
Röviden tegyük helyre kérlek a Parkl-t, mint cég, üzleti modell, vállalkozás.
Egy startupnak létezik egy életgörbéje, ami azt is jelenti, hogy folyamatos hullámvasúton vagyunk, mindig keressük az utunkat, hogy mi a tuti üzlet. A Parkl egy nagyon kis cégként, kockázatitőke-befektetésből indult, amit magyar magánszemélyek finanszíroztak és mentoráltak, mert azt látták, hogy a digitalizáció a parkolás szegmensben rövid úton terjedni fog, és lépni kell. Ami nagyon fontos, hogy a nulladik pillanattól kezdve profikkal kezdtünk el együtt dolgozni, nem összeverődött egyetemisták első vállalkozása volt, hanem tapasztalt, vén rókák vettek részt a fejlesztésben. Ahogy organikusan nőtt a cég, egyre többen jöttek hozzánk multiktól, volt, aki hét évet húzott le az egyik Big Four-nál stratégiai tanácsadásban, most ő felel a termékpalettánkért. Összesen 16-an dolgozunk a projekten, ennek a fele fejlesztőmérnök, informatikus. Öt termékünk van, az egyik a zárt téri parkolás, ez alatt a fizető parkolókat értjük, legyen az pláza, parkolóház, foghíjtelek, szállodagarázs, bármi, ahol fizetni kell a parkolásért. Másfél évvel ezelőtt bevezettünk egy technológiát, aminek a segítségével már nincs szükség a telefonra, a helyi rendszámleolvasó rendszer ugyanis automatikusan be- és kiengedi az alkalmazást használó autósokat. Több parkoló partnerünknél is bevezettük már ezt a rendszert, legutóbb pedig a magyarországi plázák közül elsőként a Duna Plazában. Mivel ezek a technológiák drágák, sok helynek nem éri meg több százezer forintért kamerákat beszerelni, ezeknél továbbra is a mobilalkalmazással lehet parkolni és nyitni a sorompót. Ami még újdonság, hogy jelenleg a Microsoft Cloud által biztosított AI megoldással dolgozunk azon, hogy a rendszerünk ne csak a rendszámot ismerje fel a kamerán keresztül, hanem a gépjárművet is. Ezzel gyorsabbá és biztonságosabbá tehető a behajtás.

A mesterséges intelligenciára miért van szükség? Csalhatnak a rendszámokkal?
Nem a csalás miatt, hanem mert például télen nem a legkönnyebb a rendszámleolvasás, ezáltal viszont felgyorsítható a folyamat. Olyan technológia van a kamerákban, ami az egész autót nézi, nem csak a rendszámot.

A közterületi parkolás miként működik a rendszeren keresztül? Milyen előnyei és költségei vannak?
A második termékünk a közterületi parkolás. Lényege, hogy a Parkl regisztrációval nemcsak zárt térben, hanem utcán is lehet parkolást indítani. Detektáljuk, hogy hol, melyik zónában van az autós és elindul a parkolás. Mint minden szolgáltatónál kényelmi díj itt is van, ez 65 forint, a parkolási díj pedig zónától függ, és általában negyedóránként számol. Amiért ezt szeretik, mert nem kell elsétálni az automatáig az apróval, nem kell leolvasni a telefonszámot az sms küldéshez, és még a kényelmi díj is alacsonyabb ezen keresztül.
A harmadik lábunk az elektromos töltők üzemeltetése. Ezek szintén be vannak kapcsolva a rendszerünkbe, vagyis a mobilalkalmazásban lehet elindítani és kifizetni a töltést. A töltők igazából mindenhová kelleni fognak, azért is csináljuk, mert a parkolás és a töltés összeolvad. Jogszabályi kötelezettség a mélygarázsokba töltőt telepíteni, megkezdett 100 parkolóhelyenként kettőt, míg az új beruházásoknál minden századik után 10-et.
Tavaly óta már cégeket is lehet regisztrálni a Parkl alkalmazásba. Ilyenkor ők kapnak egy adminisztrációs felületet, a regisztrált felhasználókat meg tudják hívni a céghez, akik pedig eldönthetik a parkolás kezdetekor, hogy privát vagy céges céllal parkolnak. Most nagy sikere van az irodaházaknak kínált digitális irodai parkoló menedzsment szolgáltatásunknak (Parkl Office). Ilyenkor gyakorlatilag digitalizáljuk az irodaház parkolóját, rendszámfelismerő kamerát telepítünk, így az alkalmazottak be- és kihajtása érintésmentesen történik. Továbbá olyan egyéb kényelmi funkciók is elérhetőek, mint a parkolóhely foglalás, vagy akár külsős vendégek meghívása és kezelése a rendszerben.
Hogyan nyújtjátok ezt a szolgáltatást? A tulajdonossal az üzemeltetővel, a végfelhasználóval, vagy a bérlőkkel szerződtök?
Attól függ: valahol a property menedzserrel, valahol a tulajdonossal állapodunk meg az irodaház felokosításában. Ezt követően a cégekkel egyesével szerződünk attól függően, hogy milyen szolgáltatási szintre van szükségük, ők pedig havi díjat fizetnek nekünk a parkolóhelyek számának arányában. Fix helyek többnyire nincsenek, az alkalmazáson belül a dolgozók előre tudnak foglalni parkolóhelyet, csak egy-egy igazgatónak, vezetőnek van állandó helye, de ha ők elutaznak mondjuk egy hónapra, akkor vissza tudják adni és bárki parkolhat a helyén.
A jövőre nézve milyen terveitek vannak? Külföldi terjeszkedésről már van szó?
Kezdettől fogva az volt az elképzelésünk, hogy Magyarországon létrehozzuk a technológiai hátteret, majd külföldre megyünk vele. Tavaly év végén beszállt hozzánk kisebbségi tulajdonosként egy nagy nemzetközi parkolóház-üzemeltető cég, akinek több mint 400 mélygarázsa van több kontinensen. Most kötünk velük egy globális stratégai megállapodást a Parkl bevezetéséről ezekben a garázsokban. Ezentúl próbálunk olyan irodaházakkal együttműködni, amelyeknek a régióban van érdekeltségük: ha már Budapesten működik a rendszer az egyik irodaházban, miért ne működne Prágában, vagy Krakkóban is. A következő lépés egy nagy tőkeinjekció, csapatbővítés, leányvállalatok létrehozása a külföldi országokban, amik részben itthonról lesznek koordinálva.

A parkolás és egyéb digitális szolgáltatások és alkalmazások kapcsán (pl. car sharing, vagy bármi sharing) fel szokott merülni, hogy miért nincs csak 1 darab alkalmazás, amiben egyszerre látok mindent, amiben egyszerre tudom használni a különböző cégek szolgáltatásait. Minek letölteni ennyi különbözőt. Nyilván ez nem üzleti, hanem felhasználói, kényelmi aspektus, de talán izgalmas kérdés. Egy app mind felett.
Mi elsősorban a végfelhasználókat szeretnénk kiszolgálni. Nagyon fontos, hogy teljesen márkafüggetlenek vagyunk, bármilyen technológiával együtt tudunk működni. Nincs az, hogy az egyik plázában ezt az appot kell letölteni, a másikban azt. Vannak olyan szereplők a piacon, akik csinálnak ilyen szolgáltatást, ezért sajnos elképzelhetetlen, hogy ne találkozz többel. A piaci racionalitás fog ebben utat mutatni. Azon dolgozunk, hogy mi legyünk az első számú integrált mobilitási szolgáltatást nyújtó platform, amely az autósok számára átfogó megoldást nyújt minden parkolással és elektromos töltéssel kapcsolatos tevékenységre.
Az irodaház-tulajdonosoknak ez csak egy vonzó kényelmi, trendi szolgáltatás, vagy akár üzletileg is érdekeltek benne?
Mindenkinél más. Alapvetően a digitalizációnak minden iparágban az az elsődleges célja, hogy egyszerűbben, olcsóbban, gyorsabban, készpénzmentesen lehessen bármilyen tevékenységet végezni, legyen ez parkolás, taxi vagy étel rendelés. Van olyan tulajdonos, aki kifejezetten azzal a céllal vezeti be az irodaházba ezt a rendszer, hogy megfogjon egy nagy bérlőt.
Mi lehet a kifutása ennek a piaci versenynek? Az, hogy egyszer kiszálltok (eladjátok a céget), az már most is tervben van?
Egy ilyen céget úgy lehet felépíteni, úgy gondolkodnak a tulajdonosok, hogy a megfelelő ponton kiszállnak. Az a trend, hogy a mamutok egy idő után megeszik a kis, gyors halakat, de nem mindegy, hogy ennek mi az ára. Attól függ, hogy hány felhasználó van, hány országban, milyen a technológia.
Jönnek már konkrét megkeresések, felvásárlási ajánlatok?
Igen. Parkolásban érdekelt cégektől.
Hogyan éltétek meg a járvány miatt ingyenessé tett parkolás időszakát?
Mi több lábon is állunk. Ez a rendelet főleg a lakossági használóknak nyújtott szolgáltatásainkat érintette, amik tranzakció alapúak, illetve kényelmi díjat szedünk értük. Ezzel szemben a cégek havi díjat fizetnek nekünk, nyilván ezek megmaradtak, mert a rendszereket fenn kell tartani. A veszélyhelyzetet március közepén jelentették be, ennek következtében a zárt téri parkolásaink száma 40 százalékra esett vissza, a közterületi pedig 60 százalékra a hónap végére. Március végén hatalmas mennyiségű bérletet értékesítettünk parkolóházakban, mert az emberek úgy gondolták, hogy ha nem fognak tudni bejárni dolgozni, akkor valahová le kell tenni az autóikat a lakóhelyük környékén. Amikor ingyenessé tették a közterületi parkolást, akkor kezdett el mélyülni a válság, a zárt téri parkolás visszaesett 5 százalékra, a közterületi meg zéróra. Áprilisban pedig, amikor meg kellett volna újítani a márciusi bérleteket, mindenki kiállt az utcára. Ezt főleg Budapesten éreztük, a jelenlegi 60 ezer regisztrált felhasználónk 70 százaléka ugyanis fővárosi.

Voltak kérdőjelek a jövővel kapcsolatban?
Továbbra is arra számítunk, hogy a digitális szolgáltatások fel fognak értékelődni már a közel jövőben is, ez tartotta bennünk a lelket. Ezt az időszakot kihasználtuk arra, hogy az üzletfejlesztési stratégiánkat kicsit átalakítsuk, és még inkább fókuszba helyezzük a nagy volumenű parkoló digitalizációs projekteket.
Miért az irodákban indult be jobban a rendszámfelismerős automatikus beléptetés a plázák helyett?
Ma Magyarországon a Duna Plaza volt az első bevásárlóközpont, amelyik azt mondta, hogy neki szüksége van digitális parkolásra. Ma egy Parkl-felhasználó meg tudja oldani a parkolást a Duna Plazában úgy, hogy odaáll a sorompóhoz, az kinyílik, a felhasználó pedig behajt és a távozáskor szintén ugyanígy automatikusan működik minden, beleértve a fizetést is. Nem kell jegyet nyomtatni, készpénzzel, bankkártyával fizetni, sorba állni az automatánál. Ami nagy különbség a parkolóház és az irodaház között, az a parkolás célja: az előbbinél bevételt akarsz termelni, a másik pedig egy olyan szolgáltatás, amit minél jobban kell kihasználnod. A Duna Plaza felismerte, hogy nagy szüksége van erre az érintésmentes megoldásra a látogatók bevonzása érdekében.
Mi győzte meg őket?
Van egy új tulajdonos, aki jobbá akarja tenni a helyet és a modern megoldások mellé áll. Az irodaházaknál inkább optimalizáció áll a háttérben, hiszen most mindenki kocsival akar munkába járni, viszont eltérő időpontokban, így át kell alakítani a működést.
Mi lehet a parkolás jövője Budapesten?
Biztos, hogy a digitalizációs irány. Az irodaházak egyre több PropTech (property technologies, a szerk.) szolgáltatást vezetnek be: klímaszabályozás telefonon keresztül, tárgyalófoglalás, világítás stb. A car sharing megerősödésében is hiszek illetve több kerékpárt is vízionálok. A félelemből indulok ki, a többség az éttermekben is inkább a teraszra ül ki, és moziba sem megy, de nem akar maszkban ülni az ismeretlen emberek között a tömegközlekedésen sem, inkább más módon utazik. Ebből az is következik, hogy a digitális megoldások érintésmentessége is kiemelten fontossá fog válni az elkövetkezendő időszakban és várhatóan így is marad.
A dugódíj a jövő Budapestjének, nyilván elsősorban közlekedésének és parkolási rendszerének, az egyik központi kérdése, kérdőjele. A Parkl tudná majd kezelni a dugódíjat is?
Igen, tudná kezelni. A technológia alkalmas rá, az a kérdés, hogy akarják-e. Parkolni kell, nem lesz kevesebb autó, csak nem ugyanott fognak parkolni. A dugódíjnak is akkor van értelme, ha vannak nagyon jó P+R parkolók.
Te mivel közlekedsz?
Nekem nincs saját autóm, közösségi autóval, taxival, rollerrel járok, de mindent használok. Ha hétvégére kell autó, bérelek. Ez mindaddig fog működni, amíg nem lesz gyerekem.
A cikk megjelenését Parkl Digital Technologies Kft. támogatta.
Itt van Putyin megtorlása: brutális csapás érte Ukrajnát – Háborús híreink pénteken
Moszkva és Kijev is nagyszabású támadást indított a másik fél ellen.
"Ez volt a vörös vonal" - Kilépett a balatoni társulásból Almádi
Vita volt a fejlesztési forrásokkal kapcsolatban.
Kijött a hét legjobban várt adata - Mutatjuk a tőzsdei reakciókat!
Kijöttek a munkaerőpiaci statisztikák.
Új tulajdonos szállt be Sárvár egészségtudatos szállodájába
A Melea „The Health Concept” 50%-os tulajdonrésze cserélt gazdát.
Csőre töltik az arcképelemzést? - Már egy elemző értékelése is elég az azonosításhoz
Márciusban az Országgyűlés jelentősen korlátozta a gyülekezés szabadságát biztosító alapjogot Magyarországon. A gyülekezési jog korlátozása kapcsán nagy figyelmet kapott az is, hogy
Mennyit iszik a ChatGPT? Új folyadékhűtési technológiák jelenthetik a megoldást az AI hőproblémáira
A mesterséges intelligenciák (AI) térnyerése egyre nagyobb hőterhelést jelent az adatközpontok számára. Mivel a hagyományos légkondicionáló rendszerek a legtöbb esetbe
VIDEÓ! Kiberbiztonság 2025-ben: Az új befektetői aranybánya?
SPB Trend-lesen Az elmúlt hónapokban a kibertámadások száma meredeken emelkedett, és ezzel párhuzamosan egyre nagyobb figyelem irányul a kiberbiztonság szerepére a globális gazdaságban. Elemz
Az ausztriai Klimabonus program
A program a szén-dioxid-árazás lakossági terheit csökkenti, a klímavédelmi célokat támogatva.
Csak bírjuk szuflával az AI-t
Így is borzasztóan néz ki a globális energiamix, a mesterséges intelligencia csak ront a helyzeten. Lehet, hogy az AI nem erővel pusztít ki minket, hanem...
The post Csak bírjuk szuflával az AI-t
Cégstruktúra újragondolva: a beolvadás, szétválás és formaváltás üzleti logikája
A cégek struktúrája folyamatosan változik: a beolvadás, szétválás és formaváltás olyan komplex jogi és üzleti eszközök, amelyek révén a vállalatok javíthatják adózásukat, vagyonvédel
VIDEÓ! Profitálhatnak-e a befektetők az AI nukleáris fordulatából?
A mesterséges intelligencia elképesztő tempóban növekvő energiaéhsége már most érezhető. A Meta például 20 éves szerződést kötött egy illinoisi atomerőművel, nem véletlenül: 2019 és
Az osztalék portfólióm - 2025. május
Osztalékemelés szempontjából jó volt a május, mindenki emelt, akire számítottam. VáltozásokNem adtam és vettem semmit.PepsiCo Inc (PEP) osztalékot emelt 1,355 dollárról 1,4225-re, a

EXIM: Minden költségvetési forintból 4 forint GDP-többlet születik (x)
Alsó-Ausztria titkai – különleges felfedezőtúrák várnak! (x)

- A kormány törölné az EU-pályázatok kifizetését és kiírását, gyakorlatilag ejtené a helyreállítási alapot
- Mégis hogy jutottak át a reptereket megbénító ukrán szabotőrök az orosz határon? Itt van a magyarázat
- Már nagyon érik: mikor engedi el több százezer magyar család kezét a kormány?
- Itt a rendelet: megjelent a 2025/2026-os tanév rendje
- Megjött a Moody's friss ítélete Magyarországról
Végleg összeveszett Trump és Musk? Ez fájni fog!
Korábban nagynak tűnt az összhang.
Eurómilliárdoknak inthet végleg búcsút Magyarország – Mi történik?
Két friss rendelettervezet rendelkezne az EU-s források felhasználhatóságáról.
Kevésbé ismert ez a fűtési rendszer, pedig pillanatok alatt megtérül a befektetés
A működés nemcsak költséghatékony, de ellenállóbbá tesz a jelentős áringadozásokkal szemben is.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
Előadásunkon bemutatjuk a Portfolio Online Tőzsde egyszerűen kezelhető felületét, a számlatípusokat és a gyors kereskedés lehetőségeit. Megismerheted tanácsadó szolgáltatásunkat is, amely segít az első lépések megtételében profi támogatással.
Száguldj velünk a tőzsde hullámain!
Itt az idő, hogy napfényes hangulatban elmerülj a tőzsde világában! Megnézzük a legfrissebb nyári trendeket, és hasznos gondolatokat osztunk meg a befektetésekről – legyen szó kezdőkről vagy tapasztalt tőzsdézőkről, mindenki találhat benne újdonságot.