
A legtöbb német vagy olasz nagyvárosban, ahol már 9-10 éve elérhető a Share Now autómegosztó szolgáltatás, 200 ezer feletti regisztrált felhasználó van, úgy, hogy ezek sok esetben kisebb lakosságú városok, mint Budapest, így a hazai nagyságrendileg 100 ezres carsharing felhasználószám előtt még bőven van tér a növekedésre
– mondta a Portfolio-nak Buday Bence, a magyarországi Share Now carsharing szolgáltatást üzemeltető Wallis Autómegosztó Kft. ügyvezető igazgatója.
Igaz, a lakosság száma csak az egyik tényező, amely befolyásolja mennyire népszerű egy adott városban a carsharing. A város kiterjedése, a támogató szabályozás vagy éppen a lakosság összetétele mind meghatározó lehet, ahogy Budapesten például a leginkább hátráltató tényező, hogy kifejezetten olcsó a saját autó belvárosi fenntartása, ami az autótulajdonosok szempontjából jó hír, azonban a városi mobilitás szempontjából közlekedési dugókban, parkolóhelyek hiányában és erős környezeti terhelésben mutatkozik.

Magyarországon 2016 végén indult el a közösségi autózás, és a piaci szereplők kivétel nélkül a lakossági piacot célozták meg kezdetben, a vállalati, B2B piacon csak az elmúlt egy-két évben kezdtek el terjeszkedni. Azonban utóbbi jelentősége Buday Bence szerint egy - másfél éven belül utoléri a lakossági piacét, amit nemcsak az eddigi nemzetközi tapasztalatok igazolnak, hanem az olyan piacot befolyásoló tényezők is erősítenek, mint:
- az autóiparban várható áremelkedések
- vagy a hibrid munkavégzés terjedése, amely jelentős változásokat hoz, úgy az ingatlangazdálkodásban, mint a céges autóflotta menedzsmentben is.
Folyamatosan egyeztetünk nagy cégek flottaigazgatóival, ahol még fél-egy évre kötik őket a lízingszerződéseik, de már most tapogatóznak, hogy milyen más, kevésbé kötött, vegyes konstrukciókban tudják majd biztosítani munkavállalóik mobilitását
– tette hozzá Buday Bence, aki szerint már a pandémia előtt is voltak érdeklődő cégek, de a covid látványos lökést adott a B2B piac erősödésének, ahol a home office elterjedésével új szempontok határozzák meg a flottastratégiát.
Lejárt a többszázas autóflották ideje?
Az ügyvezető szerint az autómegosztás – a rugalmas használhatóságával – ideális alternatívája lehet a kulcsos autóknak (pool car): a kollégáknak nem kell bemenniük a cég irodájába vagy telephelyére, hogy felvegyék – majd az út végén leadják – az autót, hanem azt a számukra legkényelmesebb helyen bármikor felvehetik majd letehetik. Ráadásul fix költségek sincsenek, ténylegesen csak akkor kell fizetni, amikor az autót használják is.
A szolgáltatási díj pedig minden felmerülő költséget egyben tartalmaz:
- az amortizáció,
- gépjárműadó,
- biztosítások,
- autópályamatrica,
- üzemanyaghasználat vagy elektromos töltés,
- és a szolgáltatási zónán belüli közterületi parkolás
is benne van a szolgáltatási díjban.
Az applikációba előfoglalási rendszert is bevezettek, vagyis, ha az ügyfél igényli, akkor 1 vagy több napos bérlés esetén az általa megadott címre és időre házhoz vagy az irodához viszik neki az autót a szolgáltatási zóna területén.

„Egy rövidebb, 20-25 perces városon belüli út már bruttó 1300 forinttól is elérhető, ha pedig egy kolléga minden héten egy napot használna egy autót, havi bruttó 50 ezer forinttól elérhetőek ajánlatok. Általánosságban az üzleti típusú autóhasználat egy jelentős részében az autómegosztás költséghatékonyabb tud lenni a hasonló szolgáltatásoknál, mint a taxizás, klasszikus autóbérlés, vagy a hagyományos lízing” – mondta az ügyvezető, aki azt is hozzátette, hogy egy olyan üzletkötőnek vagy területi képviselőnek, aki minden nap több száz kilométert vezet, nyilvánvalóan nem éri meg a carsharing. Azonban a vállalati autók többségének kihasználtságára nem ez a jellemző: az idő 90-95 százalékában a garázsban parkolnak és naponta mindössze néhányszor, 5-10 km-es utakra veszik igénybe azokat.
Ez nem jelenti azt, hogy egy vállalatnak nem indokolt céges autóflottát fenntartani, azonban Buday szerint
szinte minden vállalat esetében van az autós mobilitásnak egy olyan jelentős része, ahol az autómegosztás kényelmesebb, fenntarthatóbb és olcsóbb megoldás lehet.
A vállalat elhelyezkedésétől és az utazási szokásoktól függően a carsharing leginkább a sok, rövid távú, városon belüli útnál, illetve az alkalmanként előforduló vidéki utazásoknál tud igazán költséghatékonyan működni. Emellett megoldást jelenthet a váratlan helyzetekre is, hiszen fix költség nélkül, alkalmi jelleggel igénybe vehető.
Külföldön már bizonyított
Azokban a nyugat-európai országokban, ahol az autómegosztás elterjedése már 8-10 évvel ezelőtt elindult, mostanra a teljes forgalom jelentős – akár 40 százalékos – része az üzleti felhasználóktól érkezik.
Németországban például München vagy Hamburg, Olaszországban Róma és Milánó, vagy akár Hollandiában Amszterdam példája azt mutatja, hogy mára a KKV-k és a nemzetközi nagyvállalatok jelentős része is napi szinten beépítette a carsharing használatát a működésébe
– tette hozzá Buday.
Ebben a költséghatékonyság és a praktikum mellett a fenntarthatóságnak is komoly szerepe van: kutatások azt mutatják, hogy belvárosi környezetben egy carsharing autó akár 6-10 saját tulajdonú autót is kiválthat. Ez pedig napi szinten, több ezer megosztott autó esetében jelentős mértékben le tudja csökkenteni a belvárosi területek autós terheltségét, különösen a parkoló és hosszasan közterületet foglaló autók tekintetében.
A megfelelő szabályozás is nagyot lendítene a dolgon
A Share Now a szolgáltatási zóna bővítésekor figyelembe veszi az üzleti szegmens igényeit, ezért keresik azokat a budapesti irodaközpontokat és ipari parkokat, ahol jelentős a vállalati ügyfelek igénye az autómegosztásra, de az elsődleges fókusz, hogy minél könnyebben és egyszerűbben épüljön be a közösségi közlekedés vérkeringésébe az autómegosztás a nagyobb forgalmi csomópontokban.
„Az agglomerációból napi szinten ingázók számára is ideális megoldás a megosztott autó, hiszen így a saját gépkocsit leparkolják, vagy már eleve tömegközlekedéssel érkeznek, és nem terhelik tovább a városi forgalmat” – mondta Buday. Ebben támogatja a munkáltatókat az a lehetőség is, hogy a cafeteria rendszerben adómentes juttatásként is nyújtható az alkalmazottak számára a carsharing.

Buday szerint a carsharing gyors további elterjedése szempontjából a legfontosabb következő lépés az lenne, ha lehetővé tennék, hogy a megosztott autók városszerte több helyen, kijelölt parkolóhelyekkel rendelkezzenek, akár igazodva a közösségi közlekedés csomópontjaihoz is. Így ugyan vélhetően még mindig a saját autó lenne a legkézenfekvőbb megoldás sok ingázó számára, azonban a carsharing olyan további járulékos előnyöket biztosítana, amely valós alternatívát jelent a saját autó használatával szemben.
Ez pedig nem csak a szolgáltatást nyújtó cégek számára lenne előnyös, de jelentősen tehermentesíthetné a városba be és abból kivezető utakat, ugyanis kutatások bizonyítják, hogy a carsharing felhasználók jellemzően más közlekedési módokkal kombinálva veszik igénybe a megosztott autókat, és csak akkor, amikor valóban szükségük van rá. Az ügyvezető szerint ezt a javaslatot már régóta, ismétlődően felvetik a döntéshozóknak, és ennek elfogadása hasonló lökést adhatna, mint a vállalati autóhasználatban most induló és a következő időszakban lezajló drasztikus változások.
A cikk megjelenését a Share Now támogatta.
Folytatódik az emelkedés a piacokon, történelmi csúcson a német tőzsde
A vámbejelentésekre figyelnek a befektetők.
Újra mennek amerikai fegyverek Ukrajnába, támadás érte Kijevet – Háborús híreink csütörtökön
Cikkünk folyamatosan frissül.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez- Interaktív, díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Orosz kém bukott le Brüsszelben, Zelenszkij titkos találkozóira is bejuthatott
Kollégái figyeltek fel a tolmács gyanús tevékenységére.
Mutatjuk, hol lehet új építésű lakáshoz jutni a 3%-os Otthon Start lakáshitellel
Budapesten is vannak ilyen helyek.
Megtették tétjeiket a hitelezés nagyágyúi: fordulat jöhet a kedvezményes lakáshiteleknél
A 3%-os Otthon Start lakáshitelnek köszönhetően.
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
Évi 4 százalék kockázatmentes hozam megy a kukába a Trump-kockázat miatt
A dollár trendszerű erősödésének vége, év eleje óta a világ egyik leggyengébben teljesítő fizetőeszköze a zöldhasú. Névrokonán, a hongkongi dolláron át mutatjuk be, hogyan dobnak...
Th
Miért bukik el a legtöbb felújítási pályázat? - 3 gyakori ok
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Miért bukik el a legtöbb felújítási pályázat? - 3 gyakori ok Az utóbbi évek egyik legszélesebb körben elérhető felújítási pályázata mégis eg
GINOP Plusz-1.2.4-25: Felfüggesztés és keretemelés
A GINOP Plusz-1.2.4-25 pályázati felhívás, amely a leghátrányosabb helyzetű régiókban és a Szabad Vállalkozási Zónákban működő mikro- és kisvállalkozások támogatását célozza, 2025.
GINOP pályázat: Felfüggesztés és keretemelés
A GINOP Plusz-1.2.4-25 pályázati felhívás, amely a leghátrányosabb helyzetű régiókban és a Szabad Vállalkozási Zónákban működő mikro- és kisvállalkozások támogatását célozza, 2025.
Jogszerű lesz-e, ha tényleg teljesen automatizáltan bírságolják meg a Pride résztvevőit?
A június 28-án lezajlott rendezvény kapcsán már számos jogi kérdés felmerült, így - többek között - az arcfelismerő technológia alkalmazásával összefüggésben (lásd erről a korábbi po
A hosszú spanyol éjszaka tanulságai - eljött az aksik ideje
Néha 5-6 éves megtérülési időről is lehet hallani az akkumulátoros energiatárolók piacán, a következő 5 évben megnégyszereződhet a tárolók összkapacitása. Viszont olyan elánnal növeks
Hogyan válassz megbízható kivitelezőt otthonfelújításhoz?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Hogyan válassz megbízható kivitelezőt otthonfelújításhoz? A felújítási támogatások igénybevételénél az egyik legnagyobb félelem a kivitelező


- Meglépte Donald Trump, amitől Moszkva a legjobban félt - Itt van a fordulat a háborúban?
- Itt a friss inflációs adat! Újra gyorsult az áremelkedés Magyarországon
- Végzetes háború törhet ki az USA és Kína között - Pillanatokon belül hatalmas fordulatra lesz szükség Magyarországon
- Bármelyik pillanatban elsöprő támadást indíthat a nagyhatalom – Nyakunkon az újabb pusztító háború?
- Csúcson pörög a lakáshitelezés, így zúdul a piacra az új 3%-os hitel
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
Egyre magasabbak az árak Magyarországon - Mégis, mi történik?
Friss adatok érkeztek.
Nagy árat fizetünk a kiköltekezésért: már látszik a csúnya elcsúszás
Sötét felhők a költségvetés felett.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.