
Az Európai Unió az elmúlt években jelentős lépéseket tett a belső biztonság megerősítéséért. A 2025 áprilisában bemutatott új belső biztonsági stratégia nem csupán folytatása a 2020–2025-ös ciklus célkitűzéseinek, hanem minőségi ugrás is azokhoz képest – derül ki a Jacques Delors Intézet összefoglalójából.
Míg korábban a stratégiai prioritások széttagoltan jelentek meg, az új dokumentum már átláthatóbb, célzottabb és politikailag is ambiciózusabb keretet ad az Európai Uniónak és tagállamainak.
Az uniós belső biztonságpolitikák hagyományosan hosszú távú programokra épülnek, ezek azonban gyakran túl általánosak, és a végrehajtásukat megnehezíti, hogy a feladatok megoszlanak az uniós intézmények és a tagállamok között. A 2020-as stratégia már megpróbált ezen javítani, de valódi áttörés a mostani szabályozási kerettel érkezett.
A korábbi stratégia négy – némileg elnagyolt – fő prioritásra osztotta fel fókuszát:
- Jövőálló biztonsági környezet kialakítása: ezzel főleg a kritikus infrastruktúrák védelmének megerősítését célozta, ami egyre fontosabb terület az orosz befolyás alatt álló szereplők által végrehajtott digitális szabotázsakciók miatt.
- Fejlődő fenyegetések kezelése: ez alatt olyan kérdésekkel foglalkoztak, mint a hibrid támadások megszaporodása, de például ide tartoznak a pedofília kategóriájába eső internetes bűnelkövetések is.
- Az európaiak védelme a terrorizmustól és a szervezett bűnözéstől: ezen belül foglalkoztak a drogkereskedelem és a pénzmosási ügyek felderítésével is, bár a terrorelhárítási jogi szabályozásban kevés előrelépés volt a megelőző időszakhoz képest.
- Erős európai biztonsági ökoszisztéma kialakítása: ez alatt pedig elsősorban az Europol hatásköreit és forrásait bővítették, valamint a tagállami bűnüldöző hatóságokkal való együttműködést is fejlesztették.
Bár a főbb területek itt jól kirajzolódnak, a Jacques Delors Intézet értékelésében a jogi kereteket nem sikerült világosan összehangolni, és így az átfogó koordináció sem valósult meg érdemben.
Ezzel szemben a friss stratégia, szétterülő operatív programok helyett, sokkal hatékonyabban reflektál a gyorsan változó társadalmi és politikai környezet alakulására. Nemcsak fősodorba hozná minden területen a biztonsági szempontokat, de a szereplők közti kockázati egyeztetéseket is rendszeresítené, hogy ezzel biztosítsa a kellő naprakészséget.
Új leosztás
Itt már hat különböző területet jelölnek ki a feladatok elvégzésére, melynek pont ezek a rendszeres kitettségi elemzések képezik az alapját. A fenyegetés észlelési képességek fejlesztésén belül a stratégia a tagállamok számára is fejlesztené az információ-beszolgáltatási csatornákat. A rendszer célja, hogy javítsa a tagállamok információszolgáltatási csatornáit a fenyegetések észlelésére, ezekből az adatokat pedig az EU egységes hírszerzési elemzőközpontja dolgozza majd fel.
Második pontja szerint fel kell duzzasztani az bűnüldözési kapacitásokat, így például az Europolt egy teljesen függetlenül is működőképes ügynökséggé tennék és megdupláznák az állományát, amivel hatékonyabban tudják támogatni a tagállami bűnüldöző szerveket. Emellett,
az elsősorban határvédelemmel foglalkozó Frontexet 30 000 főre bővítenék 2027-re, ami triplája a korábbi tervezetnek.
A különböző szervek koordinációjára pedig a biztonságos információmegosztást biztosító platformokat hoznának létre.
Külön fókuszként jelenik már meg a hibrid fenyegetések elleni elhárító képesség kiépítése. Itt a célkitűzés, hogy minden kritikusnak számító fizikai és digitális infrastruktúrát biztosítsanak a hackertámadások és szabotázsakciók ellen. Ennek részei az úgy nevezet "Demokrácia Pajzs" kezdeményezésben valósulhat meg.
Ezek hatékony kialakításában minden segítséget meg akarnak adni a tagállamoknak, azzal is, hogy új kibervédelmi előírásokat hoznak, és megerősítik a kikötők és az egyéb szállítmányozási csomópontok felkészültségét.
Elválasztották egymástól a szervezett bűnözéssel és terrorizmussal foglalkozó területeket is. Előbbi részét fogja képezni a gyermekvédelem, és fő irányelvként a pénzmozgások alapján szeretnének nyomozni, hogy a bűnözőket rögtön elvághassák anyagi forrásaiktól.
Utóbbi esetében pedig főleg a radikalizáció visszafogására és megelőzésére összpontosítanának. A megelőzés lenne a lényeg, így az európai köztereket is előre biztosítanák, és kivizsgálnák, hogy EU-szinten létre lehet-e hozni egy olyan rendszert, amivel nyomon követhetővé válna például a terrorszervezetek finanszírozási hálózata is.
Végül kijelölték az EU szerepét, mint globális biztonsági szereplő, amihez minél több partnert, így a tagjelölt országokat is bevonnák a közös struktúrába, és fejlesztenék az együttműködést nemcsak a mediterrán térség országaival, de Latin-Amerikával és más partnerállamokkal is.
Teljes mozgósítás
Mindezeket a területeket három alapvetés mentén tervezik megszervezni, amit nagyban a volt finn államfő, és Ursula von der Leyen bizottsági elnök jelenlegi védelmi tanácsadója, Sauli Niinisto jelentése alapozott meg:
-
Először is, a biztonság erősítéséhez össztársadalmi megközelítésre van szükség, amelybe nemcsak az állami szervek, hanem a polgárok, a magánszektor, a civil szervezetek és a tudományos élet szereplői is bekapcsolódnak.
-
Másodszor, a biztonsági szempontokat valóban a politikai döntéshozatal főáramába kell emelni, beépítve azokat a rendszerszintű ellenőrzésekbe és új kezdeményezésekbe.
-
Harmadszor, növelni kell a biztonsági szektorba irányuló beruházásokat: több forrást kell biztosítani a bűnüldözésre, fejlettebb felszerelésekre és technológiákra, valamint erősebb hatáskörökkel rendelkező uniós ügynökségekre van szükség.
Ez utóbbi különösen fontos ahhoz, hogy belátható időn belül fel tudjon készülni Európa a megváltozott világpolitikai környezetben, ahol egyelőre úgy néz ki sokkal jobban a saját kompetenciájára lesz utalva.
A Bizottság már most is jelentős összegeket különít el a biztonságra. A 2021-2027-es költségvetési időszakra 9,77 milliárd eurót (közel 4 ezer milliárd forintot) osztott szét különböző szervei között. Ebből a Belső Biztonsági Alap (ISF) 1,9 milliárd eurót, a Határigazgatási és Vízuminősítési Eszköz (BMVI) 6,2 milliárd eurót, és a biztonsági kutatásokat is támogató Horizont Európa 1,6 milliárd eurót biztosított.
Címlapkép forrása: EU
Egyáltalán nem hatotta meg Moszkvát Trump fenyegető parancsa – Megérkezett a Kreml reakciója
A szóvivő szerint nem beszélhetünk nukleáris eszkalációról.
Jön a népszavazás a legalacsonyabb nyugdíjakról? Legalább 140 ezer forintot tűztek ki célként a nyugdíjasok
Közel félmillió idős kap a szűkös megélhetést sem fedező nyugdíjat.
Nagy újításra készül az Apple: erős AI-funkció érkezhet az iPhone-okra
Jó hír az a felhasználóknak.
Olyan boltot nyitott a Lidl, amilyenre még nem volt példa
Aki szereti a "középső sort", az örülni fog a bejelentésnek!
Hamarosan elveszíti Oroszország a stratégiai bombázóit? Megszólaltak az elemzők
Váratlan fordulat lenne.
Súlyos titkokat szerzett meg az oroszok beépített ügynöke, banális hiba lett a veszte
Az ukrán SZBU leleplezte a téglát.
Megtették tétjeiket a hitelezés nagyágyúi: akár a hitelpiac felét is kiteheti a 3%-os Otthon Start lakáshitel
Ugyanis más támogatásokkal is összevonható.
Hiába drága az európai földgáz, még így is csak a dobogó második helyére fért fel
Ez bármelyik pillanatban változhat.
A pisztácia királyai
Lamentáltunk az irodában egy ideig, hogy a pisztácia vajon "örökzöld" téma-e. Mindenesetre, ha nem is, örömhírrel jövünk: a Bloomberg ágazati körképe szerint az amerikai gazdák... The pos
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
