Mikor vonuljon nyugdíjba a magyar férfi?
Egyetért-e Ön azzal, hogy az Országgyűlés a nyugdíjjogszabályok megfelelő módosításával a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év január 1-től a férfiak számára is tegye lehetővé Magyarországon a nők számára biztosított kedvezményekkel történő nyugdíjba vonulás lehetőségét?
- így szól az a kérdés, amiről (ha a 200 ezer támogató aláírás összegyűlik) népszavazást tarthatnak Magyarországon. Bár jogászok megjegyzik, hogy az egyenlő feltételek úgy is megteremthetők, ha a nők kedvezményét megnyirbálja a gazdaságpolitika, a kezdeményezők szándéka teljesen világos, és félreérthetetlen: a nők 40 ledolgozott év utáni nyugdíjba vonulásának (Nők 40) kiterjesztése ("Férfiak 40") a cél.Munkából a temetőbe?
"A Férfiak 40 azért is méltányos felvetés, mert a várható életkoruk alig több mint a nyugdíjkorhatár" - hangzik az érvelés, és az alábbi ábrára pillantva meggyőzőnek is tűnik.

Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a nyugdíjrendszer egyensúlyát figyelembe véve csak úgy lehet egymáshoz közelíteni a feltételeket, ha az egyik oldalon (férfiak) adott kedvezményt a másik oldalon (nők) szigorítással kompenzáljuk. És ezzel el is érkeztünk a következő tévhithez.
De hát ha egyszer fenntartható?
"150-200 milliárd forint nem jelenthet problémát a költségvetésben, amúgy is azt halljuk évek óta, hogy a nyugdíjrendszer a következő 20-30 évre egyensúlyban van." Ez a megállapítás is ezer sebből vérzik. Az egyik fontos észrevétel, hogy nem egyszeri 150-200 milliárd forint van szó, hanem tartósan, évente kellene ennyit megspórolni. Ehhez pedig nem elég, ha leállítjuk a "minden tyúkól mellé egy stadiont" nemzeti programot, hiszen még a tyúkólak is elfogynak egyszer.Van azonban ennél fontosabb ellenérv is. Nevezetesen, az a megállapítás, hogy a nyugdíjrendszer néhány évtizedig egyensúlyban lehet, olyan számításokból fakad, melyek az összes ma ismert szabályt figyelembe veszik. Így azt is, hogy a nyugdíjkorhatár fokozatosan 65 évre emelkedik. Ez azt jelenti, hogy ma azzal a feltétellel érvényesek a közép távon megnyugtató szimulációk, ha a férfiak fokozatosan egyre később mennek nyugdíjba. Ez egy nagyon "effektív" szabály, ugyanis a nyugdíjba vonulás mindenféle könnyítő lehetőségeinek lezárásával 2013-ban már szinte minden férfi a nyugdíjkorhatár évében ment nyugdíjba. Bár az alábbi ábra az összetett nyugdíjrendszer sok hatását egyszerre mutatja, de a "Férfiak 40" program potenciális eredményét jól mutatja, hogy a Nők 40 program bevezetése óta átlagosan csupán a nők negyede vonult nyugdíjba a korhatárt elérve, a többiek korábban tették meg ezt.

Vagyis az, hogy a Férfiak 40 program sok esetben praktikusan 58-60 évre hozhatja le a nyugdíjba vonulás korhatárát, egy olyan alternatív pályát jelent, amelyik évről évre (ahogy a törvényes korhatár közeledik a 65 évhez) egyre nagyobb költségvetési bevételkiesést, illetve egyre több nyugdíjkifizetést jelent az egyensúlyt ígérő alappályához képest. Vagyis a statikusan évi 200 milliárd forintra becsült költségvetési teher valójában jóval több lehet.
Még egyszerűbben fogalmazva: a Nők 40 és a Férfiak 40 program keretében az effektív korhatár még a mai állapothoz képest is érdemben csökkenhet, miközben az egyensúlyhoz a korhatár folyamatos emelésére van szükség. Érdemes azt is megjegyezni, hogy amikor 2010-ben (több más szigorítással együtt) a korhatár fokozatos 65 évre emeléséről döntött a gazdaságpolitika, akkor úgy gondolta, hogy ezzel egy ideig egyensúlyban lesz a rendszer. Ehhez képest a Nők 40 program már önmagában rontotta a helyzetet (még akkor is, ha további kedvezmények lettek megszüntetve), a Férfiak 40 program pedig még ennél is nagyobb egyensúlyromlást jelentene.A nyugdíjrendszer egyensúlyát tovább rontja a kivándorlás élénkülése, amit a korábbi számítások biztosan nem vettek figyelembe. A magyarországi kivándorlással kapcsolatban pedig épp az a legaggasztóbb tényező, hogy a tömeges migráció elsősorban a gyermekvállalási életkorban lévő korosztályokat érinti. Ráadásul a KSH felmérés eredménye szerint az Angliában és Walesben élő magyarországi bevándorlókra számolt teljes termékenységi arányszám 1,63 volt, ami jelentősen meghaladta a Magyarországon ekkor mért 1,24-es TTA-t.
Vagyis a Férfiak 40 program valóban csak úgy hajtható végre felelősséggel, ha az ebből fakadó (közvetett és közvetlen) tartós hatásokat ellenkező irányú lépésekkel kompenzáljuk.
Van ennek jótékony hatása is!
"Miért vegyék el a fiatalok elől a munkát az idősebbek?" A kérdés mögött ott húzódik az az állítás, hogy a magas nyugdíjkorhatár a fiatalok munkanélküliségéhez vezet, vagyis ha csökkentjük a korhatárt, akkor azzal javítjuk a fiatalok elhelyezkedési lehetőségét, és így mérsékeljük a korai nyugdíjba vonulás kedvezőtlen hatásait.Ezzel kapcsolatban történetesen nincs igazán jó történelmi tapasztalatunk, hiszen ragyogó időzítéssel két karakteres változás is recessziós időszakban történt. Mindenesetre sem a Nők 40 program, sem pedig a rendszerváltáskori nagy munkaerőpiaci kiáramlás nem igazolja azt a feltételezést, hogy az inaktivitásba vonulás a fiatalok körében tömegével teremt friss munkahelyeket. Ha belegondolunk, hogy milyen lehetőségek vannak az évtizedes tapasztalattal rendelkező szakemberek, vezetők pályakezdőkkel való pótlására, akkor sem látjuk a kecsegtető esélyt.
Összességében minden olyan lépés, ami az alacsony magyar aktivitási ráta örvendetesen megindult növekedését akasztja el, a potenciális gazdasági növekedést veti vissza, így közvetve a jövőbeli nyugdíjkifizetések korlátját jelenti.
Hogy is volt ez régen?
Teljesen érthető, hogy az emberek szerte Európában rosszul élik meg a nyugdíjba vonulási lehetőségek szigorodását. Magyarországon egy évtizede még alacsonyabb korhatárral, egy sor kedvezményes lehetőséggel, és az utolsó havi fizetéshez viszonyítva relatíve magas nyugdíjjal lehetett kivonulni a munkapiacról. Erre (túl azon, hogy azért ebben már volt egy nagy adag politikusi felelőtlenség is) az teremtett lehetőséget, hogy Európa demográfiai folyamatai a XX. században voltak annyira kedvezőek, hogy a nyugdíjrendszert (az egyre növekvő várható életkor mellett) változatlanul lehetett hagyni, vagy éppen még gálánsabbá is lehetett tenni.Ez óriási változásokat hozott a világ fejlettnek számító részén. Amíg kezdetben a felosztó-kirovó nyugdíjrendszerekre úgy tekintettek, mint a jövedelemszerző képesség jelentős csökkenése, megszűnése esetén felmerülő transzferre, addig mára egy olyan jóléti vívmánnyá vált, ami sok év munka után lehetőséget biztosít a pihenésre. Történelmi léptékkel mérve kivételes lehetőségnek tűnik, hogy a közel 80 éves várható életkorú csoportok "csupán" az életük felét dolgozzák le, a többit pedig valamilyen inaktív státuszban töltsék. Hol van ez az alig száz évvel ezelőtti helyzethez képest, amikor gyakorlatilag gyerekkortól indult az élethosszig tartó munka?
Ez a vívmány azonban csak addig fenntartható, amíg a demográfiai, gazdasági helyzet lehetővé teszi. Ráadásul az elmúlt évtizedekben (az egészségi állapottól függően) az egyedi munkaképes kor és az egyéni preferenciák is jelentősen szóródni kezdtek, amit valószínűleg egy merev nyugdíjrendszer nem tud méltányosan és hatékonyan kezelni. Éppen ezért azt a szellemet, amit a Nők 40 programmal kiengedtünk a palackból, úgy lehet visszagyömöszölni, ha a nyugdíjba vonulás idejét rugalmassá tesszük. Vagyis a nyugdíjrendszer egyensúlyára is ügyelve akár a szolgálati idő szempontjából biztosításmatematikailag korrekt, akár a későbbi nyugdíjba vonulást ösztönző járadékmeghatározást lehetne kialakítani.
Mindenesetre a fenti kérdések szemlátomást olyanok, amelyeken a népszavazás kiírói nemigen törték a fejüket. Különösebben a kormánynak sem kell izgulnia azon, hogy miként feleljen meg a kihívásnak, hiszen a népszavazás érvényességéhez szükséges 50%-os részvételi küszöb megugorhatatlannak tűnik. És így bátran mondhatnak ilyen mindent elsöprő érveket:
A Nők 40 program a nyugdíjhoz közeledő nők megbecsüléséről szól, akik évtizedeken át keményen dolgoztak és mellette gyermekeket neveltek fel. A férfiaknak azonban a legnagyobb becsülés a munka és az, ha szükség van rájuk.
Az egyszerű válaszok korát éljük.Váratlan felfedezést tettek a Covid-vakcinákról, nagyszabású vizsgálat készül
Fontos szerepet kaphatnak a daganatterápiában az mRNS-oltások.
Ursula von der Leyen hatalmas muníciót kapott az egész EU-t felforgató tervéhez
Egy kutatás lerántotta a leplet az Európai Unió legfontosabb eszközéről.
Itt van Amerika új szankciós csomagja az oroszok ellen - Trump tényleg lemondta találkozóját Putyinnal
Megbénítják Oroszország két gigantikus energetikai cégét.
Új információk érkeztek: megvan, mi lehet Orbán Viktor és Donald Trump nagy megállapodásában
Szijjártó Péter új dimenziókat emleget.
Kiderült az igazság a Louvre-rablásról: az elavult kamera az egyik fő felelős
Több biztonsági hiányosság tette lehetővé a lopást.
Szlovákia feladta az ellenállást: órákon belül életbe lép az EU történetének egyik legkeményebb szankciócsomagja
Ez lesz a 19. szankciós csomag Oroszország ellen.
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Belefulladunk az ingyen puncsos tálba, pedig egyszer le kell jönni róla
Rossz ómen a pénzügyeidre nézve, ha pénzügyminisztered szemében könnyek gyűlnek. Nagyon nehéz ugyanis leszokni a költségvetési alkoholizmusról: kényelmetlen és politikailag öngyilkosság i

Az Otthon Start mellett a CSOK Plusz feltételeibe is belenyúlna a kormány
Egy éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a CSOK Plusz két fontos részletébe is belenyúlna a kormány. Nem kell megijedni a változás inkább kedvező a támogatá
Lesotho - az afrikai ország, amely elesett a vámháborúban
Lesotho súlyos gazdasági és humanitárius válságba került az aszály és a textilipar visszaesése miatt.
Három évnyi vagyonteremtés története - A HOLD OVK teljesítménye
Három éve indult a HOLD Online Vagyonkezelés (OVK) szolgáltatása, nagyon szerencsés időpontban. A nyomott kezdeti részvényárak, a magas kötvényhozamok remek környezetet teremtettek az befektet

KIVA 2025 - Mi változott?
A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta

Innovációs verseny nélkül nagyban lehet gondolkodni
Azaz nagyvállalatoknak pályázat, ahol ha most gyorsan teljesítesz egy feltételt, akkor különös verseny nélkül tudsz maximum 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapni - wow

Robosztus gazdasági növekedés mellett működhet a 14. havi nyugdíj
A magyar kormány a 14. havi nyugdíj bevezetését is fontolgatja. A kijelentés azonnal beindította a találgatásokat, hiszen egy ilyen lépés nemcsak a nyugdíjasoknak jelentene pluszpénzt, hanem a


Tűzeset Százhalombattán: mit fogunk ebből érezni?
A Mol dolgozik a kapacitások helyreállításán.
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod