Az autóiparban tarol az elektromos hajtás, de a közösségi - és teherszállításban a hidrogén is lehet befutó
Gazdaság

Az autóiparban tarol az elektromos hajtás, de a közösségi - és teherszállításban a hidrogén is lehet befutó

Portfolio
Az Európai Unió karbonsemlegességi céljai ambiciózusok, főleg az ukrán-orosz háború árnyékában, amely jelentős átalakításokat eredményezhet a fosszilis energiáról való átállásban, de akár fel is gyorsíthatja a folyamatot. Ebben nagy szerepe lehet a hidrogén-gazdaság kialakulásának, amelyben nagy lehetőséget látnak az uniós döntéshozók is, azonban egyelőre több akadály is nehezíti annak széleskörű felhasználását. Ugyanakkor az biztos, hogy a mobilitásban már évtizedes múltja van a karbonsemleges hidrogénhajtású járműveknek.

A mobilitásban számos példa ismert, buszok, targoncák vagy kamionok is működnek hidrogénhajtással, miközben ez a terület – bár látványos és jól kommunikálható – a szén-dioxid kibocsátásért sokkal kisebb arányban felelős, mint az ipari felhasználás.

„Az olajfinomítás, vegyipar, ammóniagyártás, acélgyártás együttesen több százszor szennyezőbb, mint a mobilitás valaha lesz” - mondta a Portfolio-nak Hegedüs Ákos, a Linde Gáz Magyarország Zrt. vezérigazgatója, ugyanakkor

a hidrogén széleskörű felhasználásának bevezetése minden országban a mobilitással indul,

hiszen látványos és mindenki számára könnyen értelmezhető:

  • a busznak nincs kipufogócsöve, vagyis nincs szén-dioxid kibocsátás
  • jellemzően nagyobb a hatótávolsága, mint az elektromos hajtású buszoké
  • gyorsabb a töltése

Éppen ezért első körben a Linde is a mobilitásban biztosít lehetőséget: Illatos úti telephelyükön létrehoztak egy egyelőre még nem közforgalmú hidrogén-töltőállomást, ahol a felhasználók – buszok, autók, targoncák – tesztelhetik, hogy milyen hatótávolsága van a járműnek, mennyi idő tölteni stb.

hidrogénkút
Hidrogén hajtású személyautó tankolása a Linde budapesti telephelyén.

A töltőállomás tavaly áprilisban nyílt meg, ezzel szerettük volna pozícionálni a céget, hogy lássák, hogy mi értünk ehhez, van technológiánk a teljes értékláncra

 – tette hozzá a vezérigazgató.

Itt töltötték Magyarország első, közösségi közlekedésben részt vevő hidrogén meghajtású autóbuszát is, amelyet a Volánbusz üzemeltetett a Kőbánya-Kispest és Vecsés közötti szakaszon, teszt jelleggel, február 11 és március 6. között. A Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektje hasznos tapasztalatokkal szolgált a technológia hétköznapi felhasználhatóságával kapcsolatban: a jármű tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni a jármű. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöld hidrogént a Linde biztosította.

Hidrogénbusz
A Volánbusz Kőbánya-Kispest és Vecsés közötti szakaszon, teszt jelleggel működő hidrogénjárata.

Ipari oldalon nehezebb hasonló mintaprojekt elindítása, aminek legfőbb oka, hogy a szén-dioxid-kvóta ára még mindig relatív alacsonyabb, mint a technológiába történő beruházással előállított tiszta hidrogén ára, mely legnagyobb mértékben a felhasznált energia költségének a függvénye.

Hegedüs szerint amíg nem jön el az a pont, amikor a kvóta többe kerül majd, mint a tiszta hidrogén előállítása, vagy a szén-dioxid visszaforgatása, addig nem is várható, hogy ebbe a piaci szereplők belefogjanak.

„A saját kazincbarcikai szürke hidrogén gyártóüzemeinknél ugyanakkor már megvizsgáltuk a kék hidrogén gyártási lehetőségeket és amennyiben a tárolásra tudunk megfelelő megoldást találni, akkor az első számítások alapján, a beruházás megtámogatásával el lehet érni 100eur/t alatti visszaforgatási és tárolási árat, ami versenyképes lehet most a széndioxid kvóta árával” – mondta Hegedüs.

A villanyautók már maradnak, de a dízelmozdonyoknak menniük kell

A Nemzeti Hidrogénstratégia 25-30 töltőállomást feltételez Magyarországon 5-6 éven belül, az úgynevezett TEN-T tranzitútvonalon, ami 120-150 km-enként egy állomást jelentene. Ezek elsősorban nem a személyautókat céloznák, ugyanakkor a teherszállítás terén még nem dőlt el, hogy melyik a leghatékonyabb technológia, sőt, több érv is szól a hidrogén mellett, például

nem kellene hatalmas akkumulátort cipelniük a kamionoknak és a töltés is sokkal gyorsabb: 10 perc alatt fel lehet tölteni egy buszt vagy egy kamiont, ami így elmegy 3-500 km-t.

De még ennél is fontosabb lehet a vonatközlekedés, amelynek egy része még nincs villamosítva, az üzemben lévő dízelmozdonyok pedig rendkívül környezetszennyezők. Itt két irány van, vagy villamosítják az egész országot, vagy néhány vonalon hidrogén-üzemanyagcellás vonatokat indítanak. Ilyen már működik Németországban, Franciaországban, Norvégiában is. „Ezt az igényt kiszolgáló töltőállomásokat pedig jól lehetne kombinálni a buszjáratokkal vagy teherszállítással. Most azt vizsgálják, hogy hol vannak olyan lokációk Magyarországon, ahol egyben van a busz- és a vasútállomás” – mondta Hegedüs.

hidrogén töltőállomás
A Linde töltőállomása az Illatos úti telephelyen.

Egy töltőállomás költsége attól függően, hogy mit, milyen gyorsasággal akarunk tölteni, milyen tárolási kapacitást akarunk hozzátenni, 1,5 millió EUR-tól 2,5 millió EUR értékig terjed, ráadásul ehhez társul egy magasabbnak mondható karbantartási költség is, mert speciális kompresszorok vannak a rendszerben, amihez Magyarországon jelenleg nagyon kevesen értenek, illetve amiket negyedévente szükséges karbantartani.

Németországban, Amerikában, Angliában telepítettünk ilyen töltőállomásokat, amelyek szabadalmaztatott technológia alapján készülnek a bécsi gyárunkban. Magyarországon is telepítenénk egy töltőhálózatot és egy karbantartó bázist is, de a kiskereskedelem nem a mi asztalunk

– mondta Hegedüs, utalva rá, hogy ezen a területen integrációra van szükség, több szereplős együttműködésére, a gyártástól, a beruházás támogatásán és az értékesítésen át a felhasználásig.

Ha minden feltétel adott lesz, már csak szakemberek kellenek

Az ország egyik legnagyobb iparigáz-gyártója és szolgáltatójaként a Linde felismerte, hogy a szakképzett munkaerőből nemcsak hiány van, de beavatkozás nélkül belátható időn belül nem is várható változás. A hidrogén esetében pedig ez hatványozottan igaz, hiszen nincs jelentős előzménye a tevékenységnek az országban.

Azt látjuk, hogy Magyarországon hiány van a szakképzett munkaerőből és például egyáltalán nincs hidrogéntechnológiai szakemberképzés. Ha ennyi hidrogént szeretnénk gyártani, felhasználni, ahhoz szükségesek szakemberek is

- hívta fel a figyelmet Hegedüs. A cég ezért együttműködésbe kezdett egyetemekkel: a vállalat február 24-én együttműködési megállapodást írt alá a Dunaújvárosi Egyetemmel, amelynek keretében a Linde szakemberei a gáz-biztonságtechnika és hegesztéstechnika területeihez kapcsolódóan az egyetemi oktatásban is szerepet fognak vállalni.

Emellett a hallgatóknak lehetőségük nyílik arra, hogy a Linde telephelyein szakmai gyakorlatot teljesítsenek, a középiskolás diákok pedig ugyanitt nyári gyakorlaton vehetnek részt, illetve mindez kiegészül egy szakmai ösztöndíjprogrammal is. Az együttműködés során továbbá a K+F projektek is kiemelt figyelmet kapnak, különös tekintettel a védőgázos hegesztéstechnológiákra és a hidrogénes tesztlaborra.

A vezérigazgató azonban azt is hozzátette, hogy a kormányzat részéről is várják, hogy tegyen lépéseket az ügyben és kezdjék el a szakemberképzést, mert anélkül aligha lesz megvalósítható a Nemzeti Hidrogénstratégia.

A szén-dioxid-kvótaárak egy éven belül kikényszeríthetik a hidrogénkorszak alapjait

Kezd forróvá válni a talaj a magyar iparvállalatok alatt, ahogy az uniós döntéshozók egyre több eszközzel kényszerítik őket a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére. Bár a 2030-as és 2050-es klímacélok még távolinak tűnhetnek, a Linde vezérigazgatója szerint elég, ha az uniós döntéshozók a következő kvóta allokációs időszakban, 2024-25-ben csökkentik az ingyenes allokációt, ami önmagában olyan áremelkedést okozna a kvótaárakban, hogy az rentábilissá tenné, a ma még piacilag kevésbé életképes zöld vagy kék hidrogén gyártást, felhasználást. Azonban ahhoz, hogy 3 év múlva át tudja állítani gyártását egy iparvállalat, ahhoz már idén el kéne kezdeni az ehhez szükséges beruházások előkészítését. Ennek hátteréről részletesen beszámoltunk korábbi cikkünkben.

A cikk megjelenését a Linde Gáz Magyarország Zrt. támogatta.

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
A náci Németország példája kísérti Európát - Ukrajna messze van a vereségtől

Likviditási szakértő/vezető modellező

Likviditási szakértő/vezető modellező

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Szenior treasury és kontrolling munkatárs

Pénzügyi modellező/vezető modellező

Pénzügyi modellező/vezető modellező
Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Automotive Business in CEE Region Conference 2024
2024. június 5.
Digital Compliance by Design & Legaltech 2024
2024. május 8.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Tőzsdetanfolyam

Tőzsdei hullámok, vagyonépítés és részvénykiválasztás

22+1 órás komplex tanfolyam ahol a tőzsdei kereskedés és a hosszú távú befektetés alapjait sajátíthatod el. Megismered a tőzsdei ármozgások törvényszerűségeit, megismered a piaci trendeket, megtanulod felismerni a trendfordulókat.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Ez is érdekelhet
London