
Hogy néz ki ma Magyarországon az irodaszerek piaca, mik a legnépszerűbb termékek?
A magyarországi piac 300-350 millió euró között mozog, ennek a nagy része az irodák, gyártó egységek megrendeléseiből jön össze, de jelentős a lakossági fogyasztás is, amikor például a szülők iskolaszereket vásárolnak. De nemcsak ez a mi piacunk, a Lyreco termékportfóliója nagyon sokrétű, az elmúlt 15 évben teljesen elrugaszkodtunk a tradicionális irodaszertől, ami mostani válsághelyzetben is kifizetődik. Arra törekedtünk, hogy mindennel ki tudjuk elégíteni az ügyfelek igényeit a nyomtatópapírtól kezdve a golyóstollon át, de idetartozik az irodai kávé, a takarítószerek, a védőfelszerelések, irodabútor és az IT eszközök is.

Volt olyan cég, amely a nyári időszakban megkeresett minket, hogy szüksége lenne 15 barbecue sütőre, mert lesz egy céges parti. Bár ez nem szerepelt a kínálatunkban, beszereztük neki. Nagyon kevés olyan cég van, amelyik arra fókuszál, hogy minden igényt kielégítsen, a legtöbben inkább specializálódtak: van, aki a vendéglátóipari egységekre fókuszál, más a higiéniai termékekre, egyesek védőruházatra. Nekünk mindegyik a versenytársunk.
17 ezer termékünk van raktározva másnapi szállításra – ez az egyik erősségünk, hogy bármit rendelnek, azt másnap kiszállítjuk. Amennyiben egy teljes irodafelújításról van szó, az egy nagyobb projekt: tervezés, kivitelezés és bútor leszállítása nagyjából 3-4 hét.
Teljeskörű szolgáltatásokra törekszünk: speciális termékek beszerzése, egyedi ügyfélajándékok biztosítása pontos brief alapján, de ide tartozik a prémium kávé biztosítása is. A munkavédelem most kiemelt szerepet kap a B2B szektorban tradicionálisan erős higiénia és catering mellett.
Mennyire sérülékeny ez a piac? Nemcsak a mostani, speciális helyzetre gondolok, de például a digitalizáció sem éppen az önök malmára hajtja a vizet.
30 éve mondják, hogy el fog tűnni a nyomtatópapír, de a volumen azóta is növekedett. Azt már évekkel ezelőtt láttuk, hogy a digitalizáció hatással lesz a szektorra, ezért is kezdtük el diverzifikálni a portfóliót, de radikálisan mégsem csökkentette a tradicionális kategóriákat. Ebben benne vannak a mappázási dolgok, a klasszikus irodaszerek, amikről azt gondolhattuk volna, hogy a digitalizáció nyomán eltűnik, de nem így történt.
Ugyan ma már a fő fókusz más, de a bevételek nagy része, körülbelül fele még mindig a core bizniszből jön. Azt ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy amíg ez a piac stagnált vagy mindössze néhány százalékot fejlődött, addig a Lyreco 12-15 százalékokat nőtt minden évben, öt év alatt megdupláztuk a bevételünket Magyarországon.
Rengeteg új irodaházat adtak át az elmúlt években. Mennyire volt érzékelhető az építőipari konjunktúra hatása ebben a szektorban?
Az irodapiac növekedését nem követte a konjunktúra ezen a területen, habár sok irodaházat adtak át, inkább az volt jellemző, hogy a jól menő cégek átköltöztek B kategóriás irodaházakból A kategóriásakba, tehát összességben nem az történt, hogy sokkal többen dolgoznak irodákban, mint 10 éve, csak többen dolgoznak A kategóriásban. Inkább a kékgalléros munkakörökhöz kapcsolódó termékspektrum, a higiéniai és munkaruházat lettek a húzóágazatok illetve a komplex szolgáltatások iránti igény.
Ez utóbbiak – védőmaszkok, fertőtlenítőszerek – elég keresettek most. Sikerült a koronavírus miatti keresletcsökkenést kompenzálni ezzel az üzletággal?
A Lyreco egy globális, tőkeerős cégcsoport, ami most nagyon fontos. A likviditásunk az egyik legjobb a piacon, nagyon egészségesen futottunk neki pénzügyileg ennek a válságnak. Nálunk nem állt le az invesztíció, a megkezdett digitalizációs projektek folytatódnak és a vírus miatt fel is gyorsultak, folyamatosan nézzük, hogy hogyan tudunk erősebben kijönni a válságból, mint a versenytársak.
Kezdetben persze voltak nehézségek, amikor az emberek elkezdtek hazamenni az irodákból, érezhető volt a volumencsökkenés, azonban hamar sikerült váltani, bevezettük a home office szolgáltatást: az otthonról dolgozók munkáltatójukon keresztül meg tudják rendelni, amire szükségük van, és másnap házhoz is szállítjuk. Ennek is köszönhetően 300 százalékkal növekedett az új webshop regisztrációk száma.
Ugyan a tradicionális kategóriák stagnálnak, de nagymértékben nőtt a kereslet a fertőtlenítők, maszkok, kesztyűk iránt. Ezeket folyamatosan szerezzük be és látjuk el a piacot. Kezd balanszba kerülni a bevételünk, nem annyira érezzük meg a válságot, mint néhány más iparág.
A meglévő ügyfélkörnél hatalmas az igény ezekre a termékekre, dolgozunk olyan multinacionális cégekkel, amelyek több országban is a partnereink, és ők milliós nagyságrendben igényelnek maszkokat, ez nekünk is kihívás. Nagyon sok a hamis termék a piacon, illetve az olyan, aminek nincs megfelelő tanúsítványa - a kínai importtermékek elárasztották Európát. Tudtunk volna maszkokat 10 milliós nagyságrendben behozni az országba, csak nem volt meg a megfelelő tanúsítványuk. Például a jelenleg piacon lévő N95 és KN95 maszkok döntő többsége nem teljesíti az európai (EU) 2016/425 rendeletben foglalt szabványokat. Ezekkel a termékekkel többek között az is a gond, amellett hogy nem garantálnak teljes védelmet, hogy még akár veszélyesek is lehetnek az egészségre, mi ezeket a maszkokat ezért nem is tartjuk raktáron.

Ugyanakkor a Lyreco szerencsés helyzetben van, mert tavaly megvettük Európa egyik vezető munkavédelmi cégét az Intersafe-et. Ez egy 200 millió eurós árbevételű vállalat, ha új beszállítót kell auditálnunk, az ottani kollégák ezt megoldják. Nagyon sok kínai tanúsítványt néztünk át az utóbbi időszakban, és ezeknek 99 százaléka hamis volt. Ezt a piaci előnyünket szeretnénk arra kihasználni, hogy megszólítsunk olyan cégeket, akik esetleg csalódtak a beszállítójukban, mivel gyenge minőségű terméket vásároltak. Jelen pillanatban is azon dolgozunk, hogy a lehető leghamarabb minőségi maszkokkal lássuk el a piacot.
Milyen piaci átrendeződésre számít az ágazatban?
Azt reméljük, hogy piaci előnyre tudunk szert tenni a versenytársakkal szemben, több millió eurót elkülönítettünk csoport szinten, hogy ezeket a slágertermékeket beszerezzük. Át fog alakulni a piac, aki pedig nem elég tőkeerős, az fel fogja adni a versenyt. Senki nem tudja megmondani, hogy meddig fog tartani a válság, de azt már látjuk, hogy a hatása hónapokban mérhető. A kormányintézkedéseket is figyeljük, illetve a környező országokat, például Ausztriát, ahol elég magas volt a megbetegedések száma, de mégis elindult egy fokozatos lazítás, újra nyithatnak bizonyos boltok, az emberek visszamehetnek dolgozni. Figyeljük, hogy máshol mikor volt a vírus tetőzése, és utána mi következett. Így egy kicsit itthon is le tudjuk modellezni mi várható. Azt látjuk, hogy a cash-flow menedzsment nagyon fontos lesz, mert az értékesítés nagyon jó, de sok partnerünk 30, 60 vagy 90 napos fizetési határidőn van, fontos, hogy a likviditásunk erős maradjon.
Elképzelhető, hogy hosszabb távon is változás lehet akár a termékportfólióban? Megmaradnak például a tisztító – és fertőtlenítőszerek?
A termékportfólió viszonylag radikálisan meg fog változni, arra számítunk, hogy a jövőben sokkal több lesz az óvintézkedés, valószínűleg jó ideig csak maszkban lehet bemenni bizonyos helyekre, fertőtleníteni kell majd. A következő 1-1,5 év erről fog szólni, hogy velünk maradnak ezek a védőfelszerelések, óvintézkedések, és ez a termékportfóliót is át fogja alakítani. A home office is maradni fog, a technológiai eszközök továbbra is keresettek lesznek. A válság első két hetében például hiánycikk volt a laptop az országban.
Vannak olyan megrendelések az utóbbi hetekben, ami önök számára is meglepetés volt?
Elég sokan rendeltek otthonra catering termékeket, kekszet, csokit stb., ami meglepő volt, de érthető: a kiskereskedelmi láncok házhoz szállítási időpontjai hetekre be vannak foglalva. A katalógusunkba pedig vannak olyan termékek a catering miatt belistázva, mint például a tejek, vagy az említett édességek, sós snackek, amihez így sokkal gyorsabban hozzá tudnak jutni. Mi pedig csak örülni tudunk, hogy ezzel is hozzájárulunk az otthonról dolgozók produktivitásához.
A cikk megjelenését a Lyreco Group támogatta.
Amerika ősellensége új katonai "szupertestületet" alapított
A fegyveres erők képességét bővítenék.
Megszólalt az egyik olajnagyhatalom a bombabejelentés után
Kuvait olajminisztere méltatta a döntést.
Egyelőre elmarad az ütésváltás Amerika és Kína között
Az Egyesült Államok meghosszabbíthatja az átmeneti vámmegállapodást.
Egyetlen tollvonással recesszióba küldheti Trump az egyik európai országot
Azonnali lépéseket sürgetnek.
Trump erős embere beleszállt a közel 1,5 milliárd fős nagyhatalomba
Amerika szerint elfogadhatatlan, amit India tesz.
Rendszerszintű hiba bukott ki Londonban, nagy kártalanítást fizetnek a bankok
Gépjármű-finanszírozási ügyletek után fizethetnek a bankok.
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna
Ezt kapta ajándékba egy teljes ágazat a politikai adományokért cserébe
Azt gondolta Trump, hogy miatta hívják GENIUS-nak a GENIUS-t, pedig nem - sőt, még csak nem is annyira zseniális a jogszabály. A stablecoinok szabályozása átment... The post Ezt kapta ajándékba


Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.