A panelbeszélgetésen Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője és Wolf Csaba, SEMCORP Hungary Kft. alelnöke osztották meg gondolataikat az akkumulátorgyártás magyarországi helyzetéről, a beruházásokról és a piac jövőjéről, K+F tevékenységről és a hazai beszállítók lehetőségeiről.
Beruházások és kapacitásnövelés
A CATL debreceni gyára jelenleg is építés alatt áll, a cellagyártás még nem kezdődött meg, jelenleg két gyártósoron folyik az akkumulátormodulok összeszerelése. Az üzem átadását követően a termelése fokozatosan skálázódik, míg a teljes kapacitást 2030-ra érhetik el. Szilágyi hangsúlyozta, hogy az építkezés folyamatosan halad, és a következő években dinamikusan bővítik a gyártókapacitást.
A SEMCORP hasonló ütemben fejleszti magyarországi jelenlétét. Wolf Csaba elmondta, hogy az első gyárépítési ütem már befejeződött, az engedélyeztetési folyamat vége felé járnak, és a próbaüzemet a következő két hónapban tervezik megkezdeni. A második ütem építése még idén elindul, amely technológiai fejlesztéseket és megnövelt kapacitást hoz majd.
Magyarország, mint befektetési célpont
A szakértők szerint Magyarország több szempontból is kedvező környezetet kínál az akkumulátorgyártás számára. Wolf Csaba kiemelte, hogy az ország befektetésösztönző politikája, az adórendszer, az uniós tagság és a földrajzi elhelyezkedés mind hozzájárul ahhoz, hogy a vállalatok itt telepedjenek le. Ugyanakkor a munkaerőpiac kihívásokat is rejt, hiszen a nagy létszámú munkaerő biztosítása egyre nehezebb, biztos, hogy szükség lesz külföldi munkaerő behozatalára.
Szilágyi Balázs szerint az egyik legfontosabb szempont a nagy autógyártók közelsége. A BMW, a Mercedes és az Audi is elektromos modellek gyártását tervezi vagy már gyártja is Magyarországon, ami kedvez a beszállítói láncok kiépítésének. Emellett az infrastrukturális fejlesztések és az oktatási intézményekkel való együttműködés is fontos szerepet játszott a beruházási döntésekben.
Akkumulátorpiaci trendek és növekedési kilátások
Bár az autópiac globálisan stagnál, az elektromos járművek iránti kereslet tovább növekszik. Szilágyi Balázs kiemelte, hogy a CATL megrendelései alapján az elkövetkező években is dinamikus növekedés várható, különösen Kínában és Európában. Az akkumulátorfóliákra nemcsak az autókban, hanem telefonokban, számítógépekben és egyéb elektronikai eszközökben is szükség van.
Beszállítói lehetőségek és kihívások
A beszállítói kapcsolatok kiépítése az egyik legnagyobb kihívás a magyar cégek számára. Szilágyi Balázs szerint a kínai vállalatokkal való együttműködés nem ér véget a szerződés aláírásával – a folyamatos kapcsolattartás és a minőség biztosítása elengedhetetlen. A szolgáltatások terén a helyi beszállítók nagyobb eséllyel indulnak, de az alkatrészgyártásban a magyar cégeknek még jelentős fejlődésre van szükségük.
Wolf Csaba hozzátette, hogy
a kínai cégek minőségbiztosítási elvárásai rendkívül szigorúak, és a kínai nyelvű kommunikáció jelentős versenyelőnyt jelenthet. A sikeres beszállítók azok, akik pontosan teljesítenek, rugalmasak és kiváló minőségben szállítanak.
A védelmi ipar ajtaja nyitva áll a beszállítók előtt
A védelmi iparra sokan surranópályaként tekintenek, amely a járműipar számára jelenthet plusz megrendeléseket a jelenlegi szűkösebb időkben. A nap záró kerekasztalának résztvevői az ebben rejlő lehetőségeket tekintették át.
Bálind János, a Bálind Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az utóbbi évtizedekben a védelmi ipar nem volt túl keresett megrendelői oldalon, pedig az olyan, mint az immunrendszer: nagyon nagy szükség van rá. Bár a rendszerváltás után a szektor leépült, Bálind János biztos abban, hogy
az autóipari beszállítók nagy része rendelkezik azokkal a képességekkel, hogy beszálljanak a védelmi iparba.
Fellegi Áron, a HypeX Consulting Zrt. igazgatósági elnöke kiemelte, hogy a védelmi ipar fejlesztésére fordított források és külső finanszírozási eszközök igénybevétele nem csak a haderőfejlesztést szolgálja ki, hanem más iparágakat is húz magával. Sokáig ez volt jellemző a nyugati gazdaságokban, de Európában megfordult a trend: a civil gazdaság vált az innováció motorjává – és ehhez kell most alkalmazkodni. „Amennyire zárt ez az iparág, annyira egyben kívánalom, hogy legyen egyfajta átjárhatóság” – hangsúlyozta a szakember.
Győri Imre, a Magyarmet Finomöntöde Kft. ügyvezető igazgatójaként arról számolt be, hogy ők remek példát szolgáltatnak arra, hogyan kell a hadiiparban és a civil gazdaságban egyaránt helyt állni, lévén többek között a Rolls Royce-nak is beszállítanak. Javaslata úgy szólt ugyanakkor, hogy érdemes megtalálni azokat a helyeket, ahova már most be lehet szállítani, mert azonnali eredménnyel kecsegtet. Lehet természetesen fejleszteni is, de hosszú éveket vehet igénybe, mire lesz belőle konkrétum, ami lényeges korlát.
Meg kell érteni az iparágban elérhető képességek összességét, az államnak pedig fel kell ismernie az összes képességet, amely a védelmi iparba integrálható
- mondta Stukovszky Tamás, a Védelmi Beszállítói Ügynökség Zrt. vezérigazgató-helyettese, aki szerint a rendszerváltás utáni leépülés ellenére az alapok megmaradtak. „Meg kell találni, hogy a szabad kapacitásokat hogyan lehet átcsoportosítani. Magyarország mindig is képes volt alkalmazkodni, és most a rendszerbe rendezés a feladat”- jelentette ki Stukovszky. A belépési küszöb ugyanakkor közben sokkal magasabbra került a technológiai fejlődés révén, fűzte hozzá a szakember.
"Az autóipari beszállítóknak nyitva van az ajtó: minden páncélozott járműnek egy hagyományos jármű szolgál alapul, a kérdés már csak az implementáció" - emelte ki Szokolay Zoltán, a Védelmi Innovációs Kutató Intézet mérnöki osztályvezető-helyettese. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyitottság megvan a védelmi ipar részéről – az AI-tól kezdve a forgácsolástechnikáig minden érdekes lehet. A beszállítóknak azonban komoly átvilágításon kell átesni, erre fel kell készülni. Megoldást jelenthet egy innovátor ökoszisztéma, amin jelenleg is dolgoznak.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio
Összeomlás szélén Ukrajna hadserege: már a veteránok is menekülnek a frontvonalból
Egyre nagyobb probléma a dezertálás.
Nincs semmi baj az amerikai munkaerőpiaccal
Továbbra is alacsony az új munkanélküli segélykérelmek száma.
Élete üzletét írta alá Ukrajna? – Úgy tűnik, Európa teljesen eltörpül Oroszországgal szemben
Elképesztően nagy különbségek.
Megjött a figyelmeztetés: ordító jelei vannak, hogy Oroszország a NATO megtámadására készül, ugyanazt látjuk, mint a második világháború előtt
Lengyelország szerint egyértelműek a jelek, de még elkerülhető a legrosszabb forgatókönyv.
Rosszul áll az európai bankunió, szélesebb jogköröket szeretne az EKB
A kockázatok növekedésétől is tart az eurózóna bankfelügyelete.
Már csak egy hét, és jön a Portfolio AI & Digital Transformation rendezvénye!
Az utolsó helyek még kiadók.
Brüsszel talált egy 37,5 milliárd eurós fekete lyukat, most az EU jól betömi a léket
Valdis Dombrovskis uniós biztos vallott az Európai Bizottság nagy terveiről.
200 milliárd forinton túl – láthatatlan fájdalmak az Otthon Start száguldása mögött
A fogaskerekek nyikorognak, az ügyfelek frusztrálódnak.
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Bruttó 687 100 forintra emelkedett az átlagkereset. Mennyi hitel törlesztésére elegendő ez az összeg?
A KSH adatai alapján szeptemberben 687 100 forintra nőtt a bruttó átlagkereset. Ez egy év alatt 9,5 százalékos emelkedést jelent. Mennyi lakáshitel törlesztésére elegendő egy átlagos fizeté
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
Terézvárosi AirBnb tiltás: indul az országos lavina?
Mi lesz a rövidtávú lakáskiadással?
„Ami dollárban szuper hozam, forintban lehet nulla” – új szabályok diktálnak a befektetőknek
Sok mindent újra kell gondolni.
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

