A Colas építőipari vállalat nemzetközi múltja közel 100, a magyarországi pedig több mint 30 évre tekint vissza. Regionális központja Magyarországon található, ahol széleskörű tevékenységet végez: autópálya-építéssel, útépítéssel, közműépítéssel, híd- és műtárgyépítéssel, zúzottkő-termeléssel és értékesítéssel, árvíz- és környezetvédelemmel, városi vasúttal, illetve városrehabilitációval is foglalkozik. A változatos működési területeknek megfelelően szinte nincs olyan gépjármű- illetve termelőeszköz kategória, amely ne jelenne meg a flottájukban, a bányagépektől a nehézteherautókig, az aszfaltmaróktól a pick-upokig.
Csak személy- és kishaszonjárműből 600 darabot üzemeltetnek.
Egy ilyen sokszínű flotta felépítése hosszútávú, ugyanakkor rugalmas stratégiát igényel, hiszen ahány kategória, annyi finanszírozási modell, a nagyobb értékű célgépeket például hatékonyabb beruházás keretében megvásárolni, esetleg lízingelni, a kishaszonjárműveket és személygépkocsikat pedig flexibilisebb feltételek között, például operatív bérleti konstrukcióban üzemeltetni.
A lehetséges konstrukciók:
- Saját tőkés vagy hitelfinanszírozott beruházás: saját erőforrásból vagy beruházási hitelből saját tulajdonba veszi a vállalat az eszközt, annak karbantartását saját erőforrásból végzi, minden járulékos költséget maga vállalnak.
- Nyílt- vagy zárt végű lízing: az eszközök a lízingcég tulajdonában maradnak, amiért a vállalat havi lízingdíjat fizet. A lízingszerződés lejárta után – konstrukciótól függően – az eszköz a vállalat tulajdonába kerül vagy további hasznosításra visszakerül a lízingcéghez.
- Operatív bérlet: a vállalat meghatározott ideig (általában több év) bérel egy kölcsönzőcégtől vagy flottakezelőtől egy autót, amelyre havi bérleti díjat fizet. Konstrukciótól függően a fenntartás költségének egy része is a bérbeadónál maradhat, a bérleti konstrukció lejárta után az eszközt pedig visszaadja a vállalat.
- Speciális esetekben vállalati carsharing megoldások, amelyek bizonyos helyzetekben helyettesíthetik a céges személygépkocsikat.
Bármely eszköztípus esetében a minőség mellett a kedvező üzemeltetési jellemzők, illetve a magas maradványérték és erős másodpiaci értékesíthetőség a legfontosabb döntési szempontok. A Colashoz hasonló vállalatok globális car-policy-vel, vagyis egy olyan keretrendszerrel rendelkeznek, amelybe bizonyos márkák, bizonyos típusú autói tartoznak, és amelyből egy-egy ország vagy régió leányvállalatai válogathatnak. Francia világcég révén a – kishaszonjárművek, és személygépkocsik esetén – a francia márkák vannak előtérben, azonban az olyan objektív mérőszámokat, mint a fenntartási költség vagy a várhatóan magas maradványérték márkától függetlenül nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A Suzuki különböző modelljeinek erőssége pedig pont ezekben rejlik: kedvező beszerzési áruk mellett olcsón üzemeltethetők és jól tartják árukat is, joggal bízhatnak a flottakezelők abban, hogy a bérleti konstrukció lejárta után is gyorsan gazdára találnak az autók.
Komoly munka van amögött, hogy el tudtuk érni, hogy a Suzuki nemcsak a magyar, hanem a regionális car-policy-be is bekerült. A márka az objektív mérőszámok alapján különösen jól szerepelt a flottánk statisztikáiban, ami a vezetőséget is meggyőzte, ezért például ma már a szlovák kollégák is választhatnak Suzukikat”
– mondta el Fehér Tamás, a Colas flottavezetője.
A Colas-nál az egyik legfontosabb szempont a biztonság, így kizárólag összkerékhajtású Suzukikat használnak, mivel az autók jórészt építkezéseken, földutakon közlekednek, ahol elengedhetetlen az emelt hasmagasság és a 4X4 hajtás. A Suzuki palettájából a Vitara és S-CROSS modellek találhatók a vállalat flottájában, és a kollégák visszajelzései rendkívül pozitívak.
Elégedettségüket jól mutatja, hogy 3 éves céges életciklusuk lejárta után már többen harmadik alkalommal választják újra a modellt. A használók visszajelzései szerint nemcsak műszaki- és üzemeltetési paramétereiben teljesítenek jól a Suzukik, hanem kellemessé is teszik számukra a mindennapi autózást”
- mondta Fehér Tamás.
Nem odázható tovább az elektrifikáció
Új szelek fújnak az autóiparban, igaz, hogy az Európai Bizottság nem szigorított tovább a személygépjárművek károsanyagkibocsátási határértékein, de így is megkerülhetetlennek tűnik az elektrifikáció. A szigorú normák miatt a kisautó szegmensben gyakorlatilag majdnem teljesen megszűnt a dízelmeghajtás, és ezzel párhuzamosan az alacsony üzemanyagfogyasztásnak is búcsút lehet mondani.
Egy olyan vállalatnál, ahol az autópark 22 millió kilométert tesz meg évente, egyáltalán nem mellékes, hogy a járművek 100 kilométeren 4-5 liter gázolajat, vagy 7-8 liter benzint fogyasztanak. Ma már inkább utóbbival kell kalkulálnunk, bár a hibridüzemű autók fogyasztása közelít a dízelékhez”
– tette hozzá Fehér Tamás.
Egy globális nagyvállalat – akárcsak a Colas – nem engedheti meg magának, hogy ne foglalkozzon kiemelt területként a fenntarthatósággal. Ennek szellemében bővíteni kívánják elektromosautó flottájukat is, azonban a speciális felhasználás nem könnyíti meg a szerkezet-átalakítást.
Az egész nap munkaterületen tartózkodó munkatársak vagy havi 4-5 ezer kilométert megtevő kollégák számára aligha jelent megoldást jelenleg az elektromos autók bevezetése, de az iroda munkakörnyezetben vagy nagyvárosban dolgozók részére valós alternatívát kínálhat.
Gőzerővel halad telephelyeiken a gyorstöltők kialakítása, de az elektrifikáció nemcsak infrastrukturális, hanem a felhasználói szokások megváltoztatását is igényli. Míg a benzin- és dízelüzemanyagok esetén a legolcsóbb és legdrágább beszerzés között is maximum 10-20 százalék eltérés lehet, ez egyelőre az elektromos áram esetében jóval nagyobb. Míg napközben egy nyilvános töltőoszlopon akár 250 forintba is kerülhet egy kilowatt áram, addig éjszakai árammal egy telephelyen lehet, hogy csak 70 forintba.
Éppen ezért komoly edukáció is szükséges a hatékony használathoz.
Jönnek a kínaiak
Az autóipari szakértők egyöntetűen úgy gondolják, hogy a kínai, ezen belül is elektromos autók feladják a leckét az európai autóiparnak, és dömpingszerű megjelenésük átrendezheti a kontinens autópiacát. Kedvező bekerülési áruk és vélhetően alacsonyabb fenntartási költségeik mellettük szólnak, de ameddig nem építik ki a kereskedő- és szervízhálózatukat, és a piaci bizalom nem épül fel, a flottapiacon nem kell félniük a hagyományos gyártóknak.
A kérdés csak az: meddig?
A cikk megjelenését a Magyar Suzuki Zrt. támogatta.
A volt brazil elnöknek meg kell kezdenie 27 éves börtönbüntetésének letöltését
Megtagadták tőle az otthoni őrizetet.
Donald Trump a háború végéről ír - Moszkvába megy az elnök embere, hogy Putyinnal tárgyaljon
A béketerv véglegesítéséről beszél.
Bloomberg: Felvétel bizonyítja hogyan dolgozott együtt az amerikai elnöki megbízott és a Kreml az ukrán béketerven
Kiszivárgott egy telefonhívás.
Európa újabb nyomást helyezne Oroszországra, mert Macron szerint Putyin nem akar békét
Szerinte Putyin hallani sem akar a tűzszünetről.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Energiatároló cégeknek: itt a rég várt pályázat
A 2025. júniusában meghirdetett pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Most kiderült, mitől tartanak a legjobban a szupergazdag magyarok
Szépen nőtt a vagyonuk.
Tényleg soha nem álltunk ilyen közel a háború lezárásához?
Vajon sikerül kompromisszumot kötni?
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


