
A Colas építőipari vállalat nemzetközi múltja közel 100, a magyarországi pedig több mint 30 évre tekint vissza. Regionális központja Magyarországon található, ahol széleskörű tevékenységet végez: autópálya-építéssel, útépítéssel, közműépítéssel, híd- és műtárgyépítéssel, zúzottkő-termeléssel és értékesítéssel, árvíz- és környezetvédelemmel, városi vasúttal, illetve városrehabilitációval is foglalkozik. A változatos működési területeknek megfelelően szinte nincs olyan gépjármű- illetve termelőeszköz kategória, amely ne jelenne meg a flottájukban, a bányagépektől a nehézteherautókig, az aszfaltmaróktól a pick-upokig.
Csak személy- és kishaszonjárműből 600 darabot üzemeltetnek.
Egy ilyen sokszínű flotta felépítése hosszútávú, ugyanakkor rugalmas stratégiát igényel, hiszen ahány kategória, annyi finanszírozási modell, a nagyobb értékű célgépeket például hatékonyabb beruházás keretében megvásárolni, esetleg lízingelni, a kishaszonjárműveket és személygépkocsikat pedig flexibilisebb feltételek között, például operatív bérleti konstrukcióban üzemeltetni.
A lehetséges konstrukciók:
- Saját tőkés vagy hitelfinanszírozott beruházás: saját erőforrásból vagy beruházási hitelből saját tulajdonba veszi a vállalat az eszközt, annak karbantartását saját erőforrásból végzi, minden járulékos költséget maga vállalnak.
- Nyílt- vagy zárt végű lízing: az eszközök a lízingcég tulajdonában maradnak, amiért a vállalat havi lízingdíjat fizet. A lízingszerződés lejárta után – konstrukciótól függően – az eszköz a vállalat tulajdonába kerül vagy további hasznosításra visszakerül a lízingcéghez.
- Operatív bérlet: a vállalat meghatározott ideig (általában több év) bérel egy kölcsönzőcégtől vagy flottakezelőtől egy autót, amelyre havi bérleti díjat fizet. Konstrukciótól függően a fenntartás költségének egy része is a bérbeadónál maradhat, a bérleti konstrukció lejárta után az eszközt pedig visszaadja a vállalat.
- Speciális esetekben vállalati carsharing megoldások, amelyek bizonyos helyzetekben helyettesíthetik a céges személygépkocsikat.
Bármely eszköztípus esetében a minőség mellett a kedvező üzemeltetési jellemzők, illetve a magas maradványérték és erős másodpiaci értékesíthetőség a legfontosabb döntési szempontok. A Colashoz hasonló vállalatok globális car-policy-vel, vagyis egy olyan keretrendszerrel rendelkeznek, amelybe bizonyos márkák, bizonyos típusú autói tartoznak, és amelyből egy-egy ország vagy régió leányvállalatai válogathatnak. Francia világcég révén a – kishaszonjárművek, és személygépkocsik esetén – a francia márkák vannak előtérben, azonban az olyan objektív mérőszámokat, mint a fenntartási költség vagy a várhatóan magas maradványérték márkától függetlenül nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A Suzuki különböző modelljeinek erőssége pedig pont ezekben rejlik: kedvező beszerzési áruk mellett olcsón üzemeltethetők és jól tartják árukat is, joggal bízhatnak a flottakezelők abban, hogy a bérleti konstrukció lejárta után is gyorsan gazdára találnak az autók.
Komoly munka van amögött, hogy el tudtuk érni, hogy a Suzuki nemcsak a magyar, hanem a regionális car-policy-be is bekerült. A márka az objektív mérőszámok alapján különösen jól szerepelt a flottánk statisztikáiban, ami a vezetőséget is meggyőzte, ezért például ma már a szlovák kollégák is választhatnak Suzukikat”
– mondta el Fehér Tamás, a Colas flottavezetője.
A Colas-nál az egyik legfontosabb szempont a biztonság, így kizárólag összkerékhajtású Suzukikat használnak, mivel az autók jórészt építkezéseken, földutakon közlekednek, ahol elengedhetetlen az emelt hasmagasság és a 4X4 hajtás. A Suzuki palettájából a Vitara és S-CROSS modellek találhatók a vállalat flottájában, és a kollégák visszajelzései rendkívül pozitívak.
Elégedettségüket jól mutatja, hogy 3 éves céges életciklusuk lejárta után már többen harmadik alkalommal választják újra a modellt. A használók visszajelzései szerint nemcsak műszaki- és üzemeltetési paramétereiben teljesítenek jól a Suzukik, hanem kellemessé is teszik számukra a mindennapi autózást”
- mondta Fehér Tamás.
Nem odázható tovább az elektrifikáció
Új szelek fújnak az autóiparban, igaz, hogy az Európai Bizottság nem szigorított tovább a személygépjárművek károsanyagkibocsátási határértékein, de így is megkerülhetetlennek tűnik az elektrifikáció. A szigorú normák miatt a kisautó szegmensben gyakorlatilag majdnem teljesen megszűnt a dízelmeghajtás, és ezzel párhuzamosan az alacsony üzemanyagfogyasztásnak is búcsút lehet mondani.
Egy olyan vállalatnál, ahol az autópark 22 millió kilométert tesz meg évente, egyáltalán nem mellékes, hogy a járművek 100 kilométeren 4-5 liter gázolajat, vagy 7-8 liter benzint fogyasztanak. Ma már inkább utóbbival kell kalkulálnunk, bár a hibridüzemű autók fogyasztása közelít a dízelékhez”
– tette hozzá Fehér Tamás.
Egy globális nagyvállalat – akárcsak a Colas – nem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon kiemelt területként a fenntarthatósággal. Ennek szellemében bővíteni kívánják elektromosautó flottájukat is, azonban a speciális felhasználás nem könnyíti meg a szerkezet-átalakítást.
Az egész nap munkaterületen tartózkodó munkatársak vagy havi 4-5 ezer kilométert megtevő kollégák számára aligha jelent megoldást jelenleg az elektromos autók bevezetése, de az iroda munkakörnyezetben vagy nagyvárosban dolgozók részére valós alternatívát kínálhat.
Gőzerővel halad telephelyeiken a gyorstöltők kialakítása, de az elektrifikáció nemcsak infrastrukturális, hanem a felhasználói szokások megváltoztatását is igényli. Míg a benzin- és dízelüzemanyagok esetén a legolcsóbb és legdrágább beszerzés között is maximum 10-20 százalék eltérés lehet, ez egyelőre az elektromos áram esetében jóval nagyobb. Míg napközben egy nyilvános töltőoszlopon akár 250 forintba is kerülhet egy kilowatt áram, addig éjszakai árammal egy telephelyen lehet, hogy csak 70 forintba.
Éppen ezért komoly edukáció is szükséges a hatékony használathoz.
Jönnek a kínaiak
Az autóipari szakértők egyöntetűen úgy gondolják, hogy a kínai, ezen belül is elektromos autók feladják a leckét az európai autóiparnak, és dömpingszerű megjelenésük átrendezheti a kontinens autópiacát. Kedvező bekerülési áruk és vélhetően alacsonyabb fenntartási költségeik mellettük szólnak, de ameddig nem építik ki a kereskedő- és szervízhálózatukat, és a piaci bizalom nem épül fel, a flottapiacon nem kell félniük a hagyományos gyártóknak.
A kérdés csak az: meddig?
A cikk megjelenését a Magyar Suzuki Zrt. támogatta.
Belépnek az arcfelismerők a bolti lopások elleni harcba
Most a brit Sainsbury's teszteli a technológiát.
Jelentett a hírszerzés: drámai veszteségeket szenvedett a világ legsötétebb diktatúrája Putyin háborújában
Újraszámolták az eddigieket.
Új magyar sztárrészvény született – Így lehet megjátszani a tőzsdén az Otthon Startot?
Több izgalmas sztori is van.
Fenntartási jelentés: a KFI projektek láthatatlan aknái az EPTK-ban
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Fenntartási jelentés a KFI pályázatoknál: így kerüld el az EPTK buktatóit
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Az ChatGPT is Redditezik - Az AI ugyanonnan tájékozódik, ahonnan mi
Az AI csak rendszerezi és újracsomagolja azt a kollektív zajt, amit mi nap mint nap a netre hordunk, kicsit ijesztő is nézni, milyen forrásokból dolgozik.... The post Az ChatGPT is Redditezik - Az A

Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni
A bitcoinmágnás finnek
Ott voltam, amikor Kína hatodjára is betiltotta a Bitcoint - áll egy, a kriptós közösségben évek óta keringő mémen. Az ország egykor dominálta a bányászatot,... The post A bitcoinmágnás fi

Az osztalék portfólióm - 2025. augusztus
Emelkedett a portfólióm hozama, egyrészt az Altria osztalékemelése, másrészt a nulla hozamú Walgreens kivezetése miatt. Az utóbbi nem éppen az ideális módszer egy portfólió hozamemelésére.
Novo Nordisk - elemzés
Végre találtam egy európai céget, ami kiszámíthatóan fizeti és emeli az osztalékot. A Finvizen keresgéltem kereskedési célpontok után, és ott találtam rá. Megnéztem a számait és a chartj


Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.