
A panelbeszélgetésen Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője és Wolf Csaba, SEMCORP Hungary Kft. alelnöke osztották meg gondolataikat az akkumulátorgyártás magyarországi helyzetéről, a beruházásokról és a piac jövőjéről, K+F tevékenységről és a hazai beszállítók lehetőségeiről.
Beruházások és kapacitásnövelés
A CATL debreceni gyára jelenleg is építés alatt áll, a cellagyártás még nem kezdődött meg, jelenleg két gyártósoron folyik az akkumulátormodulok összeszerelése. Az üzem átadását követően a termelése fokozatosan skálázódik, míg a teljes kapacitást 2030-ra érhetik el. Szilágyi hangsúlyozta, hogy az építkezés folyamatosan halad, és a következő években dinamikusan bővítik a gyártókapacitást.
A SEMCORP hasonló ütemben fejleszti magyarországi jelenlétét. Wolf Csaba elmondta, hogy az első gyárépítési ütem már befejeződött, az engedélyeztetési folyamat vége felé járnak, és a próbaüzemet a következő két hónapban tervezik megkezdeni. A második ütem építése még idén elindul, amely technológiai fejlesztéseket és megnövelt kapacitást hoz majd.
Magyarország, mint befektetési célpont
A szakértők szerint Magyarország több szempontból is kedvező környezetet kínál az akkumulátorgyártás számára. Wolf Csaba kiemelte, hogy az ország befektetésösztönző politikája, az adórendszer, az uniós tagság és a földrajzi elhelyezkedés mind hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatok itt telepedjenek le. Ugyanakkor a munkaerőpiac kihívásokat is rejt, hiszen a nagy létszámú munkaerő biztosítása egyre nehezebb, biztos, hogy szükség lesz külföldi munkaerő behozatalára.
Szilágyi Balázs szerint az egyik legfontosabb szempont a nagy autógyártók közelsége. A BMW, a Mercedes és az Audi is elektromos modellek gyártását tervezi vagy már gyártja is Magyarországon, ami kedvez a beszállítói láncok kiépítésének. Emellett az infrastrukturális fejlesztések és az oktatási intézményekkel való együttműködés is fontos szerepet játszott a beruházási döntésekben.

Akkumulátorpiaci trendek és növekedési kilátások
Bár az autópiac globálisan stagnál, az elektromos járművek iránti kereslet tovább növekszik. Szilágyi Balázs kiemelte, hogy a CATL megrendelései alapján az elkövetkező években is dinamikus növekedés várható, különösen Kínában és Európában. Az akkumulátorfóliákra nemcsak az autókban, hanem telefonokban, számítógépekben és egyéb elektronikai eszközökben is szükség van.
Beszállítói lehetőségek és kihívások
A beszállítói kapcsolatok kiépítése az egyik legnagyobb kihívás a magyar cégek számára. Szilágyi Balázs szerint a kínai vállalatokkal való együttműködés nem ér véget a szerződés aláírásával – a folyamatos kapcsolattartás és a minőség biztosítása elengedhetetlen. A szolgáltatások terén a helyi beszállítók nagyobb eséllyel indulnak, de az alkatrészgyártásban a magyar cégeknek még jelentős fejlődésre van szükségük.
Wolf Csaba hozzátette, hogy
a kínai cégek minőségbiztosítási elvárásai rendkívül szigorúak, és a kínai nyelvű kommunikáció jelentős versenyelőnyt jelenthet. A sikeres beszállítók azok, akik pontosan teljesítenek, rugalmasak és kiváló minőségben szállítanak.
A védelmi ipar ajtaja nyitva áll a beszállítók előtt
A védelmi iparra sokan surranópályaként tekintenek, amely a járműipar számára jelenthet plusz megrendeléseket a jelenlegi szűkösebb időkben. A nap záró kerekasztalának résztvevői az ebben rejlő lehetőségeket tekintették át.
Bálind János, a Bálind Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az utóbbi évtizedekben a védelmi ipar nem volt túl keresett megrendelői oldalon, pedig az olyan, mint az immunrendszer: nagyon nagy szükség van rá. Bár a rendszerváltás után a szektor leépült, Bálind János biztos abban, hogy
az autóipari beszállítók nagy része rendelkezik azokkal a képességekkel, hogy beszálljanak a védelmi iparba.
Fellegi Áron, a HypeX Consulting Zrt. igazgatósági elnöke kiemelte, hogy a védelmi ipar fejlesztésére fordított források és külső finanszírozási eszközök igénybevétele nem csak a haderőfejlesztést szolgálja ki, hanem más iparágakat is húz magával. Sokáig ez volt jellemző a nyugati gazdaságokban, de Európában megfordult a trend: a civil gazdaság vált az innováció motorjává – és ehhez kell most alkalmazkodni. „Amennyire zárt ez az iparág, annyira egyben kívánalom, hogy legyen egyfajta átjárhatóság” – hangsúlyozta a szakember.

Győri Imre, a Magyarmet Finomöntöde Kft. ügyvezető igazgatójaként arról számolt be, hogy ők remek példát szolgáltatnak arra, hogyan kell a hadiiparban és a civil gazdaságban egyaránt helyt állni, lévén többek között a Rolls Royce-nak is beszállítanak. Javaslata úgy szólt ugyanakkor, hogy érdemes megtalálni azokat a helyeket, ahova már most be lehet szállítani, mert azonnali eredménnyel kecsegtet. Lehet természetesen fejleszteni is, de hosszú éveket vehet igénybe, mire lesz belőle konkrétum, ami lényeges korlát.
Meg kell érteni az iparágban elérhető képességek összességét, az államnak pedig fel kell ismernie az összes képességet, amely a védelmi iparba integrálható
- mondta Stukovszky Tamás, a Védelmi Beszállítói Ügynökség Zrt. vezérigazgató-helyettese, aki szerint a rendszerváltás utáni leépülés ellenére az alapok megmaradtak. „Meg kell találni, hogy a szabad kapacitásokat hogyan lehet átcsoportosítani. Magyarország mindig is képes volt alkalmazkodni, és most a rendszerbe rendezés a feladat”- jelentette ki Stukovszky. A belépési küszöb ugyanakkor közben sokkal magasabbra került a technológiai fejlődés révén, fűzte hozzá a szakember.
"Az autóipari beszállítóknak nyitva van az ajtó: minden páncélozott járműnek egy hagyományos jármű szolgál alapul, a kérdés már csak az implementáció" - emelte ki Szokolay Zoltán, a Védelmi Innovációs Kutató Intézet mérnöki osztályvezető-helyettese. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyitottság megvan a védelmi ipar részéről – az AI-tól kezdve a forgácsolástechnikáig minden érdekes lehet. A beszállítóknak azonban komoly átvilágításon kell átesni, erre fel kell készülni. Megoldást jelenthet egy innovátor ökoszisztéma, amin jelenleg is dolgoznak.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Teljesen kettészakadt Magyarország: a gazdagok egyre gazdagabbak, de a többség csak lassan jut egyről a kettőre
Főként a vagyonos réteg zsebeli be az új vagyonokat is.
Súlyos információ derült ki Oroszország haditengerészeti csúcsfegyveréről - Lényegében megbénított egy egész hadiflottát
A probléma csak az, hogy azt, amelyik felhasználta.
Orosz katonák bukkantak fel Észtország határánál - Azonnal lépett a balti állam
Farkasszemet néztek a határőrökkel.
Csapatok gyülekeznek a NATO határánál: teljes harckészültséget rendelt el Oroszország szövetségese
Felvonultatják a haderőt.
Ritka videó: lecsapott Oroszország lopakodó cirkálórakétája, Ukrajna bevetette az APKWS-t
Egyértelmű az eredmény.
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b
A bújtatott szerencsejáték, mint üzleti modell
A "blind box", a "loot box" és a hasonló modellek ugyanarra az ösztönre építenek, mint a rulett vagy a sorsjegy: a bizonytalanság izgalmára. Az iparág... The post A bújtatott szerencsejáték


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
