
Összefogva lobbiznak
Hétfőn, december 16-án a budapesti, a pozsonyi, a prágai és a varsói főpolgármester közös nyilatkozatot írt alá Karácsony Gergely tájékoztatása szerint, amellyel egyrészt megkötötték az európai Szabad Városok Szövetségét, másrészt azt is rögzítették, hogy közösen lobbiznak azért, hogy az EU különítsen el több közvetlenül pályázható forrást a városok számára.
Ma a Népszava közölt interjút Jávor Benedek volt EP-képviselővel, aki hivatalosan januártól látja el Brüsszelben „Budapest Főváros Brüsszeli Képviselete” nevű posztját, amely funkciót eddig a magyar kormány intézményeivel egy fedél alatt láttak el, de ez a néhány fős képviselet most külön költözik. Az interjúban Jávor azt hangsúlyozza, hogy az új Európai Bizottság számos területen kifejezetten a városoktól vár cselekvést, így ehhez források is kellenek és ezek érdekében, lobbizással, „a főváros és az EU intézményei közötti kooperáció erősítésével fog foglalkozni” ez az iroda.
Arra a kérdésre, hogy mekkora annak a realitása, hogy „olyan uniós forrásokat sikerül majd megszerezni, amelyeket Budapest közvetlenül, a kormány beavatkozása nélkül használhat föl”, Jávor úgy reagált:
Nyilván nem fogják a kedvünkért újraírni a kohéziós politikát és az új finanszírozási ciklus véglegesítés előtt álló költségvetését, de az sem igaz, hogy a budapesti vezetés elképzelései teljesen irreálisak.
A volt EP-képviselő emlékeztetett azonban arra, hogy az új Európai Bizottságnak számos olyan prioritása van például az innováció vagy a klímavédelem területén, ahol kifejezetten a városoktól várnak cselekvést, ami aligha történhet meg források nélkül.
A múlt héten bemutatott Európai Zöld Megállapodásra is emlékeztetett, amely számos települési szintű feladatot kijelöl. Érvelése szerint „ha a célokat a városoknak kell teljesíteniük, akkor a finanszírozás is őket illeti, adott esetben függetlenül az egyes kormányok és a Bizottság közötti esetleges konfliktusoktól”. Megjegyezte, hogy ezekben az ügyekben közösen fognak föllépni a visegrádi térség fővárosaival, de a kooperáció szélesebb is lehet a regionális léptéknél, mivel Berlin, Párizs, Bécs is jelezte, hogy érdekelt egy ilyen típusú együttműködésben.
Mik a realitások?
Érdemes emlékeztetni rá, hogy már a 2014-2020-as ciklusban is vannak olyan közvetlenül Brüsszelben pályázható források, amelyek városok közötti együttműködéseket, cselekvési tervek kidolgozását tudják megfinanszírozni, de ezek együttes volumene csekély és a Bizottság által tavaly bemutatott 2021-2027-es javaslatban is szintén csekély volt ez az összeg több program összecsomagolása mellett is.
A Bizottság kezéből azóta már lényegében kikerült az irányítás a 2021-2027-es költségvetés javaslatának megfogalmazásával, most már tagállami (Európai Tanács) szinten megy az egyeztetés a dilemmák, költségvetési feszítő keretek és elképzelések mentén. A finn soros elnökség minapi költségvetési javaslata sem mozdult el abba az irányba, hogy nagyvárosok közvetlenül tudjanak pályázni Brüsszelben.
Emellett érdemes emlékeztetni rá, hogy a most következő horvát soros elnökség kezéből lényegében kivették a 2021-2027-es költségvetés érzékeny tárgyalási szakaszának lebonyolítását. A múlt heti EU-csúcs zárónyilatkozata ugyanis ezt a feladatot Clarles Michel új tanácsi elnök kezébe adta. Neki az egyes kormányokkal külön-külön kell lefolytatnia az „igényfelmérő” tárgyalásokat, mielőtt majd a jövő második félévben esedékes német soros elnökség alatt meghozza a 27 tagállam egyhangúan a 2021-2027-es költségvetésről az alkut.
Itt tehát megint a nemzeti kormányok érdekei és szempontjai dominálnak és ha a Budapest-magyar kormány, vagy a Varsó-lengyel kormány viszonyt nézzük, nem feltétlenül hajlik majd abba az irányba a nemzeti kormányok vezetője, hogy megengedje a saját fővárosainak az érdemi források megszerzését közvetlenül Brüsszelből.
Ez a felállás, képlet csak akkor változhat igazán, ha a Jávor által jelzett német, francia és osztrák (vagy egyéb) erős befolyású tagállamok kormányai is elmozdulnak abba az irányba, hogy a nagyvárosoknak nagyobb forrásszerzési lehetőségei lehessenek közvetlenül a brüsszeli büdzséből.
Címlapkép forrása: MTI/Mónus Márton

Jó hírt kapott Kijev: besegít Amerika az ukránok egyik legnépszerűbb fegyverének harckészen tartásába
Sok M777-es szorul sürgős javításra.
Elmondta Szirszkij, mennyi újoncot képes még mozgósítani Oroszország
Több katona esik ki a harcokból, mint ahányat Ukrajnába küldenek, de a helyzet így sem rózsás.
Egy jól fizetett csúcsszakmában már látványosan elveszi a munkát az AI
A Goldman Sachs közgazdásza figyelmeztet.
Közeleg Trump ultimátumának határideje - Most Zelenszkij is megszólalt
Telefonon beszélgetett a két elnök.
Kitalálhatta a Kreml, mivel nyugtatják meg az egyre mérgesebb Trumpot
Csekély engedmény, de az amerikai elnöknél még akár működhet is.
Új szintet ért el a Trump-Musk csörte: kukázzák a milliárdos legeszementebb ötletét
Utálták a beosztottak, utálták a főnökeik, többet nem kell vele foglalkozniuk.
Elege van a NATO-tagállamnak Oroszország akcióiból - Azonnali lépést sürgetnek
Túl sok drón téved be hozzájuk.
Lehet hinni abban, hogy nem lesz háború, de a hit nem stratégia
A NATO megszavazta, hogy a tagállamok a GDP-jük legalább 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítják, cserébe Donald Trump megerősítette az USA elkötelezettségét a NATO mellett. Az... The pos

Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin

Hogy lehetett ilyen rossz üzletet kötni?
Az Európai Unió a kettesért ment vizsgázni, és ennyit is sikerült elérnie. Megszületett ugyanis az USA és az Unió közti kereskedelmi megállapodás, de nincs benne... The post Hogy lehetett ilye

Kisbusszal a csirkék ellen - Érdekességek a vámok világából
Trump megválasztása óta nyilván a vámok bevezetése az egyik legnagyobb globális kereskedelmi bizonytalanság. Lehet, hogy viccesnek vagy abszurdnak tűnik, de az alábbiak konkrét példák az... Th

Indul a nagyvállalati innovációs verseny
Képzeld el, hogy van egy jó ötleted. Olyan, amiből tényleg új termék, új technológia, vagy akár egy egész iparágat megrengető innováció lehetne.

Alapismeretek gazdaságpolitikusoknak
Zsiday Viktor ad tanácsokat a hazai politikának, mi is lehetne kezdeni valamit a magyar lakáspiaccal, ahol európai mércével kiugróan alacsony az új építések aránya A... The post Alapismeretek g

Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo


Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.