
Az Európai Unió az elmúlt években jelentős lépéseket tett a belső biztonság megerősítéséért. A 2025 áprilisában bemutatott új belső biztonsági stratégia nem csupán folytatása a 2020–2025-ös ciklus célkitűzéseinek, hanem minőségi ugrás is azokhoz képest – derül ki a Jacques Delors Intézet összefoglalójából.
Míg korábban a stratégiai prioritások széttagoltan jelentek meg, az új dokumentum már átláthatóbb, célzottabb és politikailag is ambiciózusabb keretet ad az Európai Uniónak és tagállamainak.
Az uniós belső biztonságpolitikák hagyományosan hosszú távú programokra épülnek, ezek azonban gyakran túl általánosak, és a végrehajtásukat megnehezíti, hogy a feladatok megoszlanak az uniós intézmények és a tagállamok között. A 2020-as stratégia már megpróbált ezen javítani, de valódi áttörés a mostani szabályozási kerettel érkezett.
A korábbi stratégia négy – némileg elnagyolt – fő prioritásra osztotta fel fókuszát:
- Jövőálló biztonsági környezet kialakítása: ezzel főleg a kritikus infrastruktúrák védelmének megerősítését célozta, ami egyre fontosabb terület az orosz befolyás alatt álló szereplők által végrehajtott digitális szabotázsakciók miatt.
- Fejlődő fenyegetések kezelése: ez alatt olyan kérdésekkel foglalkoztak, mint a hibrid támadások megszaporodása, de például ide tartoznak a pedofília kategóriájába eső internetes bűnelkövetések is.
- Az európaiak védelme a terrorizmustól és a szervezett bűnözéstől: ezen belül foglalkoztak a drogkereskedelem és a pénzmosási ügyek felderítésével is, bár a terrorelhárítási jogi szabályozásban kevés előrelépés volt a megelőző időszakhoz képest.
- Erős európai biztonsági ökoszisztéma kialakítása: ez alatt pedig elsősorban az Europol hatásköreit és forrásait bővítették, valamint a tagállami bűnüldöző hatóságokkal való együttműködést is fejlesztették.
Bár a főbb területek itt jól kirajzolódnak, a Jacques Delors Intézet értékelésében a jogi kereteket nem sikerült világosan összehangolni, és így az átfogó koordináció sem valósult meg érdemben.
Ezzel szemben a friss stratégia, szétterülő operatív programok helyett, sokkal hatékonyabban reflektál a gyorsan változó társadalmi és politikai környezet alakulására. Nemcsak fősodorba hozná minden területen a biztonsági szempontokat, de a szereplők közti kockázati egyeztetéseket is rendszeresítené, hogy ezzel biztosítsa a kellő naprakészséget.
Új leosztás
Itt már hat különböző területet jelölnek ki a feladatok elvégzésére, melynek pont ezek a rendszeres kitettségi elemzések képezik az alapját. A fenyegetés észlelési képességek fejlesztésén belül a stratégia a tagállamok számára is fejlesztené az információ-beszolgáltatási csatornákat. A rendszer célja, hogy javítsa a tagállamok információszolgáltatási csatornáit a fenyegetések észlelésére, ezekből az adatokat pedig az EU egységes hírszerzési elemzőközpontja dolgozza majd fel.
Második pontja szerint fel kell duzzasztani az bűnüldözési kapacitásokat, így például az Europolt egy teljesen függetlenül is működőképes ügynökséggé tennék és megdupláznák az állományát, amivel hatékonyabban tudják támogatni a tagállami bűnüldöző szerveket. Emellett,
az elsősorban határvédelemmel foglalkozó Frontexet 30 000 főre bővítenék 2027-re, ami triplája a korábbi tervezetnek.
A különböző szervek koordinációjára pedig a biztonságos információmegosztást biztosító platformokat hoznának létre.
Külön fókuszként jelenik már meg a hibrid fenyegetések elleni elhárító képesség kiépítése. Itt a célkitűzés, hogy minden kritikusnak számító fizikai és digitális infrastruktúrát biztosítsanak a hackertámadások és szabotázsakciók ellen. Ennek részei az úgy nevezet "Demokrácia Pajzs" kezdeményezésben valósulhat meg.
Ezek hatékony kialakításában minden segítséget meg akarnak adni a tagállamoknak, azzal is, hogy új kibervédelmi előírásokat hoznak, és megerősítik a kikötők és az egyéb szállítmányozási csomópontok felkészültségét.
Elválasztották egymástól a szervezett bűnözéssel és terrorizmussal foglalkozó területeket is. Előbbi részét fogja képezni a gyermekvédelem, és fő irányelvként a pénzmozgások alapján szeretnének nyomozni, hogy a bűnözőket rögtön elvághassák anyagi forrásaiktól.
Utóbbi esetében pedig főleg a radikalizáció visszafogására és megelőzésére összpontosítanának. A megelőzés lenne a lényeg, így az európai köztereket is előre biztosítanák, és kivizsgálnák, hogy EU-szinten létre lehet-e hozni egy olyan rendszert, amivel nyomon követhetővé válna például a terrorszervezetek finanszírozási hálózata is.
Végül kijelölték az EU szerepét, mint globális biztonsági szereplő, amihez minél több partnert, így a tagjelölt országokat is bevonnák a közös struktúrába, és fejlesztenék az együttműködést nemcsak a mediterrán térség országaival, de Latin-Amerikával és más partnerállamokkal is.
Teljes mozgósítás
Mindezeket a területeket három alapvetés mentén tervezik megszervezni, amit nagyban a volt finn államfő, és Ursula von der Leyen bizottsági elnök jelenlegi védelmi tanácsadója, Sauli Niinisto jelentése alapozott meg:
-
Először is, a biztonság erősítéséhez össztársadalmi megközelítésre van szükség, amelybe nemcsak az állami szervek, hanem a polgárok, a magánszektor, a civil szervezetek és a tudományos élet szereplői is bekapcsolódnak.
-
Másodszor, a biztonsági szempontokat valóban a politikai döntéshozatal főáramába kell emelni, beépítve azokat a rendszerszintű ellenőrzésekbe és új kezdeményezésekbe.
-
Harmadszor, növelni kell a biztonsági szektorba irányuló beruházásokat: több forrást kell biztosítani a bűnüldözésre, fejlettebb felszerelésekre és technológiákra, valamint erősebb hatáskörökkel rendelkező uniós ügynökségekre van szükség.
Ez utóbbi különösen fontos ahhoz, hogy belátható időn belül fel tudjon készülni Európa a megváltozott világpolitikai környezetben, ahol egyelőre úgy néz ki sokkal jobban a saját kompetenciájára lesz utalva.
A Bizottság már most is jelentős összegeket különít el a biztonságra. A 2021-2027-es költségvetési időszakra 9,77 milliárd eurót (közel 4 ezer milliárd forintot) osztott szét különböző szervei között. Ebből a Belső Biztonsági Alap (ISF) 1,9 milliárd eurót, a Határigazgatási és Vízuminősítési Eszköz (BMVI) 6,2 milliárd eurót, és a biztonsági kutatásokat is támogató Horizont Európa 1,6 milliárd eurót biztosított.
Címlapkép forrása: EU
Moszkva aggódik: „Piszkos” robbanótöltetek kerülhetnek ukrán rakétákba
Veszélyes lehet a Tomahawk.
Ha a történelem ismétli önmagát, nemsokára bajban lehet a pénzed
Minden készen áll a nagy meglepetésre.
Ezért fontosak a méhlegelők - A beporzók pusztulása súlyos helyzetet okozhat az élelmiszer-termelésben
Az EU-ban az elmúlt évtizedekben minden harmadik méhfaj esetében pusztulás mutatható ki.
Egyetlen válságra vagyunk egy nagy összeomlástól, de csak vakon tippelgetünk, hogy melyiktől
A közgazdasági előrejelzések meghaltak, és mi öltük meg őket.
Mi történik, ha elmegy a net, és te kártyával fizetnél a boltban?
Nem, nem csak a készpénz lehet megoldás.
Kreml: Moldova súlyos hibát követ el, ha Oroszországot ellenségnek tekinti
Új katonai doktrína Moldovában, Moszkva a fő fenyegetés.
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b
A bújtatott szerencsejáték, mint üzleti modell
A "blind box", a "loot box" és a hasonló modellek ugyanarra az ösztönre építenek, mint a rulett vagy a sorsjegy: a bizonytalanság izgalmára. Az iparág... The post A bújtatott szerencsejáték


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
