A Csősz-Platán Cégcsoportot két testvér, Csősz Ferenc és Csősz László indította el Záhonyban, kezdetben autóalkatrészek forgalmazásával és használt autók bizományi értékesítésével foglalkoztak. Azonban arra lettek figyelmesek, hogy a szerelők elviszik tőlük az alkatrészeket és beépítik az akkor még jórészt keletről érkező járművekbe, ezért hamar rájöttek arra, jobb, ha inkább saját szerviztevékenységbe kezdenek. A szervizhez egy bemutatóteremet is építettek a családi almáskert mellé, jó érzékkel, hiszen Magyarországra ekkor jöttek be a gépjárműimportőrök, és kezdtek kiépülni a márkakereskedői hálózatok.
„Akkoriban a Suzuki és az Opel két nagyon erős márkának számított, hiszen mindkét cégnek volt már gyára Magyarországon. Megkerestük őket, hogy szeretnénk a márkákat értékesíteni, végül az Opellel sikerült megegyeznünk, így 1993-tól Opel márkakereskedés vagyunk” – mondta Csősz Ferenc. Miután 1995-ben a nyíregyházi Opel-kereskedő csődbe ment, az importőr őket kérte fel, hogy vigyék tovább az üzletet. Ez a változás sorsfordító volt, hiszen hatalmas piachoz jutottak, és olyan márkákkal bővült a kínálat, mint a Daewoo, a Chevrolet és a Saab.
A testvérpár tapasztalata szerint körülbelül tízévente jön egy nagyobb válság egy vállalkozás életében.
Az ő vállalkozói életükben a 90-es évek közepén volt az első, amikor 28 százalékos alapkamat mellett kellett hitelt felvenniük. Majd jött a 2008-as válság, ekkor közel egymilliárd forintos forgóeszköz hitellel rendelkeztek svájci frankban. „A bank mondhatta volna, hogy elhatároljuk a veszteséget, zárjatok be, mert nagyon durva volt a hitelállományunk, de mi képesek voltunk negyedévente előállni egy „előremenekülési” tervvel, és meggyőzni őket, hogy működni fog” – mondta Csősz László. Ráadásul ez volt az a pillanat, amikor egy nehéz gazdasági helyzetben fontos stratégiai döntést hoztak és megvásárolták a Platán Autóházat, amely magával hozta a Volkswagen csoport márkáit is.
Már 1995-ben is nagyon figyeltünk arra, hogy a meglévő kollégáinkat ne veszítsük el, a mostani koronavírus-válságban pedig több, mint 100 embernek és 10 ezer ügyfélnek kellett megoldani a helyzetét” – mondta Csősz Ferenc. Véleménye szerint a koronavírus okozta időszakot megelőzte egy HR-válság, ezért korábban, illetve a mostani bizonytalan helyzetben is kivételesen fontos volt a csapat megtartása, miközben az autóértékesítés 90 százalékkal visszaesett, és a szervizek is 50-60 százalékban üzemeltek.
A testvérpár úgy látja, hogy a vírus okozta helyzetben nem az eredmény volt fontos, hanem a likviditási pozíció fenntartása: márciusig még havonta készítettek likviditási tervet, később már hétről-hétre.
Tavaly februárban, március elején már láttuk a piaci réseket. Ennek is köszönhető, hogy a pénzügyi eredményeink az elmúlt 6-7 évben nem voltak olyan jók, mint most
– mondta Csősz László. Ezt támogatta a gyengébb forint árfolyam, ami mellett jelentős mennyiségben exportáltak főleg Németországba, ahol éppen a járvány miatt készletproblémák adódtak. Kihasználták azt is, hogy emelkedett az új autók ára, ami helyzetbe hozta a „rent a car” cégeket. Összességében így az exporttal és a használt autókkal tudták pótolni a kiesett árbevételt. Augusztusig majdnem ezer autót adtak el, aminek 50 százaléka újraexportált volt. A jó eredmények lehetővé tették, hogy nem kellett részt venniük a hitelmoratóriumban, 48 milliós hitelüket pedig ki tudták váltani NHP-val.
