A teljesítményalapú költségvetés-tervezés egyre inkább a kohéziós politika részévé válhat, miután az RRF, amelyet a Covid-19 világjárvány gazdasági következményeinek enyhítésére hoztak létre, mérföldköveket és célokat használ az előrehaladás nyomon követésére és a finanszírozás folyósítására:
vagyis csak akkor fizet Brüsszel, ha a feltételek teljesülnek, előleg- és részleges kifizetéseket nem engedélyez.
Ez a megközelítés várhatóan fontos szerepet fog játszani a következő Többéves Pénzügyi Keret (MFF) reformjában is. Ebben két fő irány lesz: a teljesítményorientáltság és a mainstreaming. Utóbbi az EU költségvetésén belül azt célozza, hogy meghatározzák egy-egy költségvetési ciklus kulcsfontosságú politikai prioritásait, amelyet a kiadási programoknál mindenképpen figyelembe kell venni. A mostani MFF-ben például ilyen klímasemlegesség és az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, amely várhatóan a 2028-2034-es ciklusban is megmarad. Jelenleg a további mainstreaming célok közé tartozik a nemi egyenlőség, a biodiverzitás és a Fenntartható Fejlődési Célok (SDG).
A reform előkészítéséhez a Centre for European Policy Studies (CEPS) egy hosszú, több mint 100 oldalas elemzést készített a kétfajta megközelítés összehangolásáról, és a think tank eredményei azt mutatják, hogy mind a teljesítményalapú költségvetés, mind a mainstreaming komoly utókövetést igényel, de jó irányt jelentenek az MFF megreformálására.
Magyarország számára ez azért is rossz, hír, mert az RRF struktúrájával alig van tapasztalata, mivel jelenleg sem fér hozzá ezekhez a forrásokhoz.
A keretrendszer négy kulcsfontosságú dimenziót használ, amely egyelőre az itthoni uniós programok, állami projektek kiírásaiban és megvalósításában szinte egyáltalán nem jelenik meg:
- bemenetek (finanszírozás és erőforrások),
- közvetlen kimenetek (pl. kiképzett személyek),
- a politikai területen elért eredmények (pl. később foglalkoztatott személyek)
- és hosszú távú hatások (pl. egy hatékonyabb munkaerőpiac).
Azonban a mainstreaming az EU költségvetésén belül számos kihívással szembesül. Például a "Do No Significant Harm" (DNSH) elvet – amely a környezeti fenntarthatóság biztosítására irányul – nem egyenletesen alkalmazzák az EU kiadásaira. Agrgodalmak merülnek fel a klímahatások túlbecsülésével és a projektek súlyozásának egyenetlenségeivel kapcsolatban is: vagyis tagállamonként eltérő, hogy az RRF-hez kapcsolódó beruházások karbonlábnyomát, hosszú távú környezeti kihatását hogyan értékelik. A magyar szabályozás például sokkal megengedőbb, mint az osztrák vagy a skandináv.
A nemi egyenlőség követelménye új, ennek monitoringja módszertanilag új, hiányosak a régi adatbázisok, és elég tágan határozza meg, hogy mi tekinthető eredménynek vagy hatásnak.
Ez a jó irány, csak nem így
A kohéziós politika és az RRF teljesítményalapú költésgvetése különböző megközelítéseket mutat. A kohéziós politika input, output és eredményindikátorok keverékét használja. Robusztus monitorozási és IT rendszerekkel rendelkezik, de a kedvezményezettek és menedzserek kritizálják az adminisztratív terheket és az adatduplikációt. Eközben legalább az egyes beruházások értékelési gyakorlata alaposan kidolgozott, átfogó keretrendszerrel rendelkezik a folyamatos nyomonkövetésre is.
Ezzel szemben az RRF elsősorban csak input és output indikátorokra támaszkodik, egyáltalán nem határozza meg a hosszú távú eredmények mérésének módszertanát. Egyes országok fragmentált IT infrastruktúrája miatt a megvalósítás is késedelmes, ami a hatékony végrehajtás kárára válik. A tervmódosítások rugalmassága fontos, de egyes tagállamok kihívásokkal szembesülnek az túlzottan ambiciózus célok módosításában – vagyis az eredeti vállalásaik helyett nehezen fogadtatnak el Brüsszellel kisebb léptékű programokat.
Alig van bizonyíték arra, hogy a teljesítményalapú költségvetés politikai tanulásra ösztönözne, vagy hogy a teljesítményinformációk alapján módosítanák a politikákat.
Az RRF input és output indikátorokra való hangsúlyozása széles körű, de az eredményindikátorok hiánya aggodalomra ad okot. A helyreállítási alap legtöbb eredménye, hosszútávú hatásai csak akkor jelentkeznek majd, amikor az eszköz már megszűnt. A bonyolult jelentkezési eljárások és adminisztratív folyamatok elriasztják a potenciális kedvezményezetteket az EU támogatások igénylésétől – írja elemzésében a CEPS.
Bőven van tér a fejlesztésre
A teljesítményalapú költségvetés és a mainstreaming keretrendszerének több kulcsfontosságú komponensét is figyelembe kell venni majd az új MFF-reform kidolgozásában – vélik a jelentés készítői. Szerintük az olyan IT eszközök, mint a FENIX és a Recovery and Resilience Scoreboard, felhasználóbarátok, de az adat integrációs kihívások miatt alulhasználtak, amin mindenképpen változtatni kell majd. Ezeknek az eszközöknek a potenciálját jobb adatminőséggel és átláthatósággal lehetne maximalizálni. Valamint úgy vélik, hogy az eredményinformációkat nem hatékonyan használják fel a parlamenti ellenőrzéshez a teljesítményalapú költésgvetési keretrendszerek bonyolultsága és a korlátozott erőforrások miatt az egyes tagállamokban, miközben ez ellenőrizhetőbbé tenné az EU-források megfelelő felhasználását.
A CEPS megjegyzi, hogy a kohéziós politika jól bevált monitorozási rendszerekkel rendelkezik, de ezeket gyakran kritizálják az adminisztratív terhek és a hatékonyságuk miatt: ha egy elcsalt projektet azonosítanak, akkor ott gyorsan feltárják a problémákat, de a gyakorlatban nagyon kevés támogatási programot ellenőriznek csak.
Az RRF monitorozási hatékonysága széles skálán változik: A projektek kedvezményezői gyakran csak finanszírozási mechanizmusként tekintenek az EU programokra, nem pedig teljesítmény-vezérelt keretrendszerekként. Nem figyelnek a későbbi hatásokra, csak beruházási támogatásokra figyelnek, ami később jelenthet problémákat. A kisebb cégek, szereplők az adminisztráció bonyolultsága miatt pedig bele sem mernek vágni a pályázatokba.
A CEPS szerint a keretrendszerek javításához ajánlott, hogy ha bármely jövőbeli, RRF-szerű programot indítanak, akkor harmonizálni kell a mainstreaming megközelítéseket. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a minőségi értékeléseknek és a releváns célok jobb meghatározásának lehetőségeinek feltárására. Javítani kell a visszacsatolási mechanizmusokat a teljesítményinformációk és a programtervezés között.
Továbbá úgy vélik, szabványosítani kell a teljesítményindikátorokat és az adatgyűjtési módszereket minden tagállamban, és biztosítani kell, hogy az adatok jól meghatározott célokkal rendelkeznek és világosan bemutathatók legyenek. Az EU és a nemzeti szintű jelentési követelmények összhangba hozatalával csökkenthetők az adminisztratív terhek, és jobban kihasználhatók a meglévő IT eszközök is.
A szakértők szerint a következő MFF-reform előtt figyelembe kell venni a keretrendszer kiterjesztésének és finomításának lehetőségeit.
Úgy vélik, fontos megállapítani, hogyan lehet túllépni a kimeneteken, és sokkal nagyobb hangsúlyt fektetni az eredményekre.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Elit egységeket vet be Ukrajna - sorsdöntő harc zajlik Pokrovszknál
Kulcsfontosságú az erődváros megtartása.
Szintet lépett a Lázár–Strabag ügy: az osztrák parlament elé kerül a kérdés
"Egy külpolitikai időzített bomba".
Halloweeni rémtörténet a tőkepiacokról: elszabadultak a „vállalati zombik” Amerikában
Egyre súlyosabb probléma.
Váratlan áttörés az akkutechnológiában: a vas új "energiaszintre" lépett
Megkezdődhet az „új vaskorszak”.
Mit gondolnak valójában a befektetők az AI-forradalomról?
Jólétet vagy az emberiség végét hozza el?
Óvatosságra int a világ egyik legsikeresebb befektetőjének utolsó jelentése
Mi lehet a háttérben?
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
NIS2 élesben: indul a szankcionálás
A NIS2 már nem jövőbeli kihívás, hanem jelen idejű megfelelési kötelezettség. Az SZTFH szeptemberi bejelentésével élesbe fordult a kiberbiztonsági auditok ellenőrzése: a határidők elmulasz
AI-buborék Kaposváron (HOLD After Hours)
Szavazz a HOLD-ra! Most először a Portfolio is díjazza a magyar vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legjobbjait — és a Te szavazatod is számít! Add... The post AI-buborék Kaposvár
Repülés, kutyatartás, húsfogyasztás: valóban tisztában vagyunk a karbonlábnyomukkal?
A fogyasztók nagyobb jelentőséget tulajdonítanak az energiatakarékos izzóknak és háztartási gépeknek, mint amennyire az valóban hozzájárul a klímavédelemhez - derül ki
Megéri a meghívókódok használata?
Elég sok cég kínál különböző ösztönzőket, amik általában az első lökést adják meg a fogyasztónak. Ez segít legyőzni a kezdeti ellenállást, ráadásul az emberek elkötelezettebbé vá
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Három forgatókönyv létezik: az egyik Ukrajna támogatásának felfüggesztése
Mi lesz a lefoglalt orosz vagyonnal?
Slágergyanús év végi ajándék a céges karácsonyfa alá
Renenszánszát éli a csekély értékű ajándékutalvány.
Döntött a kormány: jöhet a lakáshitel, amit törleszteni sem kell
A Portfolio Checklistben az 1 millió forintos Otthontámogatás részleteivel is foglalkozunk.

