
A munkába járás során legtöbben 8-15 km-es távot tesznek meg naponta, amit könnyűszerrel le is lehet tekerni, még akkor is, ha nem sík terepről van szó. Az utóbbi években, az egyre elviselhetetlenebb reggeli és délutáni dugókat elkerülendő sokan éltek is ezzel a lehetőséggel, azonban a legtöbb esetben ez akkor működik, ha a munkahelyen egy zuhanyzó is várja a beérkezőket. A pedelec biciklik megjelenésével azonban már utóbbira sincs szükség, és egy napközbeni tárgyalásra is be lehet gurulni két keréken. A Portfolio szerkesztőségének egyhónapos tesztidőszakra lehetősége nyílt kipróbálni a bringákat, az elektromos kerékpárflotta szolgáltatást nyújtó Hellovelo Zrt. jóvoltából.
Nem e-bike, pedelec
Többféle elektromos kerékpár kapható a piacon. Az e-bike-nál az elektromotor gombnyomásra vagy a markolat forgatására indul, mint egy rollernél, és annak mértékében hajt, amennyire „húzzák a gázt”. Ezzel szemben a pedelec kategóriába tartozó kerékpárok, nem hajtanak gombnyomásra, az elektromos rásegítés csak pedálozás esetén kapcsol be és maximum 25 km/ sebességig segít rá. Ennek azért is van jelentősége, mert ha a rásegítés eléri a 45 km/órát, az már speed pedelec-nek minősül, ami a KRESZ szerint már a segédmotor kategóriába tartozó eszköz, így jogosítványköteles, nem lehet vele közlekedni a kerékpárúton, és adómentes juttatásként sem adható a dolgozóknak, szemben a pedelec-kel.
Városban verhetetlen, azon kívül viszont már akad párja
A tesztidőszak után a felhasználók egyöntetűen pozitívan nyilatkoztak a 25 km/h sebességig működő elektromos rásegítésről, amely lehetővé teszi, hogy erőlködés nélkül, gyakorlatilag az autókkal együtt – vagy azokhoz hasonlóan – lehessen elstartolni a piros lámpáknál.
25 km/h-ig nagyjából az autókkal megegyező mértékben gyorsul.
"Megszokhatatlanul jó élmény, amikor a fájós térdről az indulási rásegítés leveszi a terhet."
Sűrű forgalomban, sok gyalogos között nagyon jó, hogy a fékezések után könnyűszerrel vissza lehet gyorsulni a menetsebességre, a sima városi közlekedésben az álló helyzetből 25 km/h-ra gyorsulás adta a legtöbbet.

A legtöbben munkába járásra használták a biciklit, Óbudára kellett betekerni, és bár összességében pozitívak a tapasztalatok, attól függően változók, hogy ki milyen terepről és távról érkezett. A legnagyobb előny azoknál mutatkozott, akik hegyvidéken laknak, ezért a klasszikus biciklis közlekedés jelentős erőfeszítést igényel, vagy csak nagy időveszteséggel kombinálható más közlekedési lehetőségekkel.
"A Budai-hegyek egyik legmagasabb pontján lakom, így a hagyományos bicikli a hazajutáshoz egy átlagos, vagy az alatti kondival rendelkező ember számára nem opció. Fogaskerekűre fel lehet tenni a biciklit, de az olyan lassú, és ritkán jár, hogy az az idő- és árelőny, amit a biciklizés nyújt a városban, teljesen elveszik. A körülbelül 4-5 km-es, szinte folyamatos, kisebb-nagyobb emelkedőn a legmagasabb rásegítési funkcióval, ha nem is teljesen erőlködés nélkül, de haza tudtam jutni. Igaz, nem könnyítettem meg a bicikli dolgát a 110 kilómmal, de egy átlagos 80-85 kilós bringást valószínűleg gond nélkül felvisz a hegyre."
"Nagy élmény volt, hogy a Táborhegyi lejtő 15%-os emelkedőjén, ahol eddig kiköptem a tüdőmet és beállt a combom, most könnyedén feltekertem."
"Nem vagyok rá büszke, de a Normafára vezető mintegy 5 km-es szakaszon a Strava (testmozgást nyomon követő app) szerint országos 4. leggyorsabb voltam."
Sík területen, városi közlekedésben is jó tapasztalatok születtek, volt, aki a városi közlekedésre az egyik leghatékonyabb eszközként hivatkozott rá:
Tömegközlekedéssel 45, sima biciklivel 35, autóval 30 perc alatt érek be a munkába, a pedelec bringával ugyanez 28 perc alatt sikerült.
Több esetben verte a kötöttpályán haladó tömegközlekedési eszközöket is:
"A fiamat felraktam a Margit kórháznál a fonódóra én meg bicajjal indultam el. Kényelmesen tekerve élénk szembeszél mellett negyedórával hamarabb értem a Gellért térre."
Azonban az agglomerációból ingázóknál már csökkent a hatékonyság, mert az elektromos rásegítés 25 km/h-ra korlátozásával a könnyű, országúti biciklik a városon kívüli, kevesebb megszakítást (lámpa, kereszteződést stb.) tartalmazó útszakaszokon jóval nagyobb teljesítményre képesek.

"Napi 20 km-es távon használtam, nagyon nagy plusz a rásegítés lámpáknál, indulásnál, dombon felfele, viszont pillanatok alatt felgyorsul a 25km/h-ás limitre, onnantól pedig a gép súlya miatt kényelmetlen tekerni és kihajtani nagyobb sebességet."
"Csömörről járok be, oda-vissza körülbelül 40 km a táv. Az elektromos hajtás sokat rásegít, nagyon kényelmes vele tekerni, az indulásoknál sokat jelent a plusz nyomaték, de 25 km/h után nehéz 30 km/h felé tekerni. Időben ugyanannyi idő alatt tettem meg a távot, mint a hagyományossal, mert a pedelec bringát nem tudom jobban meghajtani, viszont kisebb erőfeszítésre van szükség a bejáráshoz."
"Szentendréről járok be, fél óra séta a HÉV-ig, majd még fél óra. A biciklivel ez 50-55 percre csökkent, ami nem számottevő különbség, de utóbbi kellemes testmozgás anélkül, hogy utána zuhannyal kellene kezdenem a reggelt, saját bringával pont ezért nem tettem meg soha ezt az utat.
A városban elegendő a 25 km/h-ig való rásegítés, de a városközi közlekedésben a 35 km/h lenne reális, az országúti cangások csak úgy suhantak el mellettem."
Többen említették az ingázók közül, hogy amennyiben sietni kell és jobban meg kell hajtani, akkor hátrány az elektromos hajtással járó súlytöbblet. De amennyiben valaki megelégszik azzal, hogy kényelmesen 25 km/h sebességgel használja, nem siet vele, annak ideális lehet akár napi használatra is.
A súlytöbblet akkor is gondot okozhat, ha valaki emeleten lakik és fel szeretné vinni a bringát, ez esetben biztos, hogy le fog izzadni. Ezt kiküszöbölendő, a Hellovelo Zrt. a biciklikhez a vázon tárolható, kellőképpen masszív zárat biztosít, mellyel megfelelően lelakatolva az utcán bárhol leparkolható a kerékpár, és az applikációjukban egy fotó rögzítésével 0%-os önrész mellett lopásbiztosítás is védi a millió forintot meghaladó értékű járművet.
Az akkumulátor hatótávolsága kényelmes, a hosszabb távon ingázóknak is csak kétnaponta kellett tölteniük, a kivehető aksinak köszönhetően pedig akár az irodában is kényelmesen lehet tölteni, nincs szükség töltőállomásra, mint az elektromos autók esetében. Összességében a tesztelők közül mindenki jó lehetőségnek tartotta a rásegítéses biciklit, mint mindennapi közlekedési eszközt.

Azt látjuk, hogy nem csak nagyvállalatoktól, de kisebb kkv-k oldaláról is érkezik megkeresés, ezért már 3 darabos flottát is szolgáltatunk
– mondta Hényel Ágoston a cég vezérigazgatója, és hozzátette, hogy olyan ügyfél is akad, ahol az autóflottát bővítik ki pedelec kerékpárokkal, akár fizetésemelés helyett. Ez azért előnyös az igénylő cég részéről, mert a flottaszolgáltatás díja 100%-ban elszámolható költségként, ráadásul nem kell utána befizetni szochót és szja-t, illetve a dolgozónak sem kell adóznia. A személyi jövedelemadóról szóló törvény módosítása 2022 január 1-től lépett hatályba, miszerint a vállalatok adómentesen biztosíthatnak céges kerékpárt a munkavállalóik számára közlekedési eszközként és magánhasználat céljából is. Az adómentesség az elektromos kerékpárok közül csak az úgynevezett pedelec kerékpárokra vonatkozik.
Képek: Mónus Márton
A cikk megjelenését a Hellovelo Zrt. támogatta.
Befektet az Nvidia az Intelbe: több mint 30 százalékot ugrott az árfolyam!
Megmenekül a bajba került chipgyártó.
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Ennyi volt az orosz energia vásárlásának – már pénteken bevetné a bombát Ursula von der Leyen
Donald Trump és Brüsszel együtt sújtana le az érintett országokra.
Egy hónap, 15 állomás: országjárásra indul a Portfolio és a KAVOSZ, bemutatkozik a Demján Sándor Tőkeprogram
Mindent megtudhatsz, amit a vállalati finanszírozásról tudni akartál.
Székesfehérvár után Kecskeméten folytatódik az őszi kkv-rendezvénysorozat - Fókuszban a finanszírozás
Ne maradjon le, még lehet jelentkezni!
Fájdalmas valóság: eltűnt a profit a magyar magánegészségügyből - Mégis mi folyik itt?
Tényleg vége a bő 7 esztendőnek a magyar magánegészségügyben?
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Otthon Start: 10 új brutális kérdés a 3%-os csodahitelről (videó)
Első hallásra verhetetlen ajánlatnak tűnik: maximum 3%-os kamattal felvehető lakáshitel, ráadásul akár 25 évre. De vajon tényleg ilyen egyszerű? A videóban Argyelán József és Molnár Péter
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z



Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod