
Az EU következő ciklusra vonatkozó többéves pénzügyi kerethez (MFF) tett javaslatokról szavazott az Európai Parlament szerdai ülésén, melynek eredményei jó előképet adhatnak arra, hogyan alakulhat át az EU költségvetését 2028-tól.
Az EP szakbizottsága azt már korábban megállapította, hogy az eddigi források elégtelenek a felhalmozódó kihívások kezelésére és most az ezen a héten folyó viták is ekörül forogtak leginkább. Bár számos módosítót leszavaztak, végül
az Európai Parlament szerdán 317 igen, 206 nem és 123 tartózkodás mellett fogadta el javaslatát a következő ciklus költségvetéséről.
A szavazás után tartott sajtótájékoztatón Roberta Metsola, a Parlament elnöke, elmondta, hogy felvették a tempót, és komoly felhatalmazásuk van, mivel a 2024 júniusi EP választáson - ami Magyarországon az önkormányzati választásokkal is egybeesett - az eddigi legnagyobb szavazói részvétel volt.
Metsola szerint új megoldásokra van szükség és lehetőség szerint a forrásokat is bővíteni kéne, mert egyrészt ideális esetben az MFF-ből is képesnek kéne lenni kezelni egyes krízishelyzeteket, másrészről hamarosan el kell kezdeni a Covid-járvány idején felvett kölcsönök törlesztését, amik a jelenlegi ciklus szabályai szerint, 2028-tól egy-egy éves költségvetés akár 20%-át is elvihetik.
Bár most a stratégiai függetlenedés miatt újabb közös kölcsönfelvétel várható, alapvetően az MFF határozza meg, hogy az EU miből és hogyan tud gazdálkodni az adott hétéves ciklusban. Az összeg oroszlánrészét a tagállamok adják össze, akik a bruttó nemzeti jövedelemük (GNI) 1%-át fizetik be a közösbe. Ezt egészítik ki a saját uniós bevételi források, mint az egységes piacra bejövő termékek után fizetendő vámok, vagy például a tagállamok újra nem hasznosított műanyag csomagolóanyagok utáni hozzájárulása.
A jelenlegi bevételi struktúra lehetővé teszi, hogy az uniós költségvetés (MFF) mintegy 7%-át – a személyi kiadásokat is beleértve – az intézményrendszer működésére fordítsák, míg a fennmaradó 93% közvetlenül a tagállamokban élő polgárok javát szolgálja. A támogatások országon belüli elosztása ugyanakkor leginkább a nemzeti kormányok hatáskörébe tartozik.
Emellett bár a célok végleges kijelöléséért az Európai Bizottság felel, a döntés csak az Európai Parlament, illetve — az eddigi gyakorlat szerint még inkább — a tagállami vezetőket tömörítő Tanács jóváhagyásával születhet meg.
Míg a közvetlenül választott parlament nagyobb része jellemzően a források bővítését szeretné, addig a nemzeti vezetők egy része nem szívesen adna bele többet a közösbe, de a megszokott felállás a növekvő nyomás alatt változhat.
Abban már most is nagy az összhang az Bizottság és az EP-képviselők közt, hogy több forrásra van szükség, és azok lehívhatóságát jelentősen egyszerűsíteni kéne. Arra azonban, eltérő megoldások lehetnek, hogy ezt milyen úton érik el.
Sokáig azt lehetett hallani, hogy az EB a 2020-as járványhelyzet idején létrehozott Helyreállítási Eszköz (RRF) mintájára nemzeti tervezeteken keresztül, országonként használhatja fel a rendelkezésre álló keret legnagyobb részét, addig a Parlament friss döntése alapján komoly elvárásokat támaszt a költségvetés megreformálásával kapcsolatban.
A javaslat összeállításáért felelős Carla Tavares (S&D, Portugália) és Sigfried Muresan (EPP, Románia)
egyértelműen elutasították azt, hogy az eddig közös politikák kárára, 27 nemzeti költségvetéssé alakítsák át az MFF-et.
Bár a kohéziós politikában van mozgástér az kettős felhasználású (katonai és civil) beruházásokra, és az agrárpolitikát ki lehet jobban élezni a élelmiszer biztonság kérdésére, fontos célkitűzés, hogy az ezekre a területekre szánt források ne csökkenjenek.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a parlament ne lenne nyitott a területek átalakítására, máshogy összefésülésére, de Muresan szerint bármiféle reformnak három fő elvárást kell szem előtt tartani.
- Egyszerűsíteni és egységesíteni kell a különböző források lehívási folyamatát.
- Rugalmasabbá kell tenni az MFF egészét, hogy ne a fix részeinek csorbításával lehessen csak krízishelyzetekre reagálni.
- Jobban kell igazodni az uniós polgárok prioritásaihoz, amik jelenleg a biztonság és a versenyképesség kulcsszavaiban jelennek meg leginkább.
Mindebben fontos tényező lehet, hogy számos alkalommal került említésre a források helyi szinten történő kiosztása, mivel a jelentéstevők szerint a régiók, illetve a helyi önkormányzatok feltehetően jobb gazdái lehetnek az uniós forrásoknak, mint a más prioritásokat is szem előtt tartó kormányok.
Ez persze nem jelenti azt, hogy csorbítani szeretnék a tagállami vezetések jogköreit, de alapvetően az látszik, hogy az országok egyre nagyobb arányban fognának össze az európai zászló alatt. A Bizottság költségvetésért felelős biztosával, Piotr Serafinnal mindenesetre kifejezetten jó munkakapcsolatról számoltak be a jelentéstevők, aki szintén többször említést tett a régiós lehívásokról.
Ezen felül a kondicinalitás is nagy hangsúlyt kapott, amiről Muresan elmondta, hogy jelenleg elég homályosak a forrásbefagyasztások és a jogállamisági elvárások közti összefüggések. Ebben egyértelmű vonalakat kéne húzni, és átláthatóvá tenni milyen kötelezettségszegés milyen források megvonásában jelentkezik.
Szerinte erre azért van szükség, hogy például pont Magyarország ne játszhassa el a politikai "áldozat" szerepét.
Ettől függetlenül a forrásoknak fontos volna eljutni az emberekhez, így okos kondicionalitási mechanikákban gondolkoznak, amik a támogatások elosztási kompetenciáját vennék el a feltételeknek nem megfelelő kormányoktól, és az összegeket a közigazgatás alsóbb szintjein hívhatnák le.
Mivel Magyarországon kívül jelenleg nem folyik hasonló eljárás más tagállamok ellen, ez még talán elfogadható is lenne a Tanács többi tagjának, de az ezzel vagy az MFF egészével kapcsolatos döntések elfogadásához egyhangúságra van szükség a 27 állami vezetőt tömörítő testületben.
A kilátások mindenesetre sosem voltak ennyire kedvezőek. A Bizottság a Parlament és a Tanács többsége is hasonló irányba gondolkodik, annyira, hogy a képviselők szerint még a 1% befizetés mérsékelt növelésére is reális esélyt látnak.
Ennek ellenére nem a több forrásra helyezték a hangsúlyt, mert a kiadásokat elsősorban akkor van értelme növelni, ha a fölösleges költségeket már kiszedték a rendszerből.
Címlapkép forrása: EU
Drónok miatt leállt a közlekedés egy nyugat-európai reptéren
Egyelőre nem teljesen világos, mi áll a háttérben.
Reagált a Fehér Ház Putyin meglepő ajánlatára: „meglehetősen jól hangzik”
Egyetért a két hatalom a kérdésben.
Nagy változás jön a magyar egészségügyben: a szakemberek szerint nőni fognak a várólisták több vizsgálat esetén is
Különösen az onkológiai vizsgálatok esetén.
Egyre forróbb a helyzet: a NATO kész szembeszállni az orosz légtérsértésekkel!
Veszélyben Európa biztonsága.
A NATO vezetőjével tárgyalt Zelenszkij: elmondta, milyen fegyverekre lenne sürgősen szükség Ukrajnában
Részletes listát adott át az elnök.
Személyi kölcsön vagy szabad felhasználású jelzáloghitel? Összehasonlítottuk őket
Nagyobb váratlan kiadás? Új tervek, megvalósítandó álmok? A finanszírozás kapcsán gyakran merül fel a kérdés: elég egy személyi kölcsön, vagy érdemes ingatlanfedezetet bevonni és szabad
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
