
Az iparági ösztönzők, illetve a kormányzati intézkedések ellenére még mindig jelentős lemaradásban van a hazai kkv-szektor digitalizációs szintje: a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő uniós mutató (DESI) alapján a digitális technológiák vállalati tevékenységekbe való integráltságát illetően Magyarország csak a 25. helyet foglalja el az uniós országok rangsorában. (A 2022. évi érték Magyarországon 21,6 volt a 36,1-es EU-s átlaggal szemben). Az elmúlt években történt javulás ellenére a hazai kkv-k kevésbé használják ki a digitális technológiában rejlő lehetőségeket, melyet az is jelez, hogy a vállalkozásoknak mindössze harmada rendelkezik legalább alapszintű digitális intenzitással.
A fizetéselfogadással érdemes kezdeni
Szektortól függetlenül a fizetések elfogadása minden vállalkozás számára alapszükséglet. A vásárlói igényekre reagálva 2021. január elsejétől kezdve az online pénztárgépet üzemeltető kereskedőknek legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítania. E téren nem áll rosszul Magyarország, az MNB adatai szerint a 2023-ban az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok darabszáma 11,4%-kal növekedett, meghaladva a 250 ezer darabot.
Ugyanakkor a kihelyezett készülékek jelentős hányada elavult és nem képes a fizetéselfogadáson túl hozzáadott értéket biztosítani a vállalkozások számára: egyéb szoftverek pl.: NTAK kompatibilis vendéglátórendszer futtatása, vagy a digitális borravaló elfogadása nem lehetséges, nem beszélve az online kezelőfelület teljes hiányáról, melyek a vállalkozás hatékonyságát növelhetnék. Az elektronikus fizetések aránya várhatóan tovább fog növekedni, amelyben Budapest mutatja az irányt: a fővárosban a fizetések 54%-a már elektronikusan történik, ugyanakkor ez Szabolcs-Szatmár vagy Nógrád megyében mindössze 26%.
Akadályok a digitalizáció útjában
A digitális megoldások bevezetése ugyanakkor lehetőség helyett még mindig nehézségnek tűnhet a magyar vállalkozók számára. Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője szerint ez három okból ered:
- az átláthatatlan árazási gyakorlatokban és szerződési feltételekből,
- a hosszú igénylési és akár több hetes telepítési és hibaelhárítási időből,
- valamint tényleges hozzáadott érték hiányából.
A vállalkozók egyszerre próbálják megérteni, hogy milyen jogszabályi, adójogi kötelezettségeik vannak, és közben költséghatékonyan működni. Ezt kihasználva sok szolgáltató az egyszerű megoldás ígéretével egyoldalú szerződéseket és rejtett költségeket ró a vállalkozásokra, amelyek akár évekre odakötik őket a szolgáltatóhoz.
Ráadásul Magyarország kiemelkedik az európai átlagból, hiszen 2009 óta emelkednek a fizetéselfogadáshoz kapcsolódó díjak az Európai Központi Bank 2022-es riportja szerint. „Gyakran találkozunk azzal új ügyfeleknél, hogy nem látják át jelenlegi árazásukat, és egy árazási riport bekérése után meglepődnek, mennyit fizetnek valójában korábbi szolgáltatójuknál.”– mutatott rá a cégvezető, aki szerint erre nem a készpénz lenne a megoldás, hanem az összehasonlítható, egyszerű árazási gyakorlat bevezetése minden szolgáltató részéről.

Ennek ellenére a Teya által támogatott, több mint 800 vállalkozás megkérdezésével készült felmérés azt mutatja, hogy nem az ár a legfontosabb szempont a digitális megoldások kiválasztásakor. A kutatás rámutatott, hogy az átláthatóság a legfontosabb tényező (97%), ezt követi a magyar nyelvű ügyfélszolgálat (87%), majd holtversenyben a gyors telepítés és a szolgáltatási díjszabás (84%). Ez az eredmény összecseng azzal, amit a Teya nemzetközi, 1000 résztvevős vállalkozói mintán végzett kutatása is mutat:
a transzparenciát és a magas szolgáltatási minőséget még a szolgáltatás áránál is fontosabbnak tartják a kereskedők.
A felmérés szerint visszatérő probléma a fizetéselfogadásoknál a technikai hiba is, és az annak megoldásához kapcsolódó lassú ügyintézés. „Rengeteg olyan praktikát látunk a piacon, ahol a szolgáltató a vállalkozás számára egyszerű csatlakozási lehetőséget kínál a fizetéselfogadási megoldások terén, ugyanakkor a valóságban ez bonyolult szerződéses procedúrát, hosszas telefonos várakozást, és akár több hetes problémamegoldást jelent” – mutatott rá Dencz.
A legfontosabb problémának a cégnél mégis azt látják, hogy a különböző elszigetelt digitális megoldások párhuzamos használata kevés hozzáadott értéket tud biztosítani a vállalkozások számára. Az európai piacokon szerzett tapasztalatok alapján egy átlagos vállalkozás az operatív működés során több, mint 30 digitális szolgáltatást használ – a fizetéselfogadáson túl pl. vállalatirányítási szoftvert, számlázó szoftvert, ERP rendszert és banki megoldásokat.
A szoftverek párhuzamos kezelése rengeteg időt és energiát igényel, így érthető, hogy a vállalkozók tartanak az új megoldások bevezetésétől. A kis- és középvállalkozások alulszolgáltatottak az európai színtéren is, egyszerűen nincsen olyan szolgáltató, amely minden üzleti igényt átfogóan le tudna fedni
– tette hozzá a cégvezető.
A Teya 2019-ben alakult fintech szolgáltató, londoni székhellyel. A cég digitális megoldásait mára több mint 300 ezer ügyfél használja Európa szerte, céljuk, hogy a kontinens vezető kereskedői platformját hozzák létre fizetési infrastruktúrájuk és integrált szoftveres megoldásaik révén. Magyarországon integrált fizetési szolgáltatásuk és gyors ügyfélszolgálatuk segíti rapid térnyerésüket, mára több mint 15 ezer ügyfelük van.
A digitális megoldások integrált működésében látják a versenyelőnyt
A cég az árazás terén az átláthatóságot szem előtt tartva dolgozta ki csomagajánlatait, amelyek esetében egyetlen egységes díj tartalmaz minden tranzakciós költséget. Emellett elindították a Kisvállalkozói Támogatás programot is, amellyel most ezer kisvállalkozásnak biztosítanak teljesen ingyenes fizetéselfogadást 3 millió forint forgalomig vagy 6 hónapig. A programban való részvétel lehetővé teszi a legkisebb vállalkozások számára is, hogy kompromisszumok nélkül férjenek hozzá a legfejlettebb fizetéselfogadási technológiákhoz. A cég több hasonló támogatást is tervez a jövőben a helyi vállalkozások számára, például kedvezményes csomagajánlatot az újonnan indulóknak, amely a fizetési terminál mellett olyan alapvető digitális szolgáltatásokat is tartalmaz, mint a számlázóprogram vagy a pénztárgép applikáció.

Emellett a gyors, zökkenőmentes folyamatok tudják segíteni a vállalkozásokat a digitális megoldások adaptálásában. A cég ügyfélszolgálatának válaszideje jelenleg átlagosan 4 másodperc, megoldásaik néhány perc alatt, szerződéskötés nélkül igényelhetőek online, illetve 48 órán belül képesek telepíteni az ország bármely pontjára. A fent említett kutatás azt mutatja, a gyors reakcióidő és helyi támogatás kiemelkedően fontos ahhoz, hogy a vállalkozások könnyen vezessenek be új digitális technológiákat.
Az igazi lehetőséget ugyanakkor a különböző digitális szolgáltatások összekapcsolásában látják: a kereskedői platform kiépítéséhez egyrészről elengedhetetlen az integráció más szolgáltatókkal, másrészről a további saját termékek bevezetését is tervezik a hazai piacra, amelyek külföldön már sikeresen működnek. Ilyen például a kártyatokenizációra épülő hűségprogram applikáció, amely segít a vállalkozásoknak vásárlói csoportokra szabott marketing kampányokat tervezni. De van olyan szolgáltatásuk is, amelyben a vállalkozók egy kezelőfelületen láthatják üzletük valamennyi értékelését, és 150 platformra küldhetnek egységes információkat, ezzel javítva az online láthatóságot. A magyar egység vezetője szerint a hatékonyságnövelés kulcsa, hogy ezeket a szolgáltatási elemeket össze lehet kapcsolni, és integráltan tud működni a könyvelés a marketinggel, egy felületen látszanak a készletezési adatok vagy foglalások, attól függően, hogy milyen szektorban működik a cég.
A következő években a terve szerint a magyar piacon is elérhetővé válik az üzleti számla, és a hitelezési szolgáltatás is: a vállalkozások igénybe vehetnek majd például eszközfinanszírozási hitelt. „Folyamatosan kezdeményezünk megbeszéléseket a jogalkotóval, hogy teljes jogszabályi megfelelés mellett, különböző innovációkkal segítsük a digitális megoldásokhoz való széleskörű hozzáférést” – tette hozzá Dencz.
A cikk megjelenését a TEYA támogatta.
Címlapkép forrása: TEYA
Letarolta az ukrán hírszerzés a volgográdi légibázist, már Putyin sem finanszírozná tovább a háborúját - Híreink az ukrán konfliktusról szombaton
Percről percre tudósításunk az ukrán frontról.
Titkos fegyverraktár lángokban: ukrán támadás érte az orosz hátországot
Megint felpörögni látszanak az Ukrajna drónjai.
Itt a G7 meglepő lépése: Trump-féle adójavaslat törlése után új rendszer jön
Nagy pofon elől sikerült kitérni.
Ismét kiújultak a kormányellenes tüntetések Magyarország szövetségesénél
Az elnök szerint "külföldi hatalmak" állnak a tüntetések mögött.
Zöld átállás vagy trükközés? Vitatott módszerrel enyhítené az EU az ipar terheit
Külföldről vennék meg a krediteket.
Újabb rossz hír érkezett Parajdról - Sürgősen megoldást kell találni egy égető problémára
Nagy gondot okoz a sószennyezés
"Megkínzott Ukrajnáról" beszélt Leó pápa, erős üzenetet küldött az ukrán népnek
Arra biztatta az ukrán híveket, hogy ne veszítsék el a reményt.
Váratlanul belengette Donald Trump: közel lehet a tűzszünet a pusztító háborúban
Akár egy héten belül.
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Most éppen 18% felett van a profit a tavaly szeptemberben vásárolt BEN részvényeimen, gondoltam ránézek, hogy tartsam, vagy esetleg adjam el és fektessem másba a pénzt.Megnéztem a roic.ai alapj
ESG-szabályozás és trendek: így alakul át a pénzügyi szektor
Az utóbbi években robbanásszerűen nőtt az érdeklődés a fenntartható befektetések iránt. Az ESG-kritériumok - vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási
PORTRÉ - Két hazai "reneszánsz" privátbankár, akik a leggazdagabbak pénzét kezelik
Az SPB Befektetési Zrt. a hazai befektetési szolgáltatói piac egyik legpatinásabb, 25 éve a piacon lévő szereplője, amely elsősorban private banking szolgáltatásokat kínál ügyfelei számár
Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai Mi történt a devizahitelekkel? 2006 környékén sok fiatal pár nagy reményekkel vágott bele
Felkészülés az innovációs célú pályázatokra - pályázati források várhatók
A várakozások szerint közel 200 milliárd forintnyi vissza nem térítendő forrás állhat hamarosan a hazai innovatív vállalkozások rendelkezésére. Megjelenhetnek azok az innovációs pály
Gazdasági furcsaságok mérnököknek
Mindig nagyon érdekes számomra, hogy mennyi mérnök lép motiváltan a pénzügyi területre. Rengeteg informatikus (meglepően tájékozottan) érkezik coachingokra, de még a pénzügyi influencerek k
A háborúk titokzatos jótékonysága a tőzsdékre
Háború = ralizó részvénypiac? A történelmi tapasztalatok szerint egy háború még jót is tesz annak az ország tőzsdéjének, amelyik a távolban és győztesen vívja, nem...
The post A háború
VIDEÓ! Befektetés a palládiumba: kockázat vagy rejtett érték?
A palládium piaca 2025-ben egy átalakuló keresleti és kínálati környezetbe került, amelynek hátterében elsősorban a technológiai váltások és iparági alkalmazkodások állnak. Az árfolyam-

Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)

- Szép csendben megindultak a kirúgások Magyarországon, és még nincs vége a leépítési hullámnak
- Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
- Kijött a kormány új készpénzes szabálya, mutatjuk a részleteket
- Kiadta a parancsot Donald Trump: Amerika háborúba megy - Most mi fog történni?
Újratervez a CATL Debrecenben – ekkora az akkumulátorválság?
A világ legnagyobb gyártója habozni kezdett.
Úgy szabadulnak a hitelektől a magyarok, mintha nem lenne holnap
Nagyon sok az előtörlesztés.
Vége a megszokásoknak, sürgősen változtatniuk kell az állattartóknak is
Mostantól sosem szabad hátradőlni, mindig félni kell valami újnak a megjelenésétől.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.