
Hogy néz ki 2024-ben az európai táplálékkiegészítők piaca? Milyen trendek határozzák meg a piacot, és látszik-e már, hogy milyen irányok jöhetnek a következő években?
A piac hasonló mintákat mutat, mint a kiskereskedelem más termékei: erőteljes az átrendeződés a digitális marketing és az online értékesítés mentén. Sok vállalat, ami a klasszikus működési modellekre rendezkedett be, piacot veszít, míg azok, akik rugalmasabbak, digitálisabb a működésük, új pozíciókat tudnak szerezni. Utóbbi csoportba sorolom a BioTechUSA-cégcsoportot is.
Maga az értékesítési csatorna az, amihez igazodik minden más tevékenység: a legfőbb kérdés, hogy hogyan érjük el a fogyasztót. Míg korábban ez alacsonyabb büdzsével, jó lokációval működött, és nagy jelentősége volt a viszonteladóknak, addig napjainkban a márkák közvetlenül is kapcsolatba tudnak lépni a fogyasztóval, és sokkal nagyobb erőforrás is áll a rendelkezésükre. Mivel közvetlenül nagyon sok emberhez érünk el, jelentősen nagyobb árbevételünk is származik az online csatornából, ezáltal sokkal nagyobb erőforrást tudunk arra fordítani, hogy fenntartsuk a közvetlen kapcsolatot a vevőinkkel.
A folyamat másik oldala, hogy az intenzív márkakommunikációra építjük a többi csatornát, így az offline értékesítést is. Számunkra a boltnyitás – amiből idén is több tucat lesz szerte Európában – egy lehetőség, ami egy újabb marketingcsatornát tud aktivizálni a személyes jelenléttel, a szakértő eladókkal, a gyakorlati, személyes tanácsadással. Erre viszont a legtöbb, kizárólag online elérhető szereplő nem képes.
Azt is látjuk, hogy a vevők egyre mélyebben érdeklődnek a táplálékkiegészítők iránt, legyen szó összetételről vagy hatóanyagról.
Ezért komoly szaktudást igényel a termékeink értékesítése: nagy hangsúlyt helyezünk a szaktanácsadóink képzésére - ahogy itthon úgy az exportpiacokon is - akik rendszeresen vizsgáznak is ebből a tudásból.
Mennyire működik hatékonyan ez az értékesítési modell nemzetközi környezetben? Hol várhatók üzletnyitások, mi alapján választják ki az új piacokat? Milyen modellben működnek a külföldi üzletek?
A modell hatékonynak bizonyul, nemrég nyitottuk meg például 40. boltunkat Franciaországban, Németországban pedig már 30 szaküzletnél járunk.
Olyan kulcsfontosságú célországokban sikerült növelnünk a részesedésünket tavaly, mint Franciaország, Németország vagy Lengyelország. A régiós piacokon túl Dél-Európában, így Spanyolországban, Portugáliában és Görögországban is, északon pedig Norvégiában és Izlandon is tudtunk növekedni. Európán kívül továbbra is masszív a bővülés, például Irakban vagy Vietnámban. A nemzetközi jelenlétünk különböző konstrukciókban valósul meg, országonként változik, hogy milyen modellben dolgozunk együtt az üzemeltetőkkel. Franciaországban például az eladók egyben vállalkozók is.

A célországok kiválasztásában elsődleges szempont a márkaismertség: minél szélesebb körben ismertek a termékeink, annál kedvezőbb a piacra lépés költsége. Az e-kereskedelemben pedig a saját webshopok mellett egyre meghatározóbb lábat jelentenek a nagy online piacterek, például az Amazon és a Facebook Marketplace. Az online értékesítési felületeinken most az a következő lépés, hogy nemzetközi szinten is olyan hatékonyan és magas minőségben tudjuk működtetni ezeket a platformokat, mint itthon.
Jelenleg teljes mértékben Magyarországon történik a termékek gyártása: mik a vállalat hosszú távú tervei ezzel kapcsolatban? Továbbra is cél, hogy itthon maradjon az összes gyártási folyamat, vagy várhatóan lesznek olyan elemei, amelyek külföldre kerülnek?
Nem tervezzük külföldre kiszervezni a gyártást, hosszú távon is itthon szeretnénk tartani a teljes folyamatot, mert hatékony gyártóüzemeink vannak itt, Magyarországon, és a kutatásfejlesztési részlegünk is itt működik.
A Covid után érezhető volt a szektorban az alapanyaghiány, ez mostanra már nem tapasztalható. Viszont egyes alapanyagok beszerzési ára időről időre jelentősen megnövekszik: a piaci szereplők ilyenkor jellemzően kivárnak, mindenki tanult a járvány utáni időszakból. Ez viszont létrehoz egy olyan helyzetet, hogy a beszállítók is óvatosabbak, magasan tartják az árakat, megvárják, amíg a gyártók kifogynak a készleteikből, és a kereslet megmutatkozik.
Mennyire tud gyorsan, hatékonyan alkalmazkodni az itthoni fejlesztés és gyártás a nemzetközi trendekhez? Van lehetőség kapacitásokat allokálni egy, a globális piacon hirtelen népszerűvé váló termékre?
Az újítások jellemzően a termékek összetételében jelentkeznek, és nem a legyártott technológia átalakulásában. Ezekre a változásokra teljes mértékben fel vagyunk készülve. Az új proteinszelet-gyártósorunk például egy kifejezetten innovatív, drága technológia, ami csak nehezen hozzáférhető a többi piaci szereplő számára. Rajtunk kívül a piacon jelenleg egyetlen versenytársunk rendelkezik ezzel a típusú gyártósorral, a többi cég bérgyártásban végzi ezirányú tevékenységét.
Alapvetően úgy gondoljuk, hogy a trendeket a fogyasztók diktálják, nekünk az a feladatunk, hogy a fogyasztói igényeket a megfelelő időben detektáljuk.
Az elmúlt időszakban nagyon sok különböző igény jelent meg egymással párhuzamosan: törekszünk rá, hogy mindegyikre alternatívát nyújtsunk, jelenleg 50 elem szerepel a termékfejlesztési listánkon. Hosszú távon pedig majd kiderül, hogy ezek közül melyik terméktípus vagy összetevő iránti érdeklődés marad fenn.
Ezeket a piaci trendeket jellemzően a nagyobb nyugati államok fogyasztói alakítják, és a kisebb piacokra, mint amilyen a magyarországi is, az ottani fogyasztói igények szivárognak át. Értelemszerűen azok a vállalatok, amelyeknek a székhelyük, irányításuk ezekben az országokban van, könnyebben, gyorsabban értesülnek a változásokról. Hangsúlyos eleme a működésünknek, hogy minden döntés, mechanizmus, amit külföldre is exportálunk, az itthon születik meg, ezért magyar vállalkozásként az egyik legnagyobb kihívás számunkra a nemzetközi piacon az, hogy hogyan tudunk a nagyobb országokban is lépést tartani, akár vezetőként, akár munkavállalóként, akár fogyasztóként.
Milyen fejlesztések zajlanak jelenleg a vállalatnál? Mennyire váltotta be az előzetes reményeket az idén megnyitott szadai automataraktár?
A legnagyobb volumenű fejlesztésünk a korábban is említett proteinszelet-gyártósor, illetve a felújított Huszti úti irodaházunkban és Szadán található gyártó- és logisztikai központban több, a munkahelyi wellbeinget célzó fejlesztést is végrehajtottunk.
Az automataraktárunk nagyjából fél-egy éven belül érheti el a végső kapacitását, de már a jelenlegi eredményekkel is messzemenően elégedettek vagyunk: havonta 60 ezer rendelés lebonyolítására és 300 ezer termék tárolására van kapacitásunk. A teljes beruházás – beleértve például a vállalatirányítási rendszer fejlesztését, az anyagmozgató gépek és a szükséges eszközök beszerzését is – összesen 1 milliárd forintból valósult meg, amelyhez 245,4 milliós állami támogatást is kaptunk
Vannak jelenleg olyan termékek, termékcsoportok, amelyeknél kiugró keresletet lehet tapasztalni? Mi áll ezeknek a keresletnövekedéseknek a hátterében: mennyire befolyásolja a szezonalitás és a nemzetközi trendek?
Jelenleg az Arthro Forte étrendkiegészítő tabletta és a Multivitamin for Men and Women, azaz a férfi/női multivitamin termékeknél tapasztaljuk a kereslet élénkülését, de ez nem szezonális érdeklődés, sokkal inkább egy hosszabb távú folyamat. A legnépszerűbb termékeink továbbra is a fehérjeporaink (Iso Whey Zero, 100% Pure Whey), a Zero Bar fehérjeszeletünk, a BCAA Zero aminosavkészítményünk, de a lista elején megtalálhatóak a kollagén és kreatinkészítményeink is.
Ugyanakkor azt látjuk, hogy egyre több információ jut el a fogyasztókhoz, egyre jobban edukáltak azzal kapcsolatban, hogy az egészség megőrzéséhez, a biztonságos sportoláshoz milyen táplálékkiegészítőket érdemes fogyasztani.
A cikk megjelenését a BioTechUSA támogatta. A cégcsoport éves jelentése ide kattintva érhető el.
Címlapkép forrása: BioTechUSA
Romlik a hangulat a tőzsdéken, eséssel nyitott Amerika
Az európai indexek is többségében mínuszban állnak.
Vallottak a profik: ezt az 5 részvényt kell most venni szerintük
A Bank of America elemzői megtették tétjeiket.
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Trump megígérte, és tartotta is a szavát – Nyílnak a kapuk az amerikai földgázexport előtt
Felpöröghetnek az események.
A Vatikán ültetheti össze újra Moszkvát és Kijevet, Washington támogató szerepet vállal – Híreink az orosz–ukrán háborúról szerdán
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Újfajta fegyvereket pakolnak az ukránok a sztárdrónokra
Sufnituningnak sufnituning, de úgy néz ki, működik.
Az osztalék könyvelése és az osztalék adózása - útmutató vállalatoknak
Az osztalékról szóló döntést évente egyszer a beszámoló elfogadásakor lehet meghozni, amikor a társaság legfőbb szerve dönt az osztalék mértékéről, és az osztalék kifizetéséről. A h
Így írunk mi: mérlegen az Economania első 499 írása
Blogunkon hét és fél éve jelentetünk meg rendszeresen gazdasági, pénzügyi témájú posztokat. Jubileumi, 500. bejegyzésünkben áttekintjük, hogyan alakult az olvasói érdeklődés blogunk irá
Én megmondtam
Pár hete írtam egy cikket arról, hogy nem feltétlen van jó helyen a pénzed a mobilodról elérhető banki alkalmazásokban, különösen nem akkor, ha a mobilt és az alkalmazásokat is az ujjlenyoma
Brüsszel 2025-re elszórja az innovációs milliókat
2025 új lehetőségeket tartogat a kutatás-fejlesztés és innováció területén: az Európai Bizottság több mint 400 új pályázati felhívást tesz közzé a Horizont Európa keretprogramban.
Üzleti rapid randik egy lemaradó-feltörekvő gazdaságban
A korábban gazdasági páriaként kezelt Görögország kezd végre ébredezni évtizedes hibernációjából. A kilátások egyre jobbak, és igazán értékes befektetési célpontokat is lehet találni
Fenntartható-e az észak-afrikai földgázexport?
Észak-Afrika továbbra is meghatározó szereplő lehet a globális földgázpiacon, ha sikeresen lépést tud tartani a növekvő kihívásokkal.
A dollár világpénzszerepe alapjaiban kérdőjeleződik meg
Az Egyesült Államok fizetőeszköze manapság egyértelműen a világgazdaság első számú devizája. A dollár központi szerepe azonban a világgazdaság strukturális változásával meginogni láts
Ne vásárolj ingatlant úgy, mint egy zsák krumplit!
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ne vásárolj ingatlant úgy, mint egy zsák krumplit! Az ingatlanvásárlás sokkal komolyabb döntés, mint gondolnánk Miközben egy használt autót alapos


- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a Föld
- Véget ért az orosz-ukrán béketárgyalás: itt van minden, amit tudni lehet
- Érdekesen takarítanak meg a magyarok: olyat műveltek, mint Európában senki
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.
Lemond a kormány több száz milliárdról a választások után – Mi történik?
Eltűnik az egyik legfontosabb bevétel?
Lantos Csaba: történelmi hétvége volt a magyar árampiacon, de van még teendő
Az energiaügyi miniszter értékelte Magyarország energiaszuverenitási törekvéseit
Történelmi pofont kapott az USA: fel lehet ebből állni?
A Moody's leértékelése új fejezetet nyithat.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.