A panelbeszélgetésen Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője és Wolf Csaba, SEMCORP Hungary Kft. alelnöke osztották meg gondolataikat az akkumulátorgyártás magyarországi helyzetéről, a beruházásokról és a piac jövőjéről, K+F tevékenységről és a hazai beszállítók lehetőségeiről.
Beruházások és kapacitásnövelés
A CATL debreceni gyára jelenleg is építés alatt áll, a cellagyártás még nem kezdődött meg, jelenleg két gyártósoron folyik az akkumulátormodulok összeszerelése. Az üzem átadását követően a termelése fokozatosan skálázódik, míg a teljes kapacitást 2030-ra érhetik el. Szilágyi hangsúlyozta, hogy az építkezés folyamatosan halad, és a következő években dinamikusan bővítik a gyártókapacitást.
A SEMCORP hasonló ütemben fejleszti magyarországi jelenlétét. Wolf Csaba elmondta, hogy az első gyárépítési ütem már befejeződött, az engedélyeztetési folyamat vége felé járnak, és a próbaüzemet a következő két hónapban tervezik megkezdeni. A második ütem építése még idén elindul, amely technológiai fejlesztéseket és megnövelt kapacitást hoz majd.
Magyarország, mint befektetési célpont
A szakértők szerint Magyarország több szempontból is kedvező környezetet kínál az akkumulátorgyártás számára. Wolf Csaba kiemelte, hogy az ország befektetésösztönző politikája, az adórendszer, az uniós tagság és a földrajzi elhelyezkedés mind hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatok itt telepedjenek le. Ugyanakkor a munkaerőpiac kihívásokat is rejt, hiszen a nagy létszámú munkaerő biztosítása egyre nehezebb, biztos, hogy szükség lesz külföldi munkaerő behozatalára.
Szilágyi Balázs szerint az egyik legfontosabb szempont a nagy autógyártók közelsége. A BMW, a Mercedes és az Audi is elektromos modellek gyártását tervezi vagy már gyártja is Magyarországon, ami kedvez a beszállítói láncok kiépítésének. Emellett az infrastrukturális fejlesztések és az oktatási intézményekkel való együttműködés is fontos szerepet játszott a beruházási döntésekben.
Akkumulátorpiaci trendek és növekedési kilátások
Bár az autópiac globálisan stagnál, az elektromos járművek iránti kereslet tovább növekszik. Szilágyi Balázs kiemelte, hogy a CATL megrendelései alapján az elkövetkező években is dinamikus növekedés várható, különösen Kínában és Európában. Az akkumulátorfóliákra nemcsak az autókban, hanem telefonokban, számítógépekben és egyéb elektronikai eszközökben is szükség van.
Beszállítói lehetőségek és kihívások
A beszállítói kapcsolatok kiépítése az egyik legnagyobb kihívás a magyar cégek számára. Szilágyi Balázs szerint a kínai vállalatokkal való együttműködés nem ér véget a szerződés aláírásával – a folyamatos kapcsolattartás és a minőség biztosítása elengedhetetlen. A szolgáltatások terén a helyi beszállítók nagyobb eséllyel indulnak, de az alkatrészgyártásban a magyar cégeknek még jelentős fejlődésre van szükségük.
Wolf Csaba hozzátette, hogy
a kínai cégek minőségbiztosítási elvárásai rendkívül szigorúak, és a kínai nyelvű kommunikáció jelentős versenyelőnyt jelenthet. A sikeres beszállítók azok, akik pontosan teljesítenek, rugalmasak és kiváló minőségben szállítanak.
A védelmi ipar ajtaja nyitva áll a beszállítók előtt
A védelmi iparra sokan surranópályaként tekintenek, amely a járműipar számára jelenthet plusz megrendeléseket a jelenlegi szűkösebb időkben. A nap záró kerekasztalának résztvevői az ebben rejlő lehetőségeket tekintették át.
Bálind János, a Bálind Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az utóbbi évtizedekben a védelmi ipar nem volt túl keresett megrendelői oldalon, pedig az olyan, mint az immunrendszer: nagyon nagy szükség van rá. Bár a rendszerváltás után a szektor leépült, Bálind János biztos abban, hogy
az autóipari beszállítók nagy része rendelkezik azokkal a képességekkel, hogy beszálljanak a védelmi iparba.
Fellegi Áron, a HypeX Consulting Zrt. igazgatósági elnöke kiemelte, hogy a védelmi ipar fejlesztésére fordított források és külső finanszírozási eszközök igénybevétele nem csak a haderőfejlesztést szolgálja ki, hanem más iparágakat is húz magával. Sokáig ez volt jellemző a nyugati gazdaságokban, de Európában megfordult a trend: a civil gazdaság vált az innováció motorjává – és ehhez kell most alkalmazkodni. „Amennyire zárt ez az iparág, annyira egyben kívánalom, hogy legyen egyfajta átjárhatóság” – hangsúlyozta a szakember.
Győri Imre, a Magyarmet Finomöntöde Kft. ügyvezető igazgatójaként arról számolt be, hogy ők remek példát szolgáltatnak arra, hogyan kell a hadiiparban és a civil gazdaságban egyaránt helyt állni, lévén többek között a Rolls Royce-nak is beszállítanak. Javaslata úgy szólt ugyanakkor, hogy érdemes megtalálni azokat a helyeket, ahova már most be lehet szállítani, mert azonnali eredménnyel kecsegtet. Lehet természetesen fejleszteni is, de hosszú éveket vehet igénybe, mire lesz belőle konkrétum, ami lényeges korlát.
Meg kell érteni az iparágban elérhető képességek összességét, az államnak pedig fel kell ismernie az összes képességet, amely a védelmi iparba integrálható
- mondta Stukovszky Tamás, a Védelmi Beszállítói Ügynökség Zrt. vezérigazgató-helyettese, aki szerint a rendszerváltás utáni leépülés ellenére az alapok megmaradtak. „Meg kell találni, hogy a szabad kapacitásokat hogyan lehet átcsoportosítani. Magyarország mindig is képes volt alkalmazkodni, és most a rendszerbe rendezés a feladat”- jelentette ki Stukovszky. A belépési küszöb ugyanakkor közben sokkal magasabbra került a technológiai fejlődés révén, fűzte hozzá a szakember.
"Az autóipari beszállítóknak nyitva van az ajtó: minden páncélozott járműnek egy hagyományos jármű szolgál alapul, a kérdés már csak az implementáció" - emelte ki Szokolay Zoltán, a Védelmi Innovációs Kutató Intézet mérnöki osztályvezető-helyettese. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyitottság megvan a védelmi ipar részéről – az AI-tól kezdve a forgácsolástechnikáig minden érdekes lehet. A beszállítóknak azonban komoly átvilágításon kell átesni, erre fel kell készülni. Megoldást jelenthet egy innovátor ökoszisztéma, amin jelenleg is dolgoznak.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Nyílt háború felé sodródik az atomhatalom, semmit nem ér a tűzszünet
Folytatódnak a véres harcok a határ mentén.
Több tüntetőt lelőttek az elnökválasztás miatt forrongó afrikai országban
A 92 éves államfő ellen tüntettek.
Öt évig kellett várni erre: újra elindulnak a repülőjáratok Kína és India között
A Covid idején álltak le.
Hatalmas üzlet a gyógyszeriparban: európai óriás vásárolja fel az amerikai céget
12 milliárd dollárt fizet érte készpénzben.
Váratlan bejelentés a NATO keleti bástyájától, komoly lépést tesz a védelmi miniszter
Ennek nem fognak örülni a NATO ellenségei.
Ukrajna beismerte: betörtek az oroszok a kulcsfontosságú erődvárosba
Több száz orosz katonáról szólnak a hírek.
Magyar vállalkozás: viharban, jó irányba
Habár a vállalkozások számára komoly csapások sorát hozta a COVID-dal megnyíló bizonytalanság kora, a magyar gazdaságot azonban nem meggyengítik, hanem termelékenysége és minősége javítá
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i
Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.

