A francia védelmi minisztérium közlése szerint aláírták az első dokumentumot egy új generációs modern repülőgép-hordozó hajó megépítéséhez, amelyben a nukleáris meghajtás kiépítését célozzák. Három cég nyerte el a szerződést, amelyek a reaktorok megtervezéséért és megépítéséért felelnek.
A tervezett jármű műszaki adatai imponálóak, amellyel egyértelműen Európa legnagyobb hadihajója lenne, messze megelőzve ezzel a brit HMS Queen Elizabethet:
- 75 ezer tonna súlyú lenne,
- 310 méter hosszú,
- 39 méter széles,
- 17 ezer négyzetméternyi repülőfelület állna rendelkezésre,
- 10,8 méteres maximális merüléssel bírna,
- kettő vagy három elektromágneses katapulttal szerelnék fel,
- 30-32 modern vadászgép szállítására lenne képes,
- és 30 csomós maximális sebességgel tudna haladni.
A tervre veszélyt jelent az Egyesült Államok példáján is jól látható iparági késés. Jelenleg észrevehető, hogy a nyugati hajógyártó üzemek, és a kritikus alkatrészek gyártására alkalmas cégeknél a kapacitás- és munkaerőhiány rendszeresen csúszásokhoz vezetnek. Az új repülőgép-hordozó megépítését már 2018-ban elkezdte tervezni Párizs, ám eddig főleg a dokumentációs fázis zajlott. A hadihajót 2036-ban tervezik átadni, mintegy 10 évnyi építkezés után.
Franciaország jelenleg is rendelkezik egy nukleáris meghajtású repülőgép-szállítóval, ám ennek mérte jelentősen elmarad a most tervezettől. A Charles de Gaulle ugyanis „csak” 42 ezer tonnás, 2001-ben állt a francia haditengerészet kötelékébe.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images