
A Carbon Market Watch (CMW) szerint az EU 2026-ra tervezett szén-dioxid-árazási rendszerének felülvizsgálata "kiváló lehetőség" a légi közlekedés kibocsátásának csökkentésére és egyúttal arra is, hogy jelentős finanszírozási forrásokat gyűjtsenek be az éghajlatvédelmi politikák véghezviteléhez.
Tanulmányuk alapján, annak ellenére, hogy az ágazat jelentős éghajlati hatással bír, az Európába irányuló és onnan induló interkontinentális járatok nagyrészt mentesülnek az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere (ETS) alól, mivel annak csupán 15%-a kerül a szabályozás alá, pedig ez lenne a blokk fő eszköze a kifejezetten nagy kibocsátású ágazatok szén-dioxid-szennyezésének visszafogására.
Jelenleg csak az Európán belüli járatokra vonatkoznak teljes mértékben a szabályok, és még az ő kibocsátásukra is csak félig vonatkoznak a tarifák 2026-ig. Emellett a légitársaságoknak elvileg monitorozni kell a nem szén-dioxid-kibocsátásaikat is – beleértve a vízgőzt, a nitrogén-oxidokat és a kén-dioxidot –, de ezek felmelegítő hatásai egyelőre nem vonatkoznak semmilyen fajta vámokra.
Az ilyen típusú adóztatási rendszerekre specializálódott CMW szerint az ETS kiterjesztése minden Európából induló és oda érkező interkontinentális kereskedelmi járatra a 2025 és 2040 közötti időszakra vonatkozó becsült bevételeket 112 milliárd euróról 417 milliárd euróra növelhetné.
Amennyiben nem történik meg a kiterjesztés, akkor mindössze 196 milliárd euróra becsülhető a 15 éves időszak alatt beszedhető összeg, azonban ha az EU ETS-t kiterjesztenék nemcsak a nemzetközi járatokra, hanem a magánrepülésre is, és nemcsak a szén-dioxid-kibocsátást vámolnák, akkor
a teljes bevétel elérhetné az 1100 milliárd eurót, ami önmagában több mint az EU következő hétéves ciklusára tervezett forrásainak 50%-a.
A csoport azt is javasolja, hogy az ágazatnak juttatott 20 millió ingyenes kibocsátási engedély felhasználását korlátozzák a tisztább üzemanyagok költségprémiumának fedezésére. Az engedélyeknek csak az e-kerozint kellene finanszírozniuk, amely szintetikus és karbonsemleges üzemanyag, ha zöld hidrogénből és levegőből begyűjtött szén-dioxidból állítják elő, nem pedig a bioüzemanyagokat, amelyek fenntarthatósági előnyei kétségesek lehetnek a Carbon Market Watch szerint.
Jelenleg az e-kerozin továbbra is ritka és drága, és az EU tiszta sugárhajtómű-üzemanyag-keverékekre vonatkozó céljainak csak töredékét teszi ki, de az ehhez hasonló intézkedések olyan kényszert szülhetnek, amely erőltetett menetet diktál a versenyképességi problémákkal küszködő európai iparágaknak.
Bár a javaslat itt kifejezetten nem az EU-n belüli repülőutakra helyezne nagyobb terhet, az iparágra vonatkozó tarifák növelése középtávon az európai vasúti közlekedés fejlesztésére is pozitív hatással lehetne, amelyet több uniós tisztviselő tagállamok közti közös projektek mentén képzel el.
Az Európai Unió saját forrásainak növelése mindenesetre kulcskérdés lesz a következő 2–2,5 évben, mivel a Bizottság komoly reformokat tervezett be a 2028–2034-es időszakra vonatkozó többéves pénzügyi keret (MFF) reformjára, amelyet elsősorban nem a tagállami befizetések növelésével, hanem újabb adóformák bevezetésével igyekezne megnövelni.
A jelenlegi tervek alapján 2025-ös árakon az ETS évi 9,6 milliárd eurós bevételt jelentene, amely mintegy 15%-át tenné ki a saját forrásoknak, így ennek megsokszorozása is érdemben hozzájárulhat a nagyjából 250 milliárdosra belőtt éves költségvetéshez.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Napokon belül találkozhat Donald Trump és Vlagyimir Putyin jobbkeze
Az ENSZ jubileumi közgyülésén.
Itt a globális zűrzavar - Drasztikus lépésre készül a lengyel jegybank
Ez az egyetlen biztonságos megoldás.
Aknák közé csalták az ukrán "Vikingek" a különleges orosz járművet: videó is készült a nem mindennapi akcióról
Éjszaka történt a rajtaütés.
Lantos Csaba egy olyan számot mondott be, aminek sokan örülhetnek
Ha csak egy bizonyos dolog nem szól közbe.
10 hónapja tartó tüntetéssorozat fagyasztotta be a külföldi pénzcsapokat
40 százalékos a mélyrepülés.
280 milliárd forintos óriásberuházás érkezik, 2500 új munkahely jön létre Békéscsabán
A magyar állam 49 milliárd forintos támogatást nyújt ehhez.
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
