A papírszámlásoknak biztosan rémálom lesz a kötelező adatszolgáltatás

2018. június 15. 09:30    
nyomtatás
 
Július elsejével a kormányzat gazdaságfehérítő intézkedéseinek harmadik lépcsője is életbe lép: az online pénztárgép és az EKÁER után jön a 100 ezer forint áfatartalmat elérő számlák NAV-hoz való bejelentési kötelezettsége. A cégek számára kezdetben újabb pluszköltségek és adminisztrációs terhek rémképével riogató intézkedésről a bevezetés közeledtével egyre inkább világossá válik: nemcsak a költségvetés és az adófizetők, de hosszútávon a cégek is jól járnak majd az online számlázás terjedését segítő intézkedéssel.


Brüsszel évről évre méri a tagállamok várt áfabevételei és a ténylegesen beszedett összeg közötti különbséget, ez az úgynevezett áfa-adórés. Ez Magyarországon 2014-ben 618 milliárd forint volt, a várható áfabevétel 17 százaléka, 2015-ben már csak 527 milliárd forint, 13,7 százalék. A fejlődés még szembetűnőbb, ha hozzávesszük 2013-at is: ekkor még 20,9 százalékos volt az adóelkerülés. Az áfarés - uniós szinten is kiemelkedő - csökkenésének motorja, az olyan kormányzati gazdaságfehérítő intézkedések voltak, mint a pénztárgépek 2014-es adóhatósághoz való bekötése vagy a 2015 januárjától hatályba lépett EKÁER.

Az év végére pedig akár 10 százalék alá is eshet az adóelkerülés mértéke, legalábbis a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint, amit az online számlázóprogramok július 1-ei NAV-hoz való bekötésétől várnak. Az intézkedés lényege, hogy minden 100 ezer forint áfa tartalmat elérő, vagyis 27 százalékos áfa esetén a bruttó 470 371 forintot meghaladó számlák adatait be kell jelenteni az adóhatóságnak. Az egymillió forint feletti áfatartalmú számlákkal már most is így kell eljárni, vagyis a nagyobb értékű terméket vagy szolgáltatást kínáló cégek többségének online alapú számlázó rendszereit már korábban bekötötték az adóhatósághoz. Július 1-jétől azonban a kisebb vállalkozások számára is kötelező lesz nagyobb rálátást biztosítani a kibocsátott számláikra.

Hogyan fehéríti ez a gazdaságot?


Az adóhatóság a jövőben nemcsak számlabefogadói, hanem számlakibocsátói oldalról is nagyon gyorsan és tételesen fogja látni az érintett számlákat, összefuttathatja azokat. Ha pedig a kibocsátói oldalon nem jelent meg a számla, blokkolhatják az áfa-visszaigénylést, ami alapján a befogadó adót kérhetne vissza. Megnehezíthetik azok dolgát is, akik eddig fiktív számlákkal próbálták csökkenteni adófizetési kötelezettségüket. Persze az sem kizárt, hogy aki csalni akar, az majd feldarabolja a számláit, akár több cégben is, hogy egy tétel esetében se érjék el a számlák a 100 ezer forintos áfatartalmat.


Zara László a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének (MSZOE) elnöke a Portfolio-nak elmondta, hogy a mikro és kisvállalkozásokra kevésbé lesz hatása az intézkedésnek, hiszen itt ritkábbak a közel félmilliós számlák.

A lépésnek kétségtelenül lesz gazdaságfehérítő hatása, de akkor lenne igazán hasznos, ha minden számlára kiterjedne, kérdés, hogy ekkora adathalmaz feldolgozására van-e az adóhatóságnak kapacitása

- mondta a szakember.

A kormányzat tervei között márpedig szerepel, hogyha a rendszer működik, idővel az összeghatárt folyamatosan lejjebb szállítanák, végül az adóhatóság maga készíthetné el a cégek áfa-bevallását. Éppen ezért nem érdemes az intézkedés kijátszására törekedni - akár a számlák feldarabolásával - hiszen úgy tűnik, idővel elkerülhetetlen lesz az átállás.

Mi dolga a vállalkozóknak és ki fizet bírságot, ha a számlázórendszer hibázik?


