Torontó szívébe költözött Magyarország (x)
Prémium

Torontó szívébe költözött Magyarország (x)

PR cikk
HungaroFest 2025

Több mint százezer ember gyűlt össze Torontóban, hogy együtt ünnepelje a magyarságot – szívet melengető látvány, amely jól mutatja: több mint 7000 kilométerre Budapesttől is van helye és ereje a magyar kultúrának. A HungaroFest 2025 nem csupán a kanadai magyar közösség életében kiemelkedő esemény, hanem Magyarország országimázs-építéséhez is nagyban hozzájárul. A HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) torontói partnerirodája és a HEPA budapesti központjának támogatásával immár ötödik alkalommal megrendezett esemény a korábbi években is nagy sikert aratott, most pedig ismét bebizonyította, hogy a magyar zene, gasztronómia, hagyományok és értékek méltók arra, hogy világszerte megmutassuk őket – legyen szó akár kultúráról, akár exportálható termékekről, szolgáltatásokról.

A7V01987

A torontói Sankofa tér – a korábbi Yonge-Dundas tér – egy napra igazi magyar forgataggá változott, mintha csak a Hortobágyi Hídivásár vagy az augusztus 20-i budapesti ünnepség egyvelegébe csöppentünk volna. A tér megtelt a gulyás és kürtőskalács illatával, magyar népi viseletbe öltözött néptáncosokkal, zenével és egy különleges életérzéssel, ami csak akkor jöhet létre, ha egy közösséget a közös gyökerek és kultúra köt össze.

Az eseményt Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium miniszterhelyettese nyitotta meg. Beszédében hangsúlyozta: ez a nap különleges alkalom arra, hogy a nemzet Anyaországtól messze lévő tagjai is megéljék az összetartozás érzését. Mint fogalmazott, a magyar nép ezeréves gyökerekkel rendelkezik, de történelmi sorsfordulók miatt sokan élnek határainkon kívül. A világ különböző pontjain azonban – így Kanadában is – a magyar közösségeket tisztelettel fogadták, és ők értékes tagjaivá váltak a helyi társadalomnak. Ma már mintegy 350 ezer magyar él Kanadában, ami az egyik legnagyobb diaszpórát jelenti a Kárpát-medencén kívül.

A7V02165

Magyar Levente beszélt arról is, hogy a 19. század óta folyamatosan telepedtek le magyarok Kanadában, különösen a második világháborút követően, majd az ’56-os forradalom után, később pedig Erdélyből. A kanadai magyar közösség így a teljes Kárpát-medence kulturális örökségét magában hordozza, és büszkén mutatja be azt a világnak. A miniszterhelyettes hangsúlyozta: minden magyar szó, elkészített étel, elénekelt dal hozzájárul ahhoz, hogy a magyar szellem lángja tovább égjen, és örökségünket továbbadhassuk a jövő generációinak.

A7V02145

A megnyitón több rangos vendég is felszólalt: Balla Sándor, a HEPA Kanadai Regionális Irodájának ügyvezető igazgatója, a HungaroFest alapító-főszervezője, valamint Vass-Salazar Mária, Magyarország kanadai nagykövete, Rudy Cuzetto, Ontario tartomány parlamenti képviselője és Brad Bradford torontói önkormányzati képviselő tanácsos is. A gazdasági és kulturális összefogást dr. Jákó János főkonzul és Dr. Artner Gábor Péter, a HEPA vezérigazgató-helyettese is képviselte, ezzel is jelezve: a HungaroFest nemcsak kulturális, hanem gazdasági szempontból is kiemelt jelentőségű.

A Kanadába irányuló magyar termékexport az elmúlt években látványos növekedést mutatott: a 2020-as 219 millió eurós értékről 2024-re 384 millió euróra emelkedett, ami kiemelkedő, 75,3%-os bővülést jelent. A legnagyobb súlyú exportágazatok között a járműipar, az elektronika, a vegy-, gumi- és műanyagipar, a gépipar, valamint az élelmiszeripar szerepelt. A legdinamikusabban növekvő ipari szegmensek zászlóvivője a járműipari export, amely mindössze négy év alatt 5 millió euróról 169 millió euróra gyarapodott, így közel 35-szörös növekedést ért el. Jelentős, 53%-os bővülést mutatott továbbá a könnyűipar, valamint az élelmiszeripar is, amely 19%-kal növelte kivitelét, megerősítve ezzel a magyar élelmiszerek piaci pozícióját a kanadai piacon.

A7V01988

Az élelmiszeripar fejlődése nemcsak a statisztikai adatokban érhető tetten, hanem hasonlóan a korábbi alkalmakhoz, a 2025-ös HungaroFesten is visszaköszönt, így a gasztronómia szerelmesei sem maradtak élmény nélkül. Gulyásleves, lángos, rántott hús és kürtőskalács illata lengte be a teret, miközben olyan szervezetek kínálták hagyományos ételeiket, mint a Bácska–Bánát Magyar Kör vagy a Torontói Magyar Ház. A borkedvelők a Con-nois-seur Wine Imports standjánál kóstolhatták meg többek között a Sebestyén Pincészet, a Patricius Borház, a Csányi Pincészet, a Pannonhalmi Apátság és a Bock Pincészet borait. Az Ontariói Alkohol Monopólium (LCBO) polcain is egyre több magyar bor és pálinka jelenik meg – köszönhetően a HEPA, a főkonzulátus és a helyi partnerek közös munkájának. A borexport fejlesztésének sikerességét mutatja, hogy a bor kivitele 2020 és 2024 között több mint 28%-os növekedést ért el.

A fesztivál színpadán a magyar zene szinte minden arca bemutatkozott. A Kodály Ensemble, a Rozmaring Néptánccsoport, a Gyanta Banda és Perl Eszter citerajátéka a népzene gazdag világát idézte meg, míg Tompa Frigyes rockballadái, valamint Polyák Lilla and the Selected Crew, Keresztes Ildikó, a Platon Karataev, a Bohemian Betyars és a Don't Stop The Queen produkciói a mai magyar zenei paletta sokszínűségét hozták el a közönségnek. A zene, a tánc és a magyar életérzés egy napra valódi otthonná tette a Sankofa teret.

A hazai márkák is szerepet kaptak: a „Soul of Hungary” ernyőmárka standjánál idén is számos magyar prémium terméket ismerhetett meg a közönség. A ZADOR, a RoyalPate, a Herbow, a Stühmer Édesség, a Nobilis, a Dr. Honey, a Primus ásványvíz, a Tormaricum vagy a Matyodesign inkonikus termékei is bizonyították, hogy a magyar minőség világszerte megállja a helyét. Az Uphome bemutatta, hogyan válik a magyar innováció – például a Chameleon Smart Home rendszer – világszinten is versenyképessé.

A „Soul of Hungary” fő célkitűzése, hogy a magyar minőséget és szellemiséget exportképes formában mutassa be az észak-amerikai közönségnek – elsősorban Kanadában, de hosszú távon az Egyesült Államok piacán is. A márka harminc gondosan kiválogatott terméket fog össze, amelyek a magyar családi receptek, kézműves hagyományok, a kétkezi munka iránti tisztelet és a korszerű innováció ötvözetét képviselik, az élelmiszeripartól, az energiaiparon át, egészen az egészségiparig.

A projekt célja azonban nem csupán az értékesítés: a kezdeményezés egyfajta kulturális missziót is betölt, amely során a világ egyik legnagyobb piacán keresztül igyekszünk megosztani mindazt, amit magyar értékként és hagyományként képviselünk. Így a „Soul of Hungary” nem csupán egy márka – hanem Magyarország lelke, prémium csomagolásban.

A7V02220

A HungaroFest 2025 ismét bebizonyította: a magyar kultúra, gasztronómia és kreativitás nem ismer határokat. Egyetlen nap alatt sikerült megélni a nemzeti összetartozás élményét, miközben Magyarország hírnevét, termékeit és értékeit vittük a nagyvilágba. Ez a nap minden magyar számára okot adott a büszkeségre – bárhol is éljen a világban.

Mindeközben a rendezvény rámutatott arra is, hogy a kultúra és a kreatív szektor nem csupán identitáshordozó, hanem a külgazdasági kapcsolatok élénkítésének is hatékony eszköze. Kanada esetében ez különösen igaz: a jelentős magyar diaszpóra jelenléte révén a kulturális kapcsolódás szorosan összefonódik a gazdasági nyitással – a két tényező egymást erősítve segíti a magyar szereplők piacra lépését és hosszú távú jelenlétét.

(x)

Címlapkép forrása: All Rights Reserved

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes online előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.

Ez is érdekelhet