
Ez nem a ChatGPT
Vállalati környezetben még a lehetőségét is ki kell zárni a felhasználók félretájékoztatásának. A legtöbb iparág erősen szabályozott, ezért nagyon oda kell figyelni arra, hogy a robot válasza helyes információt tartalmazzon. A vállalati chatbotok ezért a kérdések értelmezéséhez használják az MI-t, válaszokat a generatív eszközökkel szemben nem generálnak. Ezek a chatbotok megpróbálják megérteni, mit akar a felhasználó, és a kérdést vagy szándékot összepárosítják az adatbázisában tárolt válaszokkal.
Ha nem érti, akkor leírja, hogy nem érti, de nem generál új szöveget.
A fejlesztők a válaszokat panelekből rakják össze, és az olyan gyorsan változó válaszelemeket, mint az árfolyam, a készletinformáció, vagy a nyitvatartás valós időben, adatbázisból hívják le. A választ sokszor egy szakembernek is jóvá kell hagynia, hogy biztosan helyes információt tartalmazzon. A ChatGPT kapcsán látszik, hogy az MI alapú eszközök ennél sokkal többre lennének képesek, de a jobb eredmény érdekében szabályozási vagy etikai önkorlátozást is be kell vezetni.
Akik már használják
Nébo
A Nébih 2020. július 1-jén vezette be a Nébo nevet viselő chatbotot, amely a Facebook Messengeren és a hivatal portálján várja a bejelentéseket. A chatbot bevezetésével nem munkakörkiváltás volt a Nébih célja, hanem hogy a lakosság az egyéb, már meglévő felületek (a közösségi médiatér és a honlap) mellett interaktív módon is kapcsolatba léphessen az élelmiszerbiztonsági hatóságokkal.
A chatbot kétféleképpen tudja segíteni a lakossági bejelentőket. Egyrészt kérdéseket lehet feltenni a Nébih-hez kapcsolódó témákban, másrészt bejelentéseket lehet tenni élelmiszerlánc-biztonsági esetek kapcsán. Az egyszerűbb kérdéseket a chatbot önállóan kezeli, a bonyolultabb eseteket, a bejelentéseket egy ügyfélszolgálati flow indításával, űrlap kitöltésével lehet elküldeni a hivatalhoz. Mivel a robot minden esetben visszajelzést ad, így a beküldő biztos lehet abban, hogy a Nébih fogadta a kérdését, bejelentését. A választ, illetve a kivizsgálás eredményét írásban kapják meg az ügyfelek. A Nébih rövid távú tervei között szerepel, hogy egy valós idejű chat bevezetése, amikor az ügyfél kérésére belép egy operátor a beszélgetésbe.
A Nébih szerint a Nébó sikere azon múlik, hogy mennyire sikerül úgy megfogalmazni a lehetséges kérdéseket és válaszokat, hogy azok könnyen érthetőek legyenek, és minél közelebb álljanak a lakosság elvárásaihoz.
Hintalovon Alapítvány
A Hintalovon Gyermekjogi alapítvány chatbotja a leggyakoribb gyermekjogi kérdésekre tud választ adni, az erőszak, oktatás, válás gyermekjogi vonatkozásaival kapcsolatban. A robotot a megkeresések elképesztően magas és egyre növekvő száma tette szükségessé: a beérkező megkeresések elemzése során kiderült, hogy nagy részük ismétlődő kérdés, amelyek megválaszolása annyira lefoglalta az alapítvány korlátozott emberi erőforrását, hogy sokszor nem jutott idő az egyedi ügyek és összetett problémák megválaszolására. A strukturális átalakítás célja az volt, hogy a magyar gyerekek, és az ő érdekükben információt kereső felnőttek azonnali, széles körű, országos segítséget kapjanak.
Az alapítvány olyan témakörökkel bővítené a chatbotot, mint például az online tér és a digitális eszközök okozta kihívások, mert azt látják, hogy nagyon sok szülő szeretne információt keresni ezekben a témákban is. Továbbá a meglévő témákat szeretnék kiegészíteni olyan könnyen letölthető, előkészített beadvány-mintákkal, amely a szülőknek és szakembereknek egyaránt segíthetnek.
Az alapítvány szerint a chatbot a bevezetése óta több mint 3500 beszélgetésben segített a hozzájuk fordulóknak. Az elmúlt év tapasztalatai pedig azt mutatják, hogy egyre többet és egyre bátrabban mernek kérdezni az emberek a tanácsadó robottól érzékeny kérdésekben is.
Erste Mira
Az Erste jelenleg az egyedi ügyfélazonosítást nem igénylő, tehát nem ügyfélspecifikus kérdések megválaszolására használ chatbotot. A Mira nevű bot ebben a szerepben jól teljesít, jelentősen hozzájárul az ügyfélszolgálati terhek mérsékléséhez. A mindenkori forgalom függvényében 5-8 kolléga munkáját is ellátja havonta, a megválaszolt kérdések száma azonban folyamatosan emelkedik.
Az Erste szeretné a Mirát a jövőben bevonni a beazonosított forgalom kiszolgálásába is, ahol egyszerűbb lekérdezésekkel jelentősen növelhető a forgalom. Emellett hamarosan a belső ügyfelek, azaz az erstés kollégák részére is szeretnék a mindennapi dolgozói kérdések megválaszolását chatbottal segíteni.
Az Erste szerint a chatbot megtérülési ideje a kiváltott munkatársakkal arányos, illetve kisebb mértékben függ az üzemeltetési modelltől és az ezzel kapcsolatos költségektől is. Mivel lényegesen kevesebb erőforrásra van szüksége az élő munkaerőhöz képest, akár az éven belüli megtérülés is el lehet érni. Az Erste használ még egy mesterséges intelligencia alapú megoldást a call centerben, amely a havi több százezres hívásforgalom minőségbiztosítását látja el.
Nagy szükség lenne itthon a chatbotokra
A mesterséges intelligencia alapú chatbotok már eddig is komoly versenyelőnyt biztosítottak a cégeknek, amelyek termelékenyebbek lesznek, és költséget tudnak csökkenteni az új eszközök bevezetésével. A fenti szervezeti példákból is látszik, hogy a chatbotok hatalmas mértékben lendíthetnék előre a vállalatok digitalizációját.
Erre szükség is lenne, ugyanis Magyarország nincs jó helyzetben a digitalizáció szempontjából. A DESI legfrissebb, 2022-es mutatói alapján Magyarország a 27 uniós tagállam között a 22. helyen áll digitális fejlettségben. A digitális technológiák integrációjában Magyarország még rosszabbul teljesít: Románia és Bulgária társaságában a sereghajtók között, a 25. helyen szerepel. A magyar vállalkozások többsége nem használja ki a digitális technológiák kínálta lehetőségeket:
a DESI 2022-es számai szerint csupán 34 százalék a legalább alapszintű digitális intenzitással rendelkező kkv-k aránya.
Ezek olyan kkv-k, amelyek használnak a tevékenységükhöz elektronikus megoldásokat, például online számlázót. A magyar szám jelentősen elmarad az uniós 55 százaléktól. A digitális évtized végére legalább 90 százalékos arány elérését tűzte ki az unió.
Címlapkép forrása: Getty Images
Pápaválasztás 2025: újabb részletek derültek ki arról, hogy lett XIV. Leó a befutó
Látták, ahogy lehajtja fejét, miközben a nevét újra és újra ismételték.
Ukrajna: civilek haltak meg az oroszok által meghirdetett tűzszünet ellenére
Súlyos orosz támadások voltak Donyeck és Herszon megyékben.
Trump bejelentette: megállapodott egymással India és Pakisztán
Az USA közvetítésével hosszú tárgyalássorozaton vannak túl.
Bedurrantja a nyaralási szezont a MÁV: éjszakai vonattal mehetünk Horvátországba
Szállodai színvonalat ígér az állami vállalat.
Jeff Bezos nélkül nincs AI – és ezt nagyon gyorsan meg fogjuk érteni
Hamarosan a világ minden iparága AI-óriásfelhasználó lesz.
Bejelentést tett India és Pakisztán is, itt a fordulat?
Egymástól tették függővé következő lépésüket.
Balásy Zsolt: Leérvelni a populistát
Tegyük fel, hogy egy amerikai cég importál egy láda juharszirupot Kanadából, amiből boldog amerikai nagymamák, szép nagy unokák és Merry Christmas lesz. Trump narratívájában juharszirup,...
T
Midász király érintése
Folytatva a szombati sorozatot, most egy nyolcéves cikket teszek ki. Gyakran látni anyagilag jómódú vállalkozókat, akit éjt nappallá téve nagy odaszánással nagyon sikeresek lettek, ahogy vannak
A mester és a vállalkozó dilemmája
Feszült a viszony a világot jobbá tevő újítások két főszereplője, a tehetséggel érvényesülő mester és az emberi viszonyok alakításával sikert elérő vállalkozó között. Miért van ez
Az osztalék portfólióm - 2025. április
Kicsit megkésve, de itt vannak az áprilisi adatok. VáltozásokNem adtam és vettem semmit.Osztalékok: MO, T.Osztalékhozam (12 havi előretekintő): 5,47%.A portfóliómCompany NameSymbolCurrencyA
Hova tűnik a textilhulladék? Tényleg szükségünk van egy huszonhatodik szürke pólóra?
A divatipar az egyik legnagyobb környezetszennyező a világon, amely évente hatalmas mennyiségű textilhulladékot termel. Az Európai Unióban fejenként 12 kg felesleges texti
Egy lágyéksérv politikai-gazdasági anatómiája
Zentai Péter, Zentuccio magáncélból térképezte fel egy orvosi beavatkozás külföldi lehetőségeit, ha már itthon két évet kellene várnia a műtétre. - A sérvét meg kell...
The post Egy lág
Cégeladás bizalmi vagyonkezelésből - Mire figyeljen eladó és vevő?
A bizalmi vagyonkezelési (BVK) struktúrák az elmúlt években egyre hangsúlyosabb szereplőivé váltak a vagyontervezésnek - nemcsak családi célú, hanem adózási, befektetési és üzleti tranzak
A szén-dioxid-árazás és a zöld iparpolitika
A karbonárazás hatékony eszköz lenne a kibocsátás csökkentésére, bevezetése mégis sok helyen politikai ellenállásba ütközik.


- Pápaválasztás 2025: Elhangzott a habemus papam, az új pápa: XIV. Leó, Robert Francis Prevost bíboros
- Megszólalt a szakértő: hónapokon belül 30 ezer forint lesz az OTP
- Bejelentették Brüsszelben: megkerülik Magyarországot, teljesen leválik az orosz olajról és gázról az EU!
- Itt a bejelentés: kiterjesztheti a kormány az árrésstopot!
- Európa visszavág Trumpnak – nagy bejelentést tett Ursula von der Leyen és Emmanuel Macron
Ingatlanpiaci elemző
Pannonhalmi főapát: komoly egyetértés lehetett a bíborosok között
Nagyon gyorsan döntött a konklávé.
Jó menedék az agrárrészvény? Ha minden zuhan, ez lehet a megoldás
Egyre több befektető figyelmét vonzza az agrárium, ami a bizonytalan piaci környezetben az egyik legstabilabb növekedési pályát kínálhatja.
Bod Péter Ákos: mik a GDP-csökkenés tanulságai?
Mi áll a GDP-csökkenés mögött?
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.