Az adatszolgáltatás teljesen automatikus lesz, tehát a számlák szortírozása és egyéb plusz teherként elképzelt kötelezettségek sem a cégeket, sem a könyvelőt nem terhelik, már ha online számlázóprogramot használ a vállalkozás, és azok közül is olyat, amely megfelel a NAV elvárásainak. Akik továbbra is ragaszkodnak a számlatömbhöz, azok nem sok jóra számíthatnak.
A jogszabály szerint a kézzel kiállított számlák esetén az adatszolgáltatást öt napon belül, manuálisan kell teljesíteni a NAV weboldalán keresztül. Az 500 ezer forint vagy annál nagyobb összegű áfát tartalmazó számla adatait azonban már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen, számlánként. Ezt tovább nehezíti a bejelentkezési jelszó ötperces érvényessége.


Ezzel szemben az online számlázóprogramok esetében csak egyszer kell regisztrálni a programot a NAV oldalán, ezután a rendszer a számlák kiállításakor automatikusan küldi az adatokat az adóhatósághoz, amennyiben szükséges. Persze az sem mindegy, hogy milyen számlázóprogramot használunk. Durván 100 olyan cég lehet, amely valaha számlázóprogramot fejlesztett, de becslések szerint közülük legfeljebb 40-45 adja majd ki a változtatásokkal összhangban lévő szoftverfrissítéseket. A nem frissített programok ugyan továbbra is használhatók lesznek, azonban ezek esetében a NAV által elvárt adatszolgáltatást a vállalkozónak a szoftvertől függetlenül kell majd elvégeznie.

Érdemes online, felhő-alapú szolgáltatásokat választani, hiszen ebben az esetben a kiállított számla adatai garantáltan, automatikusan mennek a NAV rendszerébe. Bár egy-egy előre telepített alkalmazásnál internetkapcsolat nélkül is kiállítható a számla, viszont ennek hiányában a vállalkozó nem tudja elküldeni a számla adatait NAV felé, amely akár 500 ezer forintos bírságot is vonhat maga után

- mondta a Portfolio-nak Jósvai Tamás, az OTP eBIZ ügyvezetője, amely egy olyan digitális megoldást fejlesztett, amely a "NAV-ra kész" adatszolgáltatás mellett számos egyéb, a vállalkozások adminisztrációját könnyítő eszközt tartalmaz.

Jósvai szerint ugyanakkor rengeteg olyan nagyobb cég is van, ahol vagy külföldi programot használnak vagy saját fejlesztésűt. Előbbi esetében nem biztos, hogy megfelelően lekövetik a magyar jogszabályi változásokat, utóbbinál pedig túl sokba kerülhet a rendszer frissítése.
Ilyen esetekben sem kell feltétlenül eldobni a megszokott rendszert - főleg, ha annak csak egy része a számlázóprogram - hanem különböző interface-eken (API-kon) keresztül lehetőség van ezek bekötésére az eBIZ rendszerébe, így az adatszolgáltatási kötelezettség megoldható a jelenleg használt számlázóprogram segítségével is

- mondta az OTP eBIZ ügyvezetője.

A papírszámlásoknak biztosan rémálom lesz a kötelező adatszolgáltatás

Jósvai Tamás


Jósvai arra is figyelmeztet, hogy bár az adóhatóság kezdetben elég támogatóan lép fel és először csak figyelmeztet, ha hiányosságot észlel, a későbbiekben akár félmillió forintos büntetéseket is kiszabhat számlánként, ami minden esetben az adózót sújtja, még akkor is, ha a mulasztás a számlázórendszert fejlesztő cég hibájából történt. "Polgári peres úton persze ezeket át lehet hárítani a szoftverfejlesztő cégre, de érdemes az ilyen helyzeteket megelőzni azzal, hogy egy jól ismert, nagyobb szolgáltatót választ a vállalkozás" - tette hozzá.

 

TÁMOGATOTT TARTALOM

A cikk megjelenését az OTP eBIZ Kft. támogatta.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Kövess minket a Facebookon

Klikkelj a forint és svájci frank árfolyamért
Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Értékesítő
Privát banki tanácsadó
Szerkesztő-újságíró
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium