telemedicina távkonzultáció
Gazdaság

A betegek örültek, hogy nem tűntünk el – Így működik a virtuális rendelő a gyakorlatban

A koronavírus-járvány az élet számos területén kényszerít ki újfajta működést, és a betegek számára kulcsfontosságú, hogy az őket ellátó intézmények és orvosok a fizikai vizitek hiányában hogyan alkalmazkodnak az új világhoz. Ebben a helyzetben vizsgázott jól a Svábhegyi Gyermekgyógyintézet és a Doktor24 magánegészségügyi szolgáltató, ahol rövid idő leforgása alatt átálltak az online konzultációkra a virtuális rendelők bevezetésével, ezzel is biztosítva a folyamatos betegellátást. Az első néhány hét tapasztalatairól, a betegek reakciójáról, az átállás folyamatáról kérdeztük a két intézmény orvosigazgatóját, Kovács Tibort és Spányik Andrást.

Hogyan zajlott az átállás folyamata az online távkonzultációra?

A bevezetés szempontjából szerencsés helyzetben volt az Svábhegyi Gyermekgyógyintézet, ugyanis – mint azt Kovács Tibortól megtudtuk - már korábban, a járvány kitörése előtt elkezdődött a gondolkodás arról, hogy hogyan tudnák bevonni a gyermekorvoslásba a 21. század technológiáit. Ennek kapcsán pedig előkerült a távgondozás és a távkonzultáció lehetősége, Nyugat-Európában és Amerikában is ugyanis már korábban felfutóban volt ez a megoldás.

A felkészülésben egészen addig jutottak az orvosigazgató tájékoztatása szerint, hogy rendszereket teszteltek és egyeztettek a medikai szolgáltatóval a lehetőségekről, mert már eredetileg is az volt a cél, hogy kiterjesszék a virtuális térbe a konzultációkat. A járvány okozta helyzet viszont felgyorsította a folyamatokat, és a felkészült informatikus kollégáknak köszönhetően gördülékenyen ment az új rendszerre való átállás.

A másik kulcsfontosságú tényező ebben a folyamatban a Svábhegyi Gyógyintézetnél az volt, hogy a rendszerhez hogyan tudnak majd csatlakozni otthonról az orvosok. Egyrészt a háttércsapat ellenőrizte a doktorok otthoni gépeit, másrészt alkalmassá tették a szakorvosok otthoni számítógépeit arra, hogy csatlakozzanak az intézeti gépekhez. Ennek köszönhetően a kezelőorvos a távkonzultáció során is ugyanúgy rögzíti a feljegyzéseket, mint a személyes vizit esetén, ezzel megvalósul egy dokumentált, archivált betegtalálkozó. A NEAK által finanszírozott rendelések esetében ez 10 szakorvos gyors átállását jelentette és ezzel párhuzamosan folyt a magánrendeléseket folytató szakorvosi gárda átállítása és felkészítése.

A NEAK által finanszírozott rendelések kapcsán fontosnak tartotta megjegyezni Kovács Tibor, hogy a medikai szoftver fejlesztője lehetővé tette, hogy az orvosok saját gépére is feltelepítsék a szoftvert, aminek azért volt jelentősége, mert az e-személyi kártyaolvasó is kiadhatóvá vált, ezáltal pedig e-receptet tudnak felírni a betegeknek.

Svábhegy-Göndöcs dr
Távkonzultáció zajlik a Svábhegyi Gyermekgyógyintézetnél.

A Doktor24-nél alapvetően két részre lehet bontani az online távkonzultációra átállás folyamatát: vannak a szomatikus szakrendelések, például kardiológia, gasztroenterológia, és van a pszichoterápiás, pszichiátriai csapatunk – tudtuk meg Spányik Andrástól. Ez utóbbi szakembergárda már korábban is dolgozott online konzultációs eszközökkel, hiszen például a külföldre utazó páciens terápiája ennek köszönhetően nem szakad meg. Ezzel a csapattal így már korábban átállt a Doktor24 a távkonzultációra, még az EMMI rendelet megjelenése előtt. Ennek keretében kialakították az online rendszer működésének alapjait, a háttérfolyamatokat, például fizetéshez, számlázáshoz és így a back office csapat is tapasztalatot szerzett. Ezt követően indították el a többi szakrendelés esetében is az online konzultációra való átállást: kialakították a belső folyamatokat, felállították az informatikai rendszert és oktatták az orvoskollégákat jogi, etikai, GDPR keretrendszerekről, valamint kommunikációs szempontokról. Így a Doktor24-ben további 14 szakterületen érhető el szakorvos online videó távkonzultációban az allergológia, tüdőgyógyászattól a kardiológián, bőrgyógyászaton át a szemészetig. Az orvosigazgató külön megjegyezte érdekességképp, hogy mekkora igény mutatkozik például ez utóbbi, szemészeti szakterületen az online tanácsadásra.

Mik az első tapasztalatok?

A Svábhegyi intézetben az új rendszerre gyakorlatilag 48 óra leforgása alatt álltak át, ami komoly elismerést váltott ki a betegek körében. A krónikus betegségben szenvedő családok ugyanis a március közepén kiadott utasítások okozta bizonytalan helyzetben (ami megszüntette a fizikai konzultációk lehetőségét) szoronghattak, és erre kellett gyorsan megoldást találni.

Nagy megnyugvás volt ez a betegek és a szülők számára, hogy a gondozók, a tüdőgyógyászok, allergológusok, kardiológus kolléga nem tűntek el és a kapcsolattartás folyamatos maradt

– emelte ki Kovács Tibor.

A Svábhegyi Gyermekgyógyintézetnél már több mint 200 online vizitet bonyolítottak le és mindezek alapján azt tapasztalják, hogy a betegek nagyon hálásak, hogy az új helyzetben is elérhetőek az orvosok. Nyilván egy online vizit nem minden tekintetben ér fel egy fizikai találkozással, azonban ezeket a hiányosságokat részben lehet orvosolni Kovács Tibor szerint, akár bizonyos légáramlási paramétereket mérő készülékek beszerzésével és otthoni használatával. Ezek révén is objektív információkhoz juthatnak a doktorok a gyerekek légzésparamétereiről, amely segíti őket a teljesértékű kivizsgálásban. Az állapot felmérések pedig alapvetően nemzetközi protokollokon nyugszanak, amelyekkel fel lehet mérni az asztma kontrolláltsági fokát, vagy az esetleges akut panasz súlyosságát.

Spányik András elmondása szerint a betegek nagyon kedvezően fogadták az online konzultáció lehetőségét, ugyanis – főleg a pszichoterápiás kezelések esetén – fontos egy ilyen bizonytalan környezetben, hogy a betegek bizonyos kapcsolatai folytatólagosak maradjanak. Megmarad a páciensek biztonságérzete – tette hozzá.

A Doktor24 orvosigazgatójával folytatott beszélgetés arra is rámutatott, hogy

a koronavírus-járványnak nemcsak egészségügyi és gazdasági krízist okoz, hanem komoly társadalmi következményekkel járhat.

A szakember elmondta ugyanis, hogy sajnos több páciens is azért tűnt el a kezelésekről, és morzsolódott le, mert munkanélkülivé váltak vagy jelentősen csökkent a jövedelmük a gazdasági válság miatt és nem engedhették már meg az ellátásuk finanszírozását. Pedig épp az ő esetükben lenne a legnagyobb szükség a terápiás kezelésekre, ezért a Doktor24 alapítványán keresztül gyűjt forrást az ilyen páciensek ellátása érdekében, hogy ne kerüljenek a senki földjére még ebben a tekintetben is. Az új helyzetben ugyanis óriási mentális teher nehezedhet ezekre a betegekre, amivel megnő az öngyilkosságok kockázata is.

Milyen tanácsokat kérnek az ügyfelek?

A gyermekgyógyintézet orvosigazgatójától azt is megtudtuk, hogy a járványügyi helyzet miatt kialakult szeparáció jótékony hatása érezteti hatását a gyermekgyógyászatban. Vagyis amióta nincs iskola és óvoda, azóta a fertőzések száma is lényegesen alacsonyabb, emiatt az akut megbetegedések is jelentősen csökkentek. Arról is beszélt, hogy az online konzultáció lehetőséget ad arra, hogy a beteg gyerekek szülei feltegyék az aktuális, koronavírussal kapcsolatos kérdéseiket, és ezekre megnyugtató válaszokat kapjanak első kézből. Emellett az egészséges újszülöttek fejlődése, védőoltásai kapcsán is felmerülhetnek kérdések a távkonzultációban résztvevők részéről, amelyekre mind-mind választ kaphatnak az intézmény betegeinek szülei.

A Doktor24 orvosigazgatója is megemlítette, hogy több beteg is aziránt érdeklődik az online konzultáció keretében, hogy az új koronavírus okozta helyzetben mit lehet tenni, mit tegyen a beteg a szedett gyógyszereivel, mennyire számít ő személy szerint veszélyeztetettnek.

Spányik András arról is beszámolt, hogy a Doktor24-nél megjelentek új igények a nagyobb céges ügyfeleik részéről. Az ügyfeleik ugyanis tisztában voltak azzal, hogy a szolgáltatónak van egy komoly pszichiátriai csapata, ezért ebben a krízishelyzetben kértek krízistámogatást. Erre válaszul jött létre a Doktor24 által működtetett krízisvonal, melynek keretében az ELTE szakpszichológusaival dolgoznak együtt. Spányik András ennek kapcsán fontosnak tartotta megjegyezni, hogy nem mindegy, milyen krízistámogatást vesznek igénybe az ügyfelek, mert a mostani helyzetben megszaporodtak a nem túl professzionális ellátók is.

Arra a kérdésünkre, hogy egy ilyen betegellátás során milyen problémákat kezelnek, a Doktor24 orvosigazgatója kifejtette: két típusú megkeresés van. A dolgozók egyik fele otthonról dolgozik és az izoláció miatt szorong, míg a dolgozók másik részének viszont ki kell mennie dolgozni, mert olyan munkakörben dolgoznak, és ők pedig emiatt szoronganak.

A foglalkozásegészségügy területén pedig a cégek sokszor abban kértek segítséget a szolgáltatótól, hogy segítsenek a pandémiás terv kialakításában, valamint a munkahelyi folyamatok átalakításában annak érdekében, hogy a munkavállalók a lehető legkisebb fertőzési kockázattal nézzenek szembe. Ki, mikor jöjjön be dolgozni, milyen eszközöket és mennyit rendeljenek, hogyan és kiket szűrjenek – sorolta Spányik András, hogy milyen kérdésekkel keresték meg őket az ügyfelek.

spányik dr
Zajlik a távkonzultáció a Doktor24-nél.

Tartósan velünk maradhat

Kovács Tibortól arról számolt be lapunknak az új rendszer elnyerte a szakorvosok tetszését is. Az első néhány hét fontos hosszú távú tanulsága az intézmény számára, hogy az orvosok azt kérték: később is maradjon fent ez a lehetőség. Többen azt emelték ki, hogy mivel a gyermek a saját, otthoni környezetében maradt, ezért sokkal nyugodtabb volt, jobban viselte az orvos – beteg találkozót.

Van az a szerep, amit a távkonzultáció hosszú távon be tud tölteni

– emelte ki az orvosigazgató, akinek az elmondása szerint az orvosok visszajelzései alapján az online konzultáció hosszú távú fenntartása és további fejlesztése a cél.

Spányik András is úgy vélekedett, hogy az online konzultációs megoldások hosszú távon velünk maradhatnak. A Doktor24 orvosigazgatója szerint tagadhatatlan még mindig a személyes konzultációk fontossága, de az online konzultációk óriási előnye, hogy a földrajzi korlátok kevésbé számítanak, vagyis sok esetben ez a megoldás egy plusz lehetőség a szolgáltató és a páciens között. Másrészt az online térnek köszönhetően az orvosok is hatékonyabban kötik le az idejüket, nem kell például az utazással bajlódjanak, több rendelést bonyolíthatnak le ennek köszönhetően.

A cikk megjelenését a Doktor24 Csoport támogatta, amelynek gyermekintézménye a Svábhegyi Gyermekgyógyintézet.

tunezia
vihar zivatar omsz eső
régi bezárt hotel
vakcina_vilag_oltas
USA koronavírus Egyesült Államok Covid-19

Kiszámoló Zöld lakáshitel

Az MNB októbertől úgynevezett zöld lakáshitelt vezet be 200 milliárd forint kerettel, 25 évig fix, maximum 2,5%-os...

Alapblog Hülye voltam

Archívumunkból (2017): Mennyiszer hallottam ezt a szöveget barátoktól, spekiktől, befektetőktől. Egyszerű magyarázat...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
Online kurzus
Akár 100 000 Ft-tal elkezdhető, hosszú távú megtakarítási módszer.
Könyv
Alapmű mindenkinek, akit érdekel a tőzsde világa.
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Infostart.hu
2021.09.07
Sustainable World 2021
2021.09.21
Hiventures - Portfolio Vállalati Tőkefinanszírozás 2021
2021.09.08
Business and Finance Summit 2021 - CFO of the year
2021.09.15
Property Investment Forum 2021
USA koronavírus Egyesült Államok Covid-19