
Bár a nagyvárosokban a közterületek nagy részét az autók foglalják el, a magyarok 65%-a elsősorban nem autóval közlekedik, a lakosság 16%-ának a kerékpár az elsődleges közlekedési eszköze – derül ki a Magyar Kerékpárosklub megbízásából készült 2022-es felmérésből. A kutatássorozat 2018 óta kétévente követi a kerékpárhasználati szokásokat Magyarországon, ez idő alatt ugyan nem regisztráltak érdemi növekedést a kerékpárral közlekedők arányában, továbbra is a felnőtt lakosság kétharmada szokott kerékpározni. Ehhez jön hozzá, hogy egy korábbi uniós felmérés szerint a kerékpárt fő közlekedési eszközként használók arányában Magyarországon a hollandok és a dánok után a harmadik Európában.
Nem kell beleizzadni a zöldítésbe
A többség ugyanakkor sporteszközként és nem közlekedési lehetőségként tekint a kerékpárra, és kétségtelenül vannak olyan körülmények, amelyek gátolják a további széleskörű felhasználás terjedését, mint például a csapadékos időjárás, vagy egyszerűen a fizikai terheléssel járó kellemetlenségek: izzadtan megérkezni a munkahelyre vagy egy találkozóra. Bár az időjárást továbbra sem lehet kivédeni, de az elektromos biciklik megjelenése szükségtelenné teszi a nem kívánt erőlködést és megspórolja munkáltatóknak az irodai fürdőszoba kiépítését.

A technológiai fejlődés megengedte azt, hogy már ne azt mondjuk a kerékpárra, hogy sporteszköz, az elektromos rásegítéssel egy valós alternatívájává válhat az autónak a hétköznapokban, függetlenül a tereptől, és a felhasználó korától
– mondta a Portfolio-nak Hényel Ágoston, az elektromos kerékpárflotta szolgáltatást nyújtó Hellovelo Zrt. vezérigazgatója.
Ugyanis a legtöbben a munkába járás során naponta 8-15 km-es távot tesznek meg, ezt pedig könnyűszerrel le is lehet tekerni, még akkor is, ha a magyar városok esetében sokszor nem sík terepről beszélhetünk. Hényel szerint éppen ezekben az esetekben igazolódik az elektromos rásegítés létjogosultsága és az elmúlt két év azt mutatja, hogy
a kicsit tudatosabb gondolkodású, fenntarthatóságot szem előtt tartó cégek nyitottak arra, hogy a kerékpárt behozzák a vállalati kultúrába.
Cafeteriaként is adható, akár magánhasználatra is
2022 január 1-től lépett életbe a személyi jövedelemadóról szóló törvény módosítása, miszerint a vállalatok adómentesen biztosíthatnak céges kerékpárt a munkavállalóik számára közlekedési eszközként és magánhasználat céljából is. Az adómentesség az elektromos kerékpárok közül csak az úgynevezett pedelec kerékpárokra vonatkozik.
Nem e-bike, pedelec
Többféle elektromos kerékpárt lehet megkülönböztetni, az e-bike-nál az elektromotor gombnyomásra vagy a markolat forgatására indul, mint egy rollernél, és annak mértékében hajt, amennyire „húzzák a gázt”. Ezzel szemben a pedelec kategóriába tartozó kerékpároknál az elektromos rásegítés csak pedálozás esetén kapcsol be és maximum 25 km/ sebességig segít rá. Ennek azért is van jelentősége, mert ha a rásegítés eléri a 45 km/órát, az már speed pedelec-nek minősül, ami a KRESZ szerint -az ebike-kal együtt- már a segédmotor kategóriába tartozó eszköz, így jogosítványköteles, nem lehet vele közlekedni a kerékpárúton, és adómentes juttatásként sem adható a dolgozóknak, szemben a pedelec-kel.
Egy elektromos kerékpárflotta felállítása ugyanakkor nem egyszerű, be kell ruházni vagy bérelni a megfelelő pedelecek bringákat, karbantartani azokat, ezért sokkal kézenfekvőbb egy olyan céghez fordulni, amely havidíj ellenében biztosítja a szolgáltatást. Gond esetén elérhető egy support szolgálat asszisztenciával, amely szükség esetén kiszáll a helyszínre.
A cég pilot projektjében az MVM 50 dolgozója kapta meg 6-6 hónapra az eszközöket, ez alatt az egy év alatt 42 ezer km-t tekertek. Így körülbelül
5 tonna szén-dioxid-kibocsátását kerülték el az autóhasználattal szemben, üzemanyag tekintetében pedig 1,7 millió forintot takarítottak meg ezzel.
Hényel szerint az üzemanyag költségek miatt már a kisebb cégek is kezdenek számolni vele, hogy a kerékpár egy jó alternatíva lehet, ami ki tudja váltani vagy egészíteni az autóhasználatot.
3 darabbal is lehet flottát indítani
A tapasztalatok alapján egy cégnél többféle kerékpártípusra is lehet igény, így a városi közlekedéshez ideális City és a földutakra is használható Trekking pedelec bringák mellett az összecsukható e-kerékpárok és a teherszállításra alkalmas cargo iránt is van érdeklődés. „Azt látjuk, hogy kisebb kkv-k oldaláról is jön a megkeresés, ezért már 3 darabos flottát is szolgáltatunk kis kkv-knak” – tette hozzá a vezérigazgató, de olyan ügyfél is akad, ahol az autóflottát bővítik ki bizonyos szinteken kerékpárokkal, akár fizetésemelés helyett. Ez azért előnyös az igénylő cég részéről, mert ez után nem kell befizetni sem szochót, sem szja-t, illetve a dolgozónak sem kell adóznia. Ráadásul a bérlés díja 100 százalékban elszámolható költségként.

„Az egyik cégnél autóflottát cseréltek, és azt mondták, hogy ezentúl fix keret lesz a járműre, amit úgy kell meghatározniuk, hogy autót és kerékpárt is kell választani. Maradhat ugyanaz a típusú autó, csak akkor alacsonyabb felszereltségű lesz, és mellette egy kerékpár, vagy eggyel alacsonyabb kategóriájú, de full extrás autó, plusz egy elektromos kerékpár. És a vezetőség példamutatásával próbálják rávenni a dolgozókat arra, hogy egyre többen kerékpározzanak”
Hényel szerint a cégek HR-esei kezében is jó eszköz lehet a kerékpár-juttatás, amivel motiválni tudják a frissen felvett munkavállalókat, mert meglátása szerint az új generációnak már nem fontos, hogy birtokoljon,
a carsharing is nagy részben azért vált a városi közlekedés egy bevett eszközévé, mert a fiatalok hisznek abban, hogy ez egy működőképes rendszer.
„Nem akarok meggyőzni senkit, aki mindennap 150 km-t autózik a munkába, hogy neki ez egy jó eszköz lehet. De ha valakinek van lehetősége arra, hogy tavasztól őszig heti 3-4 napot kerékpárral járjon be a munkába, és a szabadidejében is ezzel közlekedjen, akkor abszolút javaslom, hogy elektromos kerékpárra váltson akár autóról, akár tömegközlekedésről” – mondta Hényel.
Nem fővárosi kiváltság
Budapest eléggé kiváltságos helyzetben van abból a szempontból, hogy a tömegközlekedés és a carsharing jól lefedi a várost, amivel szemben vidéken már nincsenek ennyire elkényeztetve az emberek, jellemző, hogy az ipari parkokba óránként indul egy busz. Ugyanakkor többségükhöz vezet kerékpárút, ezért a Hellovelo Zrt. országosan biztosítja szolgáltatását.

„A kisebb városokban, például a gödöllői ipari parkban is elképesztő beruházások történnek, nemrég adták át a kivilágított kerékpárutat, látszik, hogy efelé orientálódnak” – mondta a cég vezérigazgatója, aki szerint számos helyen, főleg a belvárosban, van már 30 km/órás övezet, ahol gyakorlatilag autóval sem lehet gyorsabban közlekedni, mint a kerékpárral, amely a rásegítésnek köszönhetően könnyedén érei el a 25 km/h-ás sebességet és a parkolással sincs probléma. Ha Budapesten is tovább drágul a parkolás, és ez párosul sebességkorlátozással is, akkor a kerékpározás egyre inkább releváns közlekedési formává válhat azok számára is, akik eddig az autó mellett tették le a voksukat, főleg, ha a munkadójuk is besegít az ösztönzésben.
Címlapkép: Mónus Márton
A cikk megjelenését a Hellovelo Zrt. támogatta.
Nagyon veszélyes tárgyat találtak, több ezer embert kell evakuálni Németországban
A szovjetek „hagyták ott” a második világháborúban.
Beperlik a Deutsche Bank vezérigazgatóját - Azt állítják, tönkretette egyesek karrierjét
A bank teljesen megalapozatlannak tartja a követelést.
Elküldi dolgozóinak ötödét és az AI-ra fogad a világ egyik legangyobb technológiai befektetője
AI-birodalmat húznak fel.
Drónfalat emelhetnek az EU keleti végeire: Ukrajnával egyeztetnek a védelmi miniszterek
Az EU védelmi biztosa mihamarabb valóra váltaná a tervet.
Háborúk? Dehogy, nem azok jelentik a legnagyobb kockázatot a tőzsdékre
Elég egy rossz gyorsjelentés, és borulhat minden.
Csaknem 5 millió forintért vacsorázott valaki ezzel a bankvezérrel
Jótékonysági célra ajánlották fel az összeget.
Donald Trump: "nem a legjobb dolog", amikor európai országok veszik az orosz olajat
Akkor jöhet el a béke, ha csökken az olaj ára?
Új várakozásokkal állt elő a Deutsche Bank, mellélőttek az elemzők
Az egyik üzletág jobban, a másik rosszabbul teljesít a vártnál.
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Két hét alatt megdöntötte az Otthon Start az eddigi havi lakáshitel rekordot
A kormány bejelentése alapján két hét alatt 10 ezer Otthon Start igénylést nyújtottak be a bankokhoz. Az MNB adatai alapján júliusban összesen 7324 lakáshitel-szerződést kötöttek a pénzint
Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea


Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod