
"Négy földalatti gáztároló üzemet üzemeltetünk Magyarország területén, összesen 6,3 milliárd köbméter földgáztárolói kapacitás van Magyarországon, ebből 4,4 milliárd köbméter van a mi tulajdonunkban. Nem kereskedünk földgázzal, hanem az ügyfelek földgázát tároljuk a föld alatt, különböző kőzetrétegekben, mészkőben, illetve homokkőben" - kezdte előadását Kriston Ákos, a Magyar Földgáztároló Zrt. elnök-vezérigazgatója, majd hozzátette, hogy a kardoskúti üzemben 2019-ben fogalmazódott meg az az ötlet, hogy a rétegeket hidrogéntárolásra is használhatnák. Ennek az első lépései az Akvamarin projektben valósultak meg, a meglévő infrastruktúrát szerették volna átalakítani úgy, hogy hidrogén tárolására is alkalmas legyen.
"2020-ban az Akvamarin indulásának első lépése volt, hogy egy elektrolizáló berendezést telepítettünk (2,5 MW), így villamos energia segítségével vízbontással tudunk hidrogént előállítani, majd azt a hidrogént felhasználni például a földgázhoz keverve. Négy egyetemmel és egy kutatóintézettel kezdtük el, megvizsgáltuk, hogy a kardoskúti üzemben a normál technológiák mennyire kompatibilisek a hidrogénnel. Végül 2021 februárjában elindult a projekt, most, két és félév után megvalósult az üzem. A régi kompresszorcsarnok helyére építettünk egy új hidrogénező üzemet.
Egy óra alatt 400 köbméter hidrogént lehet előállítani az elektrolizáló berendezésekkel, ezzel a hidrogénnel tenni kell valamit, így december végén bekerültek a hidrogén puffertartályok, amelyek két napnyi hidrogénteremlés tárolására alakalmasak".
- ismertette a projekt működését Kriston Ákos. "A kivitelezés befejeződött, az egyenirányító tesztelése folyik, és egy hónap múlva már hidrogént termelhetünk a tervek szerint" - tette hozzá. "A tervek szerint akkor termelünk hidrogént, amikor minket a Mavir behív, vagyis akkor vesszük ki a villamos energiát a rendszerből, akkor amikor az felesleges, és amikor azért pénzt lehet kapni. Az így létrejött hidrogént visszaalakítanánk villamos energiává, így egy szezonális villamosenergia-tárolót tudnánk kiépíteni hosszú távon. Ez azonban sok idő és munka, valamint költség és fejlesztés. A hidrogént egy másik csatornán is értékesíteni tudjuk, erre is alkalmas az üzem, mert elkészült egy töltőállomás, ahol tartálykocsikat lehet tölteni, így szállíthatóvá válik."
A szakértő arról is beszámolt, hogy az Akvamarin folytatásaként több kutatásban is részt vesznek, többek között beadtak egy pályázatot, amely során részt vennének a hidrogén föld alá való betáplálásának folyamatában. Valamivel 2030 után remélhetőleg megvalósul az a folyamat, hogy a villamos energiát akkor veszik ki a rendszerből, amikor az szükséges, tehát részt vesznek a leszabályozásban, majd az így előállított hidrogént nagy volumenben és hosszú időre eltárolják, és a visszaadás üzemanyagcellákon keresztül akkor történik meg, amikor arra igény vagy, akár hónapokkal később is.

Elektrifikáció és zöld hidrogén - akadályok és szükséges fejlesztések
Csernus Dóra, az Egyensúly Intézet vezető klíma- és környezetpolitikai szakértő többek között arról kérdezte a beszélgetés résztvevőit, hogy szerintük mi a legnagyobb akadály a zöld hidrogén elterjedésében, és tényleg támogatja-e egymást az elektrifikáció, illetve a hidrogéntechnológia.
Sipos Márton, a KPMG szenior menedzsere elmondta, hogy a megtérülés egy nagyon nagy kérdés lesz a zöldhidrogén-technológiát illetően, de ezen túl a technológiai, finanszírozási, szabályozási és biztonságtechnikai-szabályozási oldalon is vannak kihívások. A hidrogén-technológia nagyon sok elemből épül fel, a termelés, tárolás, szállítás, felhasználás esetén mind külön kihívások látszódnak, és az a tapasztalat, hogy a piac nem minden részét vizsgálta meg ezeknek. Például az elosztóhálózati alkalmazás nem mindig kerül szóba, amikor a hidrogén felhasználásáról beszélgetünk. A hazai szabályozásban is vannak még olyan területek, ahol a hidrogén felhasználása kapcsán nincsenek rendelkezések, ezt kezelni kell. Az oktatás is nehéz kérdés, az sem tisztázott még, hogy a hidrogéntechnológiai tanulmányok hogyan épülnek be az oktatási rendszerbe.
Ha minden területen sikerül javítani, akkor válhatnak az üzleti modellek megtérülővé. De jelenleg azt látjuk, hogy támogatás nélkül nagyon nehéz lesz a fejlesztéseket megvalósítani.
- tette hozzá a szakértő.

Lepsényi István, a Hidrogéntechnológiai Szövetség elnöke elmondta, hogy a hidrogént nem azért kezdjük el használni, mert gazdaságos, hanem mert azt szeretnénk, hogy 2050-re a világ klímasemleges legyen. Ehhez a hidrogén egy, a lehetséges megvalósítások közül. Éppen ezért van Magyarországnak is hidrogénstratégiája 2030-ra vonatkoztatva.
A legfontosabb akadály jelenleg, hogy nincs meg a kritikus tömeg.
- mondta el az elnök, majd hozzátette, hogy az téveszme, hogy a hidrogéntechnológia nem alkalmas ipari alkalmazásra. A hidrogén kialakításának, gyártásának, szállításának, felhasználásának bevált technológiái vannak, persze lehet jobban is csinálni. Eg másik fontos ügy, hogy a hidrogénnel való foglalkozást tanítani kell, jelenleg se szakképzés, se egyetemi képzés sincs, kizárólag egyetemi továbbképzésre lehet jelentkezni Magyarországon. El kell tehát érnünk, hogy kritikus tömeg legyen, ismerjék az emberek, és hogy belépjen az életünk minden fázisába.
Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. technológiai innovációs igazgatója szerint, ha lehet rangsorolni az akadályok között, akkor az üzleti akadályokat emelné ki:
Ma önmagában megtérülő üzletet nem lehet zöld hidrogénből indítani.
- mondta el a szakértő. A szabályozás egyik feladata, hogy ennek ellenére, hogyan lehet mégis segíteni az elterjedését. Hozzátette, hogy a technológia szerinte is működik, a mérnökök megoldják a kihívásokat ezen a téren, de persze lehet fejleszteni még, költséget csökkenteni, hatásfokot javítani, valamint vannak olyan igények, mint a nagy mennyiségben való szállítás, amin még dolgozni kell. A szabályozás során fontos, hogy tervezési, bekeverési, üzemeltetési standardok létrejöjjenek, de nem kell újat kitalálni, a külföldi példák ebben segíthetnek.
Az elektrifikációval kapcsolatban Bertalan Zsolt elmondta, hogy amikor nincs mód arra, hogy az éppen keletkező zöld villamos energiát elfogyasszuk, akkor kap nagy szerepet a zöld hidrogén, ami hosszú távon megfelelő tárolási infrastruktúra mellett is használható lehet. Ezen túl vannak olyan iparágak, amit nehéz lenne zöld villamos energiával dekarbonizálni. Vizsgáljuk, hogy a megújulóknak mi az az aránya a teljes energiamixben, ami mellett már szükség van a zöld hidrogénre, annak nagy mennyiségű tárolására. Az iparági ökölszabályok alapján kb. 50%-os aránynál jöhetnek olyan szintű problémák, amelyek már szezonális energiatárolást igényelnek.
A konferencia további beszámolói:
Címlapkép forrása: Stiller Ákos/Portfolio
Egyetlen híren múlik a forint és a befektetéseid sorsa
Egyetlen bejelentés határozhat meg mindent, hiába jön közlésdömping.
Kiszivárgott: Moszkvára is veszélyes rakétákat adhat Donald Trump Ukrajnának
"Nagyon agresszív" fegyvercsomag készül.
Uniós biztos a Portfolio-nak: Nem elvenni akarunk – hanem jövedelmező befektetéseket adni az embereknek
Exkluzív interjú Maria Luís Albuquerque pénzügyi szolgáltatásokért, valamint a megtakarítási és beruházási unióért felelős biztosasl.
Azt mondják, elfogyott Trump türelme: ömleni fognak a fegyverek Ukrajnába
Rekordmennyiségű fegyver megy majd.
Extrém ötlettel állt elő Netanjahu: ehhez a hadseregnek is lesz egy-két szava
Végrehajtják majd a parancsot, de van pár aggály.
Videó jött a London melletti repülőgép-balesetről: súlyosnak tűnik a helyzet
Óriási a füst, hatalmas robbanás történhetett.
Repülőgép-baleset történt London mellett: hatalmas robbanás rázta meg a repteret
Egy B200 Super King Air zuhant le.
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón
Mi a baj a statisztikáról szóló törvény új, anonimizálásra vonatkozó definíciójával?
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény* több ponton is módosította a hivatalos statisztikáról szóló
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
Hulladékhő újragondolva: így fűtik Finnországban az otthonokat
Az adatközpontok működése hatalmas mennyiségű hőt termel, amely a legtöbb helyen kárba vész. A pazarlást felismerve Finnország a számítógépes feldolgozólétesítmé
Balásy Zsolt (és a HOLD) új kollégát keres
Az After Hoursben is elhangzott, a LinkedIn-en is fent van: junior elemző kollégákat keres a HOLD. Ritkán hirdetünk meg elemzői állást nyilvánosan, szóval kérünk minden... The post Balásy Zsol
Spórolj energiát, kapj pénzt - új lehetőség a vállalkozásoknak!
A KEHOP Plusz-4.1.6-25 kódszámú hitelkonstrukció célja, hogy kedvezményes, kamatmentes kölcsön révén segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, valamint a víziközmű szolgáltatókat
Nyaralás helyett elemzőt keresünk Zsidayval
Zsiday Viktorral junior elemzőket keresünk, ahelyett, hogy nyaralnánk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, You

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
