Nagy sztorik formálják át az energiaszektort

2018. november 6. 09:54    
nyomtatás
 
Az energiaszektorban több olyan nagy, pozitív irányú átalakulási sztori is van jelenleg, amelyek befektetői szempontból is izgalmasak lehetnek. A mostani változásokat meghatározó nagy pillérek: a megújulók terjedése, az elektromobilitás, a digitalizáció, valamint az egészet keretbe foglaló kultúraváltás. Ha az új technológiák, eszközök hátterében a céges kultúra nem képes változni, akkor a siker el fog maradni - mondta el Ságodi Attila, partner, a KPMG kormányzati, infrastruktúra, energetikai és közüzemi ágazatokért felelős vezetője a Portfolio Energy Investment Forum 2018 konferencián.


A szektorban megvalósuló beruházások egyre nagyobb része a megújulók energiaforrásokba áramlik, ennek megfelelően a megtermelt energiának is egyre nagyobb hányada jön a megújuló forrásokból. A globális nap- és szélenergia kapacitások évről évre bővülnek, Magyarország ugyan nincs az első sorban, de változások itt is elindultak. A hazai megújuló energia támogatási rendszerben, a KÁT mérlegkörben 840 MW megújuló kapacitás volt telepítve 2018 második negyedévében, amiből a kis naperőművek 200 MW körüli tételt képviselnek, míg az összes telepíteni tervezett kapacitás 2100 MW körül alakul.
Nemzetközi összevetésben még van hová fejlődnie Magyarországnak e tekintetben is: míg például a vezető szerepet betöltő Németországban a teljes villamosenergia-termelés 38 százaléka teljesült megújulókból, addig Magyarországon ez még csak 7 százalék.


A megújulók terjedése a világban még mindig nagyrészt támogatásokkal valósul meg. A brit rendszer ("Contract for Difference") például jelentős eredményeket hozott: a szén szerepe az áramtermelésben a 2013-as 37%- ról 2017-re 7 százalékra csökkent, a megújulók aránya 19-ről 30 százalékra nőtt, a CO2 kibocsátás 463 megatonnáról 381-re csökkent. A változások a felhasználói oldalt is érintik, az egyik legnagyobb változást pedig az e-mobilitás folyamatban lévő térnyerése jelenti.

Nagy sztorik formálják át az energiaszektort


Az új autók piacán 2017-re 1,1 millióra nőtt az értékesített elektromos autók száma, ebben Kína dominál (580 ezer), az Európai Uniót és az Egyesült Államokat megelőzve. Az elektromos autók terjedésének alapvető feltétele a töltőhálózat kiépítése; EU direktívák alapján az ideális sűrűség 10 elektomos autónként 1 kút. Magyarországon ez körülbelül az ideális szám körül alakul, de itthon jelenleg még kevés elektromos autó van használatban. Az e-mobilitási történet alapja az akkumulátor - e téren minden fontos paramétert tekintve folyamatos a javulás: az árak, a méretek csökkennek, a hatótávolságok nőnek. Az éllovas itt is Kína, de az elektromos autógyártó kapacitásokat vizsgálva Magyarország sem áll rosszul, hiszen az ide települt gyártók is rendelkeznek elektromos modellek gyártására vonatkozó tervekkel.

Az e-mobilitás egy olyan lehetőség, amely a célra fókuszált autógyártásban nyerhet teret - fogalmazott Ságodi. Ez jelenleg elsősorban a városi használatot jelenti. A német posta például úgy döntött, saját maga gyártja elektromos kishaszonjárműveit, ennek érdekében 2014-ben megvették a StreetScouter elektromos autógyártót, 2018-ban pedig már évi 20 ezer darabot gyártanak a terv szerint. A cél, a flotta 70 százalékának elektromos modellekre váltása 2025-ig. Mindez persze az autóhasználati szokások változásával jár.
Energy Investment Forum 2018
Energy Investment Forum 2018 (galéria, 19 kép)


A közműágazatban a digitalizáció révén szintén számos változás történik: a két nagy terület az ügyfélkiszolgálás, valamint a hálózatok. Míg a digitális "kis" közművek előretörése tapasztalható ügyfélközpontú megoldásokkal, addig a hagyományos olaj- és gázszektor is a közmű irányba mozgolódik. Az ügyfelek számára egy tengerentúli felmérés szerint a legfontosabb a megbízhatóság, de az olyan egyéb, alapvető szempontok sem maradnak el emögött sokkal, mint a webhely elérhetősége, a számla érthetősége vagy éppen a munkatársak segítőkészsége. Ez utóbbi is arra utal, hogy a digitalizáció nem fejlődhet emberi hozzáadott érték és kultúraváltás nélkül, amibe invesztálniuk kell a cégeknek ahhoz, hogy versenyképesek és sikeresek legyenek - fogalmazott Ságodi. A hálózatok esetében a digitalizáció által megvalósított hatékonyságnövelés a jellemző, de az üzletkötés, a hálózati ellenőrzések és karbantartások automatizálása is lehet a cél.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír


 

hirdetés
Állásajánlatok
Könyvelő
Senior befektetési tanácsadó
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium