Az EU következő ciklusra vonatkozó többéves pénzügyi kerethez (MFF) tett javaslatokról szavazott az Európai Parlament szerdai ülésén, melynek eredményei jó előképet adhatnak arra, hogyan alakulhat át az EU költségvetését 2028-tól.
Az EP szakbizottsága azt már korábban megállapította, hogy az eddigi források elégtelenek a felhalmozódó kihívások kezelésére és most az ezen a héten folyó viták is ekörül forogtak leginkább. Bár számos módosítót leszavaztak, végül
az Európai Parlament szerdán 317 igen, 206 nem és 123 tartózkodás mellett fogadta el javaslatát a következő ciklus költségvetéséről.
A szavazás után tartott sajtótájékoztatón Roberta Metsola, a Parlament elnöke, elmondta, hogy felvették a tempót, és komoly felhatalmazásuk van, mivel a 2024 júniusi EP választáson - ami Magyarországon az önkormányzati választásokkal is egybeesett - az eddigi legnagyobb szavazói részvétel volt.
Metsola szerint új megoldásokra van szükség és lehetőség szerint a forrásokat is bővíteni kéne, mert egyrészt ideális esetben az MFF-ből is képesnek kéne lenni kezelni egyes krízishelyzeteket, másrészről hamarosan el kell kezdeni a Covid-járvány idején felvett kölcsönök törlesztését, amik a jelenlegi ciklus szabályai szerint, 2028-tól egy-egy éves költségvetés akár 20%-át is elvihetik.
Bár most a stratégiai függetlenedés miatt újabb közös kölcsönfelvétel várható, alapvetően az MFF határozza meg, hogy az EU miből és hogyan tud gazdálkodni az adott hétéves ciklusban. Az összeg oroszlánrészét a tagállamok adják össze, akik a bruttó nemzeti jövedelemük (GNI) 1%-át fizetik be a közösbe. Ezt egészítik ki a saját uniós bevételi források, mint az egységes piacra bejövő termékek után fizetendő vámok, vagy például a tagállamok újra nem hasznosított műanyag csomagolóanyagok utáni hozzájárulása.
A jelenlegi bevételi struktúra lehetővé teszi, hogy az uniós költségvetés (MFF) mintegy 7%-át – a személyi kiadásokat is beleértve – az intézményrendszer működésére fordítsák, míg a fennmaradó 93% közvetlenül a tagállamokban élő polgárok javát szolgálja. A támogatások országon belüli elosztása ugyanakkor leginkább a nemzeti kormányok hatáskörébe tartozik.
Emellett bár a célok végleges kijelöléséért az Európai Bizottság felel, a döntés csak az Európai Parlament, illetve — az eddigi gyakorlat szerint még inkább — a tagállami vezetőket tömörítő Tanács jóváhagyásával születhet meg.
Míg a közvetlenül választott parlament nagyobb része jellemzően a források bővítését szeretné, addig a nemzeti vezetők egy része nem szívesen adna bele többet a közösbe, de a megszokott felállás a növekvő nyomás alatt változhat.
Abban már most is nagy az összhang az Bizottság és az EP-képviselők közt, hogy több forrásra van szükség, és azok lehívhatóságát jelentősen egyszerűsíteni kéne. Arra azonban, eltérő megoldások lehetnek, hogy ezt milyen úton érik el.
Sokáig azt lehetett hallani, hogy az EB a 2020-as járványhelyzet idején létrehozott Helyreállítási Eszköz (RRF) mintájára nemzeti tervezeteken keresztül, országonként használhatja fel a rendelkezésre álló keret legnagyobb részét, addig a Parlament friss döntése alapján komoly elvárásokat támaszt a költségvetés megreformálásával kapcsolatban.
A javaslat összeállításáért felelős Carla Tavares (S&D, Portugália) és Sigfried Muresan (EPP, Románia)
egyértelműen elutasították azt, hogy az eddig közös politikák kárára, 27 nemzeti költségvetéssé alakítsák át az MFF-et.
Bár a kohéziós politikában van mozgástér az kettős felhasználású (katonai és civil) beruházásokra, és az agrárpolitikát ki lehet jobban élezni a élelmiszer biztonság kérdésére, fontos célkitűzés, hogy az ezekre a területekre szánt források ne csökkenjenek.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a parlament ne lenne nyitott a területek átalakítására, máshogy összefésülésére, de Muresan szerint bármiféle reformnak három fő elvárást kell szem előtt tartani.
- Egyszerűsíteni és egységesíteni kell a különböző források lehívási folyamatát.
- Rugalmasabbá kell tenni az MFF egészét, hogy ne a fix részeinek csorbításával lehessen csak krízishelyzetekre reagálni.
- Jobban kell igazodni az uniós polgárok prioritásaihoz, amik jelenleg a biztonság és a versenyképesség kulcsszavaiban jelennek meg leginkább.
Mindebben fontos tényező lehet, hogy számos alkalommal került említésre a források helyi szinten történő kiosztása, mivel a jelentéstevők szerint a régiók, illetve a helyi önkormányzatok feltehetően jobb gazdái lehetnek az uniós forrásoknak, mint a más prioritásokat is szem előtt tartó kormányok.
Ez persze nem jelenti azt, hogy csorbítani szeretnék a tagállami vezetések jogköreit, de alapvetően az látszik, hogy az országok egyre nagyobb arányban fognának össze az európai zászló alatt. A Bizottság költségvetésért felelős biztosával, Piotr Serafinnal mindenesetre kifejezetten jó munkakapcsolatról számoltak be a jelentéstevők, aki szintén többször említést tett a régiós lehívásokról.
Ezen felül a kondicinalitás is nagy hangsúlyt kapott, amiről Muresan elmondta, hogy jelenleg elég homályosak a forrásbefagyasztások és a jogállamisági elvárások közti összefüggések. Ebben egyértelmű vonalakat kéne húzni, és átláthatóvá tenni milyen kötelezettségszegés milyen források megvonásában jelentkezik.
Szerinte erre azért van szükség, hogy például pont Magyarország ne játszhassa el a politikai "áldozat" szerepét.
Ettől függetlenül a forrásoknak fontos volna eljutni az emberekhez, így okos kondicionalitási mechanikákban gondolkoznak, amik a támogatások elosztási kompetenciáját vennék el a feltételeknek nem megfelelő kormányoktól, és az összegeket a közigazgatás alsóbb szintjein hívhatnák le.
Mivel Magyarországon kívül jelenleg nem folyik hasonló eljárás más tagállamok ellen, ez még talán elfogadható is lenne a Tanács többi tagjának, de az ezzel vagy az MFF egészével kapcsolatos döntések elfogadásához egyhangúságra van szükség a 27 állami vezetőt tömörítő testületben.
A kilátások mindenesetre sosem voltak ennyire kedvezőek. A Bizottság a Parlament és a Tanács többsége is hasonló irányba gondolkodik, annyira, hogy a képviselők szerint még a 1% befizetés mérsékelt növelésére is reális esélyt látnak.
Ennek ellenére nem a több forrásra helyezték a hangsúlyt, mert a kiadásokat elsősorban akkor van értelme növelni, ha a fölösleges költségeket már kiszedték a rendszerből.
Címlapkép forrása: EU
Kattant a bilincs az online csalók csuklóján: többszintű rendszerben csapolták a bankszámlákat
Több mint 300 millió forintot nyúltak le.
Itt a legfontosabb táblázat az Otthon Startról, már több ezren jelentkeztek a bankoknál
Három bank ment a 3%-os kamat alá, hétfőn befogadták az első hitelkérelmet is.
Heteken belül kifogy az amerikai kormány pénzéből Donald Trump – és ez csak a legkisebb gondja
Nagyon kemény szeptember vár az amerikai elnökre.
Megjött a figyelmeztetés: olyan háború jöhet, amely egy egész térséget dönthet romokba
Nem szabad, hogy ez nyílt konfliktussá fajuljon.
Az ChatGPT is Redditezik - Az AI ugyanonnan tájékozódik, ahonnan mi
Az AI csak rendszerezi és újracsomagolja azt a kollektív zajt, amit mi nap mint nap a netre hordunk, kicsit ijesztő is nézni, milyen forrásokból dolgozik.... The post Az ChatGPT is Redditezik - Az A
Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni
A bitcoinmágnás finnek
Ott voltam, amikor Kína hatodjára is betiltotta a Bitcoint - áll egy, a kriptós közösségben évek óta keringő mémen. Az ország egykor dominálta a bányászatot,... The post A bitcoinmágnás fi
Az osztalék portfólióm - 2025. augusztus
Emelkedett a portfólióm hozama, egyrészt az Altria osztalékemelése, másrészt a nulla hozamú Walgreens kivezetése miatt. Az utóbbi nem éppen az ideális módszer egy portfólió hozamemelésére.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k
Novo Nordisk - elemzés
Végre találtam egy európai céget, ami kiszámíthatóan fizeti és emeli az osztalékot. A Finvizen keresgéltem kereskedési célpontok után, és ott találtam rá. Megnéztem a számait és a chartj
Mi vált valóra a 25 évvel ezelőtti jóslatokból?
Évtizedes fogadások közül válogattunk, és megnéztük, mi vált közülük valóra. Nagyot futott az elmúlt évben a Polymarket, a decentralizált előrejelzési piac, mi is több anyagot... The pos
Walgreens Boots Alliance, Inc. - ennyi volt
Tegnapi hír, hogy A Sycamore Partners lezárta a Walgreens Boots Alliance, Inc. felvásárlását....Az akvizíció lezárultával a WBA törzsrészvényeinek kereskedése megszűnt, és azok többé
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.