A válsághelyzeteken túl sikereik egyik legfontosabb fokmérőjeként az ügyfélélményt tartják, beleértve az ügyfelek minél gyorsabb kiszolgálását, illetve a folyamatosan növekvő igények minél teljesebb kielégítését. „Felépítettünk egy brandet, a megyében pedig tudják, hogy amit ígérünk, az úgy van. Ebben nincs semmi ördöngösség, persze ezt gazdaságilag le is kellett tudni vezényelni” – teszik hozzá.
Csőszék nagy tervezőnek tartják magukat, ennek ellenére ma olyan sok bizonytalanságot látnak a piacon, hogy fél évre sem látnak előre, ezért igyekeznek minél jobban elosztani a kockázatot.
Két éve elkezdtek autópark-kezeléssel foglalkozni, működtetnek egy flottás csapatot, van bérautó-részleg és használt autó kereskedésük is. Emellett fut a szervizelés, és vannak autómosóik is. A cél az, hogy az árbevétel arányos eredménnyel el tudják érni a 2-3 százalékot, ami egy 9 milliárd forintos árbevétellel rendelkező cégnél már jelentős profittömeget jelent.

Sok más magyar kkv-hoz hasonlóan a Csősz testvérek számára is kihívást jelent a generációváltás. A családból Ferenc fia dolgozik a cégnél, de jelenleg ő sem venné át az egész csoport vezetését, ezért most zajlik egy olyan menedzsment felépítése, amely tovább tudná vinni az örökséget. „Legalább három éve dolgozunk ezen, de nem jönnek olyan könnyen az eredmények. Nem olyan vonzó a szakma, a profit nem olyan kiemelkedő, és sokat kell hozzá dolgozni” – tették hozzá.
Az üzlettel járó rövid távú bizonytalanság ellenére az autógyártók általában megmutatják a következő néhány év meghatározó trendjeit. A jövőbeli modellek esetében látni lehet a megjelenési dátumokat, és már minden gyártónál megtalálhatók az elektromos autók, ami Csőszék szerint egy feltartóztathatatlan folyamat az autózásban. Azt biztosan látni, hogy az elektromos autóké a jövő, ahogy azt is, hogy a robbanómotoros autók jövője is biztosítva van az elkövetkező néhány évre.
A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Csökken az állam részesedése az MBH-ban, átalakul a bank teljesítményjavadalmazási programja
Már csak 15%-uk van az adófizetőknek a bankban.
Orosz lap: majdnem meggyilkolták Szergej Sojgut, Vlagyimir Putyin bizalmasát
Ő volt a grandiózus ukrán titkosszolgálati akció célpontja.
Változik a CSOK Plusz: végleg eltörölt egy furcsa határidőt a kormány
Megjelent a rendelet a Magyar Közlönyben.
Példátlan támadást hajtott végre Ukrajna: egy teljes régió bénult meg
Ez alighanem Oroszország hasonló támadásaira volt válaszcsapás.
Nekimegy Donald Trump Moszkvának: bénító csapás készül Putyinnal szemben, ez nem csak Oroszországnak fog fájni
Az elnök meghozta a végső döntést.
Úgy néz ki, igaz a hír: Oroszország győzött, elesett Donyeck védőbástyája
Most már ukrán oldalon is lényegében megerősítették a hírt.
Sinkó Ottó: óriási haszna lenne annak, ha Magyarország bevezetné az eurót
A Videoton társ-vezérigazgatója nyilatkozott a Portfolio-nak.
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Megjelent a rendelet a CSOK Pluszról: ahol jön a baba, ott végleg eltekintenek az életkori előírásoktól
A CSOK Pluszt azok a gyermeket vállaló házaspárok igényelhetik, ahol a pár hölgy tagja a kölcsönkérelem beadásakor még nem töltötte be a 41. életévét. A jelenleg érvényben lévő szabál
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Terézvárosi AirBnb tiltás: indul az országos lavina?
Mi lesz a rövidtávú lakáskiadással?
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


