
A járvánnyal kapcsolatos publikációk mindezek hatására az egekbe emelkedtek. A Google Scholar több, mint egymillió találatot dob ki a Covid-19 kulcsszóra - de ha a Researchgate-re tekintünk ott is hasonló a tendencia. Ennek ellenére kihívás igazán jó kutatási kérdéseket megfogalmazni, hiszen a pandémia jelenleg is tart, sok a bizonytalansági faktor. Éppen ezért ez az írás kizárólag a hazai első hullámra koncentrál, a mobilitásban bekövetkező visszaesést elemzi, méghozzá egy telekocsi platform példáján keresztül. A már említett korlátozások a személyek térbeli mozgásának drasztikus csökkenését vonták maguk után, ugyanakkor ehhez kapcsolódóan kevés, a területi mintázatot feltáró térképpel találkozhatott a hazai olvasó. Pedig ugyanúgy ahogy a kép, a térkép is többet mond(hat) ezer szónál. Számos információ gyorsan, könnyen leolvasható róla, miközben a mondanivaló tartalmát is közvetíti. A tudományos eredmények közvetítésének pedig talán sosem volt olyan nagy tétje, mint jelen helyzetben, amikor az álhírek és az egyszerű válaszok futótűzként terjednek.
Mobilitás járványhullám idején – Az elemzés háttere
Nem meglepetés, hogy 2020 tavaszán az összes közlekedési mód látványos visszaesést könyvelhetett el, például a Volánbusz és a MÁV forgalma is, több mint 80%-kal esett vissza a korlátozások idején - nem beszélve a légi közlekedésről - s e trendek alól a telekocsizás sem jelent kivételt.
- A mobilitás vizsgálata az első hullám idején egyfajta modellt szolgáltat arra nézve, hogyan változik a személyek mozgása az egyes intézkedések (pl. iskolabezárás, kijárási korlátozás) hatására. Egy adott eseményt együttesen sok tényező határoz meg, például ne feledjük, hogy tavasszal még teljesen ismeretlen helyzettel nézett szembe a világ, amely hatással volt az emberek viselkedésre (gondoljunk csak a nagyáruházak kifosztott WC papír készleteire), illetve elmondható az is, hogy az egyes hullámoknak alapvetően más a természete.
- A vizsgálat egy online platform adatbázisára támaszkodik, vagyis számos kutatással ellentétben nem csupán egy szűk réteget tudott elérni, hanem országosan, anonimizált adatokkal dolgozott az OSZKÁR platform alapítóinak jóvoltából. A szolgáltatás utasokat és üres hellyel rendelkező sofőröket köt össze harmadik fél, vagyis hagyományos szolgáltató megléte nélkül.
- A mintavétel összesen nyolc, három napos időintervallumot fedett le, melyek a meghozott intézkedésekhez igazodtak. A térképeken az utak összesített telekocsiforgalmát hasonlítottam össze egy február eleji bázisértékkel, amelyet a Miskolc-Budapest viszonylat lefoglalt ülőhelyszáma adott. A platformon 2020 elején ez volt a legnépszerűbb utazás, tehát ennek százalékos arányát prezentálják a térképeken megjelenített utak. A fenti viszonylat népszerűségének oka, hogy az OSZKÁR-on csakúgy, mint az összes többi, magánszemélyeket összekötő, megosztáson alapuló platformon (pl. Airbnb) fontos szerepet játszik a kritikus tömeg (Bálint D. – Trócsányi A. 2016).
- Jelen esetben ez azt eredményezi, hogy a népszerű utak többsége a főváros és regionális központok (pl. Szeged, Pécs) között valósul meg. Miskolc esetén egy másik tényező is hozzájárult a magas utasszámokhoz: az említett szakaszon vasúti pályafelújítás zajlott, vagyis szűkebbek voltak a közlekedési alternatívák.
Miről mesélnek a térképek?
A veszélyhelyzet bejelentése előtti állapotot tanulmányozva kirajzolódik a hétvége és hétköznap közti éles különbség az utazásokban. Előbbi időszak jóval nagyobb telekocsiforgalmat generál, mely részben a platform jellegéből adódik. Az elsősorban a 100 km feletti utazásoknak kedvez, vagyis a napi, rövidebb ingázásnak kevésbé, melyek értelemszerűen a munkanapokhoz kötődnek. Mindegyik térképen visszaköszön Magyarország térszerkezete, a centrális úthálózat, függetlenül az időponttól. Ha összehasonlítjuk a veszélyhelyzet kihirdetése előtti és utáni időszakot, a legnagyobb eltérést közvetlenül a veszélyhelyzet kihirdetése utáni időszakban tapasztalhatjuk, az utak iránya jelentős változáson megy keresztül. Ekkor a népszerű viszonylatok mindegyike erőteljes, a fővárosból kifelé irányuló mozgást mutat, mely a felsőoktatási intézmények bezárására, az otthoni munkavégzésre való átállásra és még egyéb, a járványhelyzethez szorosan kapcsolódó jelenségre vezethető vissza. Mindez fontos tanulság lehet esetleges újabb korlátozó intézkedések meghozatalakor, hiszen ilyenkor nagy esély lehet a vírus széthurcolására.
1.ábra: A veszélyhelyzet előtti telekocsi-forgalom

Március végére ez az intenzívebb mobilitást mutató időszak aztán elapad, a telekocsiforgalom sosem látott mértékben visszaesik. A főváros és vidéki nagyvárosok egyike sem éri el a februári Miskolc-Budapest viszonylat 50 %-át, vagyis a kijárási korlátozások bevezetése előtt már lecsökkent a mobilitás. Ekkor a dunántúli célállomások teljesen eltűnnek, mindössze három település ér el a bázisérték 2%-ánál nagyobb utasforgalmat. Ha azt gondolnánk, hogy az olyan mobilitás-intenzív időszak, mint a húsvét a mintázaton jelentősen változtat, ebből a térkép kiábrándít: érdemben az ünnep alatt sem nő a forgalom. A kijárási korlátozások után egy lassú visszarendeződés figyelhető meg a korlátozások eltörlése után. A Budapest felé irányuló utak számai is növekedésnek indulnak az áprilisi hosszú hétvégén, valamint egyre több település tűnik fel ismét a térképen. Mindezekre támaszkodva négy nagyobb szakasz azonosítható a hazai első járványhullám idején. Ezek az alábbiak:
-
Évszakfüggő alaphelyzet – a veszélyhelyzet bejelentése előtti időszak, melyre jellemző az utasszám hétvége-hétköznap közti eltérései, illetve egyéb, az adott időszakhoz kapcsolódó jellegzetességek.
- Mobilitás-intenzív időszak – a veszélyhelyzet bejelentése utáni napok időszakában az úticélokban bekövetkező változás (vidéki célállomások felértékelődése).
- Visszaesést követő alacsony aktivitás – a kijárási korlátozások időszaka: utas-számok és viszonylatok csökkent értékei.
- Lassú éledezés – kijárási korlátozások utáni időszak: utas-számok és a célállomások számának lassú emelkedése.
2.ábra: Telekocsiforgalom az első hullám idején

Összefoglalás
A térképek tehát bemutatják az első járványhullám időszakában, a korlátozó intézkedések következtében végbemenő drasztikus utascsökkenést, mely mind a keresleti mind pedig a kínálati oldalt érintette és a korlátozások, valamint a mindennapi élet megváltozásának, a gazdaság leállásának következményei. A telekocsi platform példáján alapuló vizsgálat, a viszonylatok számának és az utazások mintázatainak (Budapestről kifelé irányú forgalom) alakulása és térképes megjelenítése képet adhat arról, hogy az újabb járványhullámok nyomán bevezetett intézkedések hogyan alakíthatják a személyek országon belüli mozgását.
A szerző a KRTK Regionális Kutatások Intézetének munkatársa. A kutatás a szerző doktori disszertációjában (PTE-TTK Földtudományok Doktori Iskola) kap helyet, melyben az online interakciók offline területi mintázatait elemzi a megosztáson alapuló gazdaság platformjain keresztül.
Rendőrök csaptak össze a százezres tömeggel a fővárosban, az államfő távozását követelik Belgrádban
Kezdetben békésen indult.
Sportolni munkahelyen, akár munkaidőben? Óriási kiadást lehetne megspórolni, mégsem eléggé elterjedt ez itthon
Az ülő életmód évente több tízmilliárd dollárnyi egészségügyi kiadást okoz globálisan.
Érkeznek az orosz T-62-esek a frontra, a szétesés szélén a Fekete-tengeri Flotta hajói - Háborús híreink vasárnap
Percről percre tudósításunk az ukrán frontról.
Friss térképek érkeztek: lényegében bekerítették az ukrán haderőt Donyeckben
Nagy bajban az ukrán csapatok.
Súlyos a helyzet Magyarországon: Operatív Törzset hoz létre a kormány, megszülettek az első döntések
Egyre nagyobb kihívást jelent az aszály.
Pokoli előrejelzést kapott Magyarország: erre kell most készülni
Forró léghullámok érkeznek.
Súlyos csődhullám söpör végig Magyarországon - Sorra zárnak be az éttermek, kávézók, mulatóhelyek
Nincs pénzük az embereknek a szakértő szerint.
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Most éppen 18% felett van a profit a tavaly szeptemberben vásárolt BEN részvényeimen, gondoltam ránézek, hogy tartsam, vagy esetleg adjam el és fektessem másba a pénzt.Megnéztem a roic.ai alapj
ESG-szabályozás és trendek: így alakul át a pénzügyi szektor
Az utóbbi években robbanásszerűen nőtt az érdeklődés a fenntartható befektetések iránt. Az ESG-kritériumok - vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási
PORTRÉ - Két hazai "reneszánsz" privátbankár, akik a leggazdagabbak pénzét kezelik
Az SPB Befektetési Zrt. a hazai befektetési szolgáltatói piac egyik legpatinásabb, 25 éve a piacon lévő szereplője, amely elsősorban private banking szolgáltatásokat kínál ügyfelei számár
Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai Mi történt a devizahitelekkel? 2006 környékén sok fiatal pár nagy reményekkel vágott bele
Végső soron a NATO is csak üzlet
Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a...
The post Végs
Felkészülés az innovációs célú pályázatokra - pályázati források várhatók
A várakozások szerint közel 200 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrás állhat hamarosan a hazai innovatív vállalkozások rendelkezésére. Megjelenhetnek azok az innovációs pály
A háborúk titokzatos jótékonysága a tőzsdékre
Háború = ralizó részvénypiac? A történelmi tapasztalatok szerint egy háború még jót is tesz annak az ország tőzsdéjének, amelyik a távolban és győztesen vívja, nem...
The post A háború
VIDEÓ! Befektetés a palládiumba: kockázat vagy rejtett érték?
A palládium piaca 2025-ben egy átalakuló keresleti és kínálati környezetbe került, amelynek hátterében elsősorban a technológiai váltások és iparági alkalmazkodások állnak. Az árfolyam-


- Szép csendben megindultak a kirúgások Magyarországon, és még nincs vége a leépítési hullámnak
- Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
- A világ tíz leggazdagabb országa között van, és semmit nem tudsz róla, mi ez?
- Kijött a kormány új készpénzes szabálya, mutatjuk a részleteket
Újratervez a CATL Debrecenben – ekkora az akkumulátorválság?
A világ legnagyobb gyártója habozni kezdett.
Úgy szabadulnak a hitelektől a magyarok, mintha nem lenne holnap
Nagyon sok az előtörlesztés.
Vége a megszokásoknak, sürgősen változtatniuk kell az állattartóknak is
Mostantól sosem szabad hátradőlni, mindig félni kell valami újnak a megjelenésétől.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.