Megvan, mit hoz a debreceni BMW-gyár a magyar gazdaságnak
Örüljünk
"Mindenképp örvendetes, hogy a BMW Magyarországot választotta új gyárának helyszíneként. Az egymilliárd eurós beruházásnak lesznek érzékelhető gazdasági hatásai és előnyei Magyarország számára, azonban vannak lényeges kérdések, amelyek a beruházás kapcsán felmerülnek, elsősorban a rendelkezésre álló munkaerő tekintetében" - értékelte a bejelentést lapunknak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője.Szerinte a bejelentés azt bizonyítja, hogy a magyar gazdaság továbbra is népszerű a külföldi befektetők körében. Ezen belül mindenképpen kedvező fejlemény, hogy új név jelent meg az autógyártók szektorából, mégpedig a prémium szegmens szereplője.
Ahogyan arra a Portfolio is rámutatott cikkében, a BMW mai bejelentésével lényegében mindhárom német prémium autógyártó jelen lesz gyártási tevékenységgel Magyarországon (Audi, BMW, Mercedes).
Mivel a BMW is prémium gyártó, ezért a Magyarországon gyártott járműveket elsősorban külföldön fogja értékesíteni, ami ezáltal hazánk exportkapacitását növeli meg és javulhat a magyar export részaránya is, ahogyan felfut a termelés - folytatta a lehetséges gazdasági hatásokat a közgazdász.Egy általunk megkérdezett másik (név nélkül nyilatkozó) elemző gyors becslései szerint ha a gyár full kapacitás mellett üzemel, akkor éves szinten megközelítőleg 900 milliárd forintos árbevételt érhet el.
Mivel a hazai autógyártásban viszonylag alacsony a hozzáadott érték mértéke, ezért ez 250 milliárd forinttal emelheti a GDP szintjét, vagyis ez a GDP 0,5%-ának megfelelő hatással ér fel.
Kiszolgáltatottabbak leszünk?
Ennek kapcsán azonban egy veszélyforrásra is felhívta a figyelmet Virovácz. Jelenleg a magyar export egyharmada kapcsolható a járműgyártáshoz. A mostani bejelentés hatására viszont ez az arány akár 40%-ra is emelkedhet. Ez pedig rámutat arra a kockázatra, hogy a magyar gazdaság mennyire függ egyetlen szektor teljesítményétől. A tervezett beruházással tovább növekszik a magyar gazdaság kitettsége a nemzetközi gazdasági ciklusokra, az autópiac ugyanis érzékenyen reagál egy esetleges globális gazdasági lassulásra.Virovácz Péter szerint amellett, hogy a beruházás fontos és kedvező fejlemény, növeli a magyar gazdaság egyoldalúságát. Árnyalhatja ugyanakkor ezt a hatást, hogy nem csak hagyományos, hanem elektromos autókat is fognak gyártani Debrecenben a mostani bejelentés szerint. A külügyminiszter keddi bejelentése szerint a modern technológiának köszönhetően ugyanazon a gyártósoron fogják az elektromos és a hagyományos autókat is gyártani.
Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy ennek következtében óriási tudástranszfer kerül az országba, de fontos lépést jelent a magyar autóipar diverfizikációja szempontjából.
A járműipar meghatározó súlyát támasztja alá, hogy a feldolgozóipar termelésén belül már 30%-nál van a szektor aránya.
"Szintén pozitív fejlemény a német autógyártó helyszínválasztása, vagyis, hogy hajlandó volt a keleti országrészbe telepíteni gyártását. A BMW ezzel egy légüres térbe érkezik, a környéken nem található semmilyen klaszter, ezzel földrajzilag képes lehet kiegyensúlyozni a torz magyar ipari szegmenst" - magyarázta a szakértő. Az elemző itt felidézte, hogy korábban az Audi beruházása Győr városára, valamint a Mercedes választása Kecskemét városára komoly hatást gyakorolt, a foglalkoztatás, az oktatás, valamint a térség vonzereje szempontjából.
Egy ilyen beruházás kitörési pont lehet a térség számára
- mutatott rá.A legnagyobb kérdés
A legnagyobb kérdőjel, ami a beruházást övezi, az a felveni tervezett munkaerő. A mostani bejelentés szerint induláskor 1000 dolgozóval számol a gyártó, kérdés, hogy a mostani munkaerőhiányos helyzetben hogyan és hol találják meg őket. "Nyilván az ország keleti részében a tartalékok szempontjából kedvezőbb a helyzet, azonban a képzettség struktúrája rossz, mérnököket nagyon nehezen fognak találni" - mondta az elemző.A Portfolio rendszeresen foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy a munkaerő-tartalék szempontjából mely térségek állnak jobban. És vizsgálódásaink is alátámasztják a BMW döntését, ugyanis a hét magyarországi (NUTS-2) régió közül az (Debrecent is magában foglaló) észak-alföldi régióban áll rendelkezésre a legmagasabb munkaerő-tartalék, (tavaly év végi állapotok szerint) közel 150 ezer fő. De a közelben lévő észak-magyarországi régió is logikus munkaerőpiaci bázis lehet, ugyanis itt is 125 ezer hipotetikusan szóba jöhető fő áll vethető be. Fontos megjegyezni, hogy a rendelkezésre álló tartalék esetében komoly gondok lehetnek a képzettséggel és így a foglalkoztathatósággal. Könnyen lehet, hogy a versenyképes és magasabb fizetéssel a kisebb (és feltehetőleg alacsonyabb termelékenységű) magyar cégektől csábítja el a szakképzett munkaerőt.

"Komoly akadálya lehet a projekt előrehaladásának a megfelelő munkaerő megtalálása, de a német gyártó biztosan nem véletlenül döntött a térség mellett" - tette hozzá a szakértő, aki három lehetőséget vázolt erre vonatkozóan:
- az előzetes felmérés alapján meggyőződtek arról, hogy valóban rendelkezésre áll a térségben a megfelelő munkaerő, vagy
- az ország keleti szomszédaitól szipkáz el munkaerőt, vagy
- versenyképes bérezési struktúrával az országon belül csábít magához alkalmazottakat más cégektől, gyártóktól.
Az 1000 emberre vonatkozó kezdeti terv valószínűleg azzal függ össze, hogy a BMW kezdetben egy műszakos termelést fog folytatni, majd a kereslet felfutásával párhuzamosan futtathatja fel a termelést. Ebben az esetben 2-2,5-szer nagyobb munkaerőállomány is elképzelhető.
A legutolsó adatok szerint Magyarországon közel 177 ezren dolgoztak a járműgyártás területén, ami a feldolgozóiparon belül a legmagasabb.

Érdemes itt megjegyezni, hogy szinte napra pontosan két évvel ezelőtt jelentette be a Mercedes a legutóbbi gyárépítését Kecskeméten. Az akkori hírek szerint szintén 1 milliárd eurós beruházás után szintén 150 ezer autót gyártanának az üzemben, viszont 2500 emberrel. Ennek kapcsán Virovácz Péter úgy fogalmazott, hogy nem kizárt, hogy a BMW új gyára modernebb lesz és kevésbé élőmunka-igényes, de a túlnyomóan robotizált gyárakat nem hoznák valószínűleg Magyarországra, hanem azokat megtartanák Németországban.
Ezért a közgazdász azt valószínűsíti, hogy az új debreceni gyárban is az élőmunkán lesz a hangsúly a termelés során.
A Portfolio több cikkében is rendszeresen foglalkozott a Magyarországon tomboló munkaerőhiánnyal. Legutóbb alig egy hónappal ezelőtt írtuk meg az autóipar kapcsán, hogy a további bővülésnek gátat szabhat az állandósuló munkaerőhiány. A PwC felmérése szerint a rendelkezésre álló új szakképzett munkaerő hiánya a cégek növekedési kilátásaira is közvetlen hatással van, negyedük arról számolt be, hogy létszámgondok miatt utasított már vissza megbízást.A Portfolio saját körképe szerint a munkaerőhiány a feldolgozóiparban korlátozza a termelés növekedését. A szektorok közül az Eurostat felmérése szerint a feldolgozóipar küzd a legnagyobb problémával. Itt a cégek 80-90%-a mondja azt, hogy a munkaerőhiány a legnagyobb korlátja a termelés növekedésének. A statisztikai hivatal mérése szerint 24 ezer munkavállaló hiányzik a szektorból, ugyanakkor figyelembe véve a vállalati felméréseket, és azt, hogy a legtöbb embert foglalkoztató szektorról van szó, a leginkább óvatos becslés szerint is 100 ezer fő hiányozhat. A reálisabb kalkuláció szerint akár 200 ezer munkavállalót is fel tudna szívni a feldolgozóipar. A mostani bejelentés nemcsak a járműgyártásban, hanem a teljes feldolgozóipari spektrumban hozhat felfordulást és csak tovább fokozza a munkaerőpiaci feszültségeket.

A legjobbkor érkezik - Mennyit adhat a magyar gazdaságnak?
A beruházás a következő év második felében indulhat el, ami azért fontos időzítés, mert akkorra már kifut az uniós források hatása, amely jelenleg pörgeti a magyarországi beruházásokat - emelte ki Virovácz Péter.Ez a beruházás a beruházások oldaláról valamelyest képes lehet ellensúlyozni az uniós források kiesésének negatív hatását - hívta fel a figyelmet az elemző.
2019-ben a beruházás előkészítése a készletfelhalmozás oldalán jelenik meg a GDP-ben, majd az aktiválás után megjelenik beruházásként a statisztikában. Ez utóbbi 2020-ban várható.
Arra is kitért, hogy ez a beruházás önmagában nem csodaszer, nem képes teljesen ellensúlyozni a beruházási ráta várhatóan csökkenő trendjét. Pedig a beruházási ráta lényeges a jövőbeni növekedés szempontjából is, ugyanis a beruházási ráta 1 százalékpontos emelkedése 0,2 százalékponttal emeli meg a potenciális növekedést.
Egy másik elemző szerint az egymilliárd eurós beruházás (a korábbi Mercedes-gyár adataiból és hatásából kiindulva) megközelítőleg 100 milliárd forintos GDP-többlettel járhat a beruházás időszaka alatt. Ez 0,2%-os GDP-többletet jelent.
Vagyis a jelenlegi GDP-összeghez képest a következő négy évben, vagy az építkezés és a termelés beindulása, felfutása időzítésétől függően az új gyár 0,1%, majd 0,2%, 0,2% és újabb 0,2% többletet eredményezhet a magyar gazdaság teljesítményében.
Mekkora a beruházás?
Legutóbb két évvel ezelőtt a Mercedes jelentett be új üzemépítést. Az ottani kapacitás a jelenlegi 200 ezer autóról ennek hatására további 150 ezer autóval bővülhet. Az állam akkor 12,6 milliárd forintos támogatásról is döntött a projekthez.Ehhez képest a beruházás méretében hasonló lesz a BMW most bejelentett fejlesztése, ezúttal az állami támogatás mértékét nem részletezte a külgazdasági miniszter.
A BMW 150 ezer darabos gyártási tervét érdemes összevetni az Audi tavalyi számaival. Győrben közel 106 ezer autó készült el (az 1,965 millió motor mellett). A társaság épp a múlt héten jelentette be, hogy hivatalosan is elindult az elektromos motorok sorozatgyártása.
A BMW láthatatlan gyára Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója az MTI érdeklődésére azt mondta, a debreceni gyárban belső égésű és elektromos/plugin hibrid modellek is készülhetnek majd, akár egyazon gyártósoron. Pontos típusokat nem mondott, hiszen a gyár építése várhatóan 2019 második felében kezdődik, de közölte: a globális piacra fognak autót gyártani Magyarországon. Kiemelte, hogy a BMW-csoportnak kiterjedt beszállítói hálózata van Magyarországon, ezt az elmúlt években következetesen "láthatatlan gyárnak" nevezték. A kapcsolat ezekkel a cégekkel természetesen megmarad, hiszen a debreceni döntés mellett szólt az is, hogy a beszállítói kör egy része ebben az országrészben található - hangsúlyozta Salgó András. A kommunikációs igazgató nem részletezte, hogy jelenleg összesen hány magyarországi cég tartozik ebbe a beszállítói körbe, de egy 2013-as sajtóúton több mint 50 cégről beszéltek, és további több mint 40-et neveztek potenciális beszállítói partnernek. A beszállítói körben van például az az 1993-ban alapított békéscsabai Csaba Metál Zrt., ahol egyebek között a BMW i3-as elektromos autójához gyártanak alumínium váltóházat. A cég 2013-ban összesen 190 ezer darabra kapott megrendelést, ezt a mennyiséget a tervek szerint 7 év alatt kell legyártaniuk. A BMW egy másik hazai beszállítója a német tulajdonú egri ZF Lenksysteme Hungária Kft., amely kormányzástechnikai berendezéseket és más alkatrészeket készít személy- és haszonjárművekbe.
Videóban is összefoglaltuk, mit jelent a beruházás Magyarországnak:
Minden cikkünk a BMW keddi bejelentéséről és annak várható hatásáról:
Hajszálnyira a 100 ezer ponttól a BUX - Mi lesz ma a tőzsdéken?
Európában kis emelkedéssel indulhat a nap.
Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
Végveszélyben az ukrán erődváros, Kijev felpörgetné a legjobb fegyverének gyártását - Híreink az orosz-ukrán háborúról hétfőn
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Megtámadta Moszkvát Ukrajna, megállapodott Trump és Zelenszkij - Híreink az orosz-ukrán háborúról vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Példátlan támadás ért egy európai hajót, de most érkezett egy jó hír is
Rakétázás volt már korábban is, ilyen viszont még nem.
A természetbe való befektetés kihagyhatatlan lehetőség az EU számára
Ursula von der Leyen és Jessika Roswall véleménycikke.
Németország hűti legjobban a világot
Évi 201 ezer tonna fagyi külföldre - ezzel Németország messze a világ legnagyobb exportőre volt 2023-ban, a fagyi őshazájának tartott Olaszország a kanyarban sincs. Persze...
The post Németorsz
Magyar céget venni nem kell félnetek jó lesz
A magyarországi székhelyű gazdasági társaságok tulajdonosai számára az exit lehetősége gyakran egy külföldi befektetőnek történő cégeladás formájában testesült meg. A Magyar Állam azo
Az osztalék portfólióm - 2025. június
Pár darab AT&T-adtam el, mert kellett egy kis pénz, és kaptam pár osztalékot is, más említésre méltó dolog nem történt júniusban.VáltozásokAT&T (T) eladás: kb. a részvényeim 10%-
VIDEÓ! Miből látszik, hogy egy privát bankár profi a szakmájában?
Tegyük fel, hogy most ülsz le először tárgyalni a privát bankároddal. Befektetőként ilyenkor az a legfontosabb kérdés, hogy vajon rendelkezik-e azokkal a szakmai kompetenciákkal, amik szüksé
Az elektronikai hulladék globális problémája
Az elektronikai hulladék világszerte az egyik leggyorsabban növekvő hulladéktípus. 2022-ben 62 millió tonna e-hulladék keletkezett globálisan, és becslések szerint 2030-r
CSOK átvitele másik ingatlanra 2025-ben - Mit tehetsz eladáskor?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! CSOK átvitele másik ingatlanra 2025-ben - Mit tehetsz eladáskor? CSOK átvitele másik ingatlanra - így kerüld el a visszafizetést A Családi Otthonterem
Nem TBSZ brókerek Magyarországon
Már több mint 3 éve írtam a TBSZ-t ajánló brókerekről, amelyeket érdemes használni. Időközben sajnos a TBSZ adózása megváltozott, ezért arra gondoltam, hogy megnézem, van-e érdemes nem TB
Innovációtól az energiáig - 2025-ös vállalati pályázatok útikalauza
Az energetikai fenntarthatóság és az innováció kéz a kézben járnak a hazai pályázati palettán - ez az összefoglaló a cégek számára a releváns és legfontosabb programokat mutatja be.

Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)

- Végzetes háború törhet ki az USA és Kína között - Pillanatokon belül hatalmas fordulatra lesz szükség Magyarországon
- Bármelyik pillanatban elsöprő támadást indíthat a nagyhatalom – Nyakunkon az újabb pusztító háború?
- Kényszerszövetségesével bukhat Magyarország, Ursula von der Leyen megtalálta a kiskaput
- Nagy megszorításról döntött a magyar kormány
- Figyelem, napelemesek: holnap jön az új adatszolgáltatási kötelezettség
A nyugat-nílusi láz csak a kezdet, újabb egzotikus betegségek jöhetnek
Az invazív szúnyogfajok megjelenésével új kórokozók is felbukkanhatnak.
Lépett a kormány: elég segítség ez a legnagyobb veszéllyel küzdő gazdáknak?
10 milliárd forintos támogatással mentenék meg a nyarat.
Az energiatárolás nem csupán egy termék, hanem komplex szolgáltatás
Így termelj, tárolj és válj le a hálózatról egyszer és mindenkorra!
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.