Az elkötelezett munkavállalókkal dolgozó cégek a világon mindenütt sokkal jobban teljesítenek, mint azok a társaik, akiknél nem kerül stratégiai fókuszba a munkavállalói élmény. A Gallup felmérései szerint a magasan elkötelezett munkaerővel rendelkező szervezeteknél az egy részvényre jutó jövedelem 147 százalékkal haladja meg a versenytársak átlagos jövedelmezőségét. Az átlagosnál magasabb munkavállalói elkötelezettséggel rendelkező vállalatok 27 százalékkal magasabb profitot termelnek, 50 százalékkal jobb értékesítési mutatókkal bírnak, vásárlóik ugyanennyivel elkötelezettebbek, és mindez az átlagnál 38 százalékkal magasabb produktivitással párosul. Mindemellett
a nem elkötelezett munkavállalók évente 300 milliárd dollár plusz költséget jelentenek globálisan,
ami főként az alacsony produktivitás miatti bevételkiesésből, a megnövekedett betegszabadságokból, a határidők be nem tartásából és hibás termékek visszahívásából, garanciás javításából származnak.
Ha belegondolunk, hogy a produktivitás 1 százalékpontos növelése milyen technológiai befektetést igényel, rögtön világossá válik, hogy az elkötelezett munkavállaló valószínűleg a létező legjobb befektetés, amit egy vállalat házon belül képes megvalósítani. Az elköteleződés a munkavállalói élmény fejlesztésével erősíthető már rövidtávon is. A KPMG legfrissebb, The Future of HR in the New Reality című HR kutatása rámutatott arra, hogy bár a vezérigazgatók 79 százaléka szerint a HR szerepe kulcsfontosságú a jó vállalati kultúra kialakításában, de csak 52 százalékuk állítja, hogy rendelkeznek munkavállalói élmény-fókusszal.
A pandémia hatására változtak a munkavállalói és a munkáltatói preferenciák is, még inkább előtérbe került a munkavállalói élmény. A KPMG CEO kutatása szerint a tehetségek megtartása egy év alatt, a pandémia kezdete óta 11 helyet előrelépve az első számú hosszú távú növekedést veszélyeztető kockázattá nőtte ki magát a cégvezetők szemében. A COVID időszak rossz hatással volt a munkavállalók teljesítményére, a munkavállalók 51 százaléka számolt be romló mentális egészségről és a 18-24 év közötti fiatalok 75 százaléka említett legalább egy káros mentális vagy viselkedési tünetet. A válaszadók csaknem négyötöde mondta, hogy munkája során stressz érte, és 42 százalékuk állítja, hogy munkahelyi szociális kapcsolataik romlottak.
Ebben a helyzetben különleges jelentősége van annak, hogy mit lehet hatékonyan tenni a munkavállalók elköteleződéséért a poszt-covid időszakban. Az látszódik, hogy a klasszikus munkavállalói élményt növelő eszközök közül
az elmúlt egy évben kiemelt hangsúlyt kaptak a mentális és lelki egészség megőrzése és a munkáltatótól kapott gyakoribb visszajelzések,
amelyek a személyes kontaktusok hiányában kimaradtak. A digitális készségek fejlesztése is fontos szerepet kapott, enélkül a munkavállalók elbizonytalanodnak, és hajlamosak lesznek ellenségként tekinteni a digitális transzformációra, ami pedig a cégek jelentős részének ma már a túlélés záloga.
A HR-stratégiai célok és az ebből levezethető feladatok egyértelműek. A szervezeti szinten általánosított HR-stratégiák helyett az alkalmazottak személyes adottságait és preferenciáit figyelembe vevő, célzott munkavállalói élményben kell gondolkodni. A megtervezés során kritikus tényezővé válik a digitalizáció, a klímatudatosság, a jelentősen átalakuló üzleti követelmények mellett a diverzifikált munkavállalói kör és a hibrid munkavégzés kihívásainak figyelembevétele.
Hiába világos azonban mindez, a közép- és hosszútávú célok – azaz a változásmenedzsment és a HR folyamatok fejlesztése a digitális átalakulással összhangban – nem érhetők el anélkül, hogy a HR-t a vállalati vezetők ne kezelnék valódi stratégiai partnerként. Addig azonban az e téren dolgozók inkább a rövid- és középtávon reálisan elérhető célokban gondolkodnak. Ezek közül célszerű azokat előnyben részesíteni, amelyek megalapozzák a hosszú távú fejlesztéseket.
Rövid- és középtávon befutható cél a magasabb szintű vállalati kultúra és a hatékony HR kommunikáció a digitális átalakulás támogatására, valamint ezek külső megjelenítése, ami – ha megtörténik – vonzóbb munkahellyé teszi a céget, elősegítve a tehetségek bevonzását és megtartását. Ugyancsak meghonosítható a gyakori visszajelzések kultúrája, amivel optimalizálható a teljesítmény és növelhető a bevonódási lehetőségek száma, erősíthető a felelősségvállalás kultúrája az egyes munkaterületeken. Ebben segít a véleménynyilvánítási platformok kialakítása és a személyre szabott karrier-menedzsment.
Ugyancsak rövid távon előnyös és a munkavállalók által kedvelt módszerek a játékosítás alapú (gamification) célzott fejlesztések, amelyek támogatják a rendszerek használatának elsajátítását (képzés és fejlesztés, digitális teljesítmény-menedzsment) és a hatékony készségfejlesztést. A Forbes top 2000-es listáján szereplő vállalatok 70 százaléka játékosított programokra támaszkodva erősítette a vállalat megtartási képességét az elmúlt 10 évben, ami mára látható eredményeket hozott.
A Gallup kutatásai rámutattak, hogy a hatékony munkavállalói élményfejlesztés 70 százalékban a megfelelő vezetői attitűdön múlik. Sokat javít a munkavállalók jelenlegi elköteleződésén, és megalapozza a jövőbeli fejlesztéseket a felelős vezetők és kulcsemberek felkészítése. Az így kiképzett vezetők képesek lesznek hatékonyabban felismerni a tehetségeket és hozzájárulni a HR által üzemeltetett tehetséggondozási és karrier-menedzsment platformok sikeréhez.
A digitális kompetenciák, a távmunka és a digitális HR technológiák (digitalizált folyamatok, integrált HR platform, big data és mesterséges intelligencia alkalmazásával) vállalati integráltságának fejlesztése is a középtávon megvalósítható feladatok közé emelkedett. Ez a terület a Nemzeti Digitális Stratégia 2020-2030 keretében támogatásokat élvez, ami költséghatékonnyá teheti a fejlesztéseket. Ennek kapcsán szintén releváns a munkavállaló, mint felhasználó élményfejlesztése, aminek az alapját képezi a munkavállalói perszonák felmérése. A különböző személyiségtípusok meghatározása támogatja a megfelelő felületek kialakítását, munkaköri adottságokra optimalizált, a digitális- és távmunka által módosult igényeknek megfelelő munkavállalói értékajánlat kialakítását is.
Nem elhanyagolható feladat a well-being program kiépítése sem.
A munkavállalói jóllét-programok leggyakoribb témái a stressz és a munka-magánélet egyensúly, a szociális kapcsolatok és a csapatmunka fejlesztése, de hogy az adott cégnél ezek közül minek van a legnagyobb jelentősége, azt segít meghatározni az önjelölt well-being championok feltérképezése és integrálása.
A HR munka hosszútávú fejlesztését illetően a középpontban az adatalapú döntéshozatalnak kell állnia. A HR-nek tények, naprakész adatok és elemzések alapján kell levonnia a megfelelő következtetéseket a produktivitásra vagy a munkavállalói elégedettségre vonatkozóan. Így megalapozottabban támogathatja a vállalkozás vezetését az üzleti tervek teljesítésében, a profitabilitás és a minőség javításában. A jövő HR vezetője új típusú együttműködést képvisel, ösztönzi az innovatív vállalati kultúrát, közreműködik a stratégiai célok meghatározásában, és az üzleti területekhez hasonlóan mérhető értéket teremt.
A cikk szerzője a KPMG szenior menedzsere.
Címlapkép: Getty Images
Megszólalt a virológus: Európa sincs teljes biztonságban a 60-70%-ban halálos kórral szemben
A migrációs útvonalakon keresztül ide is eljuthat a Marburg.
Vámháború: jön az újabb csata von der Leyen és Donald Trump között
Hétfőn kezdődik a második menet.
Itt az új rekord: megindultak külföldre a magyar fiatalok
A rangsort Ausztria vezeti, mögötte Hollandia és Németország következik.
Megjöttek a hótérképek: errefelé hullhat nagyobb mennyiségű hó a napokban Magyarországon
Hétvégén sokfelé fehérbe vált a táj.
Műholdak árulták el a Balaton egyik legnagyobb titkát
Ez a fürdőzőknek is fontos információ.
Váratlanul Németországban az energiaárak esése újabb rekordot döntött
Ez beszakította a termelői inflációt is.
6,0-es magnitúdójú földrengés rázta meg a világ negyedik legnépesebb országát
A fészekmélység 136 kilométer volt.
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Váratlanul megszólalt a kamatról Nagy Márton, gyengült is a forint
A Budapest Economic Forum 2025 konferenciáról jelentkezik a keddi Portfolio Checklist.
Ötéves mélyponton a cégvezetők növekedésbe vetett bizalma - Kijött a KPMG új globális felmérése
Rózsai Rezső ismertette a kutatás eredményeit a Portfolio konferenciáján.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.
Nagy változás jön az adóbevallásban – Mire kell most figyelni?
A WTS Klient szakértőjével beszélgettünk.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


