Újfajta termináloknál fizethetünk az idei Szigeten
Gazdaság

Újfajta termináloknál fizethetünk az idei Szigeten

Portfolio
Az idei Sziget Fesztiválon először működnek majd kizárólag Android-alapú terminálok az ételárusító pontokon, ami nemcsak a fizetési folyamatokat gyorsítja fel, hanem lehetőséget ad a szervezőknek és partnereknek arra is, hogy valós idejű fogyási adatok alapján reagáljanak a látogatói igényekre - többek között erről is beszámolt a Portfolio-nak a fizetési szolgáltatást üzemeltetető Festipay.

Szintet léphet a digitális infrastruktúra az idei Sziget Fesztiválon: az eseményen a készpénzmentes fizetésre szakosodott Festipay fog felelni a zökkenőmentes vásárlásért – legyen szó ételről, italról, merch eladásról vagy akár kuponbeváltásról. A cég az új technológiák éles bevezetésével, saját tranzakcióirányítási rendszerével és rekordméretű háttércsapattal készül a nyár legnagyobb hazai eseményére - mondta el a Portfolio-nak Solti Attila, a Festipay igazgatósági tagja.

Erről a témáról is szó lesz november 4-én a Portfolio Banking Technology 2025 konferencián. Kattints a részletes programért!

A szakember kiemelte: a cég idén több szempontból is rekordközeli számokra készül – terminálokból, tranzakciókból és humán erőforrásból egyaránt.

Több mint 1000 terminállal és egy közel 300 fős stábbal leszünk jelen a Szigeten. A háttérben részt veszünk a teljes Forma-1-es hétvégén a Hungaroringen, a Sziget közben kiszolgáljuk majd az UNTOLD-ot Romániában, és több kisebb-nagyobb eseményt párhuzamosan. Feszes tempó, de mindenre felkészültünk”

- fogalmazott.

Újdonság lesz az idei évben, hogy az összes ételes pulton a hazai fintech szolgáltató új Androidos termináljai fognak üzemelni. Ez nemcsak korszerűbb, gyorsabb fizetési élményt nyújt a látogatóknak, de újfajta adatgyűjtési és elemzési lehetőséget is biztosít a szervezők és a partnerek számára.

A terminálok már a termékfogyási adatokat is valós időben képesek visszajelezni, ami a kereskedőknek lehetőséget ad a kínálat dinamikus optimalizálására. A Festipay idén külön hangsúlyt fektet arra is, hogy időszakos akciókat kínáljon a látogatóknak – meghatározott idősávokban egyes termékek kedvezményesen vásárolhatók majd meg –, valamint digitális kuponrendszerrel váltja ki a fellépői és stábétkezések papíralapú adminisztrációját.

Akár a karszalagot is használhatjuk bankkártya helyett

A szakember szerint a látogatók egyre nagyobb része használja a rendezvényekhez kapcsolódó karszalag-alapú fizetési rendszert, amely ma már messze túlmutat az egyszerű „fesztiválkártyán”. A Festipay megoldása a belépéstől a zónajogosultságon, az étkezési utalványokon át egészen a fizetésig mindent képes kezelni.

„Egy bérletes látogató megérkezik, feltölt a karszalagra egy nagyobb összeget, és a bankkártyáját biztonságosan elzárja. A karszalaggal fizet, azonosítja magát, kedvezményeket használ, bejut a helyszínekre – és csak akkor veszi elő újra a bankkártyáját, ha elfogyott a keret. Ez nemcsak kényelmes, de biztonságos is” – emeli ki Solti.

A tranzakciós folyamat hátterében egy másik fontos fejlesztés is áll: a Festipay saját switching rendszerre tért át, amely révén a teljes banki elfogadási folyamatot házon belül menedzselik. Ez nem csupán gyorsítja a tranzakciókat, de fokozza azok biztonságát és kiszámíthatóságát, különösen csúcsterhelés idején. Márpedig a csúcs minden évben garantált: a legnagyobb forgalomra hagyományosan a nagykoncertek előtti időszakban lehet számítani, ám idén egy érdekes trend figyelhető meg. A szervezők és a Festipay is azt látják, hogy a napijegyes látogatók aránya emelkedik, így a napok közötti eltérés a forgalomban kiegyenlítettebb képet mutat, mint korábban.

GettyImages-2166285060

Stagnálnak a fesztiválok, de nő a gasztro - és kulturális események népszerűsége

A Festipay nem csak a Szigeten számít meghatározó szereplőnek: az idei évben már közel 70 fesztivált és rendezvényt bonyolítottak le, a hazai zenei fesztiválok mellett egyre nagyobb teret nyernek a tematikus gasztro- és művészeti események, valamint az állandó koncerthelyszínek.

Mindez jól mutatja a piac fokozatos átrendeződését: a nagy volumenű, klasszikus fesztiválok mellett egyre fontosabb szerepet kapnak az alternatív, szezonon kívüli rendezvények is.

A Festipay számára ezek ugyanakkora technológiai precizitást igényelnek, mint a tömegfesztiválok. „A piac nem nő látványosan, de változik. Mi a trendeket figyeljük és próbálunk minden szegmensben stabil, skálázható megoldást kínálni. Ugyanakkor nagyon sajnáljuk a Kolorádó és a Bánkitó fesztivál kiesését – bízunk benne, hogy lesz még visszaút számukra” – tette hozzá Solti.

A cég tapasztalatai szerint a digitális fizetés terjedésével párhuzamosan a felhasználók edukációja is kiemelten fontos. Sokan még mindig nem tudják például, hogy egy bankkártyás fizetés nem azonnali, hanem online folyamat – amelyhez stabil adatkapcsolat, több szereplő és idő kell.

„Mi házon belül úgy mondjuk: ne lengesd” – mondja Solti. „Ez annyit jelent, hogy ne húzzuk el a kártyát a termináltól, ne vegyük el idő előtt, mert a tranzakció ilyenkor megszakadhat. Ez egy egyszerű tanács, de sok idegeskedést megspórolhat.”

A Festipay ma már 13 országban van jelen, jelenlegi portfóliójához olyan nemzetközi események tartoznak, mint a Bahreini Forma–1, az UNTOLD Dubai, vagy több közel-keleti állandó helyszín. A magyar alapítású vállalat mára nemcsak technológiában, hanem know-how-ban is régiós piacvezető.

A Sziget Fesztiválon való jelenlétük pedig nemcsak technológiai kihívás, hanem presztízskérdés is, hiszen egy digitális fizetési rendszer erejét ugyanis leginkább akkor lehet lemérni, amikor mindenki egyszerre akar fizetni - összegezte a szakember.

Címlapkép forrása: Didier Messens/Redferns via Getty Images

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet