Megszorongathatja a lakáskereső-óriást a legújabb fejlesztés?

2018. április 11. 10:25    
nyomtatás
 
Új szereplőként robbant be a hazai lakáspiacra a Livlia nevű ingatlanportál, ami újszerű megoldásaival segíti a lakásvásárlókat az ingatlankeresésben. Bár az online felület még csak néhány hónapja üzemel, már most 100 ezer ingatlant hirdetnek rajta. Arról, hogy mi volt a kezdeti siker titka, hogyan működik a termék, milyen újdonságokat tartalmaz az oldal, és hogy be lehet-e érdemben szállni az egyre erősebb versenyt mutató online ingatlanhirdetési portálok piacára, arról Ercsey-Orbán Péterrel, a cég társalapító tulajdonosával beszélgettünk.


Számos újszerű megoldást kínál a Livlia az ingatlanpiac szereplői számára. Honnan jött az ötlet? Kikkel alapította a céget?

Megszorongathatja a lakáskereső-óriást a legújabb fejlesztés?Az alapító csapattal már az egyetem óta jól ismerjük egymást. Információs technológiai szakra jártunk, így nagy tapasztalatunk volt webalkalmazások, mobilalkalmazások fejlesztésében. A Livlia ötlete előtt kijártuk a hagyományos fejlesztői ranglétrát. Mindig az vezérelt minket, hogy szeretnénk többet és gyorsabban tanulni, mint amit az egyetemen tudnánk. Évekig szoftvert fejlesztettünk, majd 2014-ben - amikor Magyarországon is beindult a startup-boom - fogalmazódott meg bennünk a gondolat, hogy jó lenne egy saját terméket létrehozni. Első vállalkozásunk során reptereknek fejlesztettünk egy globális szolgáltatást, ami kezdetben igen ígéretes volt, de az értékesítési ciklus hosszúsága és a kezdeti tapasztalatlanság miatt végül kudarcot vallott. Annak ellenére, hogy ez megtörtént, rengeteg értékes tudást és tapasztalatot kaptunk a cég magánbefektetőitől. Úgy gondolom, hogy a legjobbaktól tanultunk és saját bőrünkön tapasztaltuk, hogyan nem kell egy vállalkozást építeni. Ezután természetesen nem álltunk meg a fejlesztésekkel, de saját megoldások helyett hagyományos szoftvereket fejlesztettünk, ezenkívül felgyülemlett tapasztalatunkat hasznosítva beszálltunk tanácsadóként több hazai startupba. Másfél éve jutottunk el arra a pontra, amikor készen álltunk rá, hogy kamatoztatható tapasztalatként tekintsünk az előző vállalkozásunkra, és mindazt, amit pozitívumként magunkkal vihetünk, építsük bele egy következő termékbe, immár rutinosabban felmérve a piaci viszonyokat. Itt fogant meg a Livlia ötlete.

Akkor már hatalmas harc volt az ingatlanos portálok között. Az Ingatlan.com mellett felépült az Otthontérkép (hasonlóan innovatív koncepcióra), a Jófogás is kiemelten kezelte az ingatlanhirdetéseket, és a nagy hálózatok is üzemeltettek saját kereső oldalakat, a számtalan kisebb oldalról nem is beszélve. Miért gondolták, hogy újat tudnak nyújtani?

Az igazi választ akkor kaptuk meg, amikor a termék első verziójával elkészültünk, és bemutattuk későbbi első ingatlanirodai partnereinknek. Ők adták meg a visszaigazolást arra, hogy olyan igényt tudunk kielégíteni a hazai ingatlanpiacon, amit a többiek nem. Felfedeztük, hogy a jelenleg piacon lévő szolgáltatók mind az üzleti, mind a magánfelhasználóiknak szeretnének eleget tenni, de túl nagyok ahhoz, hogy agilisan lépést tartsanak a jelenlegi technológiai vívmányokkal. Főleg a magánszektor számára kínált szolgáltatások tekintetében nem tudnak olyan megoldásokat kínálni, amit például Észak-Amerikában a lakáskeresők teljesen alapszolgáltatásnak tekintenek.

Az oldal újdonságai között milyen látványelemek vannak?

Mindnyájan ismerjük azokat a portálokat, ahol a keresés gomb megnyomása után számos esetben számunkra irreleváns ingatlanokkal találkozunk, akár többször is. A Livlia merészen vágta át ezt a gordiuszi csomót: az oldalon nem az a hirdető kerül a lista elejére, aki többet fizet, hanem aki az általunk fejlesztett minőségi értékelésen a legtöbb “pontszámot" éri el. Ezt a számot pedig az adott hirdetés tartalmának elemzése alapján generálják: minél több, jó minőségű képet, alaprajzot, adatot adunk meg az ingatlanról, annál értékesebb lesz a felhasználók számára. Külön szűrhetők a Livlia minőségbiztosítási rendszerén megfelelt ingatlanok is. Ez alátámasztja az oldal hitelességét is: amit itt találunk, az valóban minőségi, informatív hirdetés.

A hagyományos ingatlanportálokon ár és méret alapján szűrhettük a kínálatot, pedig valójában élethelyzetek alapján választunk: nem négyzetmétereket keresünk, hanem tereket, hangulatokat, megoldásokat. A Livlia népszerűségének egyik jelentős oka a perszóna alapú keresés: intelligens rendszerük az alapján kategorizálja a feltöltött ingatlanokat, hogy mely élethelyzetben ideálisak a vevő számára. Így könnyedén találhat magának otthont diák, egyedülálló, pár, család vagy épp befektető egyaránt.

Azokra is gondoltunk, akik a hirdetési szöveg megírásánál akadnak el: felmérésünk szerint az egyik legfontosabb adat egy ingatlan bemutatásánál a szöveges leírás. Ez alapján olyan rendszert fejlesztettünk, amely az ingatlan megadott adataiból tökéletes hirdetési szöveget generál, amelyet elfogadhatunk vagy kedvünk szerint bővíthetünk. És hogy a technikai újításoknál maradjunk: a Livlia Magyarországon elsőként kínálja a Facebook Messengeren a Livliabot szolgáltatást, amely néhány adat alapján a Messengeren belül ajánlja fel megtekintésre a legfrissebb, számunkra ideális ingatlanokat.

Megszorongathatja a lakáskereső-óriást a legújabb fejlesztés?

Kiemelt célunk, hogy vezető ingatlanszolgáltatásokat hozzunk létre külső partnerek szolgáltatásainak becsatolásával - hiszünk abban, hogy mindenki csinálja azt, amiben a legjobb. Ilyen például a 3D Ingatlan, amely USA vezető 3D ingatlantérképészettel foglalkozó szolgáltatását honosította Magyarországon. A világ három vezető ingatlanportálja is ezt használja ingatlanok feltérképezésére, Magyarországon pedig mi leszünk az elsők, akik ezt alkalmazzák. Mind minőségben, mind alkalmazhatóságban kiemelkedik a jelenleg hazánkban elérhető hasonló szolgáltatások közül. Ez számunkra prioritás: nem elégszünk meg félmegoldásokkal.

A termékről Ercsey-Orbán Péter, a cég társalapító tulajdonosa a Pénzcentrumnak is beszélt, ahol részletesebben is olvashatunk az egyes funkciókról és azok használatáról.

Milyen szempontok alapján tudják azt mondani ma, hogy ez egy igazán jó, felhasználóbarát termék?

Nagyon fontos, hogy higgyünk a termékben és abban, hogy ez egy nagyon hasznos szolgáltatás lesz - mi is ezt tettük és tesszük. Legalább ilyen fontos azonban, hogy valóban piacképes legyen, amit kínálunk. Nulladik lépésben eljutottunk arra a pontra, ami szerintünk egy ingatlanportál minimális funkcionalitását lefedi: ingatlankeresés ár, méret és egyéb kiemelt szűrőfeltételek alapján térképalapon. Amikor a termék megfelelt a fenti feltételeknek, 2017 nyár elején azonnal kértük az ingatlanszakma visszajelzéseit, és a termékbe beépítettük a számukra fontos további funkciókat. A számunkra is meglepően gyors és eredményes “tapogatózó" szakasz eredményeként a pénzügyi befektetést egy olyan időszakban kaptuk, amikor már több mint 200 irodai partnerünk volt. Számunkra és a befektető számára is ez validálta a szolgáltatást B2B részről. B2C szempontból pedig minden demográfiai csoportban végeztünk kutatásokat és tisztán látható volt az igény erre a szolgáltatásra.

Szerethető, felhasználóbarát terméket, szolgáltatást mindig jó készíteni, de később jönnek a piszkos anyagiak. Hogyan indul a rendszer? Mennyibe kerül most a szolgáltatás?

A szolgáltatás kezdetben ingyenes volt. Az ingatlanirodák ebben az időszakban regisztráció után minden költség nélkül jelentethették meg teljes ingatlanállományukat a Livlián. Meglepően sokan fektettek belénk bizalmat, számomra ez volt az első pozitív élmény. Ismerve az itthoni ingatlanpiaci környezetet sokkal kisebb rugalmasságra számítottam. Ennek ellenére partnereink nagyon gyorsan adoptálták a technológiát, és rájöttek, hogy van egy olyan szolgáltatás, amely alternatíva lehet számukra a jelenlegi piaci szereplőkkel szemben.

Jelenlegi csomagjaink egyelőre tájékoztató jellegűek. Minden partnerünkkel folyamatosan egyeztetünk annak érdekében, hogy valóban a számukra legideálisabb megoldást nyújthassuk. Április 1-jétől a szolgáltatásunk előfizetési díj ellenében vehető igénybe, jelenleg folynak a tárgyalások a franchise irodákkal és a piac kisebb szereplőivel is. Nagyon jó látni, hogy a magyar ingatlanpiac szereplői beállnak egy ilyen termék mögé, és egy emberként fektetnek be ebbe a szolgáltatásba - látva benne a hosszútávú perspektívát.

Ki a jelenlegi befektetői körük?

Azt látom, hogy itthon a startup szcéna azért nem halad jó irányba, mert sokan egy valódi MVP (minimum valuable product - kész alaptermék) létrehozása előtt kapnak tőkét befektetőktől, akár piackutatás, akár valódi pénzügyi tervezés nélkül. Ezt a tapasztalat mondatja velem: az előző vállalkozásunk épp ezek hiánya miatt nem hozta az eredményeket. A 0. napon viszonylag nagy tőkét szereztünk, miközben nem voltunk felnőve a feladathoz, és a piac sem állt készen rá. Most saját tőkéből fejlesztettünk egy terméket, fejlesztettük a csapatot, eljuttattuk a szolgáltatást egy olyan szintre, hogy lehessen egy minimálisan működő, bemutatható termékünk. Csak ennél a pontnál gondoltuk úgy, hogy érdekelhet egy pénzügyi befektetőt, szigorúan azzal a feltétellel, hogy nem lehet intézményi befektető, csak magánszemély.

Miért előnyösebb a fejlődés szempontjából egy magánbefektető?

A megfelelő magánszemély befektetők garantálják számunkra, hogy gyorsak lehessünk. Egy ilyen piacon a költségeket rengetegszer kell ide-oda allokálni, és a magánszemélyeknek van meg a megfelelő flexibilitásuk ehhez, ellentétben a mamut intézményi befektetési csoportokkal. Ezen az úton haladva jutottunk el egy magánszemélyekből álló befektetői csoporthoz, ők szálltak be a projektbe. A hatékonyságunk bizonyítéka, hogy túl vagyunk a második körös tőkeemelésen is.

Hogyan határoznák meg önmagukat, exitre dolgozó fejlesztő-befektetőként vagy hosszú távú szereplőként az online ingatlankereső-piacon?

A Livlia a szerelemgyerekünk jelenleg, és hosszú távon is azt tervezzük, hogy az marad. Úgy gondolom, hogy ha egy olyan döntési helyzetbe kerülünk, hogy ezt a sztorit egy sokkal jobban hozzáértő és hatékonyabb csapat veszi át, és ennek a vége egy exit, akkor az egy jó irány. Ha ez szimplán egy felvásárlás, aminek a vége az, hogy ezt a szolgáltatást megszünteti a konkurencia, az számunkra nem opció. Ameddig hatékonyan tudjuk végezni a feladatainkat, ameddig hiszünk benne, hogy valóban változtathatunk a hazai ingatlanpiacon, és a partnereink is mellettünk állnak, addig sajátunkként gondozzuk, de ha úgy látjuk, hogy létezik olyan szereplő, aki a céljainkkal egyetértve még nagyobb hatékonyságot tud elérni, akkor egyértelműen az értékesítés mellett döntünk.

A cikk megjelenését a Livlia támogatta.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 



hirdetés
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium