Nyilvánosságra került: legalább 15-17 ezer milliárd forintot fizetnek a magyar adófizetők az autópálya-koncesszióért
Gazdaság

Nyilvánosságra került: legalább 15-17 ezer milliárd forintot fizetnek a magyar adófizetők az autópálya-koncesszióért

Portfolio
A magyar autópálya hálózat 35 évre kiszervezett üzemeltetése és további szakaszok építése legalább 15,1-17,3 ezer milliárd forintba fog kerülni – írja a Szabad Európa az általa kiperelt szerződéses mellékletek alapján. Ezek az összegek jóval nagyobbak, mint amelyek eddig ismertek voltak (12,6 ezer, illetve 13,7 ezer milliárd forint) korábbi számítások és becslések alapján. Az is kiderült, hogy kik állnak a nyertes hét magántőkealap mögött, mint végső tulajdonosok.

Egyévi pereskedés után a lap megkapta a 2021-ben 35 évre között autópálya-koncessziós szerződés eddig ismeretlen mellékleteit, amelyekből az alábbiak derültek ki többek között:

  • A Transparency International által korábban tett számításokkal (12,6 ezer milliárd forint) és a kormány korábban adott költségbecslésével (13,7 ezer milliárd forint) szemben nettó 15,073 ezer milliárd forintot tartalmaz a szerződés melléklete, ami az 1666 kilométer hosszú úthálózat üzemeltetését és építésére jelenti (ebből összesen 272 kilométer új autópályát kell építeni, illetve 273 kilométernyi szakasz esetében sávbővítést kell végrehajtani).
  • Ez a gigantikus 15 ezer milliárdos összeg a 2026-2038 között megkapható további 381 kilométernyi autópályával együtt 17,29 ezer milliárd forintra ugrik a szerződés szerint.
  • Az alaphálózat után járó 15 ezer milliárd forintos állami kifizetés két tételből áll: 8580 milliárd forint az építés, 6492 milliárd forint az üzemeltetés és felújítás díja. A kiegészítő hálózattal kibővült autópálya-hálózat után járó 17 ezer milliárd forint esetében 9222 milliárd forint az építés és 8067 milliárd forint az üzemeltetés díja.
  • A felfoghatatlanul nagy összegek felfelé változhatnak, hiszen a szerződés szerint az állam által fizetett fix díjak indexálhatók. Miközben ugyanis a 15-17 ezer milliárd forintos díjakat „csak” az MNB 3%-os középtávú inflációs céljával számolták 2021-ben, addig 2022-ben 14,5, míg tavaly 17,6 százalékos volt az infláció, vagyis ötször-hatszor magasabb, mint az MNB célszáma.
  • A 2021-ben aláírt szerződés mellékletéből kiderült, hogy a nyertes cég mögötti konzorciumot alkotó hét magántőkealap közül Szíjj László úgy nyilatkozott: ő a tulajdonosa a Themis, a Via, a Vesta és a Cronus magántőkealapnak, Mészáros Lőrincé pedig a Konzum PE, az Opus New Way és az Opus Bridge magántőkealap.
  • A koncessziós konstrukció egyik sajátossága, hogy az új autópálya-szakaszokra, illetve sávbővítésekre már nem kell közbeszerzést kiírni, a nyertes koncessziós cég, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) maga döntheti el, hogy milyen alvállalkozóval és mennyiért végezteti el a munkát. A lap megjegyzi: mivel Magyarország két legnagyobb építési vállalkozójának érdekeltségei kapták meg a koncessziót, saját vállalataikkal is elvégeztethetik a munkákat.

A fenti hír azután érkezett, hogy amint megírtuk: múlt héten az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított a 35 éves magyar koncessziós szerződés miatt, mert a testület szerint nem volt átlátható a becsült szerződéses érték tekintetében, nem hárítja át kellő mértékben a működési kockázatot (fix díj), és indokolatlanul hosszú időre szól, ami sérti az uniós jogot.

Ahogy a lap megjegyzi: a gond az lehet, hogy az állam fix díjat fizet a nyertes magáncégeknek, holott a koncesszió lényege, hogy a koncesszor viseli az üzemeltetés kockázatát, ő szedi be az autópályadíjakat, és fedezi a költségeket, vállalja az üzleti modellből fakadó kockázatokat. Ezzel szemben itthon az állam fix díjat (rád és ráaszd) fizet, a változó útdíjak pedig nem a koncessziós társasághoz folynak be, hanem az államhoz.

Címlapkép forrása: Shutterstock

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Válságban az autóipar, hatalmas a zuhanás
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Financial IT 2024
2024. június 11.
Portfolio Property X 2024
2024. május 29.
Portfolio Agrofuture 2024
2024. május 23.
Portfolio AgroFood 2024
2024. május 22.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
orbán viktor