5 millió a tét
Nagy visszhangot keltett legutóbbi cikkünk az adó-visszatérítési támogatásról, melyben a Nemzetgazdasági Minisztérium iránymutatása alapján értelmeztük a "256/2011. (XII. 6.) Korm. rendelet" áfa-visszatérítésről szóló fejezetének egyik pontját. Ez alapján jól látható, hogy óriási az érdeklődés az új lakás, illetve családi ház építkezésében gondolkodó magánszemélyek részéről (főleg azok részéről, akik a CSOK keretében építkeznének).A kormány tulajdonképpen a családok otthonteremtési kedvezményéről szóló rendeletébe tette bele az áfa-visszatérítésről szóló támogatás szabályozását. Első ránézésre nem túl hosszú, csupán 8 pontból áll az új támogatás szabályozása, azonban ez csak a látszat. A 6. pont ugyanis részletesen tartalmazza, hogy az adó-visszatérítési támogatás igénylésekor milyen egyéb feltételeknek kell teljesülniük.
A támogatás ezen pontja ugyanis visszautal a CSOK igénybevételének számos feltételére.
Ezekre kell figyelni
Az adó-visszatérítési támogatás azoknak a magánszemélyeknek (legyenek építők vagy építtetők) szól, akik legfeljebb 150 m2 hasznos alapterületű összkomfortos lakást vagy a legfeljebb 300 m2 hasznos alapterületű összkomfortos egylakásos lakóépületet építenek/építtetnek és ezt a bekerülési költség megfizetéséhez, illetve az építési telek vételárához veszi igénybe. A támogatás összege megegyezik a számlák áfa összegével, de legfeljebb 5 millió forint. Egyszer vehető igénybe, 2019. december 31-ig.Ahogy korábbi cikkünkben rámutattunk: ezt a támogatást nem lehet igénybe venni olyan ingatlanokra, amelyeket egy kivitelező kulcsrakészen ad át a megrendelőnek (az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 10. § d) pontja szerinti termékértékesítésre), még abban az esetben sem, ha a teljesítéshez szükséges anyagokat és egyéb termékeket a jogosult bocsátotta rendelkezésre.
Nemcsak magyar állampolgárok igényelhetik (mindenki, akit a CSOK-rendelet második paragrafusa tartalmaz), az igénylőnek és házastársának büntetlen előéletűnek kell lennie.
Általános igénylési feltételek:
- Az igénylőnek köztartozásmentes adózónak kell lennie, ezt 30 napnál nem régebbi okirattal köteles igazolni.
- 30 napnál nem régebbi okirattal igazolni kell, hogy az igénylő - házastársak, élettársak esetén legalább az egyik fél - legalább 180 napja folyamatosan az egészségbiztosítás nyilvántartásában biztosítottként szerepel.
- Az igénylőnek, házastársának, élettársának és gyermekének, valamint a vele együttköltöző családtagjainak lakástulajdona, állandó lakáshasználati joga, vagy lízingbe vett lakása nem lehet. (Ebben az a speciális CSOK-szabály, ami a 3 gyermekesek esetében a 10+10 millió forintnál élne, nem alkalmazható, mivel ez a rendelet 7/B paragrafusa szabályozza, ami viszont nem vonatkoztatható az adó-visszatérítési támogatásra. Vagyis ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a háromgyermekeseknek sem lehet korábbi ingatlantulajdona, ha igénybe akarja venni ezt az új támogatást, a megoldás erre az ajándékozás lehet.)
- Az igénylőnek az új ingatlanban legalább 50%-os tulajdoni hányaddal kell rendelkeznie. Házaspár és élettársak esetén a lakásban mindkettőjüknek rendelkeznie kell az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett tulajdonjoggal.
- Az igénylőknek ez az új ingatlan kell a lakóhelye legyen, ezt 1 éven belül lakcímkártya bemutatásával kell igazolni.
- Az igénylőnek azt is vállalnia kell, hogy a kedvezménnyel érintett lakásban életvitelszerűen kíván tartózkodni.
- Az igénylőnek vállalnia kell, hogy az adó-visszatérítési támogatás igénylését megelőző 5 éven belül értékesített lakásának, illetve tulajdoni hányadának eladási árát a lakás bekerülési költségének kiegyenlítésére használja fel.
- Az igénylőnek el kell fogadnia, hogy az állami adóhatóság és a hitelintézet a bizonylatok valódiságát, a bennük foglalt gazdasági esemény megtörténtét és ezekkel összefüggésben a támogatás igénybevételének jogszerűségét felhasználásának szabályszerűségét a helyszínen - a lakásban is - ellenőrzi. Ha a hitelintézet vagy a NAV jogszabálysértést észlel, akkor a Kormányhivatalt értesíti.
- Az igénylést feldolgozó bank kizárólag olyan számlát fogad el, melynek kibocsátója a számla kibocsátásának vagy a számla Bankhoz történő benyújtásának időpontjában az állami adóhatóság nyilvántartásában működő adóalanyként szerepel.
- Kötelezettséget kell vállalnia az igénylőnek arra is, hogy az építés esetén az utolsó részfolyósítást követően legalább a 10 éves elidegenítési és terhelési tilalom megszűnéséig a lakás lakóhelyéül szolgál.
Az új ingatlannal kapcsolatos feltételek:
- A támogatás iránti kérelem a használatba vételi engedély kiadását, vagy a használatbavétel tudomásulvételét megelőzően kerül benyújtásra.
- 2008. július 1-jén vagy azt követően kiadott építési engedéllyel rendelkező új, összkomfortos lakás építéséhez vehető igénybe.
- A hitelintézet az építési munkálatokat tartalmazó költségvetést elfogadja.
- Az igénylő vállalja, hogy a támogatás utolsó részfolyósításáig a hitelintézet részére bemutatja a kedvezménnyel érintett lakás használatbavételi engedélyét, vagy a használatbavétel tudomásulvételét igazoló hatósági bizonyítványt.
- Az igénylő vállalja, hogy a készültségi fok arányos folyósítást megelőzően bemutatja az adott készültségi foknak megfelelő, a hitelintézet által elfogadott költségvetésben szereplő bekerülési költség legalább 70%-áról a támogatott személy saját nevére kiállított számláit.
- Az építési engedély kiadását legfeljebb 6 hónappal megelőzően kiállított számlák fogadhatók el. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a már folyamatban lévő építkezésekre is lehet alkalmazni az adó-visszatérítési támogatást.
Építési telek vásárlása esetén:
- A támogatás iránti kérelem az építési telek vásárlására vonatkozó adásvételi szerződés megkötését követő 120 napos határidőn belül benyújtásra kerül.
- Az igénylőnek vállalnia kell, hogy legkésőbb a támogatás folyósításáig az adásvételi szerződésben szereplő vételárról a saját nevére szóló számlát a hitelintézet részére bemutatja.
Így folyósítják a támogatást
- A támogatás folyósítása új ingatlan építése esetén a készültségi fokkal arányosan, utólagosan történik.
- Építési telek vásárlása esetén pedig egy összegben történik a támogatott személy fizetési számlájára.
- A folyósítás feltétele a támogatás nyújtásáról szóló szerződés megkötése.
- 10 évig terjedő időszakra a Magyar Állam javára jelzálogjog, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalom kerül bejegyzésre.
- A folyósítás akkor kezdhető meg, ha a támogatott személy a támogatáson és a hitelintézeti kölcsönön kívül saját erejét a lakás építésére már felhasználta.
- A hitelintézet a helyszínen ellenőrzi a folyósítás előtt a készültségi fok teljesülését.
- A támogatás utolsó részletének folyósítási feltétele a használatbavételi engedély vagy a használatbavétel tudomásulvételét igazoló hatósági bizonyítvány bemutatása hitelintézet részére.
Ezekkel a papírokkal kell készülni
- Az igényléshez szükség lesz az adott bank által kiadott kérelmi adatlap kitöltése.
- Személyazonosító igazolvány, úti okmány
- Adóigazolvány
- 90 napnál nem régebbi erkölcsi bizonyítvány
- Házassági anyakönyvi kivonat (házastársaknál)
- Élettársi anyakönyvi kivonat (bejegyzett élettársi viszonynál)
- 30 napnál nem régebbi igazolás arról, hogy az igénylő legalább 180 napja folyamatosan az egészségbiztosítás nyilvántartásában biztosítottként szerepel.
- Adóhatóságtól 30 napnál nem régebbi igazolás, hogy az igénylő köztartozásmentes.
- Az igénylők és együtt költözők által az elmúlt 5 éven belül értékesített lakásának (tulajdoni hányadának) adásvételi szerződése, valamint az eladási árat csökkentő tételek igazolására szolgáló dokumentumok.
- 30 napnál nem régebbi hiteles teljes tulajdoni lap másolat a kedvezménnyel érintett lakás esetében.
- Földhivatali helyszínrajz - Térképmásolat (családi ház, ikerház, sorház esetén)- eredeti példány (90 napnál nem régebbi)
- Építési telek vásárlása esetén adásvételi szerződés.
- Eladó által kiállított általános forgalmi adót (ÁFA) tartalmazó számla.
- Építési engedélyről szóló igazolás, hogy az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bejelentése megtörtént.
- Jogerős tervdokumentáció (tervrajz, műszaki leírás) és módosításai, egyszerű bejelentés esetén az egyszerű bejelentési dokumentáció.
- Költségvetés
- Ügyvéd által ellenjegyzett ráépítési megállapodás (ha szükséges)
- Az elbírálást intéző banknál meg kell fizetni a szükséges díjakat. A bírálati díj a támogatás összegének 1,5%-a, legfeljebb 30 ezer forint. Ezen kívül lehet még értékbecslési díja az ingatlannak, ami 30 ezer forint körül alakulhat, valamint a helyszíni szemle díját is fizetni kell, ami 20 ezer forint körül lehet.
Gyors banki körképünk alapján jelenleg az FHB, az OTP és az MKB oldalán érhető el az új támogatás.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