben függ attól, hogy a koncesszori rendszer mennyire fenntartható gazdaságilag.
Mindenesetre jelzés értékű az, hogy 2025. április 1-től két évvel az EPR bevezetése után az EPR bírság speciálisan szabályozásra került. Ez nem jelenthet mást, mint hogy a jogalkotók és a jogalkalmazók is úgy gondolják, hogy itt az idő az igazi ellenőrzésre, és az EPR bevételek ilyen irányú növelésére.
Mire számíthatnak az EPR rendszer "potyautasai"?
A változások hátterében az is áll, hogy a potyautasok – vagyis azok a cégek, akik tudják, hogy érintettek az EPR kötelezettségben, de mégsem fizetnek – komoly problémát okoznak a rendszer fenntarthatóságában.
Mivel az EPR díjak célja a hulladékgazdálkodás finanszírozása, így jelentős problémát vet föl, ha a kötelezettek nem teljesítenek: az EPR díjakból származó bevételnek ugyanis fedeznie kellene a Koncesszor tevékenységét, sőt azt gazdaságossá kellene tennie. Ha az EPR díjak fizetéséből nem folyik be elég bevétel, azaz nem fedezi a Koncesszor kiadásait, akkor az államnak kell a hiányt kipótolni, ami jelenlegi helyzetben biztosan nem menne egyszerűen, ezért maradna az a megoldás, hogy a díjakat kell emelni egészen odáig, amig a koncesszori tevékenység nem válik gazdaságossá.
Az EPR díjakat minden év végén felülvizsgálják, de 2024 végén nem történt változás, így 2025-ben is az előző évi díjtételek maradnak érvényben. Ez egy utolsó lehetőség azoknak a gazdálkodóknak, akik eddig nem teljesítették kötelezettségeiket. Április 1-től azonban életbe lép az EPR bírság, és ezzel véget ér a halogatás időszaka.
A NAV és az OHH együttműködése révén pedig a hatóságok könnyedén azonosíthatják azokat a vállalkozásokat, akik importálnak, exportálnak vagy belföldön forgalmaznak termékeket, de nem teljesítik EPR kötelezettségeiket.
Ilyen adatok az export és import, valamint a tagállami értékesítések adatai. A NAV milliméter pontosan meg tudja mondani, hogy kik azok a gazdálkodók, akik olyan tevékenységet végeznek melynek során felmerülhet az EPR kötelezettség, és az OHH nak már elég ezeket az adatokat összevetni a regisztráltak adataival, vagy a bevallás adataival.
Aki eddig nem vette komolyan az EPR kötelezettséget komoly kockázatot vállalt,
aki ezután sem kíván foglalkozni ezzel a kötelezettséggel nagy hibát követ el, és kockázata most már fiskálisan is jól mérhető.
Falcsik István, üzletágvezető,
RSM Vám-, jövedéki és hulladékgazdálkodási tanácsadás
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Azt mondják, elfogyott Trump türelme: ömleni fognak a fegyverek Ukrajnába
Rekordmennyiségű fegyver megy majd.
Extrém ötlettel állt elő Netanjahu: ehhez a hadseregnek is lesz egy-két szava
Végrehajtják majd a parancsot, de van pár aggály.
Videó jött a London melletti repülőgép-balesetről: súlyosnak tűnik a helyzet
Óriási a füst, hatalmas robbanás történhetett.
Repülőgép-baleset történt London mellett: hatalmas robbanás rázta meg a repteret
Egy B200 Super King Air zuhant le.
Mélyül az Epstein-botrány: ezt már Donald Trump sem hagyhatta szó nélkül
A MAGA tábor már Pam Bondi lemondását követeli.
Irán bejelentette: hajlandók tárgyalni, de van egy feltételük, ami miatt minden borulhat
Nyitottak az egyeztetésre, de csak egy feltétellel.
Visszaállítaná a sorkatonaságot Európa egyik legerősebb vezetője
"Más jellegű lesz, mint ami korábban volt."
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón
Mi a baj a statisztikáról szóló törvény új, anonimizálásra vonatkozó definíciójával?
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény* több ponton is módosította a hivatalos statisztikáról szóló
Hulladékhő újragondolva: így fűtik Finnországban az otthonokat
Az adatközpontok működése hatalmas mennyiségű hőt termel, amely a legtöbb helyen kárba vész. A pazarlást felismerve Finnország a számítógépes feldolgozólétesítmé
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
Balásy Zsolt (és a HOLD) új kollégát keres
Az After Hoursben is elhangzott, a LinkedIn-en is fent van: junior elemző kollégákat keres a HOLD. Ritkán hirdetünk meg elemzői állást nyilvánosan, szóval kérünk minden... The post Balásy Zsol
Spórolj energiát, kapj pénzt - új lehetőség a vállalkozásoknak!
A KEHOP Plusz-4.1.6-25 kódszámú hitelkonstrukció célja, hogy kedvezményes, kamatmentes kölcsön révén segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, valamint a víziközmű szolgáltatókat
Nyaralás helyett elemzőt keresünk Zsidayval
Zsiday Viktorral junior elemzőket keresünk, ahelyett, hogy nyaralnánk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, You


Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?