
A pandémia hatására virágzik az online kereskedelem mind a lokális piacokon, mind globálisan nézve, a tavalyi évet Magyarországon is robbanásszerű növekedés jellemezte. A megelőző évekhez képest háromszoros ütemben, több mint 45 százalékkal növekedett 2020-ban a piac, ami a csomagforgalomban is éreztette hatását. Különösen a magánszemélyek belföldi megrendelései ugrottak meg jelentősen, vagyis a B2C szegmens volt az, ahol a csomagpiacnak új kihívásokkal kellett szembenéznie.
Felértékelődő csomaglogisztika
Az évek óta működő webáruházak többségében a megrendelések száma a tavalyi évben érte el azt a szintet, amikor azok teljesítése több szereplőnél is érdemi kihívást jelentett. A GKI Digital és az Árukereső.hu kutatása szerint a belföldi online kereskedelem 2020-ban elérte a 909 milliárd forintos forgalmat, amit a járvány nemcsak egészségügyi, de az ellátási láncok bizonytalansága szempontjából is nehezített, miközben a csomagszállításban is új ügyféligények, másfajta szállítási preferenciák jelentek meg. A standard, egységes megoldások egyre kevésbé működnek, így a logisztikai szolgáltatásokban is elindult a specializálódás.
Az újfajta kiszállítási lehetőségek és a kiszállítás gyorsasága iránti igény miatt egyre összetettebb feladat a csomaglogisztika.
A webáruházak egyre több logisztikai megoldást kezelnek, aminek koordinációjához a teljes rendszerintegráció és az automatizált folyamatok elengedhetetlenné válnak. A technológiai fejlődés mellett azonban a vásárlók kézbesítéssel kapcsolatos elvárásai is változnak, legyen az a futárok közvetlen telefonos elérhetősége, a szállítási időablakok kommunikációja, a futárnál elérhető bankkártyás fizetés lehetősége, vagy maga az átvétel módja. A webshopok az utóbbi időben jellemzően több csomagszolgáltatóval is szerződést kötnek, megosztják a volumenüket, így nyitottabbá válnak az új, innovatívabb logisztikai megoldásokra és kapcsolt szolgáltatásokra.
Átvételi lehetőségek

A vírusnak is szerepe volt abban, hogy a csomagok átvételi módját illetően változtak a vásárlói preferenciák. Országonként vannak ugyan eltérések, de jellemzően erősödött a házhozszállítás és a csomagautomata szerepe, míg a személyes átvétel, a kisebb webáruházak átadópontjai és a külsős csomagpontok nem tudtak a piaccal együtt növekedni.
A főbb átvételi lehetőségek közé a házhozszállítás, a csomagautomata, a csomagpont és a személyes átvétel tartozik.
„Ha megnézzük az európai piacot, azt látjuk, hogy a csomagküldés általában a házhozszállítást jelenti. A rendszert évtizedekkel ezelőtt úgy alakították ki, hogy a posták a megfelelő helyre kivigyék az árut, így ez adta az alapot, amire ráépült az e-kereskedelem. Mivel azonban ez egy meglehetősen drága szolgáltatás, hamarosan megjelentek a pick pack pontok, amik főleg a skandináv országokban lettek népszerűek. Európa déli országaiban továbbra is jobban szeretik a házhozszállítást, így összességében Európában ma 65 százalék a házhozszállítás és 35 százalék az egyéb átvételi módok aránya.” – mondta el Bengyel Ádám, a Foxpost társalapító-vezérigazgatója.

Csomagpontok szerepe
A Baltikumban a házhozszállítást mostanra egyértelműen megverte a csomagautomatás átvétel, de a piac Magyarországon is változóban van.
Két éve még sokkal kevesebb automata üzemelt, az utóbbi időben viszont nálunk is kezd a mindennapok része lenni ez a megoldás. Mi jelenleg 160 automatát működtetünk, amibe havi szinten több száz új üzleti partnert kötünk be és összesen már több, mint 10 ezer partnerünk van, aki velünk küld csomagot.” – hangsúlyozta Lányfalvi Péter, a Foxpost társalapítója és kereskedelmi igazgatója.
„Hiába növekszik a házhozszállítás iránti igény, egy idő után nem lehet nagyobb mennyiségű embert, autót, kapacitást beállítani, ezért az lesz a cél, hogy egy pontra vigyünk minél több csomagot és a végfelhasználók menjenek el értük. Ezt a folyamatot a házhozszállítás költségeinek növekedése is ösztönözheti. Az irány a csomagautomaták felé tart:
jelenleg mintegy 400 automata van Magyarországon, de év végére ennek száma 1000 fölé fog emelkedni.
– tette hozzá Bengyel Ádám, aki szerint hamarosan az állami tulajdonban lévő logisztikai cégek nagy bajban lesznek, ha nem kezdenek el újítani.
Árazás
A csomagunk megrendelésének véglegesítésekor általában eltérést tapasztalhatunk az egyes kiszállítási módok árai között. A legszélesebb skálán a futárszolgálatos kiszállítás költsége mozog – ami általában a legdrágább is egyben – mivel ennek a költségét befolyásolja a legtöbb tényező, például a partner, a termékkategória, vagy a távolság. A csomagpontos átvételt a fix szolgáltatókból fakadóan viszonylag szűk ár-intervallum jellemzi, a csomagautomatás átvétel ára pedig az átvételi mód korlátaiból adódóan a legkisebb skálán mozog.

„Az árazás rengeteg tényezőből tevődik össze, amelyek folyamatosan mozgó költségek. Ilyen az üzemanyag, az útdíj, de akár a munkaerő költsége is. Mivel ezek folyamatosan változnak, a kereskedő az ingadozások kezelésére egy puffert tesz a kiszállítási költségekre. A személyes átvétel beárazása viszont tudatosabb, ott a vásárló, ha azt a boltot választja, ahol eleve van raktáron a termék, nem terheli a rendszert, ami az átvétel költségeiben is megmutatkozik.
A csomagrendelés nem csak az árról szól, a szolgáltatás minősége is legalább ilyen fontos.
Sokan árérzékenyek, de az internetes vásárlók többségét a magasabb vásárlóerővel rendelkező 30-50 éves korosztály adja, akik közül sokan hajlandók az aznapi kiszállításért többletköltséget is fizetni.” – mondta el Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Az online vásárlások térnyerésének köszönhetően tehát egyre komolyabb üzletággá fejlődik a csomagátvétel, ahol a házhozszállítás mellett ma már számos más alternatíva elérhető. A vásárlói elvárások változása abba az irányba mutat, hogy a kisebb, könnyen szállítható csomagokat a jövőben nem feltétlenül az otthonunk küszöbénél, hanem azoknál a csomagautomatáknál vesszük majd át, amelyek egyébként is útba esnek például a bevásárlás során. A következő években Budapesten is a csomagautomaták számának jelentős növekedésére számíthatunk, amelyhez a Foxpost által eddig üzembe helyezett és az előttünk álló időszakban beüzemelésre kerülő automatái is jelentős mértékben hozzájárulnak.
A cikk megjelenését a Foxpost támogatta.
Képek és címlapkép forrása: Stiller Ákos
Egy Holdon megtalálható anyag oldhatja meg az emberiség egyik nagy kihívását
A jövő technológiája függhet tőle.
Itt a vége: elhagyta Putyint az egyik legrégebbi bizalmasa – Ez állhat a háttérben
Azért kellett mennie, mert ellenezte a háborút?
Hiába a nyugdíjkorrekció, elszegényedéstől tartanak a nyugdíjasok
Egyre többen kerülnek nehéz anyagi helyzetbe.
Kiderült, ki veszi át a meggyilkolt Charlie Kirk szervezetének irányítását
Folytatja a munkát a Turning Point USA.
Most először szólalt meg Európa első AI-vezérelt virtuális minisztere
Ezt üzente a mesterséges intelligencia.
Mérföldkőhöz érkezett a világ leghosszabb vasúti alagútjának építése, több mint egy kilométerrel az Alpok alatt
Az utolsó réteget is átfúrták.
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Két hét alatt megdöntötte az Otthon Start az eddigi havi lakáshitel rekordot
A kormány bejelentése alapján két hét alatt 10 ezer Otthon Start igénylést nyújtottak be a bankokhoz. Az MNB adatai alapján júliusban összesen 7324 lakáshitel-szerződést kötöttek a pénzint
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
