
Hogy néz ki 2024-ben az európai táplálékkiegészítők piaca? Milyen trendek határozzák meg a piacot, és látszik-e már, hogy milyen irányok jöhetnek a következő években?
A piac hasonló mintákat mutat, mint a kiskereskedelem más termékei: erőteljes az átrendeződés a digitális marketing és az online értékesítés mentén. Sok vállalat, ami a klasszikus működési modellekre rendezkedett be, piacot veszít, míg azok, akik rugalmasabbak, digitálisabb a működésük, új pozíciókat tudnak szerezni. Utóbbi csoportba sorolom a BioTechUSA-cégcsoportot is.
Maga az értékesítési csatorna az, amihez igazodik minden más tevékenység: a legfőbb kérdés, hogy hogyan érjük el a fogyasztót. Míg korábban ez alacsonyabb büdzsével, jó lokációval működött, és nagy jelentősége volt a viszonteladóknak, addig napjainkban a márkák közvetlenül is kapcsolatba tudnak lépni a fogyasztóval, és sokkal nagyobb erőforrás is áll a rendelkezésükre. Mivel közvetlenül nagyon sok emberhez érünk el, jelentősen nagyobb árbevételünk is származik az online csatornából, ezáltal sokkal nagyobb erőforrást tudunk arra fordítani, hogy fenntartsuk a közvetlen kapcsolatot a vevőinkkel.
A folyamat másik oldala, hogy az intenzív márkakommunikációra építjük a többi csatornát, így az offline értékesítést is. Számunkra a boltnyitás – amiből idén is több tucat lesz szerte Európában – egy lehetőség, ami egy újabb marketingcsatornát tud aktivizálni a személyes jelenléttel, a szakértő eladókkal, a gyakorlati, személyes tanácsadással. Erre viszont a legtöbb, kizárólag online elérhető szereplő nem képes.
Azt is látjuk, hogy a vevők egyre mélyebben érdeklődnek a táplálékkiegészítők iránt, legyen szó összetételről vagy hatóanyagról.
Ezért komoly szaktudást igényel a termékeink értékesítése: nagy hangsúlyt helyezünk a szaktanácsadóink képzésére - ahogy itthon úgy az exportpiacokon is - akik rendszeresen vizsgáznak is ebből a tudásból.
Mennyire működik hatékonyan ez az értékesítési modell nemzetközi környezetben? Hol várhatók üzletnyitások, mi alapján választják ki az új piacokat? Milyen modellben működnek a külföldi üzletek?
A modell hatékonynak bizonyul, nemrég nyitottuk meg például 40. boltunkat Franciaországban, Németországban pedig már 30 szaküzletnél járunk.
Olyan kulcsfontosságú célországokban sikerült növelnünk a részesedésünket tavaly, mint Franciaország, Németország vagy Lengyelország. A régiós piacokon túl Dél-Európában, így Spanyolországban, Portugáliában és Görögországban is, északon pedig Norvégiában és Izlandon is tudtunk növekedni. Európán kívül továbbra is masszív a bővülés, például Irakban vagy Vietnámban. A nemzetközi jelenlétünk különböző konstrukciókban valósul meg, országonként változik, hogy milyen modellben dolgozunk együtt az üzemeltetőkkel. Franciaországban például az eladók egyben vállalkozók is.

A célországok kiválasztásában elsődleges szempont a márkaismertség: minél szélesebb körben ismertek a termékeink, annál kedvezőbb a piacra lépés költsége. Az e-kereskedelemben pedig a saját webshopok mellett egyre meghatározóbb lábat jelentenek a nagy online piacterek, például az Amazon és a Facebook Marketplace. Az online értékesítési felületeinken most az a következő lépés, hogy nemzetközi szinten is olyan hatékonyan és magas minőségben tudjuk működtetni ezeket a platformokat, mint itthon.
Jelenleg teljes mértékben Magyarországon történik a termékek gyártása: mik a vállalat hosszú távú tervei ezzel kapcsolatban? Továbbra is cél, hogy itthon maradjon az összes gyártási folyamat, vagy várhatóan lesznek olyan elemei, amelyek külföldre kerülnek?
Nem tervezzük külföldre kiszervezni a gyártást, hosszú távon is itthon szeretnénk tartani a teljes folyamatot, mert hatékony gyártóüzemeink vannak itt, Magyarországon, és a kutatásfejlesztési részlegünk is itt működik.
A Covid után érezhető volt a szektorban az alapanyaghiány, ez mostanra már nem tapasztalható. Viszont egyes alapanyagok beszerzési ára időről időre jelentősen megnövekszik: a piaci szereplők ilyenkor jellemzően kivárnak, mindenki tanult a járvány utáni időszakból. Ez viszont létrehoz egy olyan helyzetet, hogy a beszállítók is óvatosabbak, magasan tartják az árakat, megvárják, amíg a gyártók kifogynak a készleteikből, és a kereslet megmutatkozik.
Mennyire tud gyorsan, hatékonyan alkalmazkodni az itthoni fejlesztés és gyártás a nemzetközi trendekhez? Van lehetőség kapacitásokat allokálni egy, a globális piacon hirtelen népszerűvé váló termékre?
Az újítások jellemzően a termékek összetételében jelentkeznek, és nem a legyártott technológia átalakulásában. Ezekre a változásokra teljes mértékben fel vagyunk készülve. Az új proteinszelet-gyártósorunk például egy kifejezetten innovatív, drága technológia, ami csak nehezen hozzáférhető a többi piaci szereplő számára. Rajtunk kívül a piacon jelenleg egyetlen versenytársunk rendelkezik ezzel a típusú gyártósorral, a többi cég bérgyártásban végzi ezirányú tevékenységét.
Alapvetően úgy gondoljuk, hogy a trendeket a fogyasztók diktálják, nekünk az a feladatunk, hogy a fogyasztói igényeket a megfelelő időben detektáljuk.
Az elmúlt időszakban nagyon sok különböző igény jelent meg egymással párhuzamosan: törekszünk rá, hogy mindegyikre alternatívát nyújtsunk, jelenleg 50 elem szerepel a termékfejlesztési listánkon. Hosszú távon pedig majd kiderül, hogy ezek közül melyik terméktípus vagy összetevő iránti érdeklődés marad fenn.
Ezeket a piaci trendeket jellemzően a nagyobb nyugati államok fogyasztói alakítják, és a kisebb piacokra, mint amilyen a magyarországi is, az ottani fogyasztói igények szivárognak át. Értelemszerűen azok a vállalatok, amelyeknek a székhelyük, irányításuk ezekben az országokban van, könnyebben, gyorsabban értesülnek a változásokról. Hangsúlyos eleme a működésünknek, hogy minden döntés, mechanizmus, amit külföldre is exportálunk, az itthon születik meg, ezért magyar vállalkozásként az egyik legnagyobb kihívás számunkra a nemzetközi piacon az, hogy hogyan tudunk a nagyobb országokban is lépést tartani, akár vezetőként, akár munkavállalóként, akár fogyasztóként.
Milyen fejlesztések zajlanak jelenleg a vállalatnál? Mennyire váltotta be az előzetes reményeket az idén megnyitott szadai automataraktár?
A legnagyobb volumenű fejlesztésünk a korábban is említett proteinszelet-gyártósor, illetve a felújított Huszti úti irodaházunkban és Szadán található gyártó- és logisztikai központban több, a munkahelyi wellbeinget célzó fejlesztést is végrehajtottunk.
Az automataraktárunk nagyjából fél-egy éven belül érheti el a végső kapacitását, de már a jelenlegi eredményekkel is messzemenően elégedettek vagyunk: havonta 60 ezer rendelés lebonyolítására és 300 ezer termék tárolására van kapacitásunk. A teljes beruházás – beleértve például a vállalatirányítási rendszer fejlesztését, az anyagmozgató gépek és a szükséges eszközök beszerzését is – összesen 1 milliárd forintból valósult meg, amelyhez 245,4 milliós állami támogatást is kaptunk
Vannak jelenleg olyan termékek, termékcsoportok, amelyeknél kiugró keresletet lehet tapasztalni? Mi áll ezeknek a keresletnövekedéseknek a hátterében: mennyire befolyásolja a szezonalitás és a nemzetközi trendek?
Jelenleg az Arthro Forte étrendkiegészítő tabletta és a Multivitamin for Men and Women, azaz a férfi/női multivitamin termékeknél tapasztaljuk a kereslet élénkülését, de ez nem szezonális érdeklődés, sokkal inkább egy hosszabb távú folyamat. A legnépszerűbb termékeink továbbra is a fehérjeporaink (Iso Whey Zero, 100% Pure Whey), a Zero Bar fehérjeszeletünk, a BCAA Zero aminosavkészítményünk, de a lista elején megtalálhatóak a kollagén és kreatinkészítményeink is.
Ugyanakkor azt látjuk, hogy egyre több információ jut el a fogyasztókhoz, egyre jobban edukáltak azzal kapcsolatban, hogy az egészség megőrzéséhez, a biztonságos sportoláshoz milyen táplálékkiegészítőket érdemes fogyasztani.
A cikk megjelenését a BioTechUSA támogatta. A cégcsoport éves jelentése ide kattintva érhető el.
Címlapkép forrása: BioTechUSA
Brutális műveletre készültek az oroszok a NATO egyik legerősebb országában – durva lépést tettek a hatóságok
Robbantásokra és merényletekre készültek az orosz ügynökök.
A lakóingatlan lehet a kitörési pont a hazai ingatlanpiacon
A Royal Institution of Chartered Surveyors konferenciáján elhangzottak alapján.
Fehér Ház: nincs napirenden a közeljövőben találkozó Trump és Putyin között
Korábban még két héten belüli időpontról volt szó.
Az európai országok új béketervet dolgoztak ki Ukrajna számára – Trump kezébe adnák a pallost
A budapesti békecsúcs előtt egészen merész stratégiát dolgoztak ki az uniós tagállamok.
Ezeken a befektetéseken kereshetsz nagyot, ha jön az ukrajnai béke!
Újra fantázia lehet ezekben a papírokban.
Budapesti békecsúcs: totális káosz a Fehér Házban, Zelenszkij már Trump háta mögött szerveszkedik
Az amerikai elnök a Nobel-békedíját siratva támadta be Kijevet, készenlétben az EU.
Az EU megelégelte Peking játékát, brutális fegyvert vetnek be – Magyarország is szenvedhet
Az Európai Unió nagyhatalmai már csütörtökön bevinnék az első súlyos csapást.
Kinek kell pénzügyi tanácsadó, ha ott a ChatGPT?
Új kihívó van az ember legjobb barátja címért: kutya helyett egyre többen a ChatGPT-re tekintenek barátjukként, tanácsadójukként. Ahogy egyre fejlettebb modellekkel áll elő az OpenAI, úgy n
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Három évnyi vagyonteremtés története - A HOLD OVK teljesítménye
Három éve indult a HOLD Online Vagyonkezelés (OVK) szolgáltatása, nagyon szerencsés időpontban. A nyomott kezdeti részvényárak, a magas kötvényhozamok remek környezetet teremtettek az befektet

KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta

Innovációs verseny nélkül nagyban lehet gondolkodni
Azaz nagyvállalatoknak pályázat, ahol ha most gyorsan teljesítesz egy feltételt, akkor különös verseny nélkül tudsz maximum 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapni - wow

Robosztus gazdasági növekedés mellett működhet a 14. havi nyugdíj
A magyar kormány a 14. havi nyugdíj bevezetését is fontolgatja. A kijelentés azonnal beindította a találgatásokat, hiszen egy ilyen lépés nemcsak a nyugdíjasoknak jelentene pluszpénzt, hanem a
Forradalom a konnektorban
Megint mi vagyunk a Nyugat és a Balkán kereszteződése. Nyugatról érkezve nálunk vannak az első lila foltok, keletről haladva itt vannak az első kékek. Egyszeri... The post Forradalom a konnektor

Comcast Corporation - elemzés
Upgrade-eltem a roic.ai előfizetésemet, már API-n keresztül tudok lekérdezni egy csomó adatot (írok majd a tapasztalataimról), és egy tesztelés keretében újra elkészítettem az októberi Top10

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
