
Az Európai Bizottság kedden bemutatta a klímasemlegesség 2050-re való elérését célzó új zöld megállapodás finanszírozására vonatkozó javaslatait, a következő tíz évben minimum 1000 milliárd euró értékű zöldberuházást előirányozva az európai gazdaságba, köztük azokba a régiókba és iparágakba, amelyek számára a legnagyobb kihívást jelenti majd az átállás.
A keddi bemutató előtt kiszivárgott a terv, erről bővebben itt írtunk:
Miként arra háttérbeszélgetéseken bizottsági tisztviselők rámutattak, a „fenntartható európai beruházási tervben” (FEBT) megcélzott 1 billió eurós összeg önmagában nem lesz képes az EU-t a klímasemlegességhez elvezetni, ennek biztosításához 2050-ig minden évben több mint 300 milliárd euró értékben kellene a gazdaságba beruházni. Brüsszel különböző adminisztratív intézkedésektől (például az állami támogatási szabályok módosításától) és a fiskális szabályok változtatásától, továbbá más eszközöktől további beruházások ösztönzését reméli.
Így jön ki az egybillió euró
A tíz évre (2030-ig) szóló 1000 milliárd eurós beruházáshoz tíz év alatt 504 milliárd eurót vissza nem térítendő támogatások formájában az uniós költségvetés folyósítana. Ennek egyenes következménye lenne 114 milliárd eurós nemzeti társfinanszírozás a strukturális alapokhoz. Tíz év alatt 279 milliárd euró származna a magántőkét az Európai Beruházási Bank által nyújtott garanciákkal és kölcsönökkel mozgósítani hivatott InvestEU programból, és további 100 milliárd eurót (10 évre felkerekítve 143 milliárd eurót) tenne ki az ugyancsak kedden ismertetett méltányos átállást szolgáló mechanizmus. Végül az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) aukciós bevételeiből további 25 milliárd euróra számítanak. Ez az öt tétel így együtt adná ki a nagyjából 1000 milliárd eurót a 10 évre szólóan.
A széntüzelésű erőműveket üzemeltető és a nagy volumenű üvegházhatást okozó gázokat kibocsátó régiók és iparágak átállásának megkönnyítésére az Európai Bizottság bevallottan szociális célzattal, a „senkinek se engedjük el a kezét” elvet követve egy olyan pénzügyi csomagot állított össze, ami legalább 100 milliárd euró beruházást eredményezhet a „forró pontokon” a következő hét évben, azaz a 2021 és 2027 közötti hétéves keretköltségvetés futamideje alatt.
A méltányos (vagy igazságos) átállási mechanizmus (JTM) három különböző pilléren nyugszik majd, és a bemutatott számok alapján 100-125 milliárd euró értékű beruházást mozgósíthat majd viszonylag korlátozott mértékű uniós forrás hozzáadásával a körülbelül 108 érintett európai régióban a következő hét évben.
A JTM első pillére lenne a tulajdonképpeni méltányos átállási alap (JTF), aminek volumene 30-50 milliárd euró körül alakulhat. A kiinduló összeget ehhez 7,5 milliárddal az uniós büdzsé biztosítaná. A Bizottság 2018 májusában a többéves keretköltségvetésre előterjesztett javaslatához képest tehát Brüsszel 7,5 milliárd euró „plusz pénzzel” megnövelné az MFF keretét, miközben már a GNI arányában 1,114 százalékos főösszeget tartalmazó jelenlegi javaslata is elfogadhatatlan több nettó befizető ország számára. A plusz összeg körülbelül 0,1 százalékkal emelné meg a keretet, azaz ezzel együtt nagyjából 1,21% körül alakulna a kiadási főösszeg.
Bizottsági források hangsúlyozzák, hogy enélkül az egész új európai zöld megállapodás terve bedőlhet. „A 2018 májusi javaslat a referencia. Számottevő vágások az MFF-ben veszélybe sodornák a fenntartható európai beruházási tervet” – közölte egy nevének mellőzését kérő magas rangú illetékes.
A friss pénznek számító 7 és fél milliárdos tétel technikailag a költségvetés harmadik, természeti erőforrásoknak és a közös agrárpolitikának szánt fejezetében jelenne meg, de ez semmiképpen sem jelentené az agrárpolitikai források további csökkentését, ahogy attól egyes országok a kiszivárogtatott tervezet alapján tartottak.
A 7,5 milliárd euróhoz (amit nemzeti pénzes borítékok alapján szétosztanak a tagállamok között) az egyes tagállamoknak az alapösszegből rájuk eső rész minimum 1,5, maximum 3-szorosát az általuk lehívható strukturális alapokból (európai regionális fejlesztési alap és Európai Szociális Alap+) ki kell majd egészíteniük. Így a Bizottság számításai szerint minimum 11 milliárd eurónyi kohéziós forrás áll majd összesen rendelkezésre. Másképpen: legalább ekkora összeg kerül átcsoportosításra a kohéziós politikából a méltányos átállást szolgáló alapba. Ez a nagyjából 330 milliárd euró összegű kohéziós költségvetés több mint 3 százaléka.
És mi jut ebből Magyarországnak?
Magyarországra 82,2 millió euró jut majd a 7,5 milliárd eurós keretből, ami meglehetősen alacsony összeg (a pénz elosztásának elveiről lásd alább). Ez a teljes keret 1,1 százaléka. Lengyelország lesz a legnagyobb kedvezményezett 2 milliárd euróval, jóllehet ez az összeg csak „borravalónak” tűnhet a tényleges igényeihez képest. Németország a második fő haszonélvező valamivel több mint 1 milliárd euróval. A nagyobb kedvezményezettek között vannak még a románok (662 millió), a csehek (644 millió), a franciák, a spanyolok, az olaszok és a bolgárok. A legkevesebb pénz, mindössze 3,6 millió euró Luxemburgra jutna.
Mivel a méltányos átállási alap becsült kerete 30-50 milliárd euró, a fennmaradó részt tagállami társfinanszírozás biztosítaná. Brüsszeli források emlékeztetnek rá, hogy regionális politikai büdzséből eleve durván 100 milliárd eurót klímacélokra fordítanának 2021 és 2027 között. Ez tehát erre még rárakódna.
A mechanizmus második pillérében az InvestEU programon belül egy külön méltányos átállási rendszert (JTS) hoznának létre, ami 1,8 milliárd eurós költségvetési garanciával és az EIB részvételével körülbelül 45 milliárd eurónyi magánbefektetést mozgósíthat a hét év során.
Végül a harmadik pillér közpénzek (1,5 milliárd euró EU-büdzsé + 10 milliárd euró EIB-hitelezés) feltupírozásával további 25-30 milliárd eurót mozgósíthatna, 100 milliárd euró fölé tornászva a terv értelmében a nehéz helyzetű térségek átállását elősegíteni hivatott mechanizmus pénzügyi tűzerejét.
A javaslat értelmében a tagállamok feladata lenne a támogatandó hivatalos NUTS 2 statisztikai régióknál kisebb, NUTS 3 szintű régiók kijelölése, pontosabban az ezekre vonatkozó területi méltányos átállási tervek benyújtása, amelyek az alapból forrásokra lennének jogosultak. A terveknek összhangban kell lenniük a kormányok által benyújtott 2030-as nemzeti klíma- és energia stratégiákkal, és az Európai Bizottságnak kell a finanszírozást jóváhagynia.
A séma a kohéziós politikához hasonlóan, annak szabályai alapján működik majd, néhány esetben eltérve azonban a fő szabályoktól. Ezek közé tartozik az állami támogatásokra vonatkozó szabályok rugalmassá tétele, így a kormányok olyan beavatkozásokhoz is nyújthatnak majd támogatást, amelyekhez a kohéziós politikában különben nem. Lehetőség nyílik majd például nagy ipari létesítményekbe való zöld beruházások támogatására is az átalakítás miatt bekövetkező munkahelyveszteségek kompenzálására. Vagy olyan ipari létesítményeket támogatni a tiszta termelési folyamatok meghonosításában, amelyek az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) hatálya alá tartoznak, így már eleve jelentős terheket kell viselniük.
A méltányos átállási mechanizmus forrásaira munkahelyük megszűnésével szembenéző bányászok és ipari munkások, épületek, helyi energia hálózatok és más állami infrastruktúrák és új, fenntartható termelőtevékenységek lesznek jogosultak.
