
Jelenleg milyen tényezők befolyásolják leginkább a vásárlási döntések meghozatalát, továbbra is érezhető a megfontoltabb attitűd? Milyen változások láthatóak, a termékek ára mellett mennyire kezd erőteljes szemponttá válni például azok származási helye?
Kazatsay Eszter: Az elmúlt időszak gazdasági kihívásai jelentős átrendeződést eredményeztek a kereskedelemben. A fogyasztói kosarak az utóbbi fél évben szemmel láthatóan átalakultak, ami részben az áremelkedések hatására történt. Ennek folyományaként a hangsúly érzékelhetően eltolódott a sajátmárkás és olcsóbb termékek irányába, nagyobb az akciók iránti igény, valamint érezhető bizonyos „luxuscikké” vált termékkategóriák keresletének visszaesése. A magyar termékek iránti kereslet ezzel párhuzamosan jelentősen megnőtt, egyre fontosabb a származási hely, amelyet a Magyar Termék év végi felmérése is megerősít. E szerint a vásárlók 96%-a kifejezetten keresi a hazai termékeket az üzletek polcain.
Benedek Eszter: A hazai fogyasztók mindig is árérzékenyek voltak, az utóbbi hónapokban pedig különösen, hosszú évek munkájával azonban sikerült elérni, hogy a döntést befolyásoló tényezők TOP 3-as körébe „megérkezett” a magyar eredet. Mindez azt mutatja, hogy ebben a rendkívül árérzékennyé vált környezetben is értékes a vásárlók számára, hogy a termékek hazánkból származnak. Olyannyira, hogy az online, 16 ezer fős kutatásunk eredményei alapján a vásárlók több mint fele picivel többet is hajlandó fizetni a magyar termékekért az import árukhoz képest. Ezt nagyon komoly eredménynek tartom.

A beszerzés során melyek a legfontosabb szempontok, a választék mekkora része származik magyar beszállítóktól? A Penny hány sajátmárkás terméket forgalmaz és ezek közül mennyi viseli a Magyar Termék jelölést?
K.E.: Évek óta azon dolgozunk, hogy még tovább tudjuk növelni a magyar termékek számát az üzleteinkben. A kiváló minőségű termékek biztosítása mellett a minél kedvezőbb árazás is kiemelten fontos számunkra, ennek érdekében folyamatosan tárgyalunk a beszállítóinkkal, hogy a vásárlók a lehető legjobb ár-érték arányú termékeket találják meg a polcainkon. Mivel erős és kiváló, nagyrészt hazai termelőkből álló beszállítói körrel rendelkezünk, ezért a Sissy sajátmárkás termékportfóliónkat 100%-ban magyar gazdaságokból származó árucikkek alkotják. A megújuló termékcsaládunk kizárólag Magyar Termék védjegyes árucikkeket ölel fel, ez több mint 100 tejtermék. Emellett a „Kedvenc Hentese” friss hús sajátmárkás termékcsaládunk szintén csak védjegyes termékeket tartalmaz, ami 35 árucikket jelent.
A jelenlegi árversenyben milyen előnyt jelent, ha egy terméken megtalálható a Magyar Termék jelölés? A védjegyhasználatnak milyen közvetlen hatása van a vásárlókra és a hazai vállalkozások számára?
B.E.: Az elmúlt évek viszontagságai között minden vállalat arra törekedett, hogy a beszállítói láncait a lehető leginkább lerövidítse, és csökkentse a lehetséges kockázati pontok számát. Ezzel a folyamatátalakítással olyan biztonság teremthető, amely egyszerre előnyös a vállalat és a fogyasztói számára, ráadásul erősíti a piaci jelenlétet.
A kiskereskedelemben pedig aligha lenne ennek jobb megoldása, mint a termékportfólión belül a belföldi, hazai eredetű áruk és ezzel párhuzamosan a hazai beszállítók minél nagyobb aránya.
Ez a törekvés a fogyasztói igényekkel is egybeesik. A változás egyik egyértelmű mozgatórugója, hogy a magyar vásárlók az említett árérzékenység mellett egyre tudatosabbá válnak, és nem csak a minőség terén. Tudják, hogy a belföldi termékekben bízhatnak, de immár egyre nagyobb jelentősége van annak is, hogy ha belföldi árut emelnek le a polcokról, azzal a fenntarthatóság irányába is tesznek egy lépést. Fontos kiemelni továbbá, hogy minden egyes magyar termék mögött hazai munkahelyek állnak. A hazai termékek választásával a hazai gazdaságot támogatjuk.
Mára a Penny rendelkezik a legtöbb sajátmárkás védjegyes termékkel a hazai diszkontok közül, hogyan kezdődött az együttműködés? Miben rejlik a Magyar Termék védjegy ereje?
K.E.: 2012 óta dolgozunk együtt, kezdetben csak a védjegyeket tüntettük fel a sajátmárkás termékeinken, idővel pedig a kiváló magyar termékek iránti elkötelezettségünk az áruházi kommunikációban is megjelent. A következő mérföldkövet 2019-es év jelentette, ugyanis ekkor ismerték el erőfeszítéseinket első ízben „A legtöbb védjegyes sajátmárkás terméket forgalmazó üzletlánc” kereskedelmi nívódíj különdíjával. Az azóta eltelt időszakban számos promócióval erősítettük a kötelékünket, amely megkoronázásaként 2022-ben elnyerhettük a Magyar Termékekért Kereskedelmi Nívódíjat. Több mint 500 termékünk viseli már a védjegyet, úgy gondoljuk, hogy ezek és valamennyi magyar termék folyamatos kiemelése jelentősen hozzájárul a fogyasztói tudatosság növeléséhez.

B.E.: Az egészen nyilvánvaló, hogy a kialakult gazdasági helyzet hatalmas kihívás elé állítja a gyártókat, ilyenkor természetes reakció, hogy a cégek próbálják csökkenteni a költségeiket, ami elsőként általában a marketingbüdzsét érinti. Ez nem mindig bizonyul megfelelő döntésnek, a gazdasági depresszió hatásai még inkább felerősödhetnek, ami újabb problémák kialakulásához vezet. Ilyenkor nyújthat kézzelfogható segítséget a „Vedd a hazait! Védd a hazait!” kampány és a Magyar Terméknél lévő tudás, illetve a védjegyhasználók által felépített közösség ereje.
A tagok révén a Magyar Termék mára a hazai piac megkerülhetetlen együttműködő szervezetévé vált, ahol a marketing terén rendkívül hatékonyan lehet dolgozni.
A partnereink olyan kampányokban vehetnek részt és olyan fókuszt kaphatnak ezáltal, amelyet máshol csak sokkal nagyobb költségráfordítással érhetnének el. Ez egyértelműen versenyelőnyt biztosít a védjegyhasználóink számára. Az évek során az egyik legjobb viszonyt sikerült kialakítani a Pennyvel, ma már igazán széleskörű az együttműködésünk. Rendszeresen tudunk közös kampányokat szervezni, amelyre az éppen futó nyereményjátékunk is nagyszerű példa. "A hazai mindig nyerő!" egy olyan egyedülálló projekt, amely során április 12. - május 4. között a heti nyertesek 15 percig pakolhatják tele a kosarukat védjegyes termékekkel és mindezt ajándékba kapják.
Milyen termékekkel és milyen mértékben bővült a jelölt termékek listája? Hány védjegyhasználó és hány védjegyes termék van ma forgalomban? Mekkora ezek ismertsége és jelentősége a hazai gazdaságra nézve?
B.E.: A védjegyünk támogatott ismerete több mint 95%-os, de a Magyar Termék spontán ismertsége is nagyon erős, több mint 40%-os. A gyártók között is egyre nagyobb a népszerűségük, amire a legjobb példa, hogy 2020 óta 30%-kal nőtt a védjegyhasználók száma, ma már meghaladja a 230-at. A védjegyhasználó cégek bővülése mellett 2022. a kampányok számában is rekordév volt. Védjegyhasználóink több mint 5200 védjegyes terméket állítanak elő és összárbevételük tavaly év végén már meghaladta a 2650 milliárd forintot, összességében pedig 50 455 ezer embert foglalkoztatnak. A célunk, hogy idén újabb lépést tegyünk előre, és gyártóink összforgalma megközelítse, akár el is érje a 3000 milliárd forintot. Ez nem csak egyszerű növekedés lenne, hanem azt is jelentené, hogy a tagjaink pénzügyileg stabilabbá tudtak válni.
Milyen eszközökkel lehet felkelteni a fogyasztók érdeklődését? Hogyan tapasztalják, ezek az aktivitások mennyire működnek hatékonyan a vásárlók szemléletének alakításában?
K.E.: A visszajelzések alapján a vásárlók fontosnak tartják a hazai termékek széles választékát az üzletekben, a feladatunk ennélfogva egyértelmű, ugyanis a középpontban az edukáció és a magyar termékek iránti tudatosság növelése áll.
A Magyar Termékkel évente megrendezett közös promóció egyébként rendkívül sikeres, ami remek visszaigazolást ad arról, hogy jó úton haladunk, ezek az összefogáskampányok pedig a legszélesebb integrációban kerülnek el a fogyasztókhoz.
A visszajelzések szerint a vásárlóközönség ismeri is ezeket a kampányokat, hiszen közel 50%-uk kifejezetten az üzletlánci akciókból tájékozódik ezekről a lehetőségekről. A fogyasztók érdeklődését a hetente megjelenő akciós újságunkban a Magyar Termék védjegyek feltüntetésével, különböző kampányokkal és áruházi kihelyezéssel tudjuk felkelteni, emellett mobilalkalmazásunkban, valamint webes és közösségi média felületeinken is rendszeresen beszámolunk a Magyar Termék akciókról, hogy ezzel is formáljuk a vásárlói szemléletet. A kihívás most leginkább abban rejlik, hogyan tudjuk bővíteni a termékek körét és a kulcsüzenetek továbbítását.
Milyen olyan támogatói programokhoz kapcsolódik még a Penny, amely a szektorban érintett kisvállalkozásokat segíti?
K.E.: Szoros kapcsolatban állunk a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával is. Örülünk neki, hogy már a legkisebb korosztálynál is elkezdődött a szemléletformáló edukáció, és ennek mi is aktív részesei lehetünk. Emellett rendkívül büszkék vagyunk saját kezdeményezésünkre, a „Girbe-gurba” fantázianévvel ellátott termékeinkre, amelyek magyar gazdáktól érkező, nem szabványos méretű, formájú, de teljes beltartalmi értékkel rendelkező zöldségek és gyümölcsök. A márka életre hívása több szempontból is jótékony hatású, hiszen nemcsak a gazdaságos bevásárlást, hanem a hazai termelőket is támogatjuk ezzel, akik a nem első osztályú termékek átvétele révén mentesülhetnek a selejtezés alól.
Fotók: Penny
A cikk megjelenését a Penny támogatta.
Euroszkeptikus jelölt vezet a román elnökválasztás első fordulójában
Az exit pollok szerint George Simion vezet.
Így érkezett meg a szupercella Magyarországra: tomboló vihart, látványos jelenségeket hozott
Egy karimás szupercellát is lencsevégre kaptak.
Trump kerek perec kimondta: eljöhet az idő, amikor "felhagy a békeközvetítéssel"
Egyelőre nem árulta el, mikor dönthet így.
Trump egy csapásra megszabadult 15 ezer alkalmazottól
Ezrek távoztak önként a minisztériumtól.
Donald Trump meglepő kijelentést tett a kínai vámokról
Egy ponton hajlandó lehet csökkenteni a vámokat.
Pusztító támadást indított Moszkva, erős üzenetet küldött a Kreml – háborús híreink vasárnap
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Nyugaton van még a pénzügyi világ nagyja
Ugyan a top helyekre már bőven odaférnek ázsiai városok, de azért a legfontosabb pénzügyi központok még mindig Nyugaton vannak. Az e heti ábránkon csak az...
The post Nyugaton van még a pénz
A legjobb és legrosszabb pénzügyi döntések szülőként
A Bankmonitor legújabb videójában a szülők pénzügyi döntései volt a téma. A pénzügyi szakértők és gyakorló szülők saját tapasztalataik, ismereteik alapján vitatták meg miért is olyan
Üdvözlünk mindenkit! (HAH Majális 2025)
A HOLD After Hours legénysége az Akváriumban ünnepelte a podcast öt évét, egyben búcsúztatta a szezont. Balázs és Zsolt mellett a színpadon Zsiday Viktor, Móricz...
The post Üdvözlünk minde
Klímakérdés: hol érdemes most ingatlant venni?
Ingatlanpiac és klímaváltozás: hol értéktelenedik el a tengerpart, és hol erősödik a dombtető? Mostanra a klímaváltozás nemcsak környezeti kérdés, hanem egyre inkább gazdasági és befekte
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő, komplex átalakulás. Különösen igaz ez akkor, ha az ERP rendszer külfö
Az ünnep, ami tragédiából született
Leáll ma az ország, a nemzet egyként ünnepli a zsinórban harmadik csonka hetet. Május 1. a Munka ünnepe, amit legtöbben a virsli-sör-majális szentháromsággal azonosítanak, pedig...
The post Az
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének deregulációs intézkedései
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége, illetve annak új vezetője jelentős irányváltást hozna a hivatal eddigi működésébe.
SPB: Jól teljesített az első negyedévben a kínai GDP
Lendületesen indította az idei évet Kína gazdasága, az amerikai vámrendeletek azonban várhatóan jelentősen visszafogják majd a teljesítményt. Az ország vezetése célzottan igyekszik ösztön


- Vészharang kondul: elképesztő számok mutatják a magyar gazdaság mélyrepülését
- Aszódi Attila: mi vezetett a történelmi áramszünethez az Ibériai-félszigeten?
- Borzasztó rossz GDP-adat érkezett! Ismét visszaesett a magyar gazdaság
- Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
Dermesztő GDP adat érkezett - merre tovább, Magyarország?
A jelenlegi adatok szerint sereghajtók vagyunk az EU-ban.
Nagyon fáj az árrésstop a boltoknak, de nekünk is fog
Nagy Márton elégedett az intézkedés hatásaival, a kereskedők kevésbé
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.