
A Csősz-Platán Cégcsoportot két testvér, Csősz Ferenc és Csősz László indította el Záhonyban, kezdetben autóalkatrészek forgalmazásával és használt autók bizományi értékesítésével foglalkoztak. Azonban arra lettek figyelmesek, hogy a szerelők elviszik tőlük az alkatrészeket és beépítik az akkor még jórészt keletről érkező járművekbe, ezért hamar rájöttek arra, jobb, ha inkább saját szerviztevékenységbe kezdenek. A szervizhez egy bemutatóteremet is építettek a családi almáskert mellé, jó érzékkel, hiszen Magyarországra ekkor jöttek be a gépjárműimportőrök, és kezdtek kiépülni a márkakereskedői hálózatok.
„Akkoriban a Suzuki és az Opel két nagyon erős márkának számított, hiszen mindkét cégnek volt már gyára Magyarországon. Megkerestük őket, hogy szeretnénk a márkákat értékesíteni, végül az Opellel sikerült megegyeznünk, így 1993-tól Opel márkakereskedés vagyunk” – mondta Csősz Ferenc. Miután 1995-ben a nyíregyházi Opel-kereskedő csődbe ment, az importőr őket kérte fel, hogy vigyék tovább az üzletet. Ez a változás sorsfordító volt, hiszen hatalmas piachoz jutottak, és olyan márkákkal bővült a kínálat, mint a Daewoo, a Chevrolet és a Saab.
A testvérpár tapasztalata szerint körülbelül tízévente jön egy nagyobb válság egy vállalkozás életében.
Az ő vállalkozói életükben a 90-es évek közepén volt az első, amikor 28 százalékos alapkamat mellett kellett hitelt felvenniük. Majd jött a 2008-as válság, ekkor közel egymilliárd forintos forgóeszköz hitellel rendelkeztek svájci frankban. „A bank mondhatta volna, hogy elhatároljuk a veszteséget, zárjatok be, mert nagyon durva volt a hitelállományunk, de mi képesek voltunk negyedévente előállni egy „előremenekülési” tervvel, és meggyőzni őket, hogy működni fog” – mondta Csősz László. Ráadásul ez volt az a pillanat, amikor egy nehéz gazdasági helyzetben fontos stratégiai döntést hoztak és megvásárolták a Platán Autóházat, amely magával hozta a Volkswagen csoport márkáit is.
Már 1995-ben is nagyon figyeltünk arra, hogy a meglévő kollégáinkat ne veszítsük el, a mostani koronavírus-válságban pedig több, mint 100 embernek és 10 ezer ügyfélnek kellett megoldani a helyzetét” – mondta Csősz Ferenc. Véleménye szerint a koronavírus okozta időszakot megelőzte egy HR-válság, ezért korábban, illetve a mostani bizonytalan helyzetben is kivételesen fontos volt a csapat megtartása, miközben az autóértékesítés 90 százalékkal visszaesett, és a szervizek is 50-60 százalékban üzemeltek.
A testvérpár úgy látja, hogy a vírus okozta helyzetben nem az eredmény volt fontos, hanem a likviditási pozíció fenntartása: márciusig még havonta készítettek likviditási tervet, később már hétről-hétre.
Tavaly februárban, március elején már láttuk a piaci réseket. Ennek is köszönhető, hogy a pénzügyi eredményeink az elmúlt 6-7 évben nem voltak olyan jók, mint most
– mondta Csősz László. Ezt támogatta a gyengébb forint árfolyam, ami mellett jelentős mennyiségben exportáltak főleg Németországba, ahol éppen a járvány miatt készletproblémák adódtak. Kihasználták azt is, hogy emelkedett az új autók ára, ami helyzetbe hozta a „rent a car” cégeket. Összességében így az exporttal és a használt autókkal tudták pótolni a kiesett árbevételt. Augusztusig majdnem ezer autót adtak el, aminek 50 százaléka újraexportált volt. A jó eredmények lehetővé tették, hogy nem kellett részt venniük a hitelmoratóriumban, 48 milliós hitelüket pedig ki tudták váltani NHP-val.
A válsághelyzeteken túl sikereik egyik legfontosabb fokmérőjeként az ügyfélélményt tartják, beleértve az ügyfelek minél gyorsabb kiszolgálását, illetve a folyamatosan növekvő igények minél teljesebb kielégítését. „Felépítettünk egy brandet, a megyében pedig tudják, hogy amit ígérünk, az úgy van. Ebben nincs semmi ördöngösség, persze ezt gazdaságilag le is kellett tudni vezényelni” – teszik hozzá.
Csőszék nagy tervezőnek tartják magukat, ennek ellenére ma olyan sok bizonytalanságot látnak a piacon, hogy fél évre sem látnak előre, ezért igyekeznek minél jobban elosztani a kockázatot.
Két éve elkezdtek autópark-kezeléssel foglalkozni, működtetnek egy flottás csapatot, van bérautó-részleg és használt autó kereskedésük is. Emellett fut a szervizelés, és vannak autómosóik is. A cél az, hogy az árbevétel arányos eredménnyel el tudják érni a 2-3 százalékot, ami egy 9 milliárd forintos árbevétellel rendelkező cégnél már jelentős profittömeget jelent.

Sok más magyar kkv-hoz hasonlóan a Csősz testvérek számára is kihívást jelent a generációváltás. A családból Ferenc fia dolgozik a cégnél, de jelenleg ő sem venné át az egész csoport vezetését, ezért most zajlik egy olyan menedzsment felépítése, amely tovább tudná vinni az örökséget. „Legalább három éve dolgozunk ezen, de nem jönnek olyan könnyen az eredmények. Nem olyan vonzó a szakma, a profit nem olyan kiemelkedő, és sokat kell hozzá dolgozni” – tették hozzá.
Az üzlettel járó rövid távú bizonytalanság ellenére az autógyártók általában megmutatják a következő néhány év meghatározó trendjeit. A jövőbeli modellek esetében látni lehet a megjelenési dátumokat, és már minden gyártónál megtalálhatók az elektromos autók, ami Csőszék szerint egy feltartóztathatatlan folyamat az autózásban. Azt biztosan látni, hogy az elektromos autóké a jövő, ahogy azt is, hogy a robbanómotoros autók jövője is biztosítva van az elkövetkező néhány évre.
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Orbán Viktor: Oroszország megnyerte a háborút, az eurózóna fel fog bomlani
A háborúról, a geopolitikáról és Magyarország jövőjéről is beszélt.
Teszteltük a Google új csúcstelefonját, mutatjuk, mit tud a Pixel 10 Pro
Szubjektív vélemény a zászlóshajó telefonról.
Adócsökkentések jönnek a pénzügyi válság sújtotta országban
Magyarország lépéseiből is inspirálódhattak.
Évek óta nem lépett ilyet az olajszövetség: ez a döntés a benzinárat is meghatározhatja
Jöhet a nagyobb olajkitermelés?
MÁV-vezér: a MÁV-csoport jobban teljesített az idei főszezonban, mint a tavalyiban
A nyári nehézségekről is szót ejtett.
Újabb veszteséget szenvedett Ukrajna, elfoglalt egy települést Oroszország
Súlyosak lehetnek az ukrán veszteségek.
Macy's Inc - kereskedés
Tavaly októberben vásároltam, nem is keveset, mert akkor azt hittem, hogy a korrekciónak vége, és már egy felfelé tartó impulzusba ülök bele pár hétre. Hát nem, az a korrekció idén április
Hasznos útmutatót ad Odüsszeusz az élet bolyongásaihoz
Az Odüsszeia kódja ma is friss. Fontos kérdésekben ad iránymutatást az eposz: mi múlik rajtunk és mi nem; mit lehet megúszni és mit nem; mi a nők szerepe a világban; milyen erők alakítják az
Hullámok hátán a zöldebb energia felé
A tengerek, óceánok hullámzása és az árapály régóta ismert, állandó és kiszámítható energiaforrás. Az energetikai szakértők egyre többen hangsúlyozzák, hogy az
Deák Ferenc eladná a lelkét egy lakásért? (feat. Szabó László)
Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcasts és Soundcloud

Sosem látott pénzt költött el a leggazdagabb liga, de megfizetik az árát
Több, mint 1.360 milliárd forint - ennyit költöttek el az angol első osztály, a Premier League focicsapatai játékosokra a nyáron. Bődületes rekord, amit egy másik... The post Sosem látott pén

HR trendek 2025-2026
A magyar munkaerőpiac 2025-ben fordulóponthoz érkezett. A gazdasági bizonytalanság, a technológiai fejlődés és a társadalmi elvárások együtt formálják át a vállalatok működését. Az elk

Jóléti társadalom megoldja a problémáidat?
Talán senki számára nem kérdés, hogy a világ gazdagodásával nem szabadultunk meg a gondjainktól. Sőt, sokszor a "gazdagabb" országokban "rosszabbul" élnek az emberek, mint a "szegényebbek
Kik vehetnek fel 10% önerő mellett Otthon Startot és kikre nem érvényes a könnyítés?
Szeptember másodikától módosította az MNB az adósságfék szabályokat. Így szélesebb réteg vehet fel minimális 10% önerő mellett lakáshitelt. Mindenképpen érdemes leszögezni, hogy a válto

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
Pickup tuning a határban: ezek az extrák most a gazdák és vadászok kedvencei
A pickupok ütőképességét az extrák adják.