A méltányos átállási alapból alapvetően három típusú projektre lehet majd támogatást igénybe venni. Először is a gazdasági tevékenység diverzifikálására és gazdasági szerkezetátalakításra új munkahelyek teremtése céljából. A második irány a munkahelyüket elveszítő, vagy ilyen fenyegetéssel szembenéző dolgozók átképzése. Harmadszor pedig olyan beruházásokra, amelyek a klíma-, illetve a környezetvédelmi átállás elemeit hordozzák magukban.
A 7,5 milliárd eurós vissza nem térítendő költségvetési támogatás tagországok közötti elosztása során öt fő kritériumot vesznek majd figyelembe, amelyek alapvetően az átállás jelentette kihívást és annak hatását tükrözik.
Ezek a következők:
- Az ún. nagy szénintenzitású régiókban található ipari létesítmények üvegházhatást okozó gázkibocsátása
- A nagy szénintenzitású régiókban az iparban foglalkoztatottak száma
- A szén- és lignitbányászattal összefüggő foglalkoztatás
- Tőzegláp termelés (Írországra jellemző)
- Homokolaj termelés (Észtországra jellemző)
Méltányossági megfontolásokból bizonyos kiigazítások lesznek a képletben, tükrözve a szegényebb országok és régiók relatíve nagyobb terheit és korlátozottabb anyagi lehetőségeit. Ennek érdekében az egy főre jutó GNI nagysága alapján korrigálják a pénzes borítékokat, hogy a legelmaradottabb tagállamokban biztosítsák a források megfelelő mértékű koncentrációját. A források méltányos elosztása érdekében alsó és felső határt is megszabnak az egy ország által igénybe vehető forrásoknak.
A zöldfinanszírozási csomagból teljesen hiányzik a nukleáris energia, ami megfigyelők szerint messze nem ösztönzi majd a beruházásokat az egyébként tiszta energiának számító atomenergiába.
A Bizottságnál rámutatnak, hogy uniós források továbbra is az Euratom szerződés keretében állnak majd rendelkezésre a nukleáris energia szektor számára.
Az energetikai átállásban fontos tüzelőanyagnak számító földgáz csak a mechanizmus második, InvestEU pilléréből juthat majd beruházási forrásokhoz. Ott is az EIB új hitelezési politikájának elveivel összhangban, amelynek értelmében 2021 vége után már nem finanszíroznak majd új fosszilis tüzelőanyagokkal összefüggő beruházásokat. Ezek alól három kivétel lesz. Ezek: az alacsony kibocsátású gázok felé átmenetet jelentő villamos energia termelés, hűtés- és fűtés célú áramtermelés, kis méretű gáztüzelésű bojlerek gyártása. A széntüzelésű erőművek kevésé szennyező gáztüzelésre való átállására azonban nem lehet majd igénybe venni uniós forrásokat.
Címlapkép: Shutterstock

Amerika ősellensége új katonai "szupertestületet" alapított
A fegyveres erők képességét bővítenék.
Megszólalt az egyik olajnagyhatalom a bombabejelentés után
Kuvait olajminisztere méltatta a döntést.
Egyelőre elmarad az ütésváltás Amerika és Kína között
Az Egyesült Államok meghosszabbíthatja az átmeneti vámmegállapodást.
Egyetlen tollvonással recesszióba küldheti Trump az egyik európai országot
Azonnali lépéseket sürgetnek.
Trump erős embere beleszállt a közel 1,5 milliárd fős nagyhatalomba
Amerika szerint elfogadhatatlan, amit India tesz.
Rendszerszintű hiba bukott ki Londonban, nagy kártalanítást fizetnek a bankok
Gépjármű-finanszírozási ügyletek után fizethetnek a bankok.
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Ezt kapta ajándékba egy teljes ágazat a politikai adományokért cserébe
Azt gondolta Trump, hogy miatta hívják GENIUS-nak a GENIUS-t, pedig nem - sőt, még csak nem is annyira zseniális a jogszabály. A stablecoinok szabályozása átment... The post Ezt kapta ajándékba


Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.