Stratégia nélkül kidobott pénz az ipar 4.0

2019. április 15. 11:55    
nyomtatás
 
Széleskörű egyetértés van abban, hogy azok a vállalatok, amelyek nem fektetnek energiát az ipar 4.0-ás technológiák adaptálásba, azok hosszú távon versenyhátrányba kerülnek. Azonban a Portfolio-MAGE Járműipar 2019 konferenciáján tartott workshopokon a szakemberek arra is felhívták a figyelmet, hogy ezeknek csak akkor van értelme, ha azokat cégekre szabják és egy kijelölt stratégia mentén, egy felelős projektvezető irányítása alatt valósítják meg, különben a tervezett hatékonyságnövelés elmarad.


A kiscsoportos workshopok egyikében a munkaerőhatékonyság emeléséről értekeztek az autóipari beszállítók, és összeszedték a hatékonyságot jelző indikátorokat, amelyek a következők:
  • a nyereségesség a 6 százalék feletti szintet éri el,
  • a hatékonyságnövelés 10 százalék feletti évente
  • illetve a hozzáadott érték, az legalább 100 ezer euró legyen egy főre vetítve

"Ezeket úgy lehetne javítani, hogy a fluktuációt kéne jelentősen lecsökkenteni, mert az egy olyan fajta tartalékot szabadíthatna fel, ami mindenféle operációs változás, illetve hatékonyságnövelési módszer felett áll és mindenre vonatkozik" - foglalta össze a csoport munkáját Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezető igazgatója.

4-5 éve beszélgetünk az ipar 4.0 bevezetéséről és mindig mindenki elmondja, hogy ez mennyire fontos. Most arról beszéltünk, kinek milyen tapasztalatai vannak a technológia akár sziget jelleggel megvalósult bevezetéséről, de az derült ki, hogy magyar kkv körökben - de multinacionális körökben is - inkább csak beszélgetnek róla, de nagyon komoly tapasztalatra, hatáselemzésre eddig még nem került sor

- számolt be Rédai István, a Titán '94 Kft. gyárigazgatója, az ipar 4.0-ás workshopban elhangzottakról. Ennek ellenére arra jutottak a csoportban, hogy
aki nem erőlteti és nem jelöl ki egy vezéregyéniséget a csapatán belül, aki az ipar 4.0 bevezetéséért teljes mértékben elkötelezett, ott nem fog sikerülni megőrizni a cég versenyképességét.


Egy másik asztalnál a besszállítólánc különböző szintjein lévő cégek képviselői egyeztettek. "Az autóipari TIER 1-es beszállítók számára nagyon komoly követelmények vannak, mind tanúsítványok, mind a megfelelő folyamatok meglétének tekintetében. Akik erre a szintre szeretnének felfejlődni, nagyon sokat kell tanulniuk, beruházniuk, olyan szakembereket alkalmazniuk, akik biztosítani tudják az elvárásoknak való megfelelőséget" - mondta Vass Tamás, a BPW - Hungária Kft. központi logisztikai vezetője. A beszállítói lánc 3-4 -es szintjén lévők, például felületkezelési, méréstechnikai szolgáltatásokkal foglalkozók esetében valamivel könnyebb elvárásoknak kell megfelelni, ott viszont a kapcsolatrendszer fontos, nehéz bekerülni bizonyos cégekhez, akár csak bemutatkozási lehetőséget kiharcolni, ezért fontos a konferenciákon, beszállítói napokon való megjelenés.

Stratégia nélkül kidobott pénz az ipar 4.0



Az önvezető autózással foglalkozó asztalnál Dr. Debreczeni Gergely, az AImotive vezető kutatója segítségével a boeing-katasztrófa lehetséges autóipari következményeit beszélték át, hogy például milyen fontos az, hogy a megfelelő szenzorok kerüljenek a 130 km/órával autó pilot üzemmódban száguldó autókra.

A kkv-k számára az ipar 4.0 adaptálásához a legjobban egy stratégia hiányzik, egy lépésekre lebontott terv.
Nem az a cél, hogy a gyárban mindenhol monitorok legyenek, csak ott, ahol ez hozzáadott értéket képvisel, tehát a cég gyorsabb, pontosabb, jobb minőséget tud ennek köszönhetően előállítani, vagy valamilyen szinten előre lép. A stratégián túl a mentalitás is fontos, minden hol dolgoznak olyan, például idősebb dolgozók, akik megszokták az eddigi rendszereket és ellenállnak az újdonságok adaptálásának. Az ő bevonásuk nagyon nehéz, de elkerülhetetlen.

- mondta Hegedűs Szilveszter, az IFKA iparfejlesztési tanácsadója és hozzátette, hogy először a folyamatokat kell leegyszerűsíteni, hatékonnyá tenni, ezután érdemes csak felszerelni a szenzorokat és elkezdeni a méréseket.

Stratégia nélkül kidobott pénz az ipar 4.0



Lehet-e a LEAN agilis? Ebből a kérdésből indultak ki a Leadership 4.0 témáját boncolgató szakértők, akik Velenczei Róbert, a STAUFEN.AG country menedzserével arra jutottak, hogy bár a LEAN-ről jellemzően a hatékonyság, a hibamentesség, a gyors átfutási idő jut az emberek eszébe, de azért benne vannak a szabályok is, a standarditás. Ezzel szemben az agilis módszertan arról szól, hogy rugalmasan és gyorsan reagáljunk a kihívásokra. A csoport arra jutott, hogy a kettő ennek ellenére összeegyeztethető és erre vannak iparági példák is: egy nagy német autóipari cégnél csináltak LEAN alapon agilis vezetési módszertant, de van erre ország példa is. Japánban a LEAN és az innováció szépen megfér egymással évtizedek óta. "Az agilitás azt is jelenti, hogy egyáltalán nem azt várjuk a munkatársainktól, hogy parancsokat hajtsanak végre, sokkal inkább azt, hogy a stratégia irányt elfogadva és abban haladva önállóan kezdeményezzenek és dolgozzanak."

A termelési és logisztikai folyamatok hatékonyságának növelésére használt innovatív és digitális technológiák alkalmazása kapcsán Csombor Csaba, a T-Systems Magyarország kiemelt konzulense elmondta, hogy az látszik, hogy mindenhol problémát jelent a veszteségek minimalizálása, mindenhol keresik, hogy a KPI-mutatókat hogyan tudnák javítani és keresik a megoldásokat rendszerintegrátori és beszállítói részről is.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Befektetési tanácsadó
Rendezvényszervező
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium