
A hazai autóállománnyal kapcsolatban az elmúlt évtizedben két érték biztos növekedése nem volt kérdéses: ez az autók darabszáma és az átlagéletkoruk. Előbbi a KSH adatai szerint a válság utáni zuhanás után 2011 óta növekszik, tavaly átlépve a 3,6 milliót, ráadásul a növekedés üteme az utóbbi években felgyorsult: amíg 2015-ben közel 200 ezer gépjárművet helyeztek forgalomba újonnan, addig tavaly néhány ezer híján 300 ezret. Ezeknek azonban csak durván a fele új autó, a többi külföldi használtautó-import, ami nagyban hozzájárul a fent említett másik töretlenül növekvő értékhez: az autóállomány elöregedéséhez.
Ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy szárnyalnak az újautó-eladások, 2019 első félévében 74 543 új autót állítottak forgalomba, ami durván 4 ezerrel több, mint 2018 hasonló időszakában, 2017-hez képest pedig 20 ezer körüli a növekedés. Ráadásul arányuk is javul az újonnan behozott használtautókéhoz képest - amíg 2015-ben az újonnan forgalomba helyezett autók közel 60 százaléka használt volt, ez 2018 első félévben már csak 50 százalék volt, ahogy idén is: 153 707 újonnan forgalomba helyezett autóból Durván a fele, 79 164 volt a külföldi import.

Az állami szerepvállalás is adhat egy löketet az újautó-vásárlási hajlandóságnak, az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatása szerint a július 1-óta elérhető, legalább háromgyermekes családoknak járó autóvásárlási támogatást eddig közel tizennégyezren kérelmezték.
Nem a régi újra cserélése az egyetlen út
Azonban nemcsak az újautó-vásárlással lehet lejjebb tornázni az autóállomány átlagéletkorát, de meglepő módon a vásárlás elmaradása is segítheti a tendenciát. Legalábbis az olyan bérleti konstrukciók előretörése, amelyek lehetővé teszik, hogy a felhasználó évekig új autót használjon annak megvásárlása nélkül, erősíthetik ezt a tendenciát. Mert bár a vásárlás így is megtörténik, csak nem a magánszemély részéről, hanem az autót bérbeadó cég részéről, azonban utóbbi szempontjából fontos, hogy az ügyfél minél fiatalabb, vagy – például a Skoda tartós bérlet esetében – teljesen új autóba ülhessen.
A tartós bérlet hasonlít az autókölcsönzéshez, hiszen az autó nem kerül a használó tulajdonába, azonban jóval hosszabb időszakra – 3-4 évre – szól a bérlet, ami alatt az üzemeltetéssel járó macerákkal nem kell foglalkozni, az a bérbeadó feladata. A privát bérlet programnak kifejezetten az a célja, hogy alternatívát nyújtson a saját autóval szemben. A Skoda esetében például fix finanszírozás mellett akár nulla forintért is el lehet vinni egy vadonatúj Scala modellt 36 vagy 48 hónapos futamidőre a Relax Plusz Bérlet Program keretében (A 0 forintos önerő bonitásvizsgálat, vagyis a fizetőképesség függvénye.) A bérleti díj havi 99.715 forinttól indul, amiben benne van:
- a szerviz csomag (kötelező szervizek, kopó-forgó alkatrészek cseréje)
- a kötelező biztosítás
- a forgalomba helyezés díja
- teljes körű CASCO
- 4 évszakos gumiabroncsok, vagy az abroncsok cseréje és tárolása is
Ugyanakkor a felhasználásnak korlátai is vannak: a 36 hónapos futamidő mellé 10 ezer vagy 15 ezer kilométeres éves futásteljesítmény választható, a 48 hónapos mellé 10 ezer kilométeres. A választott csomagban előírt futásteljesítmény felett többletköltséget kell fizetni. A konstrukció ugyanakkor több modellre (Scala, Octavia vagy Superb) is elérhető, akár 20 ezer vagy 25 ezer kilométeres futásteljesítménnyel és külön csomag van azok számára, akik SUV-val szeretnének furikázni, szintén magasabb futásteljesítménnyel, azonban itt már magasabb havidíjakkal is kell számolni.

Ha a különböző autómegosztó szolgáltatásokat is számításba vesszük – bár ezek csak bizonyos helyzetekben jelentenek alternatívát a saját autóra – akkor látható, hogy ezzel azok számára is lehetővé válik, hogy új autóba üljenek, akik nem rendelkeznek az ehhez szükséges tőkével, vagy csak nem kívánnak foglalkozni az autó üzemeltetésével járó gondokkal és kockázatokkal.
A cikk megjelenését a Skoda támogatta.
Moszkva felvette a kapcsolatot Kijevvel, megnevezték a következő tárgyalás tervezett időpontját – Háborús híreink csütörtökön
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Még nagyobbat lassult az amerikai fogyasztás, mint hittük
Megjöttek a negyedéves adatok második becslései.
Súlyos dolgok derültek ki Európáról: titkos szerepet játszott Oroszország nukleáris fegyverkezésében
Nélküle nem tartana ott az orosz fenyegetés, ahol most van.
Megállíthatatlan a radikális jobboldal Nyugat-Európában: újabb áttörést értek el
A legnagyobb ellenzéki erővé váltak.
Everything Wrong with Retail Investors and Why It Is Not Just Psychology
Retail investors are often portrayed as naïve actors in financial markets: less informed, overly emotional, and prone to predictable mistakes. In the hands of the wrong actor, the retail crowd may not jus
A vételár kalkuláció véglegesítése a cégértékesítések során - tranzakció zárási mechanizmusok
A cégértékesítés egyik legkritikusabb pontja, amely az eladók és vevők döntéseit leginkább befolyásolja, a tranzakciós Vételár meghatározása és annak véglegesítési mechanizmusa. Fontos
Dr. Robot rendel - az AI új szerepe az egészségügyben
A diagnosztikától az adminisztrációig, a személyre szabott terápiáktól a betegutak optimalizálásáig egyre több területen kap szerepet az AI. De vajon mennyire bízhatjuk rá magunkat egy...
Th
Innováció határok nélkül: új korszak a magyar-koreai kutatás-fejlesztésben
2025-ben új lendületet kap a magyar és dél-koreai kutatók, fejlesztők és vállalatok közötti együttműködés: megjelent a 2025-1.2.3-TÉT-IPARI-KR kódszámú pályázati felhívás, amely a ké
Milyen MI-stratégiára lenne szüksége az USA-nak?
Eric Schmidt a mesterséges intelligencia gyors fejlődésének biztonsági és energiaellátási kockázatairól beszélt az amerikai Képviselőházban.
Halra magyar! 400 milliós pályázat nyílik halfeldolgozók fejlesztésére
Kiemelt lehetőség mikro-, kis- és középvállalkozások, őstermelők, családi gazdálkodók és halfeldolgozással foglalkozó induló cégek számára.
Az áremelkedés szorításában - A délkelet-európai kiskereskedelmi bojkott tanulságai
2025 elején több országban civil bojkottok indultak az elszabaduló élelmiszerárak miatt.
A piacok bosszúja: késik de nem múlik
Más országok hasonló teljesítménnyel egy gyenge B-besorolásra lennének csak jók, valahol a feltörekvő gazdaságok szintjén - erős kijelentés az USA adósságáról, de igaz lehet. A...
The pos

5 perc alatt kiderül, hol bukhat el a céged - Mindent az akadálymentesítésről (x)

- Az egész világ egyetlen vadászgépről beszél: azt mondják, a legmodernebb európai gépeket győzte le a J-10C
- Drámai időjárás-előrejelzés érkezett: ekkor robbanhat be a pokolian forró nyár Magyarországon
- Devizahiteles ügy: az Európai Bíróság ítélete önmagáért beszél
- Közeleg az újabb pusztító háború? – Kiadta a figyelmeztetést a hírszerzés
- Szép csendben építik le az embereket Magyarországon, most omlik össze a nagy béralku
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Aggasztó az ázsiai lódarázs gyors terjedése, bárhol felbukkanhat a veszélyes rovar
Az invazív faj agresszív fészekvédő viselkedése az emberre is veszélyes lehet.
Katasztrófa Parajdon: fogad még valaha látogatókat a sóbánya?
Kritikus a helyzet Székelyföld egyik legnépszerűbb turistalátványosságánál.
Új világ az állampapíroknál – Hova áramlik a magyarok pénze?
A fix kamatra vagy a változóra esküsznek a befektetők?
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen