
Hogy néz ki ma Magyarországon az irodaszerek piaca, mik a legnépszerűbb termékek?
A magyarországi piac 300-350 millió euró között mozog, ennek a nagy része az irodák, gyártó egységek megrendeléseiből jön össze, de jelentős a lakossági fogyasztás is, amikor például a szülők iskolaszereket vásárolnak. De nemcsak ez a mi piacunk, a Lyreco termékportfóliója nagyon sokrétű, az elmúlt 15 évben teljesen elrugaszkodtunk a tradicionális irodaszertől, ami mostani válsághelyzetben is kifizetődik. Arra törekedtünk, hogy mindennel ki tudjuk elégíteni az ügyfelek igényeit a nyomtatópapírtól kezdve a golyóstollon át, de idetartozik az irodai kávé, a takarítószerek, a védőfelszerelések, irodabútor és az IT eszközök is.

Volt olyan cég, amely a nyári időszakban megkeresett minket, hogy szüksége lenne 15 barbecue sütőre, mert lesz egy céges parti. Bár ez nem szerepelt a kínálatunkban, beszereztük neki. Nagyon kevés olyan cég van, amelyik arra fókuszál, hogy minden igényt kielégítsen, a legtöbben inkább specializálódtak: van, aki a vendéglátóipari egységekre fókuszál, más a higiéniai termékekre, egyesek védőruházatra. Nekünk mindegyik a versenytársunk.
17 ezer termékünk van raktározva másnapi szállításra – ez az egyik erősségünk, hogy bármit rendelnek, azt másnap kiszállítjuk. Amennyiben egy teljes irodafelújításról van szó, az egy nagyobb projekt: tervezés, kivitelezés és bútor leszállítása nagyjából 3-4 hét.
Teljeskörű szolgáltatásokra törekszünk: speciális termékek beszerzése, egyedi ügyfélajándékok biztosítása pontos brief alapján, de ide tartozik a prémium kávé biztosítása is. A munkavédelem most kiemelt szerepet kap a B2B szektorban tradicionálisan erős higiénia és catering mellett.
Mennyire sérülékeny ez a piac? Nemcsak a mostani, speciális helyzetre gondolok, de például a digitalizáció sem éppen az önök malmára hajtja a vizet.
30 éve mondják, hogy el fog tűnni a nyomtatópapír, de a volumen azóta is növekedett. Azt már évekkel ezelőtt láttuk, hogy a digitalizáció hatással lesz a szektorra, ezért is kezdtük el diverzifikálni a portfóliót, de radikálisan mégsem csökkentette a tradicionális kategóriákat. Ebben benne vannak a mappázási dolgok, a klasszikus irodaszerek, amikről azt gondolhattuk volna, hogy a digitalizáció nyomán eltűnik, de nem így történt.
Ugyan ma már a fő fókusz más, de a bevételek nagy része, körülbelül fele még mindig a core bizniszből jön. Azt ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy amíg ez a piac stagnált vagy mindössze néhány százalékot fejlődött, addig a Lyreco 12-15 százalékokat nőtt minden évben, öt év alatt megdupláztuk a bevételünket Magyarországon.
Rengeteg új irodaházat adtak át az elmúlt években. Mennyire volt érzékelhető az építőipari konjunktúra hatása ebben a szektorban?
Az irodapiac növekedését nem követte a konjunktúra ezen a területen, habár sok irodaházat adtak át, inkább az volt jellemző, hogy a jól menő cégek átköltöztek B kategóriás irodaházakból A kategóriásakba, tehát összességben nem az történt, hogy sokkal többen dolgoznak irodákban, mint 10 éve, csak többen dolgoznak A kategóriásban. Inkább a kékgalléros munkakörökhöz kapcsolódó termékspektrum, a higiéniai és munkaruházat lettek a húzóágazatok illetve a komplex szolgáltatások iránti igény.
Ez utóbbiak – védőmaszkok, fertőtlenítőszerek – elég keresettek most. Sikerült a koronavírus miatti keresletcsökkenést kompenzálni ezzel az üzletággal?
A Lyreco egy globális, tőkeerős cégcsoport, ami most nagyon fontos. A likviditásunk az egyik legjobb a piacon, nagyon egészségesen futottunk neki pénzügyileg ennek a válságnak. Nálunk nem állt le az invesztíció, a megkezdett digitalizációs projektek folytatódnak és a vírus miatt fel is gyorsultak, folyamatosan nézzük, hogy hogyan tudunk erősebben kijönni a válságból, mint a versenytársak.
Kezdetben persze voltak nehézségek, amikor az emberek elkezdtek hazamenni az irodákból, érezhető volt a volumencsökkenés, azonban hamar sikerült váltani, bevezettük a home office szolgáltatást: az otthonról dolgozók munkáltatójukon keresztül meg tudják rendelni, amire szükségük van, és másnap házhoz is szállítjuk. Ennek is köszönhetően 300 százalékkal növekedett az új webshop regisztrációk száma.
Ugyan a tradicionális kategóriák stagnálnak, de nagymértékben nőtt a kereslet a fertőtlenítők, maszkok, kesztyűk iránt. Ezeket folyamatosan szerezzük be és látjuk el a piacot. Kezd balanszba kerülni a bevételünk, nem annyira érezzük meg a válságot, mint néhány más iparág.
A meglévő ügyfélkörnél hatalmas az igény ezekre a termékekre, dolgozunk olyan multinacionális cégekkel, amelyek több országban is a partnereink, és ők milliós nagyságrendben igényelnek maszkokat, ez nekünk is kihívás. Nagyon sok a hamis termék a piacon, illetve az olyan, aminek nincs megfelelő tanúsítványa - a kínai importtermékek elárasztották Európát. Tudtunk volna maszkokat 10 milliós nagyságrendben behozni az országba, csak nem volt meg a megfelelő tanúsítványuk. Például a jelenleg piacon lévő N95 és KN95 maszkok döntő többsége nem teljesíti az európai (EU) 2016/425 rendeletben foglalt szabványokat. Ezekkel a termékekkel többek között az is a gond, amellett hogy nem garantálnak teljes védelmet, hogy még akár veszélyesek is lehetnek az egészségre, mi ezeket a maszkokat ezért nem is tartjuk raktáron.

Ugyanakkor a Lyreco szerencsés helyzetben van, mert tavaly megvettük Európa egyik vezető munkavédelmi cégét az Intersafe-et. Ez egy 200 millió eurós árbevételű vállalat, ha új beszállítót kell auditálnunk, az ottani kollégák ezt megoldják. Nagyon sok kínai tanúsítványt néztünk át az utóbbi időszakban, és ezeknek 99 százaléka hamis volt. Ezt a piaci előnyünket szeretnénk arra kihasználni, hogy megszólítsunk olyan cégeket, akik esetleg csalódtak a beszállítójukban, mivel gyenge minőségű terméket vásároltak. Jelen pillanatban is azon dolgozunk, hogy a lehető leghamarabb minőségi maszkokkal lássuk el a piacot.
Milyen piaci átrendeződésre számít az ágazatban?
Azt reméljük, hogy piaci előnyre tudunk szert tenni a versenytársakkal szemben, több millió eurót elkülönítettünk csoport szinten, hogy ezeket a slágertermékeket beszerezzük. Át fog alakulni a piac, aki pedig nem elég tőkeerős, az fel fogja adni a versenyt. Senki nem tudja megmondani, hogy meddig fog tartani a válság, de azt már látjuk, hogy a hatása hónapokban mérhető. A kormányintézkedéseket is figyeljük, illetve a környező országokat, például Ausztriát, ahol elég magas volt a megbetegedések száma, de mégis elindult egy fokozatos lazítás, újra nyithatnak bizonyos boltok, az emberek visszamehetnek dolgozni. Figyeljük, hogy máshol mikor volt a vírus tetőzése, és utána mi következett. Így egy kicsit itthon is le tudjuk modellezni mi várható. Azt látjuk, hogy a cash-flow menedzsment nagyon fontos lesz, mert az értékesítés nagyon jó, de sok partnerünk 30, 60 vagy 90 napos fizetési határidőn van, fontos, hogy a likviditásunk erős maradjon.
Elképzelhető, hogy hosszabb távon is változás lehet akár a termékportfólióban? Megmaradnak például a tisztító – és fertőtlenítőszerek?
A termékportfólió viszonylag radikálisan meg fog változni, arra számítunk, hogy a jövőben sokkal több lesz az óvintézkedés, valószínűleg jó ideig csak maszkban lehet bemenni bizonyos helyekre, fertőtleníteni kell majd. A következő 1-1,5 év erről fog szólni, hogy velünk maradnak ezek a védőfelszerelések, óvintézkedések, és ez a termékportfóliót is át fogja alakítani. A home office is maradni fog, a technológiai eszközök továbbra is keresettek lesznek. A válság első két hetében például hiánycikk volt a laptop az országban.
Vannak olyan megrendelések az utóbbi hetekben, ami önök számára is meglepetés volt?
Elég sokan rendeltek otthonra catering termékeket, kekszet, csokit stb., ami meglepő volt, de érthető: a kiskereskedelmi láncok házhoz szállítási időpontjai hetekre be vannak foglalva. A katalógusunkba pedig vannak olyan termékek a catering miatt belistázva, mint például a tejek, vagy az említett édességek, sós snackek, amihez így sokkal gyorsabban hozzá tudnak jutni. Mi pedig csak örülni tudunk, hogy ezzel is hozzájárulunk az otthonról dolgozók produktivitásához.
A cikk megjelenését a Lyreco Group támogatta.
Új Covid-variáns terjed Magyarországon - Ezek a fő tünetek
Emelkedik a vírusos megbetegedések száma az iskolakezdéssel.
Magára talált volna az ukrán hadsereg? - Régi-új módszerrel próbálják megállítani az orosz előretörést
Nem csak az energetikai infrastruktúrát lövi Kijev.
Zelenszkij szerint csak egy dolog hiányzik ahhoz, hogy véget érjen a háború
Az ukrán elnök szerint Trumpnak nem kéne sokat tennie azért, hogy Putyin féljen tőle.
Negyedórás blokkokra vált Európa: szeptember végén élesedik az új rendszer Magyarországon is
Lényeges váltás előtt az árampiac.
A kamatdöntés, ami meghatározza, milyen éve lehet a befektetéseidnek
Mindenki az amerikai jegybankra figyel.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

Személyi kölcsön: Az ősz legolcsóbb banki ajánlatai egy helyen
Történelmi csúcsra ért a személyi kölcsön piac Magyarországon: 2025 júliusában soha nem látott összegű személyi kölcsönt vettek fel a magyarok egyetlen hónap alatt. Erős a piaci verseny,
A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá
Top 10 osztalék részvény - 2025. szeptember
Szeptember másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőz
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
