
A panelbeszélgetésen Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője és Wolf Csaba, SEMCORP Hungary Kft. alelnöke osztották meg gondolataikat az akkumulátorgyártás magyarországi helyzetéről, a beruházásokról és a piac jövőjéről, K+F tevékenységről és a hazai beszállítók lehetőségeiről.
Beruházások és kapacitásnövelés
A CATL debreceni gyára jelenleg is építés alatt áll, a cellagyártás még nem kezdődött meg, jelenleg két gyártósoron folyik az akkumulátormodulok összeszerelése. Az üzem átadását követően a termelése fokozatosan skálázódik, míg a teljes kapacitást 2030-ra érhetik el. Szilágyi hangsúlyozta, hogy az építkezés folyamatosan halad, és a következő években dinamikusan bővítik a gyártókapacitást.
A SEMCORP hasonló ütemben fejleszti magyarországi jelenlétét. Wolf Csaba elmondta, hogy az első gyárépítési ütem már befejeződött, az engedélyeztetési folyamat vége felé járnak, és a próbaüzemet a következő két hónapban tervezik megkezdeni. A második ütem építése még idén elindul, amely technológiai fejlesztéseket és megnövelt kapacitást hoz majd.
Magyarország, mint befektetési célpont
A szakértők szerint Magyarország több szempontból is kedvező környezetet kínál az akkumulátorgyártás számára. Wolf Csaba kiemelte, hogy az ország befektetésösztönző politikája, az adórendszer, az uniós tagság és a földrajzi elhelyezkedés mind hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatok itt telepedjenek le. Ugyanakkor a munkaerőpiac kihívásokat is rejt, hiszen a nagy létszámú munkaerő biztosítása egyre nehezebb, biztos, hogy szükség lesz külföldi munkaerő behozatalára.
Szilágyi Balázs szerint az egyik legfontosabb szempont a nagy autógyártók közelsége. A BMW, a Mercedes és az Audi is elektromos modellek gyártását tervezi vagy már gyártja is Magyarországon, ami kedvez a beszállítói láncok kiépítésének. Emellett az infrastrukturális fejlesztések és az oktatási intézményekkel való együttműködés is fontos szerepet játszott a beruházási döntésekben.

Akkumulátorpiaci trendek és növekedési kilátások
Bár az autópiac globálisan stagnál, az elektromos járművek iránti kereslet tovább növekszik. Szilágyi Balázs kiemelte, hogy a CATL megrendelései alapján az elkövetkező években is dinamikus növekedés várható, különösen Kínában és Európában. Az akkumulátorfóliákra nemcsak az autókban, hanem telefonokban, számítógépekben és egyéb elektronikai eszközökben is szükség van.
Beszállítói lehetőségek és kihívások
A beszállítói kapcsolatok kiépítése az egyik legnagyobb kihívás a magyar cégek számára. Szilágyi Balázs szerint a kínai vállalatokkal való együttműködés nem ér véget a szerződés aláírásával – a folyamatos kapcsolattartás és a minőség biztosítása elengedhetetlen. A szolgáltatások terén a helyi beszállítók nagyobb eséllyel indulnak, de az alkatrészgyártásban a magyar cégeknek még jelentős fejlődésre van szükségük.
Wolf Csaba hozzátette, hogy
a kínai cégek minőségbiztosítási elvárásai rendkívül szigorúak, és a kínai nyelvű kommunikáció jelentős versenyelőnyt jelenthet. A sikeres beszállítók azok, akik pontosan teljesítenek, rugalmasak és kiváló minőségben szállítanak.
A védelmi ipar ajtaja nyitva áll a beszállítók előtt
A védelmi iparra sokan surranópályaként tekintenek, amely a járműipar számára jelenthet plusz megrendeléseket a jelenlegi szűkösebb időkben. A nap záró kerekasztalának résztvevői az ebben rejlő lehetőségeket tekintették át.
Bálind János, a Bálind Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az utóbbi évtizedekben a védelmi ipar nem volt túl keresett megrendelői oldalon, pedig az olyan, mint az immunrendszer: nagyon nagy szükség van rá. Bár a rendszerváltás után a szektor leépült, Bálind János biztos abban, hogy
az autóipari beszállítók nagy része rendelkezik azokkal a képességekkel, hogy beszálljanak a védelmi iparba.
Fellegi Áron, a HypeX Consulting Zrt. igazgatósági elnöke kiemelte, hogy a védelmi ipar fejlesztésére fordított források és külső finanszírozási eszközök igénybevétele nem csak a haderőfejlesztést szolgálja ki, hanem más iparágakat is húz magával. Sokáig ez volt jellemző a nyugati gazdaságokban, de Európában megfordult a trend: a civil gazdaság vált az innováció motorjává – és ehhez kell most alkalmazkodni. „Amennyire zárt ez az iparág, annyira egyben kívánalom, hogy legyen egyfajta átjárhatóság” – hangsúlyozta a szakember.

Győri Imre, a Magyarmet Finomöntöde Kft. ügyvezető igazgatójaként arról számolt be, hogy ők remek példát szolgáltatnak arra, hogyan kell a hadiiparban és a civil gazdaságban egyaránt helyt állni, lévén többek között a Rolls Royce-nak is beszállítanak. Javaslata úgy szólt ugyanakkor, hogy érdemes megtalálni azokat a helyeket, ahova már most be lehet szállítani, mert azonnali eredménnyel kecsegtet. Lehet természetesen fejleszteni is, de hosszú éveket vehet igénybe, mire lesz belőle konkrétum, ami lényeges korlát.
Meg kell érteni az iparágban elérhető képességek összességét, az államnak pedig fel kell ismernie az összes képességet, amely a védelmi iparba integrálható
- mondta Stukovszky Tamás, a Védelmi Beszállítói Ügynökség Zrt. vezérigazgató-helyettese, aki szerint a rendszerváltás utáni leépülés ellenére az alapok megmaradtak. „Meg kell találni, hogy a szabad kapacitásokat hogyan lehet átcsoportosítani. Magyarország mindig is képes volt alkalmazkodni, és most a rendszerbe rendezés a feladat”- jelentette ki Stukovszky. A belépési küszöb ugyanakkor közben sokkal magasabbra került a technológiai fejlődés révén, fűzte hozzá a szakember.
"Az autóipari beszállítóknak nyitva van az ajtó: minden páncélozott járműnek egy hagyományos jármű szolgál alapul, a kérdés már csak az implementáció" - emelte ki Szokolay Zoltán, a Védelmi Innovációs Kutató Intézet mérnöki osztályvezető-helyettese. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyitottság megvan a védelmi ipar részéről – az AI-tól kezdve a forgácsolástechnikáig minden érdekes lehet. A beszállítóknak azonban komoly átvilágításon kell átesni, erre fel kell készülni. Megoldást jelenthet egy innovátor ökoszisztéma, amin jelenleg is dolgoznak.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Egyszerűen megőrülnek az oroszok az új iPhone-ért
Pedig az Apple három éve kivonult a piacukról.
Tőzsdére készül Svédország legnagyobb digitális bankja
Több mint kétmillió ügyfelük van, számos európai országban aktívak.
Brutális új vízumdíj az USA-ban: tisztázott egy fontos részletet a Fehér Ház
"Ez egy egyszeri díj".
Megállapodás született az EU-ban a digitális euró bevezetéséről
Egészen pontosan annak menetrendjéről.
A mesterséges intelligenciára bízzák egy párt vezetését a világ túloldalán
Aki ráadásul úgy fog kinézni, mint egy pingvin.
Alakulgat az új uniós hitel Ukrajnának, nem nyúlnának a zárolt orosz vagyonhoz
Tagállami garanciával fedeznék a kölcsönt.
Leállhat az amerikai kormányzat, sürgős találkozót követelnek a demokraták
Az egészségügyi finanszírozás körüli viták ugyanakkor egyre élesebbek.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
