
Míg Európában körülbelül 200 hét (~4 év) egy átlagosan egy új modell kifejlesztése, addig ez Kínában 100-150 (~2-3 év). Ahhoz, hogy az európai autóipar felvegye a versenyt az ázsiai konkurenciával, mindenképp gyorsítania kell a folyamatain. Nem is feltétlenül azért, mert egy 4 éves fejlesztési ciklusban tervezett autó rosszabb lenne, mint egy 2 éves, hanem mert
a trendek megváltozásával a „jó autó – rossz autó” fogalmi kerete is megváltozott.
Míg korábban az általános autómérnöki tudás, és az ezzel a know-how-al létrehozott termék minősége adta meg az európaiaknak a globális versenyelőnyt, addig mára az autók guruló számítógépekké váltak. Az IT fejlesztők pedig nem várják be az autómérnököket. Ha egy 4 éves modell a hagyományos attribútumok (menetteljesítmény, biztonság stb.) nem is rosszabb egy 2 évesnél, az infotaintment rendszere, a digitális felhasználói élménye valószínűleg bőven elmarad tőle. Nincs kínosabb, mint a folyamatosan akadozó központi kijelző, a lefagyó szoftver, az esetleges okostelefon-csatlakozás vagy tükrözés hiánya.
Mit lehet tenni?
Az európai autógyártók versenyképességének egyik kulcsa a fejlesztési ciklusidők jelentős csökkentése. A Renault éves jelentése alapján a fejlesztési időt például 200 hétről 100 hétre csökkentenék, 3 milliárd euró költségmegtakarítás mellett. Mivel a biztonságból, műszaki jellemzőkből engedni nem lehet, a döntéshozatali időket kell rövidíteni, és a folyamatokat gyorsítani.
Az autóiparban általánosan használt CAD tervezőszoftverek múltja egészen az 50’-es évekig nyúlik vissza,
és talán nem túlzás kijelenteni, hogy a működésükön ez mai napig is látszik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az autótervezés, -gyártás során ne lennének alkalmasak a legfontosabb feladatok ellátásra, azonban a modellek fejlesztési ciklusidejének radikális csökkentéséhez újfajta megközelítésre és új szoftverekre van szükség.

A Shapr3D pedig pont erre nyújt megoldást az autóipari szereplők számára. Intuitív, iPadre, macOS-re, Windowsra és Apple Vision Próra optimalizált tervezőszoftverével lehetővé teszi a gyors iterációt, a házon belüli tervezést, és a gyártósoron dolgozók bevonását a térbeli együttműködésbe, így a design nem a mérnöki szobában, hanem a valóságban is működik. Lakossági, hobbi felhasználók is tervezhetnek az otthoni eszközeiken,
jelenleg 50 ezer ügyfele van a vállalatnak, akik havonta 700 ezer tervet készítenek a szoftver segítségével.
“A világ GDP-jének 16 százaléka a gyártásból származik és ezek a cégek sokszor több évtizedes, örökölt szoftvereken dolgoznak. A mi célunk az, hogy egy újgenerációs, mindenki számára érthető tervezőeszközt adjunk a kezükbe, amellyel akár 6 százalékkal is növelhetik a hatékonyságukat. Ha ez sikerül, az világszinten 1 százalékpontos GDP-növekedést jelenthet” - mondta el a sajtóeseményen Csanády István, a Shapr3D alapító-vezérigazgatója.
A 3D modellezés lehetővé teszi a fizikai modellek számának, és ezáltal költségeinek jelentős szűkítését. Nincs szükség a fejlesztőközpont és a döntéshozatal helyszínei közötti utaztatásra, a költséges és időigényes gyártásra. A szoftver hatását már konkrét gyártási eredmények is mutatják: egy ügyfélnél a prototípus-tervezés egyik szakasza két hétről két órára csökkenthetővé vált, míg egy másik gyártó évi 300 000 dollárt takarít meg azzal, hogy egy gyakran cserélendő alkatrészt a saját karbantartó csapata tervez meg és 3D-ben nyomtat ki.
Az ilyen típusú átalakulás már stratégiai szükséglet.

A Shapr3D ma már több globális autógyártó partnere. A cég jelenleg 16 vezető járműipari OEM közül héttel áll tárgyalásban, és több már aktívan használja a szoftvert. A BMW a hivatalos közösségi médiacsatornáján is megmutatta, hogyan alkalmazzák a Shapr3D-t a formatervezési folyamatokban, például az új Panoramic Vision rendszerhez kapcsolódóan.
A vállalat budapesti központtal működik, és Magyarországon is kíván maradni, az USA-ban pedig idén nyitottak irodát, amellyel az amerikai kontinens üzleti potenciálját szeretnék kihasználni. Több egyetemi együttműködésben is részt vesznek, ezek közül is a BME-vel a legszorosabb a kapcsolat, ahonnan évi 4-5 fejlesztőmérnök csatlakozhat a csapathoz.
Címlapkép és fotó forrása: Shapr3D
Néhány órán át volt miniszterelnök, újra az oroszlánok elé veti Macron
Megpróbálja másodjára is ugyanazt a jelöltet a francia elnök.
Katonai robbanóanyag-gyárban történt tragédia az USA-ban
többen meghaltak a hatalmas detonációban.
Vasárnaptól még szigorúbb lesz a reptéri ellenőrzés, hosszabb lesz a biztonsági vizsgálat
Eleinte nagyon hosszú várakozási időkre kell készülni.
Nemzetbiztonsági veszélyre hivatkozva döntött az FCC: megszűnik több népszerű eszköz forgalmazása
Több millió tiltott terméket távolítottak már el a kínálatból.
Fordulat a fronton: az ukrán erők váratlan ellentámadása meglepte az oroszokat
Újabb területek visszafoglalásáról érkeznek jelentések.
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b
A bújtatott szerencsejáték, mint üzleti modell
A "blind box", a "loot box" és a hasonló modellek ugyanarra az ösztönre építenek, mint a rulett vagy a sorsjegy: a bizonytalanság izgalmára. Az iparág... The post A bújtatott szerencsejáték

Egy tanuló akár saját jövedelem nélkül is felveheti az Otthon Start hitelt
Természetesen szülői segítség kell ebben az extrém helyzetben, hiszen valakinek el kell bírnia a kölcsön törlesztőrészletét. De a szokásos eljárással ellentétben az Otthon Start hitelnél
Még mindig hasítanak a 3 betűs "tanácsadók"
A napokban megtalálta a szüleimet az egyik hárombetűs pénzügyi közvetítő alvállalkozója. (Ugye a "pénzügyi tanácsadók" legfőképpen ebben a formában működnek, hiszen így nem kell mini
Az európai óceánügyi paktum
Az EU új óceánügyi paktuma a tengerek védelmét és a fenntartható kékgazdaságot erősíti, miközben globális együttműködést is előmozdít.


Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!