
Nagyot léptek előre a világ legnagyobb vállalatai a klímacélok megvalósításáról szóló jelentések terén, de nem eleget – állapítja meg a KPMG ezzel foglalkozó elemzése, a Towars Net Zero. A tanulmány szerint, ha abból indulunk ki, hogy csak 5 éve létezik egységes ajánlás a klímaváltozás pénzügyi hatásaival kapcsolatos jelentések elkészítésére, akkor a világ nagyvállalati jól teljesítenek jelentéskészítés terén. Ha azonban azt vesszük alapul, hogy ezek fele rendelkezik csak kielégítő minőségű jelentéssel, akkor jól látszik, hogy milyen messze vagyunk még a kitűzött céloktól.
A KPMG 12 maga által felállított kritérium szerint vizsgálta meg a világ 250 legnagyobb vállalatának jelentéskészítési gyakorlatát. A Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) 2015-ben adta ki ajánlását arra vonatkozóan, hogy a vállalatok milyen módon mutassák be a klímaváltozással kapcsolatos hatásokat és azok pénzügyi vonatkozásait. A KPMG részben ez alapján, részben saját tapasztalatai alapján állította fel a kritériumrendszerét, ami alapján osztályozta valamennyi nagyvállalat fenntarthatósági jelentését.
Az így készült tanulmány arra jut, hogy országonként és szektoronként nagyon eltérő a jelentések tartalma és minősége. Ha a 250 nagyvállalat összességét tekintjük, a legnagyobb összhang abban mutatkozik, hogy a
cégek több mint fele (56 százalék) ma már egyértelműen érzékeli a klímaváltozás veszélyeit a pénzügyi eredményre gyakorolt hatás szempontjából.
5 éve az ilyen cégek aránya a nullához közelített. A vizsgált cégek 47 százaléka jelentésében kiemeli, hogy közvetett, fizikai valamint átállási kockázatokkal néz szembe az éghajlatváltozás miatt. 46 százalék pedig már elköteleződött, hogy 2050-ig vagy azt megelőzően elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást.
Ugyancsak sokat javultak a nagyvállalatok abban, hogy leírják ezeknek a kockázatoknak a működését, akár a klímaváltozás közvetlen, akár annak közvetett hatásait illetően. Ugyanakkor a tanulmány szerint csak a nagyvállalatok 17 százaléka írja le pontosan a fenntarthatósági jelentésében, hogy milyen ütemben és módon fogja elérni a 2050-re kitűzött célokat.
A szektorok közül a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtók, valamint az olaj és gázipari cégek értik a leginkább a klímaváltozás okozta pénzügyi kockázatokat,
tőlük messze lemaradva következik a feldolgozóipar, majd a kereskedelem. A közvetlen és közvetett klímakockázatok leírásában a technológiai cégek mutatkoznak a legjobbnak (67 százalékuk jól teljesít ebben), őket követik a pénzügyi szektor vállalatai (61 százalék), majd az olaj és gázipari cégek (60 százalék), míg a feldolgozóiparban, az autóiparban és a kereskedelemben ugyanez az arány csak 43-48 százalék.
A legfőbb hiányosság a dekarbonizációhoz vezető stratégiák elkészítésében és bemutatásában található. Az ezzel kapcsolatos KPMG-s kritériumoknak csak az összes cég 17 százaléka felelt meg. E szempont szerint a legjobban az autógyártók állnak (33 százalék), őket követik a tech-, telekom- és médiacégek (21 százalék), majd az olaj és gázipar, a pénzügyi intézmények, a feldolgozóipar és a kereskedelem jellemzően bőven 20 százalék alatti megfelelőségi rátával.
A vállalatok piaci kényszer alatt állnak. Befektetői, hitelezői, biztosítói oldalról egyaránt elvárás, hogy ismertessék az éghajváltozással kapcsolatos kockázatkezelési akcióikat, stratégiájukat az ellenállóképesség és a versenyelőny biztosítása érdekében.
Eljött az ideje annak, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű adattal értékeljék a cégek a beazonosított klímakockázatok negatív következményei megelőzésére hozott akcióikat. A KPMG által javasolt beszámolási módszertan négy területre fókuszálva (az éghajlattal kapcsolatos kockázatok azonosítása és azok kezelése; valamint a kockázatok hatása és a nettó nulla átmenetről való jelentés) állít fel a 12 kritériumot a mérhetőség és összehasonlíthatóság érdekében.
A jelentés szerint az adatokból az optimista és a pesszimista világkép hívei is alátámaszthatják a saját nézeteiket, de a pohár inkább tele van, hiszen a jelentési iránymutatás nagyon rövid ideje jelent meg a cégek életében, dinamikusan fejlődik ennek alkalmazása, és nagy előrelépést tettek a vállalatok a jó gyakorlatok megvalósításáért.
A szerző a KPMG fenntarthatósági szolgáltatásaiért felelős szenior menedzsere.
Címlapkép: Getty Images
Rég nem látott fegyvert vett elő Moszkva: ismét a frontra indulnak a félelmetes BMPT Terminatorok
Masszív erősítést kapott az orosz hadsereg.
Váratlan ajándékot kapott Ukrajna: fegyverek tömkelege érkezhet az országba
Forma-1-es mérnök fejlesztette.
Bejelentették a nagy változást: 16 állam bukja a milliárdos támogatásokat
Az okok egyelőre nem ismertek.
Videó: bemutatták a fegyvert, ami felveszi a harcot a katonák legrosszabb rémálmával
Nem is akármilyen eredménnyel.
A kedvenc italod lassan megöl – A kutatók kimondták a döbbenetes igazságot!
De nem is ez a legdurvább.
MÁV: új vasúti nyomvonal épül a kínai óriásgyár miatt, azt viszont nem lehet pontosan tudni, mikor készül el
Addig is pótlóbuszok szállítják az utasokat az alig 10 éve felújított szakaszon.
Az osztalék portfólióm - 2025. szeptember
Aktív hónap volt, vásároltam sokat, új részvényeket és a már meglévők mellé is. Osztalék viszont alig csordogált.VáltozásokUnited Parcel Service, Inc. (UPS) vásárlás 85 dolláron, 7,72%
A baby boomer generáció gazdasági jelentősége
Kulcsszereplők a jövő gazdasági növekedésében.
A mesterséges intelligencia vegánjai
Az MI-veganizmus egy új társadalmi mozgalom, amely etikai, környezeti és jóléti megfontolásokból tudatosan korlátozza a mesterséges intelligencia használatát.
KlimaKover - megoldás a közterek hűtésére?
Energiatakarékos és fenntartható technológia a városi hőhullámok enyhítésére.
Pusztító koktél villámaszályok és hőhullámok
A villámaszályok a klímaváltozás egyik legaggasztóbb jelenségei közé tartoznak, amelyek hatását a szélsőséges hőség drámaian felerősíti.
Agrárgazdaság átadása: a generációváltás és a vagyontervezés kulcsa az agráriumban
Az agrárgazdaság átadása az elmúlt években az agrárium egyik legaktuálisabb kérdésévé vált. A rendszerváltás idején önálló gazdálkodóvá vált generáció mára elérte vagy hamarosan

Üzemanyag-vásárlóerő: időutazás a rendszerváltástól napjainkig
Cikkünkben egy gyors áttekintést adunk arról, hogy az elmúlt három és fél évtizedben egy átlagos magyar havi munkabérből hány liter benzint lehetett vásárolni, milyen trendet figyelhetünk m
Sakkmesterből játéktervező, majd Nobel-díjas tudós: ő az agy a Google AI mögött
Sakkmesterből videójáték-tervező, majd idegtudós és Nobel-díjas: Demis Hassabis a teremtő elme a Google AI mögött. Egyedülállóan sokoldalú és kreatív pályája alatt számos olyan újítá


Új korszak a vállalati működésben: már nem elég a költségcsökkentés a versenyben maradáshoz
A KPMG kutatása szerint a vállalatok egyre inkább támaszkodnak menedzselt szolgáltatásokra.
Jövőre a magyar cégeknek is közzé kell tenniük bérjelentéseiket
Az uniós bérátláthatósági irányelv jelentős változásokat hoz a munkaerőpiacon.

A 3%-os lakáshitel titkai: mostanra kiderült, mire kell figyelni igazán
A Portfolio Checklistben az Otthon Start tanulságait elemezzük.
Új trend az energiapiacon: így fixálhatóak évekre az alacsony árak
A legnagyobb techgigászok, mint a Google, Amazon, Microsoft állnak a trend élén.
Egy betegség, ami minden magyarnak fáj: évtizedek óta küzdünk vele
Megjelent a Portfolio Checklist keddi adása: fókuszban a fiskális alkoholizmus.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.