Míg Európában körülbelül 200 hét (~4 év) egy átlagosan egy új modell kifejlesztése, addig ez Kínában 100-150 (~2-3 év). Ahhoz, hogy az európai autóipar felvegye a versenyt az ázsiai konkurenciával, mindenképp gyorsítania kell a folyamatain. Nem is feltétlenül azért, mert egy 4 éves fejlesztési ciklusban tervezett autó rosszabb lenne, mint egy 2 éves, hanem mert
a trendek megváltozásával a „jó autó – rossz autó” fogalmi kerete is megváltozott.
Míg korábban az általános autómérnöki tudás, és az ezzel a know-how-al létrehozott termék minősége adta meg az európaiaknak a globális versenyelőnyt, addig mára az autók guruló számítógépekké váltak. Az IT fejlesztők pedig nem várják be az autómérnököket. Ha egy 4 éves modell a hagyományos attribútumok (menetteljesítmény, biztonság stb.) nem is rosszabb egy 2 évesnél, az infotaintment rendszere, a digitális felhasználói élménye valószínűleg bőven elmarad tőle. Nincs kínosabb, mint a folyamatosan akadozó központi kijelző, a lefagyó szoftver, az esetleges okostelefon-csatlakozás vagy tükrözés hiánya.
Mit lehet tenni?
Az európai autógyártók versenyképességének egyik kulcsa a fejlesztési ciklusidők jelentős csökkentése. A Renault éves jelentése alapján a fejlesztési időt például 200 hétről 100 hétre csökkentenék, 3 milliárd euró költségmegtakarítás mellett. Mivel a biztonságból, műszaki jellemzőkből engedni nem lehet, a döntéshozatali időket kell rövidíteni, és a folyamatokat gyorsítani.
Az autóiparban általánosan használt CAD tervezőszoftverek múltja egészen az 50’-es évekig nyúlik vissza,
és talán nem túlzás kijelenteni, hogy a működésükön ez mai napig is látszik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az autótervezés, -gyártás során ne lennének alkalmasak a legfontosabb feladatok ellátásra, azonban a modellek fejlesztési ciklusidejének radikális csökkentéséhez újfajta megközelítésre és új szoftverekre van szükség.

A Shapr3D pedig pont erre nyújt megoldást az autóipari szereplők számára. Intuitív, iPadre, macOS-re, Windowsra és Apple Vision Próra optimalizált tervezőszoftverével lehetővé teszi a gyors iterációt, a házon belüli tervezést, és a gyártósoron dolgozók bevonását a térbeli együttműködésbe, így a design nem a mérnöki szobában, hanem a valóságban is működik. Lakossági, hobbi felhasználók is tervezhetnek az otthoni eszközeiken,
jelenleg 50 ezer ügyfele van a vállalatnak, akik havonta 700 ezer tervet készítenek a szoftver segítségével.
“A világ GDP-jének 16 százaléka a gyártásból származik és ezek a cégek sokszor több évtizedes, örökölt szoftvereken dolgoznak. A mi célunk az, hogy egy újgenerációs, mindenki számára érthető tervezőeszközt adjunk a kezükbe, amellyel akár 6 százalékkal is növelhetik a hatékonyságukat. Ha ez sikerül, az világszinten 1 százalékpontos GDP-növekedést jelenthet” - mondta el a sajtóeseményen Csanády István, a Shapr3D alapító-vezérigazgatója.
A 3D modellezés lehetővé teszi a fizikai modellek számának, és ezáltal költségeinek jelentős szűkítését. Nincs szükség a fejlesztőközpont és a döntéshozatal helyszínei közötti utaztatásra, a költséges és időigényes gyártásra. A szoftver hatását már konkrét gyártási eredmények is mutatják: egy ügyfélnél a prototípus-tervezés egyik szakasza két hétről két órára csökkenthetővé vált, míg egy másik gyártó évi 300 000 dollárt takarít meg azzal, hogy egy gyakran cserélendő alkatrészt a saját karbantartó csapata tervez meg és 3D-ben nyomtat ki.
Az ilyen típusú átalakulás már stratégiai szükséglet.

A Shapr3D ma már több globális autógyártó partnere. A cég jelenleg 16 vezető járműipari OEM közül héttel áll tárgyalásban, és több már aktívan használja a szoftvert. A BMW a hivatalos közösségi médiacsatornáján is megmutatta, hogyan alkalmazzák a Shapr3D-t a formatervezési folyamatokban, például az új Panoramic Vision rendszerhez kapcsolódóan.
A vállalat budapesti központtal működik, és Magyarországon is kíván maradni, az USA-ban pedig idén nyitottak irodát, amellyel az amerikai kontinens üzleti potenciálját szeretnék kihasználni. Több egyetemi együttműködésben is részt vesznek, ezek közül is a BME-vel a legszorosabb a kapcsolat, ahonnan évi 4-5 fejlesztőmérnök csatlakozhat a csapathoz.
Címlapkép és fotó forrása: Shapr3D
Döntött Trump az Nvidia kínai chipértékesítéseiről, de egy komoly feltételt szabott
A H200-as mesterségesintelligencia-chipekre vonatkozóan.
Fellélegezhet Európa? - Szembement a törvényhozás a Pentagon tervével
Két éven belül így is komoly változások lesznek.
Ébresztőt trombitáltak Európa fülébe: be kell látni, hogy Amerika már soha nem lesz a régi
Gyarmati István cikke az új amerikai nemzetbiztonsági stratégiáról.
Jön az év vége, megkezdődött az állami pénzszórás
Plusz pénz jut gyógyszerekre és az MKIF koncessziójára.
Megtörte a csendet Zelenszkij: elkészült a béketerv legújabb verziója
Trump élesen kritizálta az ukrán elnököt a lassú válaszadás miatt.
Von der Leyen: Európának magának kell biztosítania a védelmét
Bejött volna Trump fenyegetőzése?
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Vasárnap
Ma hangzik el Krasznahorkai Nobel-beszéde. Kertész stockholmi beszédét 2002-ben közvetítette a köztévé. A beszéddel egy időben az egyik kereskedelmi adón egy reality show ment, Lacit kiszavazt
Új transzferár-szabályozás: könnyítés vagy kockázat?
Megérkezett a transzferár rendelet tervezete, amely 2026-tól váltja ki a NGM 32/2017-es transzferár szabályozását. A jogalkotó deklarált célja az adminisztratív terhek csökkentése és az adó
Az el nem költött pénz (és annak elköltése) - könyvajánló
"...nem létezik elköltetlen pénz. Minden egyes centet elköltesz, amit valaha megkerestél. Minden dollárt elköltesz a bankszámládról, akár tudsz róla, akár nem. Az el nem költött... The post
Nincs is magyar piac, szóval bizalmi válság sem lehet
Répatermesztőknél talán értelmezhető, hogy magyar piac, de startupok esetében nincs semmi hasonló. Sőt, őszintén: Magyarország elég szar hely, ha startupot akarsz alapítani. Még csak ma
Zsiday Viktor: Nem kizárt a komolyabb kamatcsökkentés
Az elmúlt évben nagyon sok jegybank csökkentette az irányadó kamatszinteket, köztük az amerikai is, ám valójában a monetáris kondíciók nem feltétlenül javultak, sőt valószínűleg sok... T
40 milliárdos biogáz-kassza: vége az első körnek, itt a második
2025. november 27-én lezárult a "Biogáz és biometán termeléshez kapcsolódó beruházások támogatása" című pályázat első szakasza.
Hol nem érdemlik meg az emberek a pozíciójukat?
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment minőségéből fakadnak - mindkettőben markáns országok közötti eltérésekkel. The pos
A legrosszabbkor drágul az útdíj: vajon ki fogja ezt a végén megfizetni?
Sikerül majd átterelni a nehézgépjárműveket?
Növekedési válság van, mégis 11 százalékkal nő a minimálbér - Mi lesz ebből?
Hogy fogják kigazdálkodni a cégek?
Ez most a gazdagok kedvenc csokija, horror árat fizetnek érte
Csokikülönlegességek hódítanak a tehetőseknél.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


