
Mit lát most a kiscsomag-logisztikai piacon? Csupán átmenetileg, vagy véglegesen megváltoztak a vásárlói szokások az elmúlt másfél év alatt?
A pandémiától függetlenül is átalakulóban van a kiscsomag-logisztikai, illetve a CEP piac (Currier-Express-Parcel, vagyis futár-expressz-csomag), melynek többek között mi vagyunk az egyik előfutára a csomagpontokkal. Már Magyarországon is érzékeljük, hogy előbb-utóbb mainstream lesz a csomagautomatába történő kiszállítás. Mintegy 1,6 millió fő próbálta ki legalább egyszer Magyarországon a szolgáltatásunkat, ebből a mintából következtetünk a magyar fogyasztók szokásainak a megváltozására. Ezen túl, a nemzetközi tapasztalatok, a Baltikumban, az északi régióban, vagy például Lengyelországban is azt mutatják, hogy ahol sűrű a csomagautomata-hálózat, ott ez az elsődleges kiszállítási csatorna, míg a klasszikus házhoz szállítás visszaszorulóban van. Egy egyszerű példa a jelenlegi helyzetre: a klasszikus futárszolgálatok a csomagpiac Nokiái, a csomagautomatások pedig az iPhone-ok, és most tartunk ott, hogy már megjelent az iPhone, de a Nokia-eladások még pörögnek. Az úgynevezett „buta telefonokra” is szükség van, de egyre kevésbé fogják azt választani az ügyfelek.

Nem túl szerény a példa, az elkötelezettség pedig rendkívül érződik. Jöhetnek a bizonyítékok. Miért jobb szolgáltatói és felhasználói oldalon a csomagautomatába történő szállítás? Azért elsőre mégiscsak kényelmesebbnek tűnik az ebédet kavargatva csak az ajtóig kilépni, mintsem automatát vadászni.
A kiscsomagokat megrendelő, webshopot használó ügyfelek többnyire a 30-60 év közötti korosztályba tartoznak, melyből a 40 éves korosztály a megrendelők felét teszi ki. Ők azok, akik kevesebbet tartózkodnak otthon, és bár még a napi egy csomag átvételét kezelni tudják, ha duplázódik a piac és egy-egy nap akár 4-5 csomag is házhoz érkezhet, akkor nem lesz számukra kényelmes minden futárral külön egyeztetni. Más kérdés, hogy valószínűleg futár sem lesz elegendő. A növekvő volumen mind a két oldalon változásigényt eredményez, egyrészt azért, mert nem tudja majd megfelelően ellátni a szolgáltató az ügyfeleket, másrészt a megrendelőnek kényelmesebb lesz egy olyan szolgáltatót választani, amelyik minden nap útba esik neki, ahol napszaktól, időponttól függetlenül megáll, felkapja a csomagját, és megy tovább.
Érthető, hogy a pandémia okozta hatások komoly optimizmust adnak a házhoz szállítással foglalkozó cégeknek, de mi van akkor, ha ez visszarendeződik majd? Arra számítanak, hogy ugyanaz a felhasználói réteg duplázza a megrendeléseit, vagy az ügyfelek köre fog szélesedni?
A prognózisunk az, hogy a piac duplázódik, de ezen belül a csomagautomatás szegmens ötszöröződni vagy hétszereződni fog, és a házhoz szállítás kevésbé nő majd. Ezt már régóta hangsúlyozzuk, de most az is igazolja a változások gyorsulását, hogy már hat csomagautomatás cég mozog az országban.
De mi az, ami az igazi hatást ki fogja váltani, mert egyelőre még nem az automata a prioritás. Az árverseny vagy a fenntarthatósági kérdések, pl. kevesebb üzemanyag égjen a belvárosban?
Ezek együttesen. A növekvő igény felfelé hajtja az árakat, illetve a munkaerő- és minden egyéb költség is nő, ami további áremelkedést eredményezhet. Egy házhoz szállításnak jóval nagyobb a változó költsége, nálunk az automatás szállítás teljes költségéből kevesebb, mint 50 százalékot tesz ki az üzemanyag- és a munkaerőköltség. Ugyanakkor, árnövekedés nélkül is változnak a fogyasztói szokások, sokan egyszerűen jobban kedvelik a csomagautomatát és nem tartják kényelmesebbnek a házhoz szállítást. Másrészt, a nagy webáruházak nem elégedettek a piacon elérhető logisztikai kiszolgálással, nincs számukra megfelelő árú, azonnali, vagy például hétvégi kiszállítás. Ezért inkább már a saját rendszerükön belül oldják meg.

A nagy webáruházak mennyire fogják uralni a piacot a saját szolgáltatásukkal? Komoly versenytársak lehetnek?
Nagyon szerencsés ügyfélportfólióval rendelkezünk, egyik webáruháznak sincs nálunk 3 százaléknál nagyobb részesedése a teljes kiszállítási mennyiségben. Tehát nincs nagy ügyfélkitettségünk. Azt gondolom, hogy 3-5 év múlva olyan márkák lesznek a piacvezetők a csomagszállításban, akik most még egyáltalán nem erősek.
Nem tart attól, hogy néhány év múlva ott lesz egymás mellett nyolc cég automatája és mindegyik majd csak 20-60 százalékos kihasználtsággal működik?
Nem, szerintem csupán négy-öt szolgáltató fog megmaradni, a Foxpost mellett az eMAG, a Magyar Posta és még egy-két szereplő a piacon. A helyhiány fog dönteni. Egy új belépő hiába szeretne 100 automatát letenni egy olyan piacon, ahol másoknak már több száz van. A csomagautomata szegmens egy olyan üzletág, amelynek a kiépítése rendkívül tőkeigényes, de még a havi fenntartásához is több tízmillió forint szükséges. Ehhez nincsenek hozzászokva a logisztikai cégek.
Rendíthetetlenül hisz a csomagautomaták és a Foxpost térnyerésében, még úgy is, hogy látványosan törnek előre más szereplők, ott vannak a hatalmas tőkével rendelkező nemzetközi csomagküldő cégek, akik bármikor léphetnek. Nincs semmi, ami miatt aggódna?
Egy évvel ezelőtt megkérdezte valaki, hogy számítunk-e bármilyen konkurencia megjelenésére, és azt válaszoltam, hogy abszolút nem. Ebből a szempontból az eMAG belépése erre a piacra váratlan volt, de az automaták helyszínének a kiválasztásában más üzletpolitikát folytatnak, mint mi.
Az automaták ugye nem csupán az áruk átvételére és feladására használhatók, hanem millió dolgot is lehet belőlük venni (italt, csokit, virágot mindenki ismeri, tankolni is lehet sok helyen, legutóbb maszk automaták jelentek meg és nyitnak nemsokára „automata” boltok, vagyis személyzet nélküliek). Mondhatjuk, hogy a dráguló munkaerő, rövidebb nyitvatartások hozzánk is az automaták világát fogják elhozni 10-15 év múlva?
A robotizáció és az automatizáció világát éljük, munkaerőhiány van nagyon sok területen, emiatt az ételkiszállításban és a házhoz szállításban a robotok térnyerése lehet majd érdekes. Viszont a jelenlegi futárvilágban rengeteg torzító tényező van, nem Magyarországon fog ez elindulni. Nagy trenddé válhatnak a gurulós robotok, ezek akár a futárokat is felválthatják majd és valós alternatívái lehetnek a csomagautomatáknak, valamint a házhoz szállításnak. Azt gondolom, hogy a logisztikai piac rendkívüli átalakuláson megy majd keresztül, a klasszikus házhoz szállítás biztos, hogy meg fog változni, és a kézi, élőmunkás átadópontoknak teljes megszűnést jósolok.
A globális kereskedelemben tapasztalt fennakadások, az alapanyagok áremelkedése, egyéb szabályozói újdonságok hogyan érintik önöket?
Az árak drasztikus emelkedése az újonnan automatát telepítőkre hatással van, mert nincs elegendő alkatrész, fém ezekhez. Az acél ára 50 százalékot emelkedett, ezen túl chip hiány is van, ami ebbe az iparágba is begyűrűzik. Ránk szerencsére nincs hatással, mert nem most indítunk beszerzéseket. Ami még befolyásolja a piacot, az a Kínából beérkező, kisértékű termékek vámkötelezettségének bevezetése. Tonnaszámra fognak állni a vámkezelés előtti termékek a posta raktáraiban, amit majd senki nem vesz át, így nagy költségeken vissza kell küldeniük, vagy megsemmisíteni a több milliárd forint értékű árukészletet.
Ez mit jelent a gyakorlatban? Rendelhetők lesznek ezek a termékek akár a Foxpost automatáiba?
Számunkra nagy lehetőség, hogy végre mindenkire egységesen vonatkoznak a vám- és áfaszabályok. Reményeim szerint nemsokára ezek a termékek is rendelhetők lesznek akár a Foxpost automatáiba.
A cikk megjelenését a Foxpost támogatta.
Címlapkép forrása: Foxpost
Támadás érte Moszkvát, rendkívüli intézkedésről döntöttek
Ukrán dróntámadásokban egy ember vesztette életét Oroszországban.
Donald Trump kőkeményen beleállt a vámháborúba, megfenyegetett egy miniszterelnököt is
Durva büntetővámokat mondott be.
Csalódott Oroszországban Trump, nagy bejelentést ígért a jövő hétre
Az ukrajnai fegyverszállításokról is beszélt az amerikai elnök.
Putyin emberének életébe kerülhetett az ukránok egyik legnagyobb sikere? – Rejtélyes haláleset borzolja a Kreml kedélyeit
Miért halhatott meg a volt orosz közlekedési miniszter, Roman Sztarovojt?
Másfél évtized után újraindítja a legendás hírnévre szert tett fegyver gyártását Franciaország
Az ukrán háború bebizonyította, nem volt elhibázott fejlesztés.
Súlyos ügyben mondták ki Donald Trump bűnösségét: milliókat fizethet ki az amerikai elnök
Folytatódnak a tárgyalások.
Brutális számokat mondott be az Egyesült Államok az orosz-ukrán háborúról - Ennyire elszámolta magát Oroszország?
Ez lehet az egyik legdurvább éve a háborúnak.
Zelenszkij: megvan a fegyver a brutális orosz dróntámadások ellen, csak több pénz kell
Az ukrán elnök szerint akár 1000 drónt is elindíthat Ukrajna felé az orosz haderő.
Felújítási pályázatok összehasonlítása - 2 lehetőség, amit érdemes ismerned
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Felújítási pályázatok összehasonlítása - 2 lehetőség, amit érdemes ismerned Bevezetés Ha otthonod felújítását tervezed, érdemes megismerned az
Apró csúsztatások, nagy hazugsággá válnak
Talán mindenki tudja, hogy a média mennyire megbízhatatlan, milyen alattomos taktikákat alkalmaz. Ezen taktikák egy része teljesen érthető, értékítélet alapú, tehát jogosan tükrözi vissza a
Trump és az elektromos autók
Fosszilis fordulat: új pályán az USA autóstratégiája.
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
NKFIH + SZTNH: Két hivatal közösen a magyar innovációért
A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) közötti megújuló stratégiai együttműködés célja a magyar innovációs ökoszisz
Többet katonára, mint oktatásra
A szokásos hétfői Agyviharon került elénk ez a grafikon, sokat nem is kell rajta magyarázni. Az ábra azt mutatja, hogy az egyes államoknak mekkora a... The post Többet katonára, mint oktatásra a
Évi 4 százalék kockázatmentes hozam megy a kukába a Trump-kockázat miatt
A dollár trendszerű erősödésének vége, év eleje óta a világ egyik leggyengébben teljesítő fizetőeszköze a zöldhasú. Névrokonán, a hongkongi dolláron át mutatjuk be, hogyan dobnak... Th
Miért bukik el a legtöbb felújítási pályázat? - 3 gyakori ok
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Miért bukik el a legtöbb felújítási pályázat? - 3 gyakori ok Az utóbbi évek egyik legszélesebb körben elérhető felújítási pályázata mégis eg


Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Warren Buffett helyett én: Kezdők útmutatója a befektetéshez
Fedezd fel a befektetés világát úgy, ahogy még sosem! Ez a webinárium egyszerűen és érthetően mutatja be az alapelveket, amelyekre még a legnagyobb befektetők, mint Warren Buffett is esküsznek.