Úthasználati díj - a Levegő Munkacsoport reakciója
A két szervezet a nehéz tehergépkocsikra a megtett kilométerrel arányos díjat javasol kivetni. Ennek mértéke tükrözné azt a tényt, hogy ezek a járművek nagyságrendekkel több kárt okoznak az utakban és egyéb létesítményekben, mint a személygépkocsik. (Az útrongálás tekintetében egy kamion százezer személygépkocsinak felel meg!) A díjat minden útra ki kellene vetni, nemcsak az autópályákra. Ezt teszik például Svájcban - viszonylag egyszerű módszerrel, a menetíró készülékre alapozva, ami nálunk is kötelező tartozéka minden teherautónak. Ilyen módon elkerülhető, hogy ezek a járművek az autópályák helyett a településen keresztül vezető alsóbbrendű utakat válasszák.
A használattal arányos díj fizetése annál is inkább sürgető, mivel különösen elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a külföldi kamionok úgy okoznak hatalmas károkat országunkban, hogy szinte semmit nem fizetnek ezért, vagyis költségeiket a magyar adófizetőkre hárítják.
Ezzel szemben a személyautókra valóban egy úthasználati átalánydíj bevezetését szorgalmazzuk. Madár István szerint "az úthasználat-arányos díjfizetést szüntetné meg a javaslat". Ilyen díjfizetés azonban ma sem létezik. Az autópályán a díjak nem úthasználat-arányosak, hanem időarányosak, tehát nem függnek a megtett távolságtól, ami már önmagában is súlyos igazságtalanság. Ennél is sokkal nagyobb baj azonban, hogy a díjat nem ott fizetik, ahol kellene. Nyilvánvaló ugyanis (de számos tanulmány is ezt bizonyítja), hogy a településeken belül haladó járművek sokkal nagyobb kárt, költséget okoznak, mint amelyek elkerülik a településeket.
Viszont az autópályadíj éppen arra ösztönzi az autóvezetőket, hogy a településeken menjenek keresztül még ott is, ahol létezik párhuzamos autópálya. (Erről panaszkodott például nemrég egy konferencián a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke is.)
Madár István szerint az úthasználati átalánydíj bevezetésével "a közteherviselés sajátos, talán még a szocializmusban sem ismert formáját valósítaná meg két szervezet". Az átalánydíjat azonban nem a két szervezet találta ki, hiszen az már régóta létezik: gépjárműadónak hívják. (Ráadásul éppen az idén komoly emelésére került sor: míg 2006-ban 49 milliárd forint bevételt irányoztak elő ebből az adónemből, addig 2007-ben már 56 milliárdot.)
Javaslatunk szerint éppen a gépjárműadóba építenék be az autópályadíj egy részét, hiszen a költségvetés bevételei nem csökkenhetnek. (Azért csak egy részét, mert megszűnne a matricák előállításának, forgalmazásának és ellenőrzésének évi több milliárd forintos költsége, továbbá egyéb bevételek is keletkeznének, amint azt az alábbiakban kifejtjük.)
Madár István szerint a javasolt átalánydíj azért is hibás, mert "innentől kezdve nem kell mérlegelni, hogy kocsiba ülünk-e, vállalva a többletköltségeket". Az általunk megszüntetni javasolt autópályadíj csak igen kis részét teszi ki az autózás költségeinek. Az ebből származó állami bevétel 2006-ban (csak a személyautókat tekintve) 25 milliárd forint volt, miközben például az üzemanyagok jövedéki adójából 390 milliárd forint folyt be (szintén csak a személygépkocsikat számítva).
Amennyiben az autópályadíjak egy részét szétterítenék az összes autótulajdonosra, akkor is hetente legfeljebb egy pohár olcsó sör árával fizetne többet az, aki egyébként semmilyen autópálya-matricát nem venne. Tehát az általunk javasolt módszer gyakorlatilag nem ösztönözne több autózásra. Ugyanakkor a településen belüli utakat valóban csak azok és csak akkor használnák, akiknek épp akkor arra van dolga. A többiek nem szennyeznék a városokat és falvakat, nem tennék elviselhetetlenné az ott lakók életét. Heti egy pohár sör ára talán megér ennyit még annak is, akire ez a "többletteher" hárul.
Madár István attól is tart, hogy az átalánydíj bevezetésével jelentős többlet adminisztráció keletkezne. Amint említettük, az új átalányadó tulajdonképpen az eddigi gépjárműadó lenne, vagyis a hazai autósok vonatkozásában semmiféle újabb adminisztráció nem válik szükségessé. Ezt az adót viszont a továbbiakban úthasználati átalánydíjnak kellene nevezni, aminek egyetlen indoka, hogy így a külföldi autósokkal is meg lehetne fizettetni, ahogyan azt például Belgiumban és Svájcban teszik. Ez valóban több adminisztrációt jelentene, azonban bőven megérné, hiszen így a külföldi autósok jobban hozzájárulnának az általuk is használt útjaink fenntartásához.
Madár István nem érti, miként lehet az, hogy javaslatunk megvalósítása esetén a magyar autósok kevesebbet fizetnének, az államnak mégis több lenne a bevétele. Pedig egyszerű: a többletbevételt a nehéz tehergépkocsik (és ezen belül is nagyobb részben a külföldi járművek) kilométer alapú útdíja és a külföldi személygépkocsik által fizetett átalánydíj eredményezné.
A Madár István által szorgalmazott elektronikus, kilométer alapú útdíj-fizetési rendszer megvalósításának költségei olyan magasak, hogy a személygépkocsikra történő kiterjesztése belátható időn belül nem várható. (A nálunk sokkal gazdagabb Hollandia régóta tervezi, de a mai napig még hozzá sem kezdett a kivitelezéséhez.)
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékesei az egyeztető tárgyalásokon egyetlen érdemi érvet nem tudtak felmutatni javaslatunk ellen. Állandóan csak arra hivatkoztak, hogy ezeket az elképzeléseket a kormánypolitika nem támogatja, ami nem igazán tekinthető szakmai érvnek.
Ami a PPP-svindliket illeti, egyetértünk Madár Istvánnal. Sőt, felhívjuk a figyelmét, hogy minden korábbinál nagyobb svindli van készülőben: az autópályák privatizálása. Ez egyeseknek nyilvánvalóan mesés bevételeket jelent majd - az egész ország kárára. Ráadásul ebben az esetben már valószínűleg semmilyen ésszerű útdíj-politikát nem lehet majd megvalósítani. Lehet, hogy a kormány emiatt irtózik a javaslatainktól?
Lukács András
a Levegő Munkacsoport elnöke
Hírszerzési jelentés: meg akarják buktatni Vlagyimir Putyint, új vezető kerülne Oroszország élére
Itt van az SZVR jelentése.
Hozzányúl a kormány a szocho-szabályokhoz
Megérkeztek a fennmaradó extraprofitadók részletei is. Gerlaki Bence államtitkár ismertette.
Napokon belül beüthetnek az autóipari vámok, nagy meglepetés érheti a vásárlókat
Nagyítóval kereshetik majd az egyszerű alapmodelleket.
Kezet rázott a világhírű drogbáró fiával Donald Trump kormánya: itt vannak az alku részletei
Hasznát vennék El Chapo fiának.
Mit jelenthet XIV. Leó pápa beiktatása a Katolikus Egyház mesterséges intelligenciával kapcsolatos álláspontja szempontjából?
Az elmúlt napokban óriási figyelem övezte az új pápa megválasztását és természetesen ez a figyelem kiterjed arra is, hogy a frissen megválasztott - és a pápai trónt elfoglaló Rober Prevost,
Az áram ára Európában
A tegnapi hozzászólásokból az jött le, hogy rengetegen úgy gondolják, hogy mennyire olcsó az áram Magyarországon. A helyzet az, hogy nem kiugróan az. A rezsicsökkentett ár valóban nem magas (
Beszámolókészítés: mire érdemes figyelni az év végi záráskor?
A beszámolókészítés a vállalati könyvelés egyik legösszetettebb, évente ismétlődő feladata. Az éves pénzügyi beszámoló nem csupán jogszabályi kötelezettség, hanem a vállalat átláth
Tudod, hogy nem engedheted meg magadnak!
Már rég nem újdonság a buy now, pay later fizetési séma, de most találtam egy terméket, ami több szempontból is hihetetlen volt számomra. Aki esetleg nem találkozott még vele (talán Magyarors
USA munkaerőpiac: közelgő elbocsátási hullám?
Makrogazdasági területen az elmúlt hét nem okozott számottevő meglepetést. Az USA, Kína és az eurózóna gazdaságát tekintve egyaránt megtorpanni látszik a szolgáltatóipari szektor korábbi
491 milliárd forintos energialöket: tarol a Jedlik Ányos Program
2025-ben a hazai energetikai fejlesztések soha nem látott mértékű támogatást kapnak.
Egyre kínosabb lehetőségek közül kell választani az USA államadóssága miatt
Az Egyesült Államok reálgazdaságának és részvénypiacának tartós szárnyalása az elmúlt másfél évtizedben nagyrészt a kirívó állami költekezésnek volt betudható. A költekezés által
Buffett 30 évig alázta a piacot, aztán csak hozta, akkor nem ő a legnagyobb?
- Miután nyugdíjba megy, sosem lesz hasonló, Buffett 60 éven keresztül évi 20 (!) százalékot hozott, a piaci átlag dupláját! - Hagyjál már, csak a...
The post Buffett 30 évig alázta a piacot


- Megrettent Amerika az üres polcoktól - Hamarosan nagy bejelentések jönnek a vámháborúban
- Kihúzzák a szőnyeget a magyar szankciós vétók alól
- Itt a friss inflációs adat, beütött az árrésstop
- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
Ingatlanpiaci elemző
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Váratlan emelkedés a piacokon – látszik a vámháború vége?
Az OTP lehet a nap nyertese?
Pannonhalmi főapát: komoly egyetértés lehetett a bíborosok között
Nagyon gyorsan döntött a konklávé.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen