
Még az idei évben indiai munkavállalók, 80 sofőr és 2 diszpécser kezdhet dolgozni a Waberer’s International kötelékében, miután elkezdődött a jelentkezők kiválasztása, és hamarosan indul hazai vizsgáztatásuk is. Jelen pillanatban Magyarországon, illetve Európában sem a vállalatok, sem az érdekképviseletek nem értek el átütő sikert annak érdekében, hogy a kamionos szakmát megfelelő rangra tudják emelni, és a fiatalok között is népszerűbbé válhasson, így biztosított legyen az utánpótlás. A kiöregedő gépjárművezetői társadalom, az ennek következtében is nagyarányú pályaelhagyás mellett a kereslet folyamatosan nő a szállítás iránt, évről évre közel két számjegyű a növekedés a piacon.
Ez egy olyan vákuumot eredményez, amit nem lehet csak a bérekkel kezelni
- mondta el Barna Zsolt, a Waberer's International Nyrt. vezérigazgatója.
A cégvezető szerint mindezt részben az is magyarázza, hogy a közvélekedéssel ellentétben a kamionsofőrök munkája egyáltalán nem könnyű. „Maga a kamionvezetés egyre könnyebb feladattá válik, nagyon sokat fejlődött a technika, hatékony vezetéstámogató rendszerek, valamint GPS segíti a munkát, de a vezetéssel járó stressz itt is jelen van, különösen a nemzetközi utakon. A le- és felrakó pontokon is komoly stresszhelyzettel szembesülnek a kollégák, itt is jelen van a munkaerő-hiány, ezért a várakozási idők növekednek, illetve sok helyen rakodásra kényszerítik a járművezetőket. Más szükségleteik sincsenek kielégítve, a szociális igények, a parkolási körülmények nem megfelelők egész Európában.”
Lehetőség a külföldieknek is
Egy ilyen helyzetben minden fuvarozásban tevékenykedő cég igyekszik a kevés rendelkezésre álló, és jelentkező hazai sofőrnek érdemi, meggyőző ajánlatot adni. A Waberer’s ugyanakkor – más, vezető európai vállalathoz hasonlóan – a harmadik országból érkező munkavállalóknak is lehetőséget ad.
A Waberer’s csoport továbbra is alapvetően a magyar és a régiós gépkocsivezetőkre számít, az állomány döntő többségét magyarok teszik ki. Viszont a vállalat növekedésének elég komoly korlátja, hogy nem tudunk kellő számú járművezetőt pótolni a régióban.
Közép- és hosszú távon a vállalat növekedésének jelentős gátja, hogy ezek a munkaerőpiacok – például a szerb, ukrán piac - is kezdenek kiürülni. Nagyon komoly verseny mutatkozik az ukrán sofőrökért, ez a háború ellenére is fennáll. A szerb gazdasági fejlődés is magával hozza, hogy előbb-utóbb elfogy az ottani munkaerő, hasonló a helyzet Romániában is. Próbáltunk keresni olyan területeket, munkaerőpiacokat, ahol hosszabb távra tudunk tervezni, ezért kezdtünk el az indiai gépjárművezetőkkel dolgozni. Ez Európában nem példa nélküli, a legnagyobb versenytársainknál, a lengyel és litván cégeknél is több nemzet gépjármű vezetőiből válogatnak és elkezdtek indiaiakat is foglalkoztatni” – fejtette ki a vezérigazgató.
Felkészültek és tapasztaltak
Az indiai munkavállalókkal kapcsolatban Európa-szerte sok pozitív tapasztalat van már.
Felkészültségük, munkamoráljuk is olyan, hogy több gazdasági ágban, több területen is szívesen foglalkoztatják őket. Ráadásul Indiában nagy hagyományai vannak a nemzetközi munkavégzésnek, ezért aránylag könnyen lehet találni olyan jelentkezőket, akik a világ egyes tájain, vagy akár a szűkebb régióban végeztek már fuvarozási feladatokat – a Waberer’s is ilyen munkavállalókkal kezd most dolgozni. A szakértelmük tehát megvan, ennek ellenére a helyi viszonyok megismerése és a jogszabályi előírások betartása érdekében Magyarországon tanfolyamokon kell részt venniük, az európai vezetéssel kapcsolatos gyakorlatot kell szerezniük, meg kell ismerniük a munkavédelmi és egyéb előírásokat.
A munkavállalók kiválasztása már megtörtént tavaly év végén, sőt, magyar kollégák részvételével vezetéstechnikai szűrésen is túlestek a jelentkezők.
Mivel angol nyelven kell kommunikálni ezekkel a kollégákkal, angol nyelvű szakmai interjúra is sor került. „Ezt követően a vízumok, illetve a munkavállalási engedélyek intézése tart április közepéig, majd folyamatosan fognak érkezni a leendő kollégák május első hetéig. Meg kell szerezniük a gépjárművezetéshez szükséges kártyát, illetve átesni a szükséges PÁV vizsgálatokon. Emellett párhuzamosan elkezdődik egy belső képzési folyamat, amely azt jelenti, hogy legkorábban július közepén, végén tudnak munkába állni. Elsőként tapasztalt, magyar sofőrökkel járnak majd fuvarokra, nyár végétől, szeptembertől kezdve pedig már önállóan is tudnak dolgozni a Waberer’s kereti között.
Vizsgázniuk kell
Természetesen az engedélyeztetési eljárásoknak, az egyes vizsgáknak, tanúsítványok megszerzésének komoly jelentősége van.
Ahhoz, hogy egy harmadik országbeli munkavállaló az EU-n belül fuvarozási tevékenységet végezhessen, ugyanazokat a jogosultságokat kell megszereznie, ugyanazokat az engedélyeket kell kiváltania, mint egy magyar jelentkezőnek.
Ha ezek a sofőrök Magyarország területén kezdenek tevékenységbe, akkor egyszerre kell megfelelniük a magyarországi szabályoknak és az EU-s szabályoknak. Pályaalkalmassági vizsgálaton kell átesni, illetve kell egy olyan vezetői engedély, amelyet Magyarország is elismer – mondta el Benedek Szabolcs, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont ügyvezetője.
A szakember kifejtette: a pályaalkalmassági vizsgálat során pszichológus beszélget el a jelentkezővel, illetve speciális gépeken kell alkalmassági képességi feladatokat elvégeznie. Itt többféle pszichológiai vizsgálat, figyelemteszt kerül a jelentkező elé, amelyek azt hivatottak feltárni, hogy az aspiráns alkalmas-e a hivatásos járművezetői szakmára.
Kiderül a vizsgálat során például az, hogy mennyire érzékeny a figyelemelterelésre, mennyire tűri a monotóniát. A vizsgálatot tolmács segítségével tudják nálunk igénybe venni az idegen anyanyelvű jelentkezők.
A vizsgálaton háromféle minősítés szerezhető: alkalmas, korlátozott ideig alkalmas, illetve nem alkalmas besorolás – igaz, utóbbi esetben van lehetőség újbóli vizsgálatra, ha valaki úgy érezné, hogy rossz napja volt és máskor több eséllyel indulhat.

Lehetősége van még a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál az EU-n belül szükséges - az alapképzésből és több vizsgatárgyból álló -, úgynevezett gépjármű-képesítési igazolvány megszerzésére is azoknak, akik az árufuvarozásban vagy a személyszállításban szeretnének dolgozni – a program előfeltétele a C kategóriás vezetői engedély megléte. A vizsgák egy része írásban, tesztlapon, másik része szimulátoron történik – az indiai jelentkezőknek itt is tolmács segítségével zajlik majd a megmérettetés – tette hozzá Benedek Szabolcs.
Nem állhat le a fuvarozás
A nemzetközi fuvarozás személyi állománya is egyre nemzetközibbé vált az utóbbi években, a jelenség tehát nem számít újnak. A folyamatok hátterében nem a bérezési megfontolások, hanem a szűkös munkaerőpiac és a nagyarányú kereslet ellentmondása feszül.
Egyre több esetben foglalkoztatnak külföldi, szinte minden esetben harmadik országos munkavállalókat a magyar vállalkozások.
Ez nem feltétlenül cégmérettől függ, hiszen előfordulnak olyan, a keleti országrészben, a határ mentén működő kisebb vállalkozások is, amelyek már hosszú ideje foglalkoztatnak például ukrán gépkocsivezetőket, elsősorban a keleti desztinációkban, hiszen a nyelvi problémák velük szinte azonnal megoldódnak” – mondta el Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs menedzsere. „Ebben természetesen a háborús helyzet most komoly fennakadásokat jelent, de összességében a problémát ez is jól megvilágítja, hiszen az ukrán háború kapcsán Magyarországon eltűnt ukrán gépkocsivezetők hirtelen nagyon mély űrt hagytak maguk után, őket is valamilyen módon pótolni kell.
Egészen biztos, hogy az egzotikusabb országokból érkező munkavállalókra is szüksége lesz a magyarországi közúti fuvarozóknak, hiszen a munkaerőhiány az egyik legsúlyosabb probléma ma az ágazatban.
Ez az elmúlt néhány évben már olyan mértéket öltött, hogy kapacitások leállítására kényszerültek egyes vállalkozások a sofőrhiány miatt” – tette hozzá.
Nem veszik el a munkát
Árvay Tivadar hangsúlyozta:
ezek a munkavállalók nem magyar dolgozók elől veszik el a kenyeret, hiszen ma is több tízezer olyan aktív korú magyar munkavállaló van, akik beülhetnének a volán mögé akár azonnal, mégsem teszik.
Van megfelelő jogosítványuk, sőt tachográfkártyájuk vagy GKI vizsgájuk is, ám ennek ellenére nem mennek el kamiont vezetni. Ennek számos oka lehet, ám vélhetően a munkakörülmények, a családtól távol töltött idő negatív hatása játszik közre, amelyet nem pótol a bérezés.” A kommunikációs menedzser hozzátette: a hazai sofőrtársadalom aktív tagjainak 40 százaléka is 50 évnél idősebb, mintegy 10-12 százaléka pedig 60 éves is elmúlt.
Mindez azt jelenti, hogy ők néhány éven belül elhagyják a pályát, ez pedig hirtelen egy tízezres nagyságrendű munkaerőhiányt generál majd.
Ezt mindenképpen pótolni kell, hiszen a mozgatott áruk nagyjából 80 százaléka a közutakon változtat helyet. Ha nem lesznek kamionok, amelyek az árukat elviszik, valószínűleg nagyon súlyos fennakadások lesznek az ellátási láncban. Kézenfekvő tehát a megoldás, hogy ahonnan csak lehet, képzett munkaerőt hozzunk az országba.”
A szakember szerint ehhez ugyanakkor arra is szükség lenne, hogy a munkába állásukat segítő adminisztráció a lehető legrugalmasabban történjen.
Például az idegenrendészeti eljárás vagy a szakmaspecifikus dokumentumok beszerzése, egyéb vizsgák is gyorsabban bonyolódhatnának. Ma még mindig nehézkesen megy többek között a jogosítványok honosítása, amelyre akár 2 hónapot is várhatnak a kérelmezők, mivel jelenleg kizárólag egyetlen kormányhivatal illetékes az ügyintézésben – említett példát Árvay Tivadar.
A cikk megjelenését a Waberer's International Nyrt. támogatta.
Fotó: Shutterstock / Getty Images
Hatalmas szerződéscsomaggal próbálják levenni Trumpot a lábáról a bahreiniek
Boeing repülőket és amerikai szervereket vásárolnak.
Növekedéssel zárták az első félévet a magyar alapok, sok pénz ment abszolút hozamú befektetésekbe
Közzétette júniusi statisztikáit a BAMOSZ.
Vasököllel venne revansot Trumpon az Európai Unió bővülő országhada
Egyre többen borítanák az asztalt a vámháború miatt a legfájdalmasabb gazdasági csapással.
Lázár János bejelentette: helytállási pénzt kapnak azok, akik a vihar elhárításán dolgoztak
"Most már csak a hétköznapokban kell ugyanígy helytállni."
Szíria az ENSZ Biztonsági Tanácsának az összehívását kéri az izraeli légicsapások miatt
Megvitatnák a következményeket.
Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
Túlfeszítette a húrt Brüsszel, belháború indult az uniós pénzek miatt
Ursula von der Leyen terve az új hétéves költségvetésről egyelőre csak feszültségeket hozott felszínre.
Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt
Meglepő listát tett közzé a Lázár János vezette minisztérium.
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
Így harcol a sok turistával Barcelona és Dubrovnik
Amennyire jövedelmező ágazat a turizmus, akkora problémát okoz, ha elburjánzik: Barcelona vagy Dubrovnik bőven tudna mesélni, mivel jár a túlturizmus. A népszerű lokációknak mind megvan... Th
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
SPB: Szigorító intézkedések és növekvő infláció határozhatja meg a román kötvénypiacot a közeljövőben
A román kötvénypiacot a közeljövőben várhatóan egyrészt a növekvő infláció, másrészt a költségvetési hiány csökkentésére irányuló szigorító intézkedések határozzák meg. A kis
Végre kimondták: nem kell tovább fenntartani a projekteket
Miközben sok pályázó már túl van a projektje fenntartásán, a Hatóság csak most tisztázta a legfontosabb kérdést.
Miért nem emelkedik mindig az infláció, ha vámot emelnek?
Súlyos inflációt jósoltak az elemzők, amikor Donald Trump áprilisban bedurrantotta a vámháborút, és jogosan: a vámok növelik az importált termékek árát, ami végső soron a... The post Mié
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Tíz év alatt a magyar gazdagok végre felzárkóztak az EU-hoz
Hogyan oszlott el az elmúlt évek vagyongyarapodása a magyar háztartások között?
Vége a pénzesőnek? Fájni fog a kiszivárgott EU-s agrárreform
Teljesen más világ jöhet, ha megvalósulnak a brüsszeli tervek.
Pokoli hónapok után vérszegény időket várnak az elemzők
Érkeznek a második negyedév amerikai vállalati beszámolói.
