
Míg Európában körülbelül 200 hét (~4 év) egy átlagosan egy új modell kifejlesztése, addig ez Kínában 100-150 (~2-3 év). Ahhoz, hogy az európai autóipar felvegye a versenyt az ázsiai konkurenciával, mindenképp gyorsítania kell a folyamatain. Nem is feltétlenül azért, mert egy 4 éves fejlesztési ciklusban tervezett autó rosszabb lenne, mint egy 2 éves, hanem mert
a trendek megváltozásával a „jó autó – rossz autó” fogalmi kerete is megváltozott.
Míg korábban az általános autómérnöki tudás, és az ezzel a know-how-al létrehozott termék minősége adta meg az európaiaknak a globális versenyelőnyt, addig mára az autók guruló számítógépekké váltak. Az IT fejlesztők pedig nem várják be az autómérnököket. Ha egy 4 éves modell a hagyományos attribútumok (menetteljesítmény, biztonság stb.) nem is rosszabb egy 2 évesnél, az infotaintment rendszere, a digitális felhasználói élménye valószínűleg bőven elmarad tőle. Nincs kínosabb, mint a folyamatosan akadozó központi kijelző, a lefagyó szoftver, az esetleges okostelefon-csatlakozás vagy tükrözés hiánya.
Mit lehet tenni?
Az európai autógyártók versenyképességének egyik kulcsa a fejlesztési ciklusidők jelentős csökkentése. A Renault éves jelentése alapján a fejlesztési időt például 200 hétről 100 hétre csökkentenék, 3 milliárd euró költségmegtakarítás mellett. Mivel a biztonságból, műszaki jellemzőkből engedni nem lehet, a döntéshozatali időket kell rövidíteni, és a folyamatokat gyorsítani.
Az autóiparban általánosan használt CAD tervezőszoftverek múltja egészen az 50’-es évekig nyúlik vissza,
és talán nem túlzás kijelenteni, hogy a működésükön ez mai napig is látszik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az autótervezés, -gyártás során ne lennének alkalmasak a legfontosabb feladatok ellátásra, azonban a modellek fejlesztési ciklusidejének radikális csökkentéséhez újfajta megközelítésre és új szoftverekre van szükség.

A Shapr3D pedig pont erre nyújt megoldást az autóipari szereplők számára. Intuitív, iPadre, macOS-re, Windowsra és Apple Vision Próra optimalizált tervezőszoftverével lehetővé teszi a gyors iterációt, a házon belüli tervezést, és a gyártósoron dolgozók bevonását a térbeli együttműködésbe, így a design nem a mérnöki szobában, hanem a valóságban is működik. Lakossági, hobbi felhasználók is tervezhetnek az otthoni eszközeiken,
jelenleg 50 ezer ügyfele van a vállalatnak, akik havonta 700 ezer tervet készítenek a szoftver segítségével.
“A világ GDP-jének 16 százaléka a gyártásból származik és ezek a cégek sokszor több évtizedes, örökölt szoftvereken dolgoznak. A mi célunk az, hogy egy újgenerációs, mindenki számára érthető tervezőeszközt adjunk a kezükbe, amellyel akár 6 százalékkal is növelhetik a hatékonyságukat. Ha ez sikerül, az világszinten 1 százalékpontos GDP-növekedést jelenthet” - mondta el a sajtóeseményen Csanády István, a Shapr3D alapító-vezérigazgatója.
A 3D modellezés lehetővé teszi a fizikai modellek számának, és ezáltal költségeinek jelentős szűkítését. Nincs szükség a fejlesztőközpont és a döntéshozatal helyszínei közötti utaztatásra, a költséges és időigényes gyártásra. A szoftver hatását már konkrét gyártási eredmények is mutatják: egy ügyfélnél a prototípus-tervezés egyik szakasza két hétről két órára csökkenthetővé vált, míg egy másik gyártó évi 300 000 dollárt takarít meg azzal, hogy egy gyakran cserélendő alkatrészt a saját karbantartó csapata tervez meg és 3D-ben nyomtat ki.
Az ilyen típusú átalakulás már stratégiai szükséglet.

A Shapr3D ma már több globális autógyártó partnere. A cég jelenleg 16 vezető járműipari OEM közül héttel áll tárgyalásban, és több már aktívan használja a szoftvert. A BMW a hivatalos közösségi médiacsatornáján is megmutatta, hogyan alkalmazzák a Shapr3D-t a formatervezési folyamatokban, például az új Panoramic Vision rendszerhez kapcsolódóan.
A vállalat budapesti központtal működik, és Magyarországon is kíván maradni, az USA-ban pedig idén nyitottak irodát, amellyel az amerikai kontinens üzleti potenciálját szeretnék kihasználni. Több egyetemi együttműködésben is részt vesznek, ezek közül is a BME-vel a legszorosabb a kapcsolat, ahonnan évi 4-5 fejlesztőmérnök csatlakozhat a csapathoz.
Címlapkép és fotó forrása: Shapr3D
Ijesztő jóslat: földcsuszamlásszerű összeomlás jöhet a német sörfözdéknél
A bajor Oettinger vezérigazgatója figyelmeztet.
Amerika nemezisénél készül smúzolásra a világ két nagyhatalma, hogy együtt intsenek be Donald Trumpnak
Diplomáciai erőfitogtatás lesz.
A fél világra frászt hoz a kínaiak újabb fegyverbemutatója - Bevetésen a CNS Hupej
Ezeket a hajókat invázióra tervezték.
Célba ért a Portfolio biciklis közösségének első adománya
Határtalan volt a gyerekek öröme.
Kellemetlen világrekordot dönthet az ázsiai ország
Egyre jobban fáj a világrekorder államadósság.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Londonból indult utasszállító repülőgép
Oroszországban landoltak.
Így áll von der Leyen gazdasági mesterterve – Trump visszatérése felrázta Brüsszelt
Az EU versenyképességi terve szép csendben egyre inkább révbe ér.
Donald Trump: sokan szeretnének egy diktátort Amerikában
De magát nem tartja annak, csak egy okos embernek.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Így hangolták össze a CSOK Pluszt és az Otthon Start hitelt
Az eddigi bejelentések és a korábban megjelent tervezettel összhangban valóban módosítják CSOK Plusznál a lakásra vonatkozó árkorlátokat és az első közös lakásszerzés definícióját. De
Az AI új jelentése: All-In
Trump kirúgta a statisztikai hivatal vezetőjét, miután neki nem tetsző munkaerőpiaci számok érkeztek a szakemberektől. Pedig a munkaerőpiac már régóta nem a növekedés motorja, a... The post


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
