
Az Európai Unió az elmúlt években jelentős lépéseket tett a belső biztonság megerősítéséért. A 2025 áprilisában bemutatott új belső biztonsági stratégia nem csupán folytatása a 2020–2025-ös ciklus célkitűzéseinek, hanem minőségi ugrás is azokhoz képest – derül ki a Jacques Delors Intézet összefoglalójából.
Míg korábban a stratégiai prioritások széttagoltan jelentek meg, az új dokumentum már átláthatóbb, célzottabb és politikailag is ambiciózusabb keretet ad az Európai Uniónak és tagállamainak.
Az uniós belső biztonságpolitikák hagyományosan hosszú távú programokra épülnek, ezek azonban gyakran túl általánosak, és a végrehajtásukat megnehezíti, hogy a feladatok megoszlanak az uniós intézmények és a tagállamok között. A 2020-as stratégia már megpróbált ezen javítani, de valódi áttörés a mostani szabályozási kerettel érkezett.
A korábbi stratégia négy – némileg elnagyolt – fő prioritásra osztotta fel fókuszát:
- Jövőálló biztonsági környezet kialakítása: ezzel főleg a kritikus infrastruktúrák védelmének megerősítését célozta, ami egyre fontosabb terület az orosz befolyás alatt álló szereplők által végrehajtott digitális szabotázsakciók miatt.
- Fejlődő fenyegetések kezelése: ez alatt olyan kérdésekkel foglalkoztak, mint a hibrid támadások megszaporodása, de például ide tartoznak a pedofília kategóriájába eső internetes bűnelkövetések is.
- Az európaiak védelme a terrorizmustól és a szervezett bűnözéstől: ezen belül foglalkoztak a drogkereskedelem és a pénzmosási ügyek felderítésével is, bár a terrorelhárítási jogi szabályozásban kevés előrelépés volt a megelőző időszakhoz képest.
- Erős európai biztonsági ökoszisztéma kialakítása: ez alatt pedig elsősorban az Europol hatásköreit és forrásait bővítették, valamint a tagállami bűnüldöző hatóságokkal való együttműködést is fejlesztették.
Bár a főbb területek itt jól kirajzolódnak, a Jacques Delors Intézet értékelésében a jogi kereteket nem sikerült világosan összehangolni, és így az átfogó koordináció sem valósult meg érdemben.
Ezzel szemben a friss stratégia, szétterülő operatív programok helyett, sokkal hatékonyabban reflektál a gyorsan változó társadalmi és politikai környezet alakulására. Nemcsak fősodorba hozná minden területen a biztonsági szempontokat, de a szereplők közti kockázati egyeztetéseket is rendszeresítené, hogy ezzel biztosítsa a kellő naprakészséget.
Új leosztás
Itt már hat különböző területet jelölnek ki a feladatok elvégzésére, melynek pont ezek a rendszeres kitettségi elemzések képezik az alapját. A fenyegetés észlelési képességek fejlesztésén belül a stratégia a tagállamok számára is fejlesztené az információ-beszolgáltatási csatornákat. A rendszer célja, hogy javítsa a tagállamok információszolgáltatási csatornáit a fenyegetések észlelésére, ezekből az adatokat pedig az EU egységes hírszerzési elemzőközpontja dolgozza majd fel.
Második pontja szerint fel kell duzzasztani az bűnüldözési kapacitásokat, így például az Europolt egy teljesen függetlenül is működőképes ügynökséggé tennék és megdupláznák az állományát, amivel hatékonyabban tudják támogatni a tagállami bűnüldöző szerveket. Emellett,
az elsősorban határvédelemmel foglalkozó Frontexet 30 000 főre bővítenék 2027-re, ami triplája a korábbi tervezetnek.
A különböző szervek koordinációjára pedig a biztonságos információmegosztást biztosító platformokat hoznának létre.
Külön fókuszként jelenik már meg a hibrid fenyegetések elleni elhárító képesség kiépítése. Itt a célkitűzés, hogy minden kritikusnak számító fizikai és digitális infrastruktúrát biztosítsanak a hackertámadások és szabotázsakciók ellen. Ennek részei az úgy nevezet "Demokrácia Pajzs" kezdeményezésben valósulhat meg.
Ezek hatékony kialakításában minden segítséget meg akarnak adni a tagállamoknak, azzal is, hogy új kibervédelmi előírásokat hoznak, és megerősítik a kikötők és az egyéb szállítmányozási csomópontok felkészültségét.
Elválasztották egymástól a szervezett bűnözéssel és terrorizmussal foglalkozó területeket is. Előbbi részét fogja képezni a gyermekvédelem, és fő irányelvként a pénzmozgások alapján szeretnének nyomozni, hogy a bűnözőket rögtön elvághassák anyagi forrásaiktól.
Utóbbi esetében pedig főleg a radikalizáció visszafogására és megelőzésére összpontosítanának. A megelőzés lenne a lényeg, így az európai köztereket is előre biztosítanák, és kivizsgálnák, hogy EU-szinten létre lehet-e hozni egy olyan rendszert, amivel nyomon követhetővé válna például a terrorszervezetek finanszírozási hálózata is.
Végül kijelölték az EU szerepét, mint globális biztonsági szereplő, amihez minél több partnert, így a tagjelölt országokat is bevonnák a közös struktúrába, és fejlesztenék az együttműködést nemcsak a mediterrán térség országaival, de Latin-Amerikával és más partnerállamokkal is.
Teljes mozgósítás
Mindezeket a területeket három alapvetés mentén tervezik megszervezni, amit nagyban a volt finn államfő, és Ursula von der Leyen bizottsági elnök jelenlegi védelmi tanácsadója, Sauli Niinisto jelentése alapozott meg:
-
Először is, a biztonság erősítéséhez össztársadalmi megközelítésre van szükség, amelybe nemcsak az állami szervek, hanem a polgárok, a magánszektor, a civil szervezetek és a tudományos élet szereplői is bekapcsolódnak.
-
Másodszor, a biztonsági szempontokat valóban a politikai döntéshozatal főáramába kell emelni, beépítve azokat a rendszerszintű ellenőrzésekbe és új kezdeményezésekbe.
-
Harmadszor, növelni kell a biztonsági szektorba irányuló beruházásokat: több forrást kell biztosítani a bűnüldözésre, fejlettebb felszerelésekre és technológiákra, valamint erősebb hatáskörökkel rendelkező uniós ügynökségekre van szükség.
Ez utóbbi különösen fontos ahhoz, hogy belátható időn belül fel tudjon készülni Európa a megváltozott világpolitikai környezetben, ahol egyelőre úgy néz ki sokkal jobban a saját kompetenciájára lesz utalva.
A Bizottság már most is jelentős összegeket különít el a biztonságra. A 2021-2027-es költségvetési időszakra 9,77 milliárd eurót (közel 4 ezer milliárd forintot) osztott szét különböző szervei között. Ebből a Belső Biztonsági Alap (ISF) 1,9 milliárd eurót, a Határigazgatási és Vízuminősítési Eszköz (BMVI) 6,2 milliárd eurót, és a biztonsági kutatásokat is támogató Horizont Európa 1,6 milliárd eurót biztosított.
Címlapkép forrása: EU
Négy hónapja csak romlik a japán export
A kérdés az, hogy ez mennyire látszik majd meg a gazdaságon.
Növekvő veszély leselkedik az európai utakon közlekedőkre - sürgősen lépni kellene?
Az EU-USA kereskedelmi alku miatt.
Az EU átlépi Vlagyimir Putyin vörös vonalát – már fenyegetőzik a Kreml
Soha nem látott döntésre készülnek Brüsszelben.
Egy hónap, 15 állomás: országjárásra indul a Portfolio és a KAVOSZ
Mindent megtudhatsz, amit a vállalati finanszírozásról tudni akartál.
Megszólalt a fogyókúrás csodaszer gyártója: egy lottószelvény van a kezükben
Az Alzheimer-tesztekkel kapcsolatban.
Újra beindult az adok-kapok az UniCredit és a Commerzbank között
Már 29%-os részesedése van az olasz banknak, a német fél szerint ez barátságtalan közeledés.
Otthon Start a MagNet Banknál - akár 100 ezer Ft-os IKEA utalvánnyal
A MagNet Bank friss, 2025. szeptember 15-én közzétett hivatalos hirdetménye szerint a népszerű Otthon Start lakáshitel mostantól náluk is elérhető. Az államilag támogatott hitelkonstrukció ex
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá


Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
Van értelme még az elitdiplomának az AI korszakban?
Harvardos és yale-es diákok megélése a mesterséges intelligencia előretöréséről.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod