A hágai NATO-csúcsról érkező európai vezetők csütörtökön Brüsszelben ülnek össze, hogy megtartsák a nyári Európai Tanács-ülést. Látványos döntésekre ezúttal nem érdemes számítani, de a politikai tét annál nagyobb: hogyan maradhat meg az EU diplomáciai súlya a globális feszültségek közepette? A Közel-Kelet, Ukrajna és az európai védelempolitika továbbra is uralják a napirendet, miközben a magyar és szlovák kormány újra próbálja vitáig erőltetni az orosz energiaimport kivezetésének ügyét. Az egységes piac mélyítése és az euró nemzetközi szerepének növelése szintén előkerül, de ezekről legfeljebb iránykijelölés várható. A csúcs így inkább a pozíciók teszteléséről, mintsem áttörések bejelentéséről szól majd, de a háttérben nagy alkudozások indulhatnak.
Péntek óta forr a hangulat az Európai Parlament és a Bizottság között, mivel az utóbbi váratlanul bejelentette, hogy visszavon egy javaslatot, amellyel felelősségre vonhatóvá válnának a környezetbarát működésre hamisan hivatkozó vállalatok. Az elhibázott lépés hatására az eddig Ursula von der Leyen bizottsági elnök mellett álló balközép és liberális pártok kisebb lázadásba kezdtek, ami olyan vitákat is felszínre hoz, amelyeket eddig kevésbé hangosítottak fel.
A tagállamoknak a közvetlen támogatások helyett tőkebefektetésekkel kellene ösztönözniük a zöldipar fejlődését – véli az Európai Bizottság versenyjogi vezetője, Teresa Ribera. Brüsszel egy új állami támogatási keretrendszer elfogadására készül, amely nagyobb rugalmasságot biztosítana a stratégiai beruházásokhoz, miközben megőrzi az egységes piac versenysemlegességét. Ribera elutasította a „Buy European” típusú protekcionista állami beavatkozásokat, és inkább egy nyitott, ugyanakkor célzott iparpolitika mellett tette le a voksát.
Egy hét alatt a távhőszolgáltatók már a rendelkezésre álló keret kétharmadára nyújtottak be pályázatot a Jedlik Ányos Energetikai Program első kiírásában - közölte az Energiaügyi Minisztérium.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter hivatalos látogatást tett Pekingben, ahol három kiemelt gazdaságpolitikai egyeztetésre is sor került a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC), az Ipari és Információtechnológiai Minisztérium (MIIT), valamint a kínai Pénzügyminisztérium vezetőivel - olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium szerda reggel kiadott közleményében.
Az Európai Bizottság tervei szerint a tagállamok lehetőséget kapnak arra, hogy akár három évre is áramár-támogatást nyújtsanak az energiaintenzív iparágaknak – derül ki egy nem hivatalos tervezetből, amelyről a Montel szerzett tudomást.
Megroppanni látszik az Európai Bizottság elnöke mellett általában kiálló koalíció, miután a Parlament jobboldali frakciói arra kérték Ursula von der Leyent, hogy vonjon vissza egy eddig széles körben támogatott jogszabályt, amely felelősségre vonhatóvá tette volna a környezetbarát működésre hamisan hivatkozó vállalatokat.
Komoly dilemmával szembesül az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen, aki bár a zöldítés politikájával harangozta be első ciklusát, most úgy látszik ennek ellenőrzését is vissza kell vágnia a versenyképesség oltárán. Ha így tesz, akkor könnyen elveszítheti az Európai Parlament támogatását, és ezzel válságba sodorhatja az amúgy is pengeélen menedzselt EU-s működést.
Az elmúlt évtizedekben az Európai Unió globális technológiai szereplőből a máshol kifejlesztett technológiák passzív fogyasztójává vált. Ma az Európa digitális átalakulásához szükséges technológiák és szolgáltatások 80%-át a határain kívül, főként az Egyesült Államokban és Kínában tervezik meg és gyártják. Ez a fogyasztói gondolkodásmód olyan mélyen gyökerezik, hogy még az uniós jogszabályok mögött meghúzódó filozófiát is ez formálja: a közelmúltban elfogadott technológiai szabályozások, például a digitális szolgáltatásokról, illetve a digitális piacokról szóló jogszabály célja az volt, hogy az európaiakat, mint fogyasztókat védje, azáltal, hogy az online biztonságukat és a tisztességes versenyt biztosítja.
A német autóipari lobbi továbbra sem tett le arról, hogy megakadályozza a belső égésű motorok 2035-ös uniós tilalmát, miközben a tengerentúlon Donald Trump már érvénytelenítette is a hasonló kaliforniai terveket. Szakértők szerint a célkitűzés körüli csata nagyrészt szimbolikus, mivel az elektromos autók legújabb technológiai fejlesztéseire és árcsökkenéseire tekintettel nem valószínű, hogy egy évtized múlva a fogyasztók még tömegesen szeretnének hagyományos meghajtású autót vásárolni.
Emmanuel Macron francia elnök új űrstratégiát jelentett be a Párizsi Légiszalonon, amelyben támogatja az egységes európai műholdgyártó létrehozását és a műholdak telepítésének felgyorsítását – írja a Reuters.
A vállalkozások számának alakulása, megszűnése és fennmaradása nem pusztán statisztikai adat, hanem a gazdaság élő, lélegző struktúrájának lenyomata. Az üzleti élet dinamikáját vizsgálva kirajzolódik, hogyan alkalmazkodik a magyar gazdaság a belső és külső kihívásokhoz. A vállalkozásdemográfiai adatok alapján elmondható, hogy az elmúlt években markáns átrendeződés ment végbe a hazai vállalkozási struktúrában, különösen a mikrovállalkozások súlyának változásában és a cégek átlagos élettartamában. Ezen változások mozgatórugóinak megértése elengedhetetlen a hatékony gazdaságpolitikai döntéshozatalhoz. A Demján Sándor Program is annak érdekében jött létre, hogy válaszolva a felmerülő kihívásokra, elősegítse a kkv-szektor versenyképességének javulását, amelynek építőköve a mikro szinten, az egyes vállalatoknál található. A teljes egész fejlesztéséhez a vállalati szinten kell elérni hatékonyságjavulást, méretugrást, kezdve a legkisebb mikrovállalkozásoktól a potenciálisan a nemzetközi versenyben is helytállni képes középvállalkozásokig.
A német autóipar jelentős anyagi terhet szenvedett el áprilisban az Egyesült Államok által bevezetett importvámok következtében a német autóipari szövetség (VDA) szerint.
Magyarország hat helyet előre lépve a 48. lett a svájci IMD intézet legfrissebb nemzetközi versenyképességi ranglistáján - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Sokan teszik fel a kérdést, hogy miért válik egyre versenyképtelenebbé az európai autógyártás az ázsiai, főként kínai versenytárakkal szemben. Az okok szerteágazók, de egészen biztos, hogy jelentősen közrejátszik az új modellek fejlesztési ciklusideje, amely kétszer hosszabb, mint a kínai konkurenciáé. Ahhoz, hogy Európa is felvegye a tempót, új tervezési megközelítésre és a döntési folyamatok radikális újraszervezésére van szükség. Nem egyszerű ez a sokszor 30-40 éves alapokon működő, jelenleg általánosan használt CAD tervezőszoftverekkel, azonban egy hazai vállalat, a Shapr3D erre nyújt megoldást. 3D modellezéssel, a tervek gyors és felhasználóbarát megosztásával, virtuális valósággal dolgozik, és míg korábban egy adott terv 2 hét alatt készülhetett el, a magyar innovációval drasztikusan, napi 4-re nőtt a termelékenység. A megtakarítás költsége százezer dollárokban mérhető, ami az egyre feszesebb versenyben nem elhanyagolható tényező. A vállalat interaktív sajtóeseményén jártunk.
A működési stabilitásra koncentrálnak jelenleg a hazai vállalkozások, emellett beruházásokat és munkaerőfelvételt is terveznek – mutat rá az EY felmérése. A tanácsadó cég közleménye szerint a közép-, kelet- és dél-európai, valamint a közép-ázsiai (CESA) régiót elemző kutatásában több mint 230 magyarországi vállalkozó vett részt. A barométer alapján a legnagyobb kihívások közé a szabályozói környezet összetettségét sorolják, a munkaerőhiány, valamint a nagy piaci verseny mellett.
Percről percre tudósításunk az ukrán frontról.
Megint felpörögni látszanak az Ukrajna drónjai.
Nagy pofon elől sikerült kitérni.
Az elnök szerint "külföldi hatalmak" állnak a tüntetések mögött.
Külföldről vennék meg a krediteket.
Nagy gondot okoz a sószennyezés
A világ legnagyobb gyártója habozni kezdett.
Nagyon sok az előtörlesztés.
Mostantól sosem szabad hátradőlni, mindig félni kell valami újnak a megjelenésétől.