
Miről szól pontosan a zöldülés, ez csak egy marketing vagy más a cél? Mit jelent mindez a vállalatotok szempontjából? – tette fel a kérdéseket Bán Zoltán, a Net Média Zrt. (Portfolio) vezérigazgatója.
"Jelenleg nincs egységes mérőrendszer Európában, aminek hatására el lehetne mondani, hogy egy teljesen zöld beruházásról van szó. Ahhoz, hogy zöld finanszírozást szerezhessünk, saját magunknak kellett kidolgozni egy szempontrendszert. Ez a rendszer nemzetközileg ma még gyerekcipőben jár. A szabályozás még nem tart ott, hogy a zöld szempontokat egységesen figyelembe tudjuk venni.
Azért fontos a fenntarthatóság, mert a hatásokat már a saját bőrünkön érezzük.
Ez már korántsem marketing, sokkal inkább egy elhatározás, a célok kitűzése, amit akciótervekre kell lefordítani. Mi is komoly ESG célokat tűztünk ki, de még az út elején vagyunk. A fenntarthatóság mérésébe azonban tőkét kell tenni, de emellett a bérlők szemléletformálása is fontos. Ennek kapcsán mi is a bérlőinkkel közösen tanuljuk meg az épületeinket fenntarthatóan használni." – mondta el Gereben Mátyás MRICS, a CPI Hungary országmenedzsere.
"Komoly vegyiüzemként a mi energialábnyomunk is jelentős. A Richter idén 120 éves, éppen ezért mi a jövőt nézve is százéves távokon gondolkodunk. A tőke és a részvényes oldalról van egyfajta ESG-nyomás, de a vevők számára továbbra is első a hatásosság, a minőség és a biztonság, a fenntarthatósági szempontok csak ezek után következnek. A zöldítés mindenképp költségekkel jár, a megtérülése nem is mindig mérhető, de például a napelemek esetében igen, ott 5-10 év is érdemi megtérülést hoz. Hosszabb távon viszont így is nagy a jelentősége, így mi is szívesen költünk erre.
A zöldítést nem a piac kényszeríti ki, hanem a környezetpolitika és bizonyos piacokon már a vevők.
A fenntarthatósággal mindenképp foglalkozni kell, van nekünk is szállítóminősítési rendszerünk, de jelenleg az árnál is fontosabb tényezők – például biztonság, minőség, hatásosság - vannak még a lista tetején a közvetett karbonkibocsátás előtt." – tette hozzá Orbán Gábor, a Richter Gedeon vezérigazgatója.
"A vállalatokat mindig többféle érdekcsoport vesz körül és pl. fenntarthatósági ès ESG folyamataik is értelemszerűen számos fronton megjelennek. A szabályozói oldal egyre szigorúbb elvárásokat támaszt, de a fogyasztói érdekcsoportban is egyre erősebb a fenntarthatóság iránti igény. Azáltal, hogy ezen érdekcsoportok nagy mértékben befolyásolják pl. a nyereséget, a finanszírozói oldalnak is be kell építenie ezt az értékelésébe.
A világ vállalatvezetőinek prioritási listáján az elmúlt 5 évben hihetetlen gyorsasággal került az élre a fenntarthatóság témája,
érdemes tehát e terülrtet stratégiai szinten kezelni és felépíteni. Ma még a mérés fogalma e téren kevésbé egységes, nincsenek általánosan elfogadott szabályozások. A piac szereplőinek a saját alaptevékenységük kihívásaival is szembesülnie kell, egy vegyipari cégnek például nyilván nehezebb karbonsemlegessé válni. A beszállítói láncokon keresztüli indirekt kibocsátásra is fontos lenne fókuszálni, azonban itt pl. nagyon nagy az adat- és információhiány. A jövő kihívása, hogy ezeket a sokrétű adatforrásokat hogyan tudja a szabályozói és a piaci oldal összekapcsolni, lánccá alakítani, mindezt a GDPR-ral összeegyeztetve." – emelte ki Rózsai Rezső, a KPMG Magyarország vezérigazgatója. A szakértő hozzátette, hogy mindenképpen kell egy stratégia, ami mentén a lehetőségeket ki tudja az adott cég aknázni. Erre többféle EU-s támogatás is rendelkezésre áll, de így is van számos olyan iparág, ahol még ma sincs alternatív technológia pl. a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére.

"A mi márkánkat a minőség mellett a fenntarthatóság határozza meg leginkább, ami különösen a fiatalabb korosztályban jelentős. A műanyag csökkentése is része ennek, de a hulladékhasznosításban is komoly eredményeket értünk el. Az eddigi eredmények után viszont meg kell határozni a következő időszak céljait, az ESG a menedzsment számára is fontos.
A műanyagkivezetésnek is konkrét költségei vannak, ez nálunk mintegy 800 millió forintot jelentett,
mivel a műanyagnál drágábbak a fa és papír evőeszközök. Ennek eredményeként viszont 200 tonna műanyag, többek között 46 millió szívószál, 11 millió fagyiskanál, 2 millió kés és villa váltható ki. Mi viszont csak akkor tudunk zöldebbek lenni, ha ebben a beszállítóink is partnerek." – hangsúlyozta Égi Zsolt, a Progress Étteremhálózat Kft., a McDonald's magyarországi Developmental Licensee Partnerének ügyvezető igazgatója.
Címlapkép forrása: Portfolio
Brutális hideg csapott le Magyarországra: ilyen még nem volt idén ősszel
A száraz, hideg légtömeg megtette a magáét.
Netbankot cserél az OTP: 21 év után végleg kivezetik a régi felületet
Pár héten belül jön a változás.
Geológiai csoda van a lábunk alatt, csak le kell fúrni érte - Új szektorban terjeszkedik az MVM
Nagy potenciál rejlik benne.
Digitális hidegháború dúl a világban: Európa alulmaradhat a gigászi küzdelemben
Az NGM államtitkára szólalt fel a Portfolio konferenciáján.
Nagy nevekkel, forró témákkal jön a Portfolio Banking Technology
A banki AI-fejlesztések és a fintech verseny lesz a fókuszban.
Otthon Start: 10 új brutális kérdés a 3%-os csodahitelről (videó)
Első hallásra verhetetlen ajánlatnak tűnik: maximum 3%-os kamattal felvehető lakáshitel, ráadásul akár 25 évre. De vajon tényleg ilyen egyszerű? A videóban Argyelán József és Molnár Péter
Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
