Az EU következő ciklusra vonatkozó többéves pénzügyi kerethez (MFF) tett javaslatokról szavazott az Európai Parlament szerdai ülésén, melynek eredményei jó előképet adhatnak arra, hogyan alakulhat át az EU költségvetését 2028-tól.
Az EP szakbizottsága azt már korábban megállapította, hogy az eddigi források elégtelenek a felhalmozódó kihívások kezelésére és most az ezen a héten folyó viták is ekörül forogtak leginkább. Bár számos módosítót leszavaztak, végül
az Európai Parlament szerdán 317 igen, 206 nem és 123 tartózkodás mellett fogadta el javaslatát a következő ciklus költségvetéséről.
A szavazás után tartott sajtótájékoztatón Roberta Metsola, a Parlament elnöke, elmondta, hogy felvették a tempót, és komoly felhatalmazásuk van, mivel a 2024 júniusi EP választáson - ami Magyarországon az önkormányzati választásokkal is egybeesett - az eddigi legnagyobb szavazói részvétel volt.
Metsola szerint új megoldásokra van szükség és lehetőség szerint a forrásokat is bővíteni kéne, mert egyrészt ideális esetben az MFF-ből is képesnek kéne lenni kezelni egyes krízishelyzeteket, másrészről hamarosan el kell kezdeni a Covid-járvány idején felvett kölcsönök törlesztését, amik a jelenlegi ciklus szabályai szerint, 2028-tól egy-egy éves költségvetés akár 20%-át is elvihetik.
Bár most a stratégiai függetlenedés miatt újabb közös kölcsönfelvétel várható, alapvetően az MFF határozza meg, hogy az EU miből és hogyan tud gazdálkodni az adott hétéves ciklusban. Az összeg oroszlánrészét a tagállamok adják össze, akik a bruttó nemzeti jövedelemük (GNI) 1%-át fizetik be a közösbe. Ezt egészítik ki a saját uniós bevételi források, mint az egységes piacra bejövő termékek után fizetendő vámok, vagy például a tagállamok újra nem hasznosított műanyag csomagolóanyagok utáni hozzájárulása.
A jelenlegi bevételi struktúra lehetővé teszi, hogy az uniós költségvetés (MFF) mintegy 7%-át – a személyi kiadásokat is beleértve – az intézményrendszer működésére fordítsák, míg a fennmaradó 93% közvetlenül a tagállamokban élő polgárok javát szolgálja. A támogatások országon belüli elosztása ugyanakkor leginkább a nemzeti kormányok hatáskörébe tartozik.
Emellett bár a célok végleges kijelöléséért az Európai Bizottság felel, a döntés csak az Európai Parlament, illetve — az eddigi gyakorlat szerint még inkább — a tagállami vezetőket tömörítő Tanács jóváhagyásával születhet meg.
Míg a közvetlenül választott parlament nagyobb része jellemzően a források bővítését szeretné, addig a nemzeti vezetők egy része nem szívesen adna bele többet a közösbe, de a megszokott felállás a növekvő nyomás alatt változhat.
Abban már most is nagy az összhang az Bizottság és az EP-képviselők közt, hogy több forrásra van szükség, és azok lehívhatóságát jelentősen egyszerűsíteni kéne. Arra azonban, eltérő megoldások lehetnek, hogy ezt milyen úton érik el.
Sokáig azt lehetett hallani, hogy az EB a 2020-as járványhelyzet idején létrehozott Helyreállítási Eszköz (RRF) mintájára nemzeti tervezeteken keresztül, országonként használhatja fel a rendelkezésre álló keret legnagyobb részét, addig a Parlament friss döntése alapján komoly elvárásokat támaszt a költségvetés megreformálásával kapcsolatban.
A javaslat összeállításáért felelős Carla Tavares (S&D, Portugália) és Sigfried Muresan (EPP, Románia)
egyértelműen elutasították azt, hogy az eddig közös politikák kárára, 27 nemzeti költségvetéssé alakítsák át az MFF-et.
Bár a kohéziós politikában van mozgástér az kettős felhasználású (katonai és civil) beruházásokra, és az agrárpolitikát ki lehet jobban élezni a élelmiszer biztonság kérdésére, fontos célkitűzés, hogy az ezekre a területekre szánt források ne csökkenjenek.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a parlament ne lenne nyitott a területek átalakítására, máshogy összefésülésére, de Muresan szerint bármiféle reformnak három fő elvárást kell szem előtt tartani.
- Egyszerűsíteni és egységesíteni kell a különböző források lehívási folyamatát.
- Rugalmasabbá kell tenni az MFF egészét, hogy ne a fix részeinek csorbításával lehessen csak krízishelyzetekre reagálni.
- Jobban kell igazodni az uniós polgárok prioritásaihoz, amik jelenleg a biztonság és a versenyképesség kulcsszavaiban jelennek meg leginkább.
Mindebben fontos tényező lehet, hogy számos alkalommal került említésre a források helyi szinten történő kiosztása, mivel a jelentéstevők szerint a régiók, illetve a helyi önkormányzatok feltehetően jobb gazdái lehetnek az uniós forrásoknak, mint a más prioritásokat is szem előtt tartó kormányok.
Ez persze nem jelenti azt, hogy csorbítani szeretnék a tagállami vezetések jogköreit, de alapvetően az látszik, hogy az országok egyre nagyobb arányban fognának össze az európai zászló alatt. A Bizottság költségvetésért felelős biztosával, Piotr Serafinnal mindenesetre kifejezetten jó munkakapcsolatról számoltak be a jelentéstevők, aki szintén többször említést tett a régiós lehívásokról.
Ezen felül a kondicinalitás is nagy hangsúlyt kapott, amiről Muresan elmondta, hogy jelenleg elég homályosak a forrásbefagyasztások és a jogállamisági elvárások közti összefüggések. Ebben egyértelmű vonalakat kéne húzni, és átláthatóvá tenni milyen kötelezettségszegés milyen források megvonásában jelentkezik.
Szerinte erre azért van szükség, hogy például pont Magyarország ne játszhassa el a politikai "áldozat" szerepét.
Ettől függetlenül a forrásoknak fontos volna eljutni az emberekhez, így okos kondicionalitási mechanikákban gondolkoznak, amik a támogatások elosztási kompetenciáját vennék el a feltételeknek nem megfelelő kormányoktól, és az összegeket a közigazgatás alsóbb szintjein hívhatnák le.
Mivel Magyarországon kívül jelenleg nem folyik hasonló eljárás más tagállamok ellen, ez még talán elfogadható is lenne a Tanács többi tagjának, de az ezzel vagy az MFF egészével kapcsolatos döntések elfogadásához egyhangúságra van szükség a 27 állami vezetőt tömörítő testületben.
A kilátások mindenesetre sosem voltak ennyire kedvezőek. A Bizottság a Parlament és a Tanács többsége is hasonló irányba gondolkodik, annyira, hogy a képviselők szerint még a 1% befizetés mérsékelt növelésére is reális esélyt látnak.
Ennek ellenére nem a több forrásra helyezték a hangsúlyt, mert a kiadásokat elsősorban akkor van értelme növelni, ha a fölösleges költségeket már kiszedték a rendszerből.
Címlapkép forrása: EU
Megjött a figyelmeztetés: ordító jelei vannak, hogy Oroszország a NATO megtámadására készül, ugyanazt látjuk, mint a második világháború előtt
Lengyelország szerint egyértelműek a jelek, de még elkerülhető a legrosszabb forgatókönyv.
Rosszul áll az európai bankunió, szélesebb jogköröket szeretne az EKB
A kockázatok növekedésétől is tart az eurózóna bankfelügyelete.
Már csak egy hét, és jön a Portfolio AI & Digital Transformation rendezvénye!
Az utolsó helyek még kiadók.
Brüsszel talált egy 37,5 milliárd eurós fekete lyukat, most az EU jól betömi a léket
Valdis Dombrovskis uniós biztos vallott az Európai Bizottság nagy terveiről.
200 milliárd forinton túl – láthatatlan fájdalmak az Otthon Start száguldása mögött
A fogaskerekek nyikorognak, az ügyfelek frusztrálódnak.
A Google vezére szerint senki sem ússza meg, ha kidurran az AI-lufi
Figyelmeztet Sundar Pichai
Hasítanak a nyugdíjpénztárak és az egészségpénztárak, nagyon szép számok érkeztek
Új csúcsokat döntött az öngondoskodás.
Videó: szinte teljesen leégett Zágráb ikonikus épülete
Éveken át volt Európa legmodernebb irodaépülete.
Bruttó 687 100 forintra emelkedett az átlagkereset. Mennyi hitel törlesztésére elegendő ez az összeg?
A KSH adatai alapján szeptemberben 687 100 forintra nőtt a bruttó átlagkereset. Ez egy év alatt 9,5 százalékos emelkedést jelent. Mennyi lakáshitel törlesztésére elegendő egy átlagos fizeté
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Terézvárosi AirBnb tiltás: indul az országos lavina?
Mi lesz a rövidtávú lakáskiadással?
„Ami dollárban szuper hozam, forintban lehet nulla” – új szabályok diktálnak a befektetőknek
Sok mindent újra kell gondolni.
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

