
Az iparági ösztönzők, illetve a kormányzati intézkedések ellenére még mindig jelentős lemaradásban van a hazai kkv-szektor digitalizációs szintje: a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő uniós mutató (DESI) alapján a digitális technológiák vállalati tevékenységekbe való integráltságát illetően Magyarország csak a 25. helyet foglalja el az uniós országok rangsorában. (A 2022. évi érték Magyarországon 21,6 volt a 36,1-es EU-s átlaggal szemben). Az elmúlt években történt javulás ellenére a hazai kkv-k kevésbé használják ki a digitális technológiában rejlő lehetőségeket, melyet az is jelez, hogy a vállalkozásoknak mindössze harmada rendelkezik legalább alapszintű digitális intenzitással.
A fizetéselfogadással érdemes kezdeni
Szektortól függetlenül a fizetések elfogadása minden vállalkozás számára alapszükséglet. A vásárlói igényekre reagálva 2021. január elsejétől kezdve az online pénztárgépet üzemeltető kereskedőknek legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítania. E téren nem áll rosszul Magyarország, az MNB adatai szerint a 2023-ban az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok darabszáma 11,4%-kal növekedett, meghaladva a 250 ezer darabot.
Ugyanakkor a kihelyezett készülékek jelentős hányada elavult és nem képes a fizetéselfogadáson túl hozzáadott értéket biztosítani a vállalkozások számára: egyéb szoftverek pl.: NTAK kompatibilis vendéglátórendszer futtatása, vagy a digitális borravaló elfogadása nem lehetséges, nem beszélve az online kezelőfelület teljes hiányáról, melyek a vállalkozás hatékonyságát növelhetnék. Az elektronikus fizetések aránya várhatóan tovább fog növekedni, amelyben Budapest mutatja az irányt: a fővárosban a fizetések 54%-a már elektronikusan történik, ugyanakkor ez Szabolcs-Szatmár vagy Nógrád megyében mindössze 26%.
Akadályok a digitalizáció útjában
A digitális megoldások bevezetése ugyanakkor lehetőség helyett még mindig nehézségnek tűnhet a magyar vállalkozók számára. Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője szerint ez három okból ered:
- az átláthatatlan árazási gyakorlatokban és szerződési feltételekből,
- a hosszú igénylési és akár több hetes telepítési és hibaelhárítási időből,
- valamint tényleges hozzáadott érték hiányából.
A vállalkozók egyszerre próbálják megérteni, hogy milyen jogszabályi, adójogi kötelezettségeik vannak, és közben költséghatékonyan működni. Ezt kihasználva sok szolgáltató az egyszerű megoldás ígéretével egyoldalú szerződéseket és rejtett költségeket ró a vállalkozásokra, amelyek akár évekre odakötik őket a szolgáltatóhoz.
Ráadásul Magyarország kiemelkedik az európai átlagból, hiszen 2009 óta emelkednek a fizetéselfogadáshoz kapcsolódó díjak az Európai Központi Bank 2022-es riportja szerint. „Gyakran találkozunk azzal új ügyfeleknél, hogy nem látják át jelenlegi árazásukat, és egy árazási riport bekérése után meglepődnek, mennyit fizetnek valójában korábbi szolgáltatójuknál.”– mutatott rá a cégvezető, aki szerint erre nem a készpénz lenne a megoldás, hanem az összehasonlítható, egyszerű árazási gyakorlat bevezetése minden szolgáltató részéről.

Ennek ellenére a Teya által támogatott, több mint 800 vállalkozás megkérdezésével készült felmérés azt mutatja, hogy nem az ár a legfontosabb szempont a digitális megoldások kiválasztásakor. A kutatás rámutatott, hogy az átláthatóság a legfontosabb tényező (97%), ezt követi a magyar nyelvű ügyfélszolgálat (87%), majd holtversenyben a gyors telepítés és a szolgáltatási díjszabás (84%). Ez az eredmény összecseng azzal, amit a Teya nemzetközi, 1000 résztvevős vállalkozói mintán végzett kutatása is mutat:
a transzparenciát és a magas szolgáltatási minőséget még a szolgáltatás áránál is fontosabbnak tartják a kereskedők.
A felmérés szerint visszatérő probléma a fizetéselfogadásoknál a technikai hiba is, és az annak megoldásához kapcsolódó lassú ügyintézés. „Rengeteg olyan praktikát látunk a piacon, ahol a szolgáltató a vállalkozás számára egyszerű csatlakozási lehetőséget kínál a fizetéselfogadási megoldások terén, ugyanakkor a valóságban ez bonyolult szerződéses procedúrát, hosszas telefonos várakozást, és akár több hetes problémamegoldást jelent” – mutatott rá Dencz.
A legfontosabb problémának a cégnél mégis azt látják, hogy a különböző elszigetelt digitális megoldások párhuzamos használata kevés hozzáadott értéket tud biztosítani a vállalkozások számára. Az európai piacokon szerzett tapasztalatok alapján egy átlagos vállalkozás az operatív működés során több, mint 30 digitális szolgáltatást használ – a fizetéselfogadáson túl pl. vállalatirányítási szoftvert, számlázó szoftvert, ERP rendszert és banki megoldásokat.
A szoftverek párhuzamos kezelése rengeteg időt és energiát igényel, így érthető, hogy a vállalkozók tartanak az új megoldások bevezetésétől. A kis- és középvállalkozások alulszolgáltatottak az európai színtéren is, egyszerűen nincsen olyan szolgáltató, amely minden üzleti igényt átfogóan le tudna fedni
– tette hozzá a cégvezető.
A Teya 2019-ben alakult fintech szolgáltató, londoni székhellyel. A cég digitális megoldásait mára több mint 300 ezer ügyfél használja Európa szerte, céljuk, hogy a kontinens vezető kereskedői platformját hozzák létre fizetési infrastruktúrájuk és integrált szoftveres megoldásaik révén. Magyarországon integrált fizetési szolgáltatásuk és gyors ügyfélszolgálatuk segíti rapid térnyerésüket, mára több mint 15 ezer ügyfelük van.
A digitális megoldások integrált működésében látják a versenyelőnyt
A cég az árazás terén az átláthatóságot szem előtt tartva dolgozta ki csomagajánlatait, amelyek esetében egyetlen egységes díj tartalmaz minden tranzakciós költséget. Emellett elindították a Kisvállalkozói Támogatás programot is, amellyel most ezer kisvállalkozásnak biztosítanak teljesen ingyenes fizetéselfogadást 3 millió forint forgalomig vagy 6 hónapig. A programban való részvétel lehetővé teszi a legkisebb vállalkozások számára is, hogy kompromisszumok nélkül férjenek hozzá a legfejlettebb fizetéselfogadási technológiákhoz. A cég több hasonló támogatást is tervez a jövőben a helyi vállalkozások számára, például kedvezményes csomagajánlatot az újonnan indulóknak, amely a fizetési terminál mellett olyan alapvető digitális szolgáltatásokat is tartalmaz, mint a számlázóprogram vagy a pénztárgép applikáció.

Emellett a gyors, zökkenőmentes folyamatok tudják segíteni a vállalkozásokat a digitális megoldások adaptálásában. A cég ügyfélszolgálatának válaszideje jelenleg átlagosan 4 másodperc, megoldásaik néhány perc alatt, szerződéskötés nélkül igényelhetőek online, illetve 48 órán belül képesek telepíteni az ország bármely pontjára. A fent említett kutatás azt mutatja, a gyors reakcióidő és helyi támogatás kiemelkedően fontos ahhoz, hogy a vállalkozások könnyen vezessenek be új digitális technológiákat.
Az igazi lehetőséget ugyanakkor a különböző digitális szolgáltatások összekapcsolásában látják: a kereskedői platform kiépítéséhez egyrészről elengedhetetlen az integráció más szolgáltatókkal, másrészről a további saját termékek bevezetését is tervezik a hazai piacra, amelyek külföldön már sikeresen működnek. Ilyen például a kártyatokenizációra épülő hűségprogram applikáció, amely segít a vállalkozásoknak vásárlói csoportokra szabott marketing kampányokat tervezni. De van olyan szolgáltatásuk is, amelyben a vállalkozók egy kezelőfelületen láthatják üzletük valamennyi értékelését, és 150 platformra küldhetnek egységes információkat, ezzel javítva az online láthatóságot. A magyar egység vezetője szerint a hatékonyságnövelés kulcsa, hogy ezeket a szolgáltatási elemeket össze lehet kapcsolni, és integráltan tud működni a könyvelés a marketinggel, egy felületen látszanak a készletezési adatok vagy foglalások, attól függően, hogy milyen szektorban működik a cég.
A következő években a terve szerint a magyar piacon is elérhetővé válik az üzleti számla, és a hitelezési szolgáltatás is: a vállalkozások igénybe vehetnek majd például eszközfinanszírozási hitelt. „Folyamatosan kezdeményezünk megbeszéléseket a jogalkotóval, hogy teljes jogszabályi megfelelés mellett, különböző innovációkkal segítsük a digitális megoldásokhoz való széleskörű hozzáférést” – tette hozzá Dencz.
A cikk megjelenését a TEYA támogatta.
Címlapkép forrása: TEYA
Hatalmas előrelépés történt, közelebb került a békemegállapodás - Háborús híreink kedden
Cikkünk folyamatosan frissül.
Meredek tervvel állt elő Donald Trump - Oroszország nem maradt adós a csattanós válasszal
Lehetetlen elképzelés.
A Nasdaq vezetésével emelkedett Amerika, idehaza az OTP szolgáltatta az izgalmakat
Több fontos adat is érkezett a nap folyamán, ezekre pozitívan reagáltak a befektetők.
Trumpék kolosszális hibája miatt vizsgált indul a Fehér Házban
Hogy kerülhetett be egy újságíró a titkos csoportba?
Itt vannak a megállapodás részletei: fontos listát tett közzé Oroszország
Számos létesítmény kapott védelmet.
BVK-k adózása - az osztalékkövetelés vagyonrendelése a NAV célkeresztjében
A NAV nemrégiben megjelent ellenőrzési terve a 2025-ös ellenőrzések fókuszába helyezi a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyokat. Az ellenőrzések során egyrészt a lehetséges adóelkerülést, m
Lúzerek, csalók és a többiek
Az elmúlt időszakban eleget szidtam már az UEFA-FIFA párost. Ezekben a hetekben nem meglepő módon több esetben ki is tört a panaszkodási láz az egyre...
The post Lúzerek, csalók és a többiek
Nemcsak államcsődöt, befektetést is találni Latin-Amerikában
2025 elején Latin-Amerika kötvénypiaca rendkívül aktív volt. A térség országai kihasználták a kedvező nemzetközi kötvénypiaci feltételeket, és jelentős mennyiségű államadósságot fina
Zöldebb és hatékonyabb távfűtés: Elindult a Jedlik Ányos Energetikai Program
A klímaváltozás elleni küzdelem és az energiahatékonyság növelése kulcsfontosságú célkitűzés Magyarország és az Európai Unió számára.
Lehet-e Fiatalon Lakáshoz Jutni Támogatás Nélkül? - A Rögös Út
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Lehet-e Fiatalon Lakáshoz Jutni Támogatás Nélkül? - A Rögös Út Manapság sok fiatal álmodik arról, hogy végre saját otthonra tegyen szert, de vajon
Az inflációról
Az infláció oka, hogy a forgalomban lévő pénz mennyisége gyorsabban növekszik, mint a kibocsátás. Vagy ahogy mondani szokás: túl sok pénz kerget túl kevés árut. Ami bizonyára kiábrándít
Kínába és a Nyugatra tartanak a dollármilliárdosok
Hiába a vagyon, egy dollármilliárdos sem érzi magát feltétlenül jól bárhol. Ők is vándorolnak ide-oda, bár a milliárdosmigráció vélhetően nem okoz olyan társadalmi és kulturális...
The
Portfólió optimalizálás - Philip Morris
A PM csomagom bekerülési ára kb. 75 dollár, most 150 dollár felett van az árfolyama, van rajta 100% haszon. Ez a legnagyobb értékű részvénycsomag az osztalékportfóliómban. A hozama 7,19%, ami

Közösségépítés a védelmi innovációban (x)

- Összeomlott a Tesla Európában
- Adómentessé válnak a magyar anyák – Itt a kegyelemdöfés a nyugdíjpénzeknek?
- Brüsszelben egyszerűen átlépik a magyar vétót, Európa integrációja felé fordulnak
- Árrésstop: drasztikus lépésekre készül a Spar
- Belepiszkál a lakossági bankszámlákba a kormány, mégis hová vezet ez?
Portfolió menedzser
Letartóztatták Erdogan legfőbb kihívóját – De miért éppen most?
Mi történik Törökországban?
Súlyos vége lehet a BYD elleni EU-s vizsgálatnak
Tiltott támogatásokat keresnek.
Óriási biznisz a rovarfehérje-gyártás, a magyar piac is készülhet a jövőre
12 naponta 2 milliárd fekete katonalégy lárvát nevelnek, majd dolgoznak fel Magyarország első ipari léptékű rovarfehérje-üzemében.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.