
Szinte mindenkivel úgy kellett kezdeni az idei beszélgetéseket, hogy mekkorák a károk, hol jelentkeztek, de a csomagkézbesítéssel foglalkozó cégeknek 2020 nem a válság, hanem inkább a kitörés éve volt.
A Foxpost számára nem előrehozott, hanem tervezett növekedés ment végbe, a személyes átadású csomagok piacán teret nyertünk, így többen használják a csomagautomatába történő kiszállítási szolgáltatásunkat, miközben a más csomagponti megoldások visszaszorulóban vannak. Ebbe a növekedési környezetbe érkezett a koronavírus, aminek a hatása, hogy sokan inkább otthon maradnak és házhoz rendelnek, ami negatívan érinthette volna a mi hatékonyságunkat, de mégsem ez történt. Márciusban egy kéthetes megtorpanás után az emberek sokkal intenzívebben elkezdték használni a csomagpontos szolgáltatást, mint előtte.
Miért választják inkább ezt a házhoz szállítás helyett?
Felméréseink azt mutatják, hogy a házhoz szállítás nem mindenki számára kényelmesebb. Ha például valaki attól fél, hogy pont akkor jön a futár, amikor elmegy tusolni, vagy csak nem akarja, hogy az éppen alvó gyerek felébredjen, akkor inkább egy közeli Foxpostba kéri a szállítást. Abba is érdemes belegondolni, hogy ha több csomagot vár valaki, akkor nehéz összeegyeztetni, hogy mikor jönnek a futárok, vagy akár egy ajándékról is lehet szó és ezért nem akarja a megrendelő, hogy lássák otthon a csomagot. Itthon is egyre inkább tapasztaljuk, hogy sokan szívesebben mennek el egy csomagautomatához, illetve a külföldi példák is ugyanezt mutatják, főleg északon, vagy a kelet-európai térségben. Nyugat-Európában ez a fajta csomagküldés még nem fejlődött ki igazán. Magyarországon a legjobb csomagpontok évente körülbelül egymillió csomagot szállítottak le, nekünk idén kétmillió lesz ez a szám, pedig jóval kisebb a hálózatunk, mint a többieknek. Látszik az igény arra, hogy úgy lehessen feladni és kapni egy csomagot, hogy ne kelljen másokkal találkozni. Változásban vagyunk. Magyarországon mintegy 1,5 millió ember már kipróbálta a Foxpostot.

2020-ban önöknél mekkora volt a számszerű növekedés a tavalyihoz képest?
Mi 40 százalékot nőttünk, de a piac nem nagyon tudott bővülni, mert például a legtöbb versenytársunk átvevő pontját bezárták a koronavírus alatt.
Mik a döntő szempontok az egyes egységeik elhelyezésénél?
Számunkra kiemelten fontos, hogy az automatákat úgy helyezzük le, hogy az ügyfeleink össze tudják kötni a napi bevásárlási rutinjukat a csomagjaik átvételével és feladásával és ne kelljen külön kanyart tenniük a csomagért mint a versenytársainknál. Így tudunk hatékony és környezettudatos szolgáltatást nyújtani. Azt láttuk, hogy a Covid hatására plázákban lévő forgalom átterelődött a szuper- és hipermarketekben lévő automatáinkhoz. Idén 102 automatával kezdtünk, ősszel kültéri egységeket telepítettünk, így mostanra 153 csomagpontunk van. Jövőre még nagyobb expanziót tervezünk, 250 automatát teszünk le, majd újabb 200-at, ezzel összesen több mint 600-ra bővül az állományunk, ami négyszeres növekedés.
Az üzleti modell arra épül, hogy a közös tortából harapnak ki egyre nagyobb részesedést, vagy arra, hogy a házhoz szállítás visszaterelődik erre a csatornára, esetleg a jövőben több mint ötmillió csomagrendelésre számítanak?
Mind a három hatásra számítunk. Egyrészt 2025-ig várhatóan a duplájára fog nőni a piac. A Covid sokakat bevezetett a rendelés világába, olyanokat is, akik korábban nem vették ezt igénybe. Másrészt azzal, hogy mi terjeszkedünk, arra számítunk, hogy vissza fognak szorulni a kézi átadópontok, mert értelmetlen lesz sorban állni, elmenni egy olyan boltba, ahova amúgy nem is akarnánk menni. Tovább rontja a „kézi” átadópontok helyzetét, hogy sajnos rengeteg kisvállalkozó, akik ezeket üzemeltették, tönkrementek, Két évvel ezelőtt 850 Pick Pack Pont volt, most már talán 500 sincs. Harmadrészt pedig a piacvezető házhoz szállítóknak jelenleg nincs érdemben működő csomagpontja, kivéve a GLS-nek, de nekik a házhozszállítás a core tevékenységük, így erre a szegmensre ők kevéssé fókuszálnak. Ezért a webshopok egyre inkább minket tudnak ajánlani a vásárlóiknak, és miután ilyen nagy a hálózat, a házhoz szállításból is egyre többet tudunk átvenni. Az utánvét visszaszorulása is sokat segített, bár nálunk készpénz helyett csak kártyával lehet fizetni, és szerencsésre a nagy webshopok már mind fizetőssé tették az utánvétet, mert rájöttek, hogy ez drága játék. Sokan át sem veszik a csomagot, miközben a kereskedőnek logisztikai és csomagolási költsége keletkezik.
A rendelés talán már megszokott, de egyre nagyobb teret hódít a kényelmes visszaküldés is. Erre milyen megoldásuk van?
Jelenleg, ha Foxpost partneri webshoptól rendel az ügyfél, akkor az átvételi kódjával térítésmentesen visszaküldheti a csomagot. Emellett természetesen dolgozunk olyan megoldásokon, amely ezt az igényt egyéb esetekben is ki tudja szolgálni. Vannak egyébként olyan üzletek, amelyek azt szeretnék, hogy egy minimális díja legyen a visszaküldésnek, körülbelül 200 forint, ezzel ösztönözve a vásárlókat, hogy ne rendeljenek például három méretet egy ruhából, amiből kettőt biztosan visszaküldenek majd. Nyugat-Európában az ilyen jellegű vásárlás terjedt el.
A csomagszállításnak, főleg egy darab pizza fél városon át való cipelésének egy dízel autóval, látható környezeti terhelése van. Mi lesz a megoldás? Drágul? Szabályozással zöldül (legalábbis lokálisan) a folyamat?
A házhoz szállításnak egy igen fontos hátránya a környezeti teher. Ahogy megyek a városban, azt látom, hogy egy utcában ott áll három futárszolgálat autója és egyik sincs tele. Mi egy kocsival 1000 címet tudunk kiszolgálni. A futárcégek extra terhelést jelentenek az utakon, torlódást okoznak azzal, hogy megállnak az úttesten, ráadásul rengetegszer sikertelen a kiszállítás és meg kell ismételni. Barcelonában, Madridban, Londonban vannak olyan zónák, ahová csak elektromos autóval lehet behajtani. Ha egyszer bevezetik a dugódíjat, az a csomagszállítást is drágítani fogja. Magyországon a Foxpostos csomagoknak van az egy csomagra jutó legkisebb karbon lábnyoma, 2020-ban 0,2 kg/csomag szén-dioxid-ekvivalensre sikerült levinnünk, amikor egy házhozszállításnak 0,8-1,2 kg a karbonlábnyoma.

Tehát a csomagpontra való szállítás is drágulni fog, de a házhoz szállítás még jobban?
Így van. Jelenleg az A-ból B-be szállítás díja, ahol véges számú címet tud teljesíteni a futár, körülbelül 3000 forint Budapesten. Az úgynevezett „network szállítás” nettó 700-1000 forintba kerül a 0-2 kilogrammos termékek esetében, és jóval hatékonyabb is, mert egyszerre több csomagot visznek ki a környékre.
Hogyan viszonyulnak az emberek a szállítási költségekhez? Ez hatással van önökre?
Érdekes, hogy egy pizza ajtóig szállításáért szívesen kifizetünk 600 forintot, de az szinte elvárás, hogy a webshopban vásárolt csomag ingyen legyen. Úgy látom, hogy egyre inkább megszűnőben van Magyarországon az ingyenes kiszállítás, vagy egy magas kosárértékhez kötik, ez általában 15 ezer forint. De közben jönnek olyan új e-kereskedelmi belépők, akik viszont nem kérnek szállítási díjat. Ennek a hatását ránk nézve kevésbé látom, helyette a sofőrökkel kapcsolatban merülnek fel kérdések. Nálunk minden sofőr bejelentve dolgozik, nincs borravaló, ami sok más szegmensben nem feltétlenül így működik.
Voltak ebből fakadóan HR-problémák?
Vegyes a kép HR-oldalról, most körülbelül 100 ember dolgozik nálunk, közülük 80 raktáros, vevőszolgálati munkatárs, vagy futár. Az év elején nem volt munkaerő, közben pedig annyira emelkednek a bérek, hogy egy képzettséget nem igénylő raktári munkára már 350 ezer bruttó fizetést kell adni. Amikor bejött a válság, azt gondoltuk, hogy megváltozik minden. Valóban jelentkeztek például fitneszedzők, de azt mondták, hogy nekik nehéz ez a munka, és váltott műszakban sem szeretnének dolgozni. Így a logisztika, raktározás területén továbbra is munkaerőhiány van. Nagyon gyorsan átrendeződött a munkaerőpiac, az online értékesítés miatt hatalmas hiány alakult ki a raktárakban. A futárok, amikor mi indítottuk a vállalkozást, 200 ezer forintos bruttó fizetéssel kezdtek, most a kezdőbér, jutalmakkal együtt bőven 300 ezer forint fölött van.
Pincérek, vagy szakácsok nem jelentkeztek?
A turizmusból érkezőknél is nehéz, hiszen hozzá vannak szokva, hogy rengeteg borravalót kapnak. Van egy elvárt nettó 300-400 ezer forintos bérük, és ehhez egy megszokott életszínvonaluk, amiből nehezen adnak vissza.
Milyen irányba terjeszkednek az országon belül?
Az e-kereskedelem 40 százaléka Budapestre érkezik. Azokban a városokban, ahol jelen vagyunk, több automata lesz, és új városokba is megyünk. A tervek szerint minden 10 ezer főnél nagyobb településen lesz legalább egy automatánk valamilyen kiskereskedelmi egység közelében, például Spar, Aldi, Penny, Tesco, Auchan, Príma mellett. Rengeteg megkeresést kapunk önkormányzatoktól is, hogy szeretnének csomagpontot. Budapesten elkezdtünk lakóparkoknál kitenni automatákat, a Kassák Residence-hez a közelmúltban telepítettünk egyet, és nagyon bevált. Nézelődünk az irodaházakban is, rengeteg lehetőség van még.
Amikor egy automata bekerül valakinek a területére, az hogyan működik?
Bérleti díjat fizetünk.

A jövőre tervezett expanziót milyen forrásból finanszírozzák?
3,6 milliárdos befektetés valósul meg, a befektetők pénzéből. A nagyobb részét automata beszerzésre fordítjuk, de az operatív költségeink növekedését is finanszírozni kell. A sofőrnek oda kell mennie az automatához, akkor is, ha csak egy csomag van, valamint ott van az ő bérköltsége, és a raktárban a szortírozóhely fenntartása.
Ehhez akkor nyilván kellenek majd régiós központok is, ahol szétosztják a csomagokat. Ezek is fejlesztés alatt állnak?
Nyilván. Most minden Budapestről indul, de ez egy ekkora hálózatnál már nem lesz hatékony, így megnyitjuk a régiós hub-okat. Ezeket éjszakai gerinc-járatokkal látjuk el csomaggal.
Ehhez bérelnek majd logisztikai területeket?
Igen, de nem kell nagy területekre gondolni. A kétmillió csomagot 750 négyzetméteres raktárban bonyolítottuk le, idén költöztünk el egy 2800 négyzetméteresbe. Persze egy nagyobb léptékű fejlesztéshez nagyobb központi raktár is szükséges, így duplázni vagy háromszorozni kell ezt az alapterületet. A többi futárszolgálat úgy dolgozik, hogy kiválogatja a csomagokat Budapesten, elviszi a régiós elosztóba, ahol megint kiválogatják a címek alapján. Mi Budapesten rögtön a címre szortírozunk. Nem biztos, hogy kell egy nagy raktár vidéken, egy 50-100 négyzetméteres garázs is elég lehet.
Mire számítanak a közeljövőben?
2025-re 10 millió csomagot szeretnénk kivinni, és a terv, hogy megötszörözzük a forgalmunkat. A kis csomagok piacon nem nagyon látok innovációt, gyakorlatilag mindenki ugyanazt a házhoz szállítást csinálja. A legnagyobb innováció az időablakok megjelenése volt, amiben elég egyedi Magyarország, mert máshol nem nagyon van ilyen. Erre nagyon büszkék a versenytársak, de én nem látom, ez miért jó. Igazából innovációt az elmúlt öt évben csak a Foxpost hajtott végre Magyarországon. Nem titok, hogy gondolkodunk régiós terjeszkedésben is.
A cikk megjelenését a Foxpost támogatta.
Hatalmas szerződéscsomaggal próbálják levenni Trumpot a lábáról a bahreiniek
Boeing repülőket és amerikai szervereket vásárolnak.
Növekedéssel zárták az első félévet a magyar alapok, sok pénz ment abszolút hozamú befektetésekbe
Közzétette júniusi statisztikáit a BAMOSZ.
Vasököllel venne revansot Trumpon az Európai Unió bővülő országhada
Egyre többen borítanák az asztalt a vámháború miatt a legfájdalmasabb gazdasági csapással.
Lázár János bejelentette: helytállási pénzt kapnak azok, akik a vihar elhárításán dolgoztak
"Most már csak a hétköznapokban kell ugyanígy helytállni."
Szíria az ENSZ Biztonsági Tanácsának az összehívását kéri az izraeli légicsapások miatt
Megvitatnák a következményeket.
Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
Túlfeszítette a húrt Brüsszel, belháború indult az uniós pénzek miatt
Ursula von der Leyen terve az új hétéves költségvetésről egyelőre csak feszültségeket hozott felszínre.
Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt
Meglepő listát tett közzé a Lázár János vezette minisztérium.
Így harcol a sok turistával Barcelona és Dubrovnik
Amennyire jövedelmező ágazat a turizmus, akkora problémát okoz, ha elburjánzik: Barcelona vagy Dubrovnik bőven tudna mesélni, mivel jár a túlturizmus. A népszerű lokációknak mind megvan... Th
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
SPB: Szigorító intézkedések és növekvő infláció határozhatja meg a román kötvénypiacot a közeljövőben
A román kötvénypiacot a közeljövőben várhatóan egyrészt a növekvő infláció, másrészt a költségvetési hiány csökkentésére irányuló szigorító intézkedések határozzák meg. A kis
Végre kimondták: nem kell tovább fenntartani a projekteket
Miközben sok pályázó már túl van a projektje fenntartásán, a Hatóság csak most tisztázta a legfontosabb kérdést.
Miért nem emelkedik mindig az infláció, ha vámot emelnek?
Súlyos inflációt jósoltak az elemzők, amikor Donald Trump áprilisban bedurrantotta a vámháborút, és jogosan: a vámok növelik az importált termékek árát, ami végső soron a... The post Mié
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón


Tíz év alatt a magyar gazdagok végre felzárkóztak az EU-hoz
Hogyan oszlott el az elmúlt évek vagyongyarapodása a magyar háztartások között?
Vége a pénzesőnek? Fájni fog a kiszivárgott EU-s agrárreform
Teljesen más világ jöhet, ha megvalósulnak a brüsszeli tervek.
Pokoli hónapok után vérszegény időket várnak az elemzők
Érkeznek a második negyedév amerikai vállalati beszámolói.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?