Szunnyadó piac éledezik - Érkeznek az új tőzsdesztárok?
Portfolio signature

Szunnyadó piac éledezik - Érkeznek az új tőzsdesztárok?

A héten lezajlott az év legnagyobb tőzsdei bevezetése, miután a chipdizájnokat tervező Arm részvényeit bevezették a Nasdaqra. Az IPO nagy sikernek mondható, hiszen többszörös túljegyzés történt a részvényekre, és a debütálás után kilőtt az Arm árfolyama. A tranzakció kapcsán felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint a hosszú ideje szunnyadó IPO-piac újra felpöröghet, és a befektetők kockázati étvágya megjöhet megjelenő új vállalatokhoz. Ennek kapcsán megnéztünk két olyan céget, amelyeknek a tőzsdei bevezetésére érdemes lehet figyelni a közeljövőben.

Éledezik az IPO piac

A 2021-es IPO-rekordév után mintha hibernálták volna a tőzsdei bevezetések piacát. Akkor 1035 cég ment tőzsdére az USA-ban, több mint kétszer annyi, mint a korábbi rekordnak számító 2020-as évben. 2022 aztán érthető módon nem olyan környezettel szolgált, ahol szívesen léptek volna a nyilvános piacra a vállalatok: elszállt az infláció, beindult a jegybankok kamatemelési kampánya, és az ukrajnai háború is fokozta a bizonytalanságot. Nem meglepő tehát, hogy a 2021-es rekordév után 2022-ben 82,5 százalékkal kevesebb, mindösszesen 181 vállalat ment tőzsdére. Ezek után az IPO-piaci hangulat érdemben az idei évben sem javult, sőt szeptember 15-ig összesen 109 IPO volt az USA-ban, ami durván 30 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában. Ilyen szempontból tehát az idei év még gyengébb, mint a tavalyi.

A gyengélkedő IPO-piacot viszont sokak szerint felrázhatja az Arm tőzsdei debütálásának sikere. A jegyzési igények állítólag bőven meghaladták a felajánlott részvénymennyiséget, a részvények árát végül a bevezetési ársáv felső szélén határozták meg. Ezt követően a debütálás is erősre sikerült, eleve 56,1 dolláron nyitott a részvény, majd a zárásig 24,7 százalékot ralizott, így végül 63,6 dolláron zárta hétéves kihagyás utáni első kereskedési napját.

armholdings0915

Jól mutatja az Arm sikeres IPO-jának hatását, hogy a Wall Street Journal szerint a debütáláson felbátorodva a szintén tőzsdére igyekvő Instacart felemelné részvényeinek árazását. Az élelmiszer-kiszállító cég várhatóan 28–30 dollárért értékesíti részvényeit, miközben eddig 26 és 28 dollár közötti árat akartak elérni. Az új tartomány felső határán az Instacartot közel 10 milliárd dollárra értékelnék.

Ha az Arm iránti érdeklődést valóban indikatívnak lehet tekinteni, érdemes lesz figyelni a közelgő tőzsdei bevezetéseket is. Ezek közül néztünk meg két olyat, amelyek várhatóan megvalósulnak a közeljövőben. Persze ezektől a tranzakcióktól nem lehet elvárni, hogy akkora sikerük legyen, mint az Arménak, figyelni viszont mindenképp érdemes lesz őket.

Instacart

Több évnyi spekuláció után a San Franciscó-i székhelyű Instacart augusztus 25-én tette hivatalossá, hogy 2023 szeptemberében tőzsdére kíván menni. Az amerikai értékpapír- és tőzsdefelügyelettel a cég azt közölte, hogy kereskedési szimbóluma a CART lesz, és hogy részvényeit a Nasdaqon fogják jegyezni.

A vállalat szolgáltatási modellje nem túl bonyolult:

szabadúszó vállalkozók számára teszi lehetővé, hogy elvégezzék a bevásárlást ügyfelEiknek.

Lényegében annyi történik, hogy a vásárlást végzők kiválasztják a területükön található bevásárlási listák valamelyikét, majd teljesítik a bevásárlást, és kiszállítják a megrendelőnek. A cég tranzakciós bevételt szerez, elsősorban azokból a díjakból, amiket a kiskereskedelmi partnerek és az ügyfelek fizetnek meg az egyes megrendelések után. A másik lábat a hirdetési és egyéb bevételek, elsősorban a márkapartnerek által fizetett hirdetési díjak jelentik.

A cégnek a világjárvány értelemszerűen kapóra jött: ebben az időszakban ugrásszerű növekedést tapasztalt. Viszont ahogy a Covid elhalványul, a vállalatnak egyre nehezebb dolga van. A másik probléma a verseny. Amellett hogy olyan online riválisokkal kell megküzdenie, mint az Uber és a DoorDash, hagyományos szolgáltatók is megjelentek a piacon, például a Walmart és a Kroger.

Az új lehetőségek megtalálása érdekében az Instacart más kategóriákba diverzifikált. Tavaly szeptemberben például elindította az Instacart Healthet, amely egészségesebb termékeket szállít, emellett agresszívan újabb üzleteket igyekszik hozzáadni platformjához. A stratégia, úgy tűnik, bevált. A 2022-es pénzügyi évben a bevételek 39 százalékkal, nagyjából 2,6 milliárd dollárra emelkedtek, miközben a nettó eredmény pozitívba fordult.

A legfrissebb adatok az idei első félévre vonatkoznak, amelynek során a vállalat bevétele 31 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. A működési eredmény -73 millió dollárból 269 millió dollárba fordult át, a nettó eredmény szintén pozitív: 242 millió dollár lett a tavalyi veszteség után.

Tavaly év végén a vállalat megkísérelte a tőzsdei bevezetést, de a piaci volatilitás miatt felfüggesztette a folyamatot. A cég, valamint néhány részesedését csökkenteni kívánó befektető legfeljebb 616 millió dollárt kíván bevonni 22 millió részvény felajánlásával; a részvényár 26 és 28 dollár között mozog – közölte a vállalat a hatósági bejelentésben.

Szokatlan lépésként a korai befektetők beleegyeztek, hogy akár 400 millió dollár értékben vásárolnak a cég által felajánlott részvényekből. Ha az ársáv tetejét nézzük, ez a teljes bevonni kívánt összeg csaknem kétharmada. Ilyen típusú befektetők többek között a Norges Bank Investment Management, a TCV, a Sequoia Capital, a D1 Capital Partners és a Valiant Capital Management kockázatitőke-társaságokhoz kapcsolódó szervezetek.

Az Instacart vonzó IPO-ként állította be magát, és inkább mérhető majd össze más VC-hátterű vállalatokkal, mint a többi 2023-as tőzsdei bevezetéssel

– mondta Kyle Stanford, a PitchBook vezető kockázati tőkebefektetési elemzője.

A San Franciscó-i székhelyű vállalatot 39 milliárd dollárra értékelték a legutóbbi, több mint két évvel ezelőtti finanszírozási kör során, bár akkor az „olcsó pénz” és a merőben más makrokörnyezet több startup értékeltségét az égbe repítette. Azóta a hitelfelvételi költségek emelkedése miatt számos startupnak alacsonyabb értékeltség mellett kell forrást szereznie. Az Instacart is kénytelen volt decemberben 10 milliárd dollárra csökkenteni belső értékelését a Nasdaqon való debütálása felé vezető hosszú úton.

Hivatalos dátum még nincs, de becslések szerint a tőzsdei bevezetés a jövő hét elején történhet meg.

Klaviyo

A 2012-ben alapított Klaviyo profilja, hogy célzott és személyre szabott marketinggel segítse az ügyfeleket. A piaci szegmensre jellemző intenzív versenyben a vállalat az adatelemzésben szerzett tapasztalatával tudott kitűnni, emellett kihasználta stratégiai partnerségét a nagy tőkeerőt képviselő e-kereskedelmi óriással, a Shopify-jal, amely tavaly 100 millió dolláros befektetést eszközölt a Klaviyóban.

A vállalat e-kereskedelmi cégeknek nyújt szolgáltatást:

tárolja és elemzi a vásárlói adatokat, amelyek segítségével a cégek személyre szabott marketing-e-maileket és -üzeneteket küldhetnek potenciális vásárlóiknak.

Jelenleg a Klaviyo e-mail-es marketingszolgáltatása az e-kereskedelmi márkák saját ügyféladatait használja, így e cégeknek nem kell harmadik féltől származó adatokra támaszkodniuk ügyfeleik szegmentálásához.

A vállalat több mint 1500 főt foglalkoztat, és június 30-án több mint 130 000 ügyféllel rendelkezett. A Klaviyo nemzetközi szinten is tevékenykedik, többek között az Egyesült Királyságban és Ausztráliában.

A cég üzleti modellje többszintű előfizetési szolgáltatásokkal termel bevételt. A szintek a fogyasztói profilok számában, valamint a havonta küldhető e-mail- és SMS-üzenetek mennyiségében különböznek egymástól. A díjak havi 35 dollártól egészen 2000 dollár fölé mehetnek – utóbbiért már 2 millió e-mailt lehet kiküldeni.

A Klaviyo esetében is startupról van szó, ahol csak most kezdtek el jönni az eredmények. A vállalat 2023 első félévében 15,2 millió dolláros nettó nyereséget ért el nagyjából 321 millió dolláros bevétel mellett, miközben egy évvel korábban a féléves bevétel 208,3 millió dollár, az eredmény -24,6 millió dollár volt. A korábbi években veszteségesen működött a cég.

A cég augusztus végén nyújtotta be IPO-prospektusát az értékpapír- és tőzsdefelügyeletnél. A bejelentés szerint a vállalat a New York-i tőzsdére kívánja bevezetni részvényeit, a kereskedés "KVYO" ticker alatt fog zajlani. A cég által megadott 25–27 dolláros részvényenkéni ársáv felső határa alapján a cégérték elérheti a 8,4 milliárd dollárt, ez azonban visszalépés ahhoz a 9,15 milliárd dolláros értékhez képest, amelyet legutóbbi finanszírozási köre alkalmával, 2021-ben kapott a vállalat. Ha sikerül elérni az ársáv tetejét, a Klaviyo 518,4 millió dollár tőkét vonhat be a kibocsátással. 

A tőzsdei bevezetés szeptemberben várható, ennél konkrétabb információ egyelőre nem áll rendelkezésre.

Címlapkép forrása: Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megérkezett a Fitch ítélete Magyarországról

Könyvelő

Könyvelő
Fókuszban a KKV versenyképesség - Herceghalom
2024. június 12.
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai? Bemutatjuk melyik platformunk a legoptimálisabb külföldi részvények vásárlásához.

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet
Csárt