A magyar kormány szerdán hivatalosan is kérvényezte a „nemzeti menekülési záradék” (national escape clause) alkalmazását az Európai Bizottságnál
– erősítette meg Ujvári Balázs, az uniós végrehajtó testület szóvivője a Portfolio-nak.
A Bizottság napi sajtótájékoztatóján még csak öt tagállamot – Észtországot, Lengyelországot, Németországot, Görögországot – sorolt fel, akik már kezdeményezték az intézkedést, majd lapunk kérdésére jelezte, hogy időközben Magyarország kérelme is beérkezett.
A lépés azért is fontos, mert a romló gazdasági mutatók és a növekvő költségvetési hiány mellett Magyarország ellen jelenleg túlzottdeficit-eljárás van folyamatban, mivel az államadósság is meghaladja a stabilitási és növekedési paktum által előírt 60 százalékos szintjét, ahogy a költségvetési hiány is rendre magasabb volt az elmúlt években, mint az elvárt GDP-arányos 3 százalék.
Eközben viszont az Európai Unió fokozni akarja a tagállamok védelmi képességre fordítandó kiadásait, ami költségvetési mozgásteret igényel.
Emiatt Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke már március elején javasolta, hogy a tagállamok alkalmazzák a nemzeti menekülési záradékot, így anélkül növelhetik katonai kiadásaikat, hogy az EU-s fiskális előírásokat megsértenék.
Ugyan Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter üdvözölte a bejelentést, azt nem lehetett tudni, hogy Magyarország hivatalosan is aktiválja-e a klauzúlát. Most viszont ezt megtették szerdán.
A magyar kormány lépése összhangban van az Európai Bizottság által korábban javasolt Readiness 2030 tervvel, amely célul tűzte ki az európai védelmi képességek megerősítését és a tagállamok védelmi kiadásainak növelését. A nemzeti menekülési záradék alkalmazásának engedélyezése lehetővé tenné Magyarország számára, hogy
szigorúan csak a védelmi beruházásokat kizárja a költségvetési hiány számításából, ami nagyobb költségvetési mozgásteret tesz lehetővé a kabinetnek.
A nemzeti menekülési záradék engedélyezi, hogy Magyarország évente akár 1,5%-kal növelje védelmi kiadásait a GDP arányában, anélkül hogy megsértené az SGP által előírt 3%-os költségvetési hiányküszöböt.
Ez a kivétel négy évig, 2025-től 2028-ig alkalmazható, és célja, hogy uniós szinten összesen mintegy 650 milliárd eurónyi többletforrást szabadítson fel a védelmi beruházásokra.
Bár a lazítás értelmében csak a védelmi kiadásokat lehet kihagyni az uniós hiányszámításból, így is fiskális mozgástérhez jut a kormány. Ugyan Brüsszel hivatalos indoklása szerint a kedvezmény a hadiipari fejlesztések és beszerzések finanszírozásának könnyítésére szolgál, de a gyakorlatban ez közgazdaságilag azt jelenti, hogy az így kiszélesedett mozgásteret más, tetszőleges kiadásokkal töltheti fel.
a 2025-ös költségvetésben a GDP 2 százalékát tervezték a honvédelemre fordítani, ami most így részben kikerülhet az uniós szabályok szerinti hiányszámításból.
A kormány várhatóan ezt a szabadabb mozgásteret ki is használhatja, mivel a szerdán megjelent, várakozásokat mélyen alulmúló első negyedéves GDP-adatok is mutatják, a magyar gazdaság nem tud növekedési pályára állni, így ösztönző intézkedésekre lehet szükség.
Nagy Márton nemzetgazdasági április közepén ismertette, hogy a 2025-ös költségvetési hiány várhatóan 4% körül alakul, szemben az eredetileg tervezett 3,7%-os céllal. A legfrissebb, március végi államháztartási adatok szerint jelentősnek mondható, 831,2 milliárd forintos hiánnyal zárta a hónapot a költségvetés.
Így három hónap alatt teljesült az éves pénzforgalmi deficitterv 62%-a teljesült.

Noha ez magas szint, az idei büdzsé hiánylefutása tehát a szokásos, korábbi évekre jellemző, orrnehéz képet mutat, ilyenkor a kormány rendre emelni szokta a deficitcélt, amit már két hete Nagy Márton meg is tett.

A magyar kormány korábban ellenezte az EU közös hitelfelvételi terveit a védelmi kiadások finanszírozására, hangsúlyozva, hogy támogatja az uniós védelmi politikát, de nem ért egyet a közös adósságvállalással. Ezért a nemzeti menekülési záradék alkalmazása lehetőséget biztosít Magyarország számára, hogy saját hatáskörben növelje védelmi kiadásait, miközben elkerüli a közös uniós hitelfelvételhez kapcsolódó kötelezettségeket.
Ahogy arról korábban írtunk, sok elemző – és egyes kritikusabb tagállamok – szerint a nemzeti menekülési záradék alkalmazása kihívásokat jelenthet az uniós országoknak, mivel a védelmi kiadások növelése hosszú távon fenntartható költségvetési politikát igényel. A szakértők figyelmeztetnek arra, hogy
a négyéves kivétel után nehéz lehet majd visszatérni a szigorúbb költségvetési szabályokhoz, különösen a magas adósságállománnyal rendelkező országok számára.
Címlapkép forrása: EU
Legnagyobb kritikusaira is rácáfol Európa
A felszín alatt sokasodnak a meglepő jelek.
Kritikus a helyzet Vietnamban: áradások és földcsuszamlások, egyre több a halott
Napok óta tartó heves esőzések.
Volt idő, amikor a családi pótlék valódi támogatást jelentett
Bevezetésekor még jelentős segítséget nyújtott a szegényebb és a gazdagabb családoknak is.
A méret nem szakmai akadály – Ideje az agrártech teljes tárházát bevetni, mert a mód meglenne rá
Magas színvonalú képzéssel, tudáshasznosítással lehet előre menekülni.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

